Jump to content

Jaktradio fra Biltema


Geronimo332

Recommended Posts

Det går ikke med standard innstillinger, men skal gå an via pc. Og da skal man kunne åpne for å gjøre det direkte på radioen. Det er vel en Puxing PX-578 som er rebranded dette. Se link for svensk manual og litt info.

http://www.rakom.se/shop/ws13/38513/art ... 2_1406.pdf

 

Har trykket litt på den og den er mye for pengene så langt. Så får bruk i dårlig vær osv evt motbevise det.

 

Kjøpte med øreplugg og lang antenne. Likte at begge antennene er fleksible, ikke som Icom'en hvor den korte er stiv og mer i veien. Batteritiden er garantert mye lengre på denne en Icomen. Kanal 15-20 er de norske jaktkanalene. Ser ut til å primært være programmert opp for svenske brukere, bare se på frekvens listen på biltemas side.

Link to comment
Share on other sites

Sitter med et eksemplar her med skogsantenne og øreplugg med mikrofon, ser grei ut og virker bra over de 300 meterene jeg testet den på.

Så får vi se hvordan det blir ved praktisk jakt, lengre avstander, kupert terreng og vestlandsvær.

 

Førsteinntrykket er hvertfall ikke noe å si på.

 

Ps. Liker godt stemmen på øret som angir hvilken kanal man er på, gjør forsåvidt den enkle aktiveringen av display lys overflødig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

Første test av radio unnagjort.

Fungerer utmerket, god lyd av headsettet.

Gikk mye under jakten, ble god og varm, radio fikk fukt på seg men virket like godt.

Batteri virket i 2 dager og da var det 1 strek igjen på displayet, så da ladet jeg den opp for å være sikker på at jeg hadde strøm under dag 3.

god rekkevidde, slet når folk va i nabodalen men fikk med meg endel for det.

Tro om man får bedre lang antenne til denne ?

Link to comment
Share on other sites

Tro om man får bedre lang antenne til denne ?

Jeg mener å huske at den var mistenkelig lik Baofeng.

Kanskje denne passer. Sjekk om kontakten passer.

Nagoya NA-771 SMA-Female Dual Band 10W Antenna for Baofeng UV5R UV-82 CGYG

http://www.ebay.com/itm/Nagoya-NA-771-S ... 58bb827069" target="_blank

Om det er en ekte Nagoya til den prisen vet jeg ikke.

I lys av egenskapene til den frekvensen du formodentlig bruker har jeg liten tro på noen nevneverdig bedring i kommunikasjonen til nabodalen.

Da ville sannsynligvis en kortbølgesender gjøre jobben bedre.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Fm nettet blir vel nedlagt i 2017.

Det finnes ett liv etter døden.

FM kjører videre som lokal radio.

Så er det bare å håpe at det blir gitt konsesjon fra de regulerende myndigheter til å øke sendestyrken en smule oppover fra 25 Watt.

Det kan jo være kjekt med litt radiodekning i jakterrenget.

Nå som det finnes Internett så kanskje de lokale senderne

kan henges sammen til ett landsdekkenede nett i beste Berlusconi stil :-)

Lokal Jaktradio?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål: de jeg jakter med bruker helst sikringskanaler da det alltid er så mye annen prat på jaktkanalene.

Jeg har en slik Biltema jaktradio og den har ingen av sikringskanalene lagret.

 

Men hvis jeg f.eks Sikringskanal 6 går på 139,375. Hvis jeg går til frekvensmodus på min Biltemaradio og stiller inn på 139,375 vil jeg da være på Sikringskanal 6? Eller fungerer det ikke slik?

Link to comment
Share on other sites

Nå er sikringsradioen ment å kunne brukes til nettopp jakt, men man må ha lisens for å få lov til det.

For å svare på spørsmålet til West4658 er det litt både og. Noen av sikringskanalene er simplex og kan benyttes fra apparat til apparat, men de fleste er duplex og går via en repeater. Da må du sette opp radioen din til duplex, samt at den må sende en tone for å åpne repeateren. Kanal 6 er simplex

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Det med simplex/duplex hadde jeg ikke satt meg inn i. Får se om Biltema radio'en har noen innstillinger for det.

 

Når det den unge herremann @Bluto så kan jeg ikke si annet enn at jeg er veldig enig i deg, men dessverre hjelper ikke det når "gamlegutta" bestemmer at slik er det her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gikk strålende å legge inn sikringskanalene manuelt.

Alt i alt har denne jaktradioen vært en meget positiv erfaring.

 

Men lurer på det samme som @AkE. Hvordan i all verden endrer man navn på kanalene?

Er et menyvalg som heter name, men ingenting skjer når jeg velger det og instruksjonene som følger med er jo latterlige.

Slik det er nå må jeg ha et eget ark som viser hvilke kanaler som er hva.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i all verden endrer man navn på kanalene?

Er et menyvalg som heter name, men ingenting skjer når jeg velger det og instruksjonene som følger med er jo latterlige.

Slik det er nå må jeg ha et eget ark som viser hvilke kanaler som er hva.

 

Det høres ut som en glimrende idé. Etterhvert så sniker det seg inn i hukommelsen og dessuten har vel alle med samme radio lik utfordring?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Håper det fremdeles er litt liv i denne tråden. Har kjøpt denne radioen selv, og diller nå med kanalene. Har slettet de svenske jaktradiokanalene, men så begynner det å trøble seg til...

 

1) Jeg kommer ikke inn i frekvensmodus! Manualen forteller at man holder inne "ENT" samtidig som man skrur på radioen for å skifte mellom kanal- og frekvensmodus. Jeg har gjort dette mange ganger... men kanalmodus er og blir den eneste modusen... Noen andre som har opplevd dette? Lurer på om den er låst fra leverandør, eller om jeg kan ha fått et eksemplar med feil.

 

2) Noen som har funnet ut hvordan man skifter navn på kanalene? Manualen er jo idiotisk, som flere har påpekt... Greit å kunne kalle kanalene Jakt 1-6, Sanking, Sikring, etc.

 

Slik ståa er nå, har jeg en radio med de seks norske jaktkanalene, ingen muligheter til å stille inn frekvenser manuelt (kommer ikke til!), ingen mulighet til å lagre kanaler manuelt (kommer ikke til!), og ingen mulighet til å endre navn på kanalene (manualens fremgangsmåte fører ingensteds hen!).... Ikke HELT fornøyd nå, kjenner jeg.

 

 

 

EDIT/OPPDATERING:

 

 

Det viser seg at Biltema i 2016 har bestemt seg for å låse funksjonen kanal/frekvensmodus, slik at man ikke kommer inn på den direkte på radioen lenger.... Sleipe! Uansett, bet i det sure eplet, og kjøpte programmeringskabel + software på Biltema. GENIALT. I løpet av 15 min fikk jeg lagt inn 6 åpne jaktkanaler, 6 jaktkanaler m subtone, sikringskanalene og sankekanalene. Låste opp kanal/frekvensmodusen igjen, slik at dette kan styres direkte på radioen. I tillegg ble navn på alle kanaler skiftet, slik at displayet faktisk viser "JAKT 1", "SIKR 1", etc.

 

Konklusjon: Kjøp kabelen og programmet... gikk fra å være misfornøyd til å bli superfornøyd på et par timer :D

Gleder meg til å få testet skikkelig på hjortejakta til helga!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått testet programvare/kabel, og fått satt opp radioen bedre.

 

Foreløpig kun de 6 norske jakt kanalene. fjernet resten.

Jakt 1- 6 er nå på posisjon 1-6 og med navn, så vil jeg scanne de så går det nå lettere, og er mer oversiktlig enn før.

Har lagt inn mitt navn, så når jeg slår på radioen er det lett å se om det er rett radio...

 

Det er ikke så veldig mye man kan gjøre, men nok i massevis for jaktbruk :smile:

 

Tommel opp for denne radioen så langt, skal testes mere grundig i år, ble lite tid i fjor.

 

1 Tok backup av originalt opppsett, og lagret. Så trenger noen den kontakt meg via PM.

2 Lagret en ny fil med bare norske jaktkanaler.

3 Samme som over, men alle kanaler satt til Narrow, for å teste om rekkevidden øker. Noen med Icom klagde på at de hørte oss dårlig i fjor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det viser seg at Biltema i 2016 har bestemt seg for å låse funksjonen kanal/frekvensmodus, slik at man ikke kommer inn på den direkte på radioen lenger.... Sleipe! Uansett, bet i det sure eplet, og kjøpte programmeringskabel + software på Biltema. GENIALT. I løpet av 15 min fikk jeg lagt inn 6 åpne jaktkanaler, 6 jaktkanaler m subtone, sikringskanalene og sankekanalene. Låste opp kanal/frekvensmodusen igjen, slik at dette kan styres direkte på radioen. I tillegg ble navn på alle kanaler skiftet, slik at displayet faktisk viser "JAKT 1", "SIKR 1", etc.

 

Konklusjon: Kjøp kabelen og programmet... gikk fra å være misfornøyd til å bli superfornøyd på et par timer :D

Gleder meg til å få testet skikkelig på hjortejakta til helga!

 

Fin tråd. SPørsmål: Kan man også programmere disse radioene til å operere i båndet til PMR-radioer, (dvs 446 MHz?)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at radioen finst i VHF- og UHF-utgave, men ikkje i ein og samme radio. Svaret er altså nei.

Om du har bruk for ein dual-band kan eg trygt anbefale Baofeng UV-5R. Det er rett og slett ein veldig bra radio til tross for at du får den for eit par hundrelappar på ebay. Har den sjølv, og kun gode erfaringer. Den kan fint programmerast direkte på radioen, men det er ein del enklare å kjøpe usb-kabel.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Alt i orden.

 

Eit par tips:

 

Det er haugevis av programmeringskablar på ebay. Eg kjøpte ein av elendig kvalitet første gangen, kjøpte så denne: http://m.ebay.com/itm/281732638470?_mwBanner=1 Den fungerte supert.

 

Du vil sikkert ha monofon eller ein anna slags mikrofon. "Original" Baofeng monofon er nokså jalla. Derimot passar Kenwood tilbehør (samme kontakt), og det virkar for å være bedre kvalitet.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...