Jump to content

MÅRFANGST 2014/15.


Ripp

Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

De fleste jegere og fangstfolk som har holdt på en stund har vel opplevd mer eller mindre uheldige ting. Helt greit å snakke/skrive om det, men med bilder blir ting straks mye "sterkere" og en del "elementer" kan tenkes å bruke dette imot oss. Synes det var helt greit at noen av oss fikk se bilder av det som hadde skjedd, og minst like greit at bildene så forsvant.

Lykke til med videre fangst! :)

Link to comment
Share on other sites

Sesongens mår nr 18 ble hentet på onsdag, etter sporobservasjon under helgas revejakt satte vi søndag-kveld opp et sett i forholdsvis åpent område, sjekk på onsdag og en tispe på 1250g hang i fella :)

i tillegg satt det en mink i et elve-sett ikke langt unna.

 

 

10933783_10152494444512003_1354066106817490332_n.jpg?oh=8ac5ee1d4d96cdd00db7aa1cfcfd9d72&oe=556C307B

 

10155618_10152494453827003_1998592435914126286_n.jpg?oh=0ea2b542728eb42b2d0423f66988dac9&oe=553C3DAB

Link to comment
Share on other sites

Endelig satt han!! Denne måren har vært en pest og plage :evil: Har vært umulig å få i fella. Hengte først opp ei Kaniafelle m/honning og fiken. Måren var innom flere ganger og såg om fella, men den ville ikke gå i. Så hengte jeg opp ei Aasbøfelle m/honning ved siden av for å se om det hjalp, men neida.... lik umulig å få den til å gå i. Så fant jeg ut at jeg måtte prøve noe annet åte. Skiftet ut honningen i Aasbøfella med en bit ørret forrige helg, og på runden idag kunne jeg plukke mårfanten ut av fella :mrgreen: Hannmår 1650g

001-19.jpg

 

007-14.jpg

Link to comment
Share on other sites

SjRZbktE.jpeg

Enda to mårer. Av disse er en av den mørke varianten, tatt i samme fella som jeg før jul tok en av samme type. Kanskje de er brødre? Værmeldinga spår en periode med stabilt pent vær. Jeg skal benytte tida til å flytte feller fra områder der det ikke har blitt fangst til nye områder. Nye områder vekker alltid forhåpninger. Men jeg har egentlig ikke så store forventninger. Vanligvis har fangsten dabbet av etter jul.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive at begge er hanner, henholdsvis 1,7 og 1,8 kilo. Den mørke er et eksepsjonelt vakkert eksemplar, veldig mørk og med knallgul strupeflekk. Jeg har en utstoppet mår stående i stua, men overveier å få stoppet ut denne og plassere den på hytta.

Link to comment
Share on other sites

Hallaisen.

Lurer på en ting angående Syningfellen. Ser alle anbefaler den og at den skal være musesikkert, men slik jeg ihvertfall setter de opp er alt åtet musespist neste gang jeg skal se til fellene. Spørsmålet er derfor; hva gjør jeg feil i forhold til dere andre?

Setter fellene med inngang nedover oppe i tre med oppgangsstokk. Jeg bruker ikke røret på fellen. Har til og med justert høyden på de etter jeg leste saken her inne på angående den nye høyden. Alle tilbakemeldinger mottas med takk!!

Link to comment
Share on other sites

Musa har ikke mye problemer med å klatre inn i syningfella og forsyne seg. Du må nok lage musesikkert åtekammer. Gjennomhulla brus/ølboks med honning er en enkel løsning.

Ellers er vel ikke syningfella den "alle" anbefaler hvis du leser en del i mårfangsttrådene her..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takker for oppklarende svar, da var det jeg som har misforstått det jeg har lest. Jeg skal rigge til noe på neste tur.

Selv bruker jeg flest CB feller med hjemmelagede kasser, men fangst på Sørlandet har sine utfordringer mht mildvær og mangel på snø. Helt utrolig med mus i år også gjør det ikke lettere. :evil:

Link to comment
Share on other sites

I mine områder (S-Trøndelag) er det mye mus denne vinteren. Men det rare er at det er store lokale variasjoner innenfor små avstander. Noen steder blir åtet borte på noen dager, og det er svart av museskit. Kommer jeg gående mot fella kan jeg ofte se klatremusa pile nedover stammen. Andre steder blir åtet aldri ett opp av mus. Men det har bare hendt en gang eller to at mår i fella har blitt skadet av mus. Alt i alt må jeg vel si musa ikke er noe kjempeproblem. Det største problemet er når jeg veit at det er mår i terrenget, men forbanna umulig å få dem til å gå i fella!

Link to comment
Share on other sites

På Sørlandet er det mildvær og regn. I samtlige feller er det svart av museskit. Jeg har montert et viltkamera ved den ene fellen og det var neste 200 bilder av mus som krøp opp og ned i fellen. Og når måren endelig kom til kassen var åtet borte og den gadd ikke gå i kassen. Morsomme bilder ihvertfall. Få si som datteren min som er med; Ja, ja. Nå vet vi ihvertfall at det er en mår i området. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

2rrt24x.jpg

 

Sånn gjør jeg for å unngå å fore musa :) Det er en oppned penneholder fra Ikea. Fungerer perfekt. Trenger ikke treplate under som jeg hadde på de første, bare å ha åtet rett i pennholderen å sett den oppned inn i fella. Den Måren som har funnet fellen din kommer sikkert tilbake.Lykke til med fangsten. :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset, Foldetre.

Jeg skal ordne meg noe i morgen.

I kassene til CB fellene har jeg laget eget åtekammer, så det funker det bra.

Når det gjelder måren som var på fellen, skal jeg ned å sjekke felle og kamera i morgen så da får vi se.... Fylte åtekammeret godt opp med miks av honning, knust stjerneanis og fiken, så det er ihvertfall ingenting å si på bevertningen :lol:

Link to comment
Share on other sites

2wrjfh5.jpgi3vzfc.jpg2uh1el5.jpg

 

 

Sesongens mår nr.6 satt i fella idag. Hannmår på 1564 gram Honning åte og Hawbakcers Marten Lure. Duke 155 felle.

Enormt til rasfare har det vært i liene her så jeg har holdt meg unna i vel ei uke nå Det ser ut til å ha vært fornuftig. 2 feller som er tatt av ras. Den ene stakk så vidt opp så den fikk jeg gravd frem. Den andre tviler jeg på att jeg finner for til og med treet den sto i er borte. Enorme krefter i slike ras. Mye arbeide å sjekke feller nå pga att nesten alle feller må flyttes pga snømengden 1,5-2meter på 700 meters høyde.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 2 uker siden jeg tok siste måren! Kanskje det var den siste - i bokstavelig forstand? Jeg tror jeg må foreta en stor omflytting av feller, delvis i nye områder. Det blir mye arbeid, men så lenge jeg har 'gnisten' er det bare artig. Sesongen varer nesten 2 måneder til, så jeg har ikke gitt opp!

Link to comment
Share on other sites

Mye jobb med felle flytting ja Snoen. Har hatt en kjempejobb her også de to siste helgene med å flytte opp alle fellene til godkjent høyde pga. snødybden. Enkelte ble nesten bakkesett i løpet av ei natt pga snøstorm. Er mye spor her, men trøbler litt med att det bare er spor bort til oppgangstokken uten att måren løser ut fella. La inn laks i noen av fellene for ei uke siden, var hardtrampet under fella ,men den gjikk ikke i. Belisle 120 i plastkasse. Skal prøve med ei Haugefelle neste helg. Andre som sliter med det samme ?

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg også omsider i gang :D Fikk en mår på 1470 gram pluss en røyskatt på fredag, og så ble det jammen en liten mår til i dag. Glemte å ta bilde av dagens mens den satt i fella, men har i det minste et fra kjøkkengolvet :wink: CB 120 i trekasse og diverse åte til de før helgen. Innmat av rype, noe smårøye, litt rådyravskjær og honningtampong + Hawbakers marten lure. Den i dag satt på et stykke sønderskutt rådyrnakke uten annet mikkmakk.

 

10882323_10152479321186685_679465508638915604_n.jpg?oh=9f0cb2cf4e99df1e9aadbb07e4f903de&oe=556BDF1D&__gda__=1428768406_de25519b7c60df34de78b1c085cdd68c

 

10413401_10152479321291685_4970115564789091802_n.jpg?oh=d97bbbedfacd45402bafe82e29de10c5&oe=555884EF&__gda__=1431993179_5bb5ce83e6f76a3ffa36d8057723379b

 

10940538_10152484092616685_8842009071020766673_n.jpg?oh=b503e9ea264ffaa825cb9da1cee2fcea&oe=55257DD9

Link to comment
Share on other sites

ZmhkVmty.jpeg

 

I dag la jeg ned den lengste (godt over ei mil) fellelinja. Den har stått sia lenge før jul - uten en eneste mår! På denne siste turen fikk jeg i alle fall en mår, ikke spesielt fin, men en mår er en mår! Fellene skal opp i et annet område som jeg har litt forhåpninger til. Jeg håper på litt snø, men ikke så mye at det blir et slit å se til fellene. Deretter gjerne litt kulde.

Link to comment
Share on other sites

34pkpvr.jpg

 

Mår nr 8 for sesongen satt i fella idag. :) Den lot seg friste av honning og fiken, med Hawbackers marten Lure. Duke 155 felle. Har hatt felle her i 3 år. Fikk en mår her i 2012 siden det har det bare vært spor ved fella noen ganger. Måtte flytte den høyere opp for to uker siden pga mye snø . Bygde da om hele fellesettet. Ser ut til att den gjikk i på første besøk etter det :D Det var en hann på 1420 Gram.

Link to comment
Share on other sites

hentet i dag mine 2 første mår :) var veldig gøy, har hatt en Åsebø felle ute siden midten av november uten fangst, men satt ut 2 conibear 155 for 2,5 uke siden og fikk fangst her.

De veide 1640 og 1675 gram, åtet var fiken, aprikos, dadler og honning. pluss anisolje.

normal_DSC_0788.jpg

normal_DSC_0790.jpg

normal_DSC_0791.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det slår til i år også: God fangst før jul og dårlig fangst etter jul. Er det så enkelt som at du ikke kan fange de mårene som allerede ligger i fryseren? Altså at det er færre mår i terrenget? Kanskje, men regelen synes å slå til også i områder der jeg ikke har drevet fangst før jul.

Mår eller ikke, man kommer seg ut i naturen og får med seg mye interessant. Fra midten av februar begynner de første ørsmå vårtegn å vise seg, det kommer anna låt i fuggelen, på finværsdager begynner grevlingen å ta seg spaserturer ut fra hiet, og mye anna.

Nå har styggværet 'Ole' gitt seg, og jeg skal ta en fellerunde.

Link to comment
Share on other sites

Anis olje kan blandes med honning å brukes som åte eller bare som lokkemiddel. Dynker noen dråper olje på en bomulsdott som henges opp ved fella. Tomme filmbokser eller lignende som man stikker fullt av små hull i er fine å henge opp med bomull dynket i anis olje. De fleste nettbutikker for fangstutstyr har denne oljen. http://brunst.mystore3.no/products/anisolje-mr" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...