Jump to content

Jaktradio fra Biltema


Geronimo332

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått testet programvare/kabel, og fått satt opp radioen bedre.

 

1 Tok backup av originalt opppsett, og lagret. Så trenger noen den kontakt meg via PM.

2 Lagret en ny fil med bare norske jaktkanaler.

3 Samme som over, men alle kanaler satt til Narrow, for å teste om rekkevidden øker. Noen med Icom klagde på at de hørte oss dårlig i fjor.

Merka du noko forskjell på Wide og narrow? Det er sikkert 25 eller 12,5 kHz. Har lurt på å endre det samme på mine radioar.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når du har fått den, vil du gi tilbakemelding om antenna som følgte med er den på bildet, eller om den er litt lengre og tynnare?

Denne var billigere enn dei eg har sett før, og det er visst ei ny og ei gammal antenne, der den nye (lengre og tynnare) skal vere litt bedre ytelsesmessig enn den som er avbilda der. Om du får den som er avbilda kan du vinne litt på å bestille nye typen antenne.

Link to comment
Share on other sites

Har fått testet litt, ikke vitenskapelig akkurat, men det ser ut til å fungere bedre på Narrow innstillingen. Ingen klager fra de som klagde i fjor. Samme terreng/avstand, ca like forhold med vått løv. Også testet over lengre avstand, og det fungerer bra. Skal oppdatere senere i jakten når jeg får brukt den mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Heihei.

 

Blåser liv i denne tråden igjen. Har kjøpt radio fra Biltema samt programmeringsgreier. Åpner programmet, legger til kanalene og trykker print. Får opp feilmelding med enten "can not open communication port" eller "check Connection". Hva er problemet? Skjønner fint lite, er ikke noe datageni. Håpløs bruksanvisning. 

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til verken radio eller programvare, men har programmert en del andre billige kina-radioer og regner med at denne ikke er mye annerledes. Programmeringskabelen har sannsynligvis en serieport-emulator som blir gitt et nummer (COM1, COM2 osv.). Regner med at du enten må endre com-port i programmet til den porten som faktisk blir tildelt, eller bruke device manager (enhetsbehandling) i Windows til å endre com-porten til COM1. Du finner denne under serieporter.

 

Kort forklart, men jeg tipper essensen ligger her.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, fleskebacon skrev:

Kjenner ikke til verken radio eller programvare, men har programmert en del andre billige kina-radioer og regner med at denne ikke er mye annerledes. Programmeringskabelen har sannsynligvis en serieport-emulator som blir gitt et nummer (COM1, COM2 osv.). Regner med at du enten må endre com-port i programmet til den porten som faktisk blir tildelt, eller bruke device manager (enhetsbehandling) i Windows til å endre com-porten til COM1. Du finner denne under serieporter.

 

Kort forklart, men jeg tipper essensen ligger her.

"

Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)

Det ble angitt en enhet som ikke finnes"

 

Hva vil det si?

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, fleskebacon skrev:

Vanskelig å si, kan høres ut som problemer med driveren. Vet at en del av de kablene der kan være litt kødne å få til å funke. Har du prøvd en annen pc?

Skal gi det ett nytt forsøk i morgen 👍 Mistenker kanskje at inngangen på radioen er gåen.. Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hei, litt sent men. Slik du beskriver det så høres det ut til å være driveren på din pc som er problemet.
Det trengs en usb driver for "kabelen", da den inneholder en usb til rs232 converter.
Uten en fungerende driver så vil det stoppe opp.
Er Driveren i orden, så har du feil com port satt i programvaren, i forhold til hva driveren automagisk satte for "kabelen".
Se her for hvordan sjekke hvilken com port "kabelen" står til.
https://www.fugawi.com/knowledge_base/document/FF12906

I programvaren må du velge samme com port under Communication, alt etter programvare, så let litt.

Edit: Glemte link

Edited by jaktplussfiske
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
BossGT6 skrev (På 7.9.2016 den 12.09):

Håper det fremdeles er litt liv i denne tråden. Har kjøpt denne radioen selv, og diller nå med kanalene. Har slettet de svenske jaktradiokanalene, men så begynner det å trøble seg til...

 

1) Jeg kommer ikke inn i frekvensmodus! Manualen forteller at man holder inne "ENT" samtidig som man skrur på radioen for å skifte mellom kanal- og frekvensmodus. Jeg har gjort dette mange ganger... men kanalmodus er og blir den eneste modusen... Noen andre som har opplevd dette? Lurer på om den er låst fra leverandør, eller om jeg kan ha fått et eksemplar med feil.

 

2) Noen som har funnet ut hvordan man skifter navn på kanalene? Manualen er jo idiotisk, som flere har påpekt... Greit å kunne kalle kanalene Jakt 1-6, Sanking, Sikring, etc.

 

Slik ståa er nå, har jeg en radio med de seks norske jaktkanalene, ingen muligheter til å stille inn frekvenser manuelt (kommer ikke til!), ingen mulighet til å lagre kanaler manuelt (kommer ikke til!), og ingen mulighet til å endre navn på kanalene (manualens fremgangsmåte fører ingensteds hen!).... Ikke HELT fornøyd nå, kjenner jeg.

 

 

 

EDIT/OPPDATERING:

 

 

Det viser seg at Biltema i 2016 har bestemt seg for å låse funksjonen kanal/frekvensmodus, slik at man ikke kommer inn på den direkte på radioen lenger.... Sleipe! Uansett, bet i det sure eplet, og kjøpte programmeringskabel + software på Biltema. GENIALT. I løpet av 15 min fikk jeg lagt inn 6 åpne jaktkanaler, 6 jaktkanaler m subtone, sikringskanalene og sankekanalene. Låste opp kanal/frekvensmodusen igjen, slik at dette kan styres direkte på radioen. I tillegg ble navn på alle kanaler skiftet, slik at displayet faktisk viser "JAKT 1", "SIKR 1", etc.

 

Konklusjon: Kjøp kabelen og programmet... gikk fra å være misfornøyd til å bli superfornøyd på et par timer :D

Gleder meg til å få testet skikkelig på hjortejakta til helga!

jaktplussfiske skrev (På 13.9.2016 den 13.00):

Da har jeg endelig fått testet programvare/kabel, og fått satt opp radioen bedre.

 

Foreløpig kun de 6 norske jakt kanalene. fjernet resten.

Jakt 1- 6 er nå på posisjon 1-6 og med navn, så vil jeg scanne de så går det nå lettere, og er mer oversiktlig enn før.

Har lagt inn mitt navn, så når jeg slår på radioen er det lett å se om det er rett radio...

 

Det er ikke så veldig mye man kan gjøre, men nok i massevis for jaktbruk :smile:

 

Tommel opp for denne radioen så langt, skal testes mere grundig i år, ble lite tid i fjor.

 

1 Tok backup av originalt opppsett, og lagret. Så trenger noen den kontakt meg via PM.

2 Lagret en ny fil med bare norske jaktkanaler.

3 Samme som over, men alle kanaler satt til Narrow, for å teste om rekkevidden øker. Noen med Icom klagde på at de hørte oss dårlig i fjor.

 

Dette er jo en god stund siden, selv om det ble *bumpet* for noen år siden. 

 

Hvis dere fremdeles er her, eller noen andre har erfaring med hvilke endringer man kan gjøre inne i programmet som gjør radioen bedre? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Kjapp kommentar på denne jaktradioen: jeg har hatt en Biltema i 7-8 år tror jeg. Har programmert den opp med sikringskanaler også fordi vi ofte bruker det på elgjakten. 
Jeg kan ikke si annet enn at jeg har vært sykt for nøyd med denne. Aldri noe som helst problem med den. Er fortsatt på det originale batteriet selv om jeg har et ekstra backup. Kapasiteten på batteriet er fortsatt ypperlig og jeg kan jakte i mange dager uten å lade.

 

Har også en i-com Hunter. 

 

I går hadde vi litt dårlige forhold for vi jakter på et stort terreng og vi hadde mange poster ute i en veldig lang rekke, og driverne og hundene startet ganske langt unna. Av en eller annen grunn brukte jeg i-com'en i går, og jeg slet virkelig med å høre de som var lengst unna.

Midt i drivet byttet jeg til Biltema radioen og da fikk jeg inn alle uten problem. 

Skal nevnes at jeg har litt lengre antenne på Biltema. Kan være forklaringen. Men den gjør absolutt det den skal det er helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...