Jump to content

Stekepanne, erfaringer ?


Mann88

Recommended Posts

Hei. Er for tiden ute etter ny panne og ser det er et hav av forskjellige erfaringer på nettet når det kommer til stekepanner.

Det er heller ingen nyere tester på stekepanner noe det burde vært.

Har selv vært kokk og vil si at panner er noe man virkelig har nytte av produkt testing på.

 

 

 

Ja jeg har klart gjort meg egne erfaringer og sett hva jeg liker, har hat en million panner oppigjenom.

Nylig fant jeg en klar favoritt men selv om jeg er veldig trygg på kontroll av varme og håndtering så varer de bare ca ett halv år. :\

Det er Høyang Polaris Hard Face. Enkel å håndtere, god varmeegenskaper, lett å rengjøre.

 

 

 

Er nok mulig min egen feil at jeg blir utålmodig og skrur opp på max, for så å skru mye ned igjen. Men vet ikke hvor mye lengre de hadde holdt uansett.

Tror disse lett kan slites som følge av omfintlighet i forhold til varme. Er ikke altid man er like tålmodig og forsiktig, ikke når man er trygg på det man gjør.

 

 

 

Jeg liker å lage mat med selvtillit og orker ikke følge en bruksanvisning hver gang jeg skal lage mat, det blir for slitsomt.

Vil ha en panne som ikke syter over litt varme, da kan man LAGE MAT.

 

 

 

Etter mye granskning har jeg funnet 4 typer jeg er nysjerrig på, men det gjør ikke valget stort enklere hehe.

Kanskje noen her har erfaringer med noen av disse.

 

 

 

Hellstrøms Jernpanne: Virker som en solid panne men for meg er det et stort minus at den er tungt. I

kke fordi jeg er svak men fordi jeg lager mat alene hver dag og det er alerde et gjøremål som tar tid og krefter, da jeg legger mye i maten.

Jeg trenger ikke vektløfting samtidi. Det er ikke bare selv håndteringen, bæringen, men den skal rengjøres også.

 

 

 

Alt dette gjør matlagingen til en ting som tar ekstra krefter, og tyngre panne blir da mer ork både i matlagingen og i rengjøringen av den.

Er jo så enkelt å hive en lett panne under vasken og legge den vekk. Så for meg er det faktisk et stort minus når det er snakk om en hverdagspanne.

Det jeg digger med høyang er blant annet at jeg kan flippe ting rundt og den veier nada.

 

 

 

Woll - Jernia anbefalte den men jeg vet ikke. Er det en dyr gimmick eller kvalitet ?

 

 

 

Rustfritt stål (feks goma ?) - . Er litt nysjerrig å få egne erfaringer spesielt med kjøkken utstyr, da jeg er veldig kvalitetsbevist og med egen erfaring vet man sikkert. Er nysjerrig hvor rustfritt stål stiller seg i forhold til jern og non-stick ?

 

 

 

Har vel prøvd noen men det er litt forvirende å vite hva som er hva med alle typene materiale nå for tiden.

Dette virker som en billigere panne i forhold til de 2 første over men har hørt at rustfritt stål har du livet ut og har bra varmeevne så.. vet ikke ?

 

 

 

Le Cruiset - Dette er vel en mer solid type non-stick panne, og en del dyrere. Jeg fant en test tror for noen år siden hvor denne vant.

Jamie oliver kom langt ned i den testen.

 

 

 

Orginalt vurderte jeg denne også, men så var det alt for mye negativt om jamie pannen så jeg droppet dem som en valgmulighet her.

Disse Le Cruise tror jeg kan være gode panner så samt de er kvalitet og ikke bare søppel som går like fort i stykker som billig non-stick.

 

 

 

Tanker, erfaringer, noe å dele ?

 

 

 

Takk på forhånd. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg brukt tusenvis av spenn på stekepanner, Polaris, Woll, LeCruiset osv. Alt har endt opp med samme resultat. Tingene sitter fast som f.. etter en stunds bruk (under 1 år) Klin umulig å steike et egg, sitter fast. Dette gjelder alle de dyre pannene jeg har hatt. Har vært på Jernia for å høre hva som er galt. Samma leksa hver gang, har brukt for sterk varme... Smør blir som tjære over 250 grader eller noe sånt. Jeg mener jeg ikke har brukt så inne i satans sterk varme, har støpejernspanne til den slags.

 

Ble etterhvert møkka lei av å svi av penga på dette her, så jeg stakk bort til IKEA og kjøpte en teflonpanne til 300 spenn. Og tenkte at da kan jeg kjøpe en ny panne i halvåret, sammenlignet med prisen de andre jeg har hatt. Jeg gjør ikke noe annerledes med denne pannen enn det jeg har gjort med de andre. Men av en eller annen grunn har jeg hatt denne pannen i 1,5 år og den fungerer akkurat som den gjorde da den var ny. Egget sitter overhodet ikke fast.

 

Enkelt og greit; Kjøp panne fra IKEA.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde for en tid tilbake siden en tung f... av en panne, alt brente seg fast. Halve egget låg fastbrent på panna når jeg var ferdig. Så kjøpte jeg en som heter tefal. Aner ikke hva den er laget av men det er det råeste jeg har prøvd. Det er ingenting som brenner seg fast lenger. Superenkel å rengjøre :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Høyang Matador "non-stick"-panne for et par år siden. Joda, det var panne som var prima, sa damen. Etter et ensifret antall ganger var det permanent fastsvidd belegg i bunnen. Joda, lett og fin panne, men den gamle, slitte støpejernspanna jeg ikke engang husker hvor jeg fikk tak i er mer non-stick. En vakker dag blir matadoren med for å hilse på herrene Vepr og Barnaul...

 

Kjøp en støpejernspanne og gå bananas med eksentersliper til det er glatt, så vasker du den, oljer den inn med rapsolje og setter den i ovnen på full pupp til den er gjennomvarm og vel så. Eller enda bedre, stikk på loppemarked og finn en som er eldre enn deg selv og allerede slitt inn. Armstyrken kommer etter hvert. Du kan bruke skikkelig redskap når du jobber, du kan ha på varme til du blir lei, og om du skulle svi noe så vet du at du kan få det av uten å måtte kjøpe ny panne fordi den ikke tålte litt skrubbing...

Link to comment
Share on other sites

Har 2 jernpanner til seriøst bruk-suverene men svintunge.

Til hverdagsbruk har vi en Tefal, de har sikkert modellnavn (Super Fry 2000SX? hehe-har ihvertfall en rød flekk midt på og er belagt med noe sterkt, tåler stålredskap så en slipper dille med plast) forholdsvis dyr men veldig god.

 

Tefal er vel også produsent av de som selsges som "Jamie Oliver"

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at Hellstrømpannene også selges under et annet varenavn

 

Jeg har de Buyer stekepanner fra Bakerenogkokken.no. De er i alle fall helt identiske med Hellstrøms, og er noe billigere. (2-300.-)

Sviproblematikken pleier å være 95% brukerfeil, 4% værforhold og 1% produkt ;)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd div drit fra billig til dyrt nok. Kasta ei panne i går faktisk. Green pan. Ikke måte på hvor god den skulle være. Bare drit. Jeg bruker jernpanne og sper på med div beleggpanner som kastes når de viser svakhet. Når jeg bruner kjøtt, steiker biff, brukes høy varme fordi det er riktig. Hvis panna ikke tåler det er det drit. Jernpanne duger. Men jeg det finnes sikket flottere saker på markedet som jeg ikke har prøvd ennå.

Link to comment
Share on other sites

http://biltema.no/no/Verktoy/Maleverkto ... 260-17236/

 

Bruk et lasertermometer , og ikke gå over 200-220 grader . mange setter panna direkte på glodvarm plate , det skal du ikke gjøre , sett panna på kald plate og sett på ca halv varme første minuttet før du kan skru opp mer

Vask altid panna før den blir kald . altid med Zalo :shock: er kun støpehjærn panner som ikke skal ha såpe

Og behandle den pent :!: ikke stable den full med kasseroller i skapet, eller bruk den til å banke katta eller marsvin

Link to comment
Share on other sites

Kan nevnes at når man har panna full av baconfett er det slett ikke så dumt å legge en liten sprut zalo i støpejernspanna også, så lenge man er rask med å skylle det vekk. Å ha store mengder smeltet fett ned gjennom et avløp som er kaldere lengre nede er ikke nødvendigvis det som gir minst plage med avløpet på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Jamie Oliver panna, to stk. faktisk. Kortlivd og dyrt søppel spør du meg. Grunnen til 2 var at jeg fikk den andre på reklamasjon. Non-stick belegget skrellet av i rekordfart, og jeg bruker aldri høy varme på panna. Nå gjør den tjeneste som luftpistolblink, og til det er den ypperlig.

 

Har nå rustfri panne fra IKEA, funker helt greit. Kunne tenke meg å prøve keramisk belegg, men er redd for å bli skuffet. Har også en gammel og fæl støoejernspanne, og det er uten tvil den beste i huset.

Link to comment
Share on other sites

Har hellstrøm panna som hu frøkna på jernia mente var det grommeste i verden.....

Skal ikke være lenge borte fra panna når en freser bacon før det må skrapes av bunnen, mulig det er brukerfeil, men gamle panner som ikke har noe superdupertittel fungerer bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tråden er gammal, men eg har hatt ny panne i hus i ein månad, og er storfornøgd.

 

Som student har eg vore innom det meste som har lagt igjen av tidligare leiebuara, og har hatt eit knippe ikea-panner som funkar greit sjølv. Men eg ville ha noko som både tålte metall, kunne setjast i ovnen, og ikkje var redd for varme.

 

HBO Nordics støypejernpanne koster 299 på elkjøp! Det måtte jo prøvast. Og den er fantastisk. Å ta vare på støpejernspanner er jo som religion, så eg skal ikkje gå så nøye inn på det, men eg som nybyrjar kan fint lage omelett i mi, så så veldig komplisert treng det ikkje å vere;) Største utfordring er å halda den unna dei andre eg bur med, og å ikkje ta på håndtaken når den kjem ut or ovnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Til dere med induksjon: Eneste stekepanna som holder er støpejern. Tatt livet av alle mulige varianter her. Siste var Voll som skulle være gromme god. Holdt ca ett år så bulte den og...

I tillegg gir støpejern skikkelig stekeskorpe. Det absolutt beste å steke med. Ingen over ingen ved siden.

Edited by jerognal
Link to comment
Share on other sites

On ‎03‎.‎10‎.‎2015 at 4:58 PM, 1983 said:

Støpejernpanna er tilnærmet evigvarende, bestemors panne er enda i drift, blir ikke forbauset om hun har arvet den selv :lol:

Nja.. njo.. Støpejernspanner er knall, stor fan av det selv. Men opplevd at de etter noen år lekker fett..

Snodig fenomen, kanskje noen kan bekrefte/avbekrefte om dette er bare noe jeg innbiller meg?

Link to comment
Share on other sites

Støpejernpanna skal ikke vaskes med såpe eller oppvaskmiddel .Smaken kan feste seg i panna .

Hvis det er noen som har brent seg fast, fylle panna opp med vann koke den opp med to stor skje salt til alt er løst ,  spyle den med rent vann og tørke den . Det kan være lurt å ta en klut med liten olivenolje og smøre litt før du ligger den bort i skapet .

Olivenolje råtner ikke og ble også brukt i fabrikken som rustbeskyttelse .

Link to comment
Share on other sites

Det deilige med støpejern er at om noe setter seg fast så kan man faktisk bruke rå makt for å fjerne det uten å egentlig skade panna. Det meste kommer av med en gryteskrubb og litt insisterende overtalelse. Om det ikke funker så må man nesten over på mekanisk fjerning med elektrisk redskap, og det går også fint så lenge man skyller godt av etterpå.

Jeg har en "fancy" panne liggende som ble kjøpt fordi den var så bra. Skal skytes ved første anledning. ALT svidde seg nedi og den måtte visstnok stå i to timer på kok med oppvaskpulver for å få det bort. Skraping var naturligvis utelukket. Slikt tull har jeg ikke plass til i skapet mitt.

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

Olivenolje anbefales sjelden da det smaker og ikke tåler særlig høy temperatur. Beste oljen til sånn bruk er fondue/druekjerneolje, gjelder til det meste av steking på skikkelig høy temperatur.

 

Ellers så anbefales det å "koke inn" pannene med olje en gang i blant.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Kjempegammal tråd, men fortsatt aktuell for dei fleste vil eg tru. Eg har og har hatt støpejernspanner, dyre og billige panner med ymse belegg og steikepannener i karbonstål frå DeByer. Og eg føretrekker DeByer forran alt anna! Tungt, men eg klarer ikkje heilt å sjå at det er eit problem! Med litt bruk og erfaring, samt enkelt vedlikehold har ein verdens beste panner - som i tillegg vil vare både eigaren og barnas levetid.

 

Ein trenger ei panne med belegg i tillegg, helst Le Cruset emaljert jernpanne til basiske retter - ei jernpanne/karbonstål ein har brukt ei stund og fått eit skikkelig belegg i, liker dårlig ein ein f.ex har tomater i den.

 

Til dykk som fortsatt stadig kjøper ymse teflon/kjeramsike steikepanner, invester i ei DeByer og sett dykk inn i bruk og vedlikehald - dykk kjem aldri til å sjå dykk tilbake 😎

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en DeByer og en Woll teflonpanne. Jeg bruker DeByer pannen til alt som skal ha høy varme, og så bruker jeg Woll pannen kun på middels og lav varme med treredskaper. Da har teflonpannen lang levetid. 

DeByer er kjempefin, men Woll pannen har mye bedre når det kommer til "non stick". I tillegg fordeler Woll pannen varmen mye bedre siden den har stål og aluminium lagvis i konstruksjonen, mens DeByer er kun stål som leder varme dårligere enn aluminium. 

 

Så jeg sier ja takk begge deler! 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Fysikeren skrev:

Jeg har både en DeByer og en Woll teflonpanne. Jeg bruker DeByer pannen til alt som skal ha høy varme, og så bruker jeg Woll pannen kun på middels og lav varme med treredskaper. Da har teflonpannen lang levetid. 

DeByer er kjempefin, men Woll pannen har mye bedre når det kommer til "non stick". I tillegg fordeler Woll pannen varmen mye bedre siden den har stål og aluminium lagvis i konstruksjonen, mens DeByer er kun stål som leder varme dårligere enn aluminium. 

 

Så jeg sier ja takk begge deler! 

Eg brukte mine DeByer som deg i starten, dvs eg steikte biff osv. Men etter ein del bruk so var nok stick effekten so god i desse pannene at det er fint lite eller ingen forskjell mot teflon/belegg-pannene. So for min del blir desse pannene med stort hell brukt til alt utenom ting med syrer, som tomat. 

 

Men det med fordeling av varme, korleis merker du i praksis forskjell der?

Eg spør ikkke fordi eg trekker det du seier i tvil, men fordi eg sjølv ikkje klarer å merke forskjell i praksis. Eg har blandt anna steikepanne og eit par kjeler med messing, som kvalitetsmessig skal være i toppsjiktet når det gjelder varmefordeling.

 

Med kobberpannene merker eg at dei responderer bedre/raskare på temperaturregulering, dvs eg merker det mest på hurtig respons hvis eg senker temperaturen - hvis eg bruker gass eller induksjon vell å merke. 

 

Utover der, so har eg ikkje merka særleg forskjell på støypejern, karbonstål eller ei god panne av moderne konstruksjon med stål/aluminium - forutsatt at samtlige har tjukk bunn og er av god kvalitet.

 

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det veldig godt når jeg steiker pannekaker. Pannekakene fra DeByer pannen blir mer stekt i midten enn ute i kantene, men dette er ikke tilfelle i Woll pannen, da er pannekakene jevnere stekt. Tror nok det kommer veldig an på steikeplaten din om du merker forskjell. Jeg har induksjon, og jeg mistenker at forrige eier av huset kjøpte billigste sort. Det ser ut som om varmen blir indusert i et lite område av pannen, og da er det viktig at pannen fordeler den varmen godt. 

 

Jeg merker også at DeByer pannen får bedre og bedre non-stick overflate, men jeg foretrekker fortsatt Woll pannen når jeg skal steike fisk. Da er jeg 100% sikker at ikke fisken sitter igjen i pannen. Nå skal det sies at Woll også er den beste "teflon"-pannen jeg har hatt, og den koster omtrent det dobbelte av DeByer sine karbonstål steikepanner. Men som du sier, så kommer jeg nok til å ha DeByer pannen resten av livet, mens Woll pannen nok må skiftes ut på et tidspunkt. Så jeg anbefaler alle DeByer på det varmeste!

 

Link to comment
Share on other sites

Den siste nonstickpannen jeg hadde var en Le Creuset, det er den nonstickpannen jeg har hatt som har vart lengst.

Etter den var utslitt kjøpte jeg en Mauviel, som er samme opplegg som De Buyer, etter det har jeg aldri følt noe behov for å kjøpe flere nonstickpanner. Mauvielen fungerer til alt som nonstick ble brukt til før. Så det eneste vi har i huset nå er Mauviel og støpejernspanner i forskjellige størrelser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, slemmo skrev:

Den siste nonstickpannen jeg hadde var en Le Creuset, det er den nonstickpannen jeg har hatt som har vart lengst.

Etter den var utslitt kjøpte jeg en Mauviel, som er samme opplegg som De Buyer, etter det har jeg aldri følt noe behov for å kjøpe flere nonstickpanner. Mauvielen fungerer til alt som nonstick ble brukt til før. Så det eneste vi har i huset nå er Mauviel og støpejernspanner i forskjellige størrelser.

Eg meiner Le Creuset har ei non stick panne med livstidsgaranti- var det den du hadde? Den garantien gjelder riktig nok ikkje hvis ein bruker den på høg varme, og den steikepanna eg nevner hadde eit felt som permanent endra farge hvis ein varma den opp for mykje - og då gjelder ikkje garantien lenger.

 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke min hadde livstid, min var så herja med etter samboer hadde brukt alt mulig av metallverktøy oppi der at jeg hadde ikke hatt samvittighet til å benytte meg av garanti. Litt pga henne jeg ikke gidder å ha noen dyre nonstickpanner igjen også 😁

 

En tidligere kollega av meg kjøpte f.eks kun de billigste nonstickpannene fra Ikea o.l. siden dama brukte ostehøvel til å snu speilegg osv. Var garantert at de ble ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, slemmo skrev:

Tror ikke min hadde livstid, min var så herja med etter samboer hadde brukt alt mulig av metallverktøy oppi der at jeg hadde ikke hatt samvittighet til å benytte meg av garanti. Litt pga henne jeg ikke gidder å ha noen dyre nonstickpanner igjen også 😁

 

En tidligere kollega av meg kjøpte f.eks kun de billigste nonstickpannene fra Ikea o.l. siden dama brukte ostehøvel til å snu speilegg osv. Var garantert at de ble ødelagt.

Eg føler med deg! Eg er i utgangspunktet veldig glad i min bedre halvdel! Ho er ei fantastisk og ressurssterk dame! Men på kjøkkenet er ho ei vandrande katastrofe 😶 Ho har ødlagt so mykje godt kjøkkenredskap at eg blir kvalm berre av tanken! Det toppa seg då ho øydla ein japansk kokkekniv som kosta eit lite stadsbudsjett ved å skulle skjære fenalår med den. Den var mykje skarpare enn ho forventa og kniven gjekk momentant i beinet på fenalåret og bladet sprakk 🤢🤢🤢

Eg hadde for ordens skuld fleire gode knivar på ein magnet på veggen, som ho hadde fått beskjed om å bruke. Men ho måtte sjølvsagt rote seg ned i ei skuffe å finne juvelen min, som låg pent innpakka og sodomere den til det ugjenkjennelige 🤢

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...