Jump to content

Ruger Mini-14/-30-tråden


Papi

Recommended Posts

Om folk har bileter om sin Mini-14, post dei gjerne her! Mange andre våpen har dedikerte trådar, så tenkte det var på sin plass med ein her også.

 

Har per dags dato ein 581-modell, med både original tre- og syntstokk, men har på ein Archangel Sparta-stokk på den no, då eg vil prøve den som dynamisk rifle. Har lyst å kjøpe den nye Precision-stokken som visstnok kjem ut i desse dagar. Går på skule i Nord-Trøndelag for tida, så får ikkje brukt mykje tid på våpna lengre, men skal fikse bileter så snart eg er heime att!

 

Er det mogleg å få tak i M14-lookalike flammedempar til Mini-14 her til lands?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en AR 15 A 2 flashhider på min.

Fungerer godt.

Rustfri rifle. Nyere modell 223 kal.

 

Her 5 skudd 55 grs S&B helmantel

Liggende med anlegg og med lyddemper

 

normal_20140828_195510.jpg

 

Smith&Bender PMII . 10x40

A.r.m.s hurtigmontasje og picatinny fra GG&G

ASI just gasbloc

Polert avtrekk

Wilson buffer

Rotex V CqB signature Brugger Thomet Thermax demper

 

10721470_1572091939686213_290381676_n.jpg

 

10721045_1572091876352886_1224246502_n.jpg

 

2014-10-08_15_18_51.png

 

 

Du har vel ett bilde av din Ruger Papi?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Da har fått tak på en ny mini 14 blånert med trestokk :D Har også bestilt ny justerbar gassblokk og barrel strut fra ASI. Så da gjenstår det å se om det går å få grei presisjon ut av dette.

Noen børsemakere som er gode på justering av avtrekk på mini?

Link to comment
Share on other sites

"Justering" er ikke 'rocket science'.

Knekk av ei dremmelskive og poler glideflater til det glir glatt. Deretter vurdere å skifte ei fjær. Finnes youtube videoer som viser hvordan.

Min mini 14 har i all ubeskjedenhet ett fantastisk avtrekk etter en slik operasjon, men presisjonen en likevel heller laber.

Link to comment
Share on other sites

Her er min Mini-14. Har original Ruger AC-556 stokk, og framsikte montert på gassblokk. Aimpoint 9000L på toppen.

 

2293fec226c311e3ab9b22000aa821e6_7.jpg

 

Når jeg skyter DSSN stevner med den bruker jeg Hogue stokk for skikkelig kinnkontakt med bruk av en cheek-riser.

 

1662570_212082545661561_893352852_n.jpg

 

Den har i nyere tid fått et strøk med KG Gunkote matt sort. (Ikke AC-stokken selvsagt!)

 

1388821_394464040684925_205520672_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i klubben jeg å.

Kjøpte en gammel ruger mini14 for år siden nå av en kar her inne, har ikke brukt den stort etter det grunnet presisjon tilsvarende en utbrettet avis på 100m.

Har gått å tenkt litt på å bytte løp å få inn et tjukt varmintløp. ser de får grei presisjon i disse riflene rett over dammen med skikkelig løp :D

Er det forresten noen som vet hva som skal til for å bygge om disse til .30 cal? vil den da være lovlig til jakt?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvor problemene med presisjonen til enkelte kommer fra. Når jeg skyter med demper samler den like godt på 100 meter som hvilken som helst rimelig jaktbørse. Skyter nesten bare wolf 55 og 62 grs og til og med den ammunisjonen treffer fint ipsc skivene på 300 meter med rødpunkt.. Og jeg er ingen god skytter! Stiv opp pipa med barrel strutt eller sleng på en demper, så burde presisjonen bli dobbelt så god

Link to comment
Share on other sites

Har begge, både Accustrut og demper/Smith 'good iron'.

Er også 580 serie, stokken er beddet, avtrekket justert, gassblokka dratt til med moment og munningen kronet.. likevel dårlig presisjon, så det må nok være skytteren i mitt tilfelle ;)

Min er en 194 serie med blyantpipe og er storfornøyd. Med de inngrepene du har gjort synes jeg det er rart du ikke har ønsket presisjon. Min er veldig glad i Lapua Match ammunisjon. Min skyter best med ammo uten boat tail kuler, noe jeg leser på amerikanske forum er en fellesnevner for mini.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 580 serie med Accu-strut, men solgte den etter vel 1 år pga dårlig presisjon, uansett ammo eg prøvde.

Hadde ofte med Tikkaen i samme kaliber på banen, den gikk som en stråle med omtrent all den samme ammoen.

 

Morsom rifle til en viss grad, men gleden forsvant totalt da presisjonen ikke var til stede... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på web at mange har testet ut vanlig ar15 vs mini 14 mht presisjon uten at det er forskjell. I noen tilfeller scorer nyeste mini bedre enn standard Bushmaster. Det skjer vel uansett mye momenter her og der inni en halvauto før kula peiser ut løpet. Tenker at selve patronen i tillegg rygger og tilter litt bak med sluttstykket under sprenging, sånn at kula får litt for mye frifly+tilt inni kammer før riflingen. Skal tro at hele våpenet kan få seg en bra jukk bare av dette, men kan et tyngre sluttstykke evt med stivere fjær og mer åpen gassport for å kompensere repetering formindre uønskete bevegelser etter siste setningens teori?

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten presisjonstest med min Mini på 100 meter i skumringen. Ikke helt optimalt med rødpunkt, men fint resultat. Prøvde Federal Fusion, men fikk kun skutt fire skudd, da jeg trenger de fem siste skuddene i pakken til reven. Prøvde også Nato 5.56, men de skøyt så høyt at de lå i rammen over skiva..

 

10838399_466867260131251_1367017746_n.jpg

 

Samlingen tilsvarer ca 1.4MOA på 100 meter om mine beregninger er riktige. Med et kikkertsikte kunne nok samlingen krympet litt, men mer enn godt nok til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker mm for å angi samling, og 42mm på 100m kan vel generelt sett ikke sies å være en god samling. Ikke det at min mini går så bra enda :forvirra:

Det er forskjellige krav til presisjon ift bruksområde, men jeg synes det ville vært i grenseland med slik presisjon ift småviltjakt. Tror likevel du kunne krympa samlinga med kikkert som du selv sier.

Link to comment
Share on other sites

Enig der, men tviler på at reven klager etter treff med V-Max med den presisjonen der på 100 meter.

 

Årsaken til at jeg regnet om til MOA er at Mini regnes som en 2-3 MOA rifle. Skal ut en tur nå med S&B 55grs. Setter på en kikkert i løpet av et par uker så skal vi se hvor små samlingene kan bli :)

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mini-14 med lyddemper er kjent for at en får en del gass og kruttrøyk bakover mot skytter. Er det noen om har erfaring med forskjellige dempere? Jeg har selv leverte min Mini til gjenging og montering av en A-Tec CMM-6 i stål, det er en ganske liten og kompakt demper. Jeg er ikke ute etter maks demping, jeg bruker alltid hørselvern ved skyting. Og hvor mye demper effekt mister man med og borre opp hullet gjennom lyddemperen til 2-3-4 mm større enn kulediameter? En skulle tro at jo enklere det er for gassen og komme ut framover, desto mindre får man bakover i ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Vil det si at også alle nye mini 14 tactical i .223/5.56 får en ny gassblokk til å bedre håndtere sub og supersonisk ammo med eller uten demper, eller gjelder det kun minier i .300BLK? Jeg digger svært lite nye innovasjoner akkurat etter at jeg har kjøpt nytt utstyr. TRG42 2013 update og Arcteryx LEAF alpha gen2 dress er noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Vet at 300 blk er uproblematisk å lage, men likevel ser man lite skriblerier om det her inne. På tross av at dempere er så utbredt her på berget.

 

Vet ikke noe mer enn deg furuoglyng, bare så denne på morrakvisten og tenkte noen ville finne det interessant. Har jo vært noen Mini-14 prosjekter på gang her inne, med dempere og det hele. Dette her er jo rock´n roll.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hmm.. hvordan er det egentlig med pipa til en Ruger mini14 i 300 blackout?

 

Det kan se ut som om det er en hylse oversom går fra gassblokka og frem til framsiktet.

 

normal_2016-05-05_07_40_41.jpg

 

normal_2016-05-05_07_41_10.jpg

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg gjerne skulle hatt framsiktet nærmere gassblokka, slik at det hadde vært plass til demper med någenlunde greit bakkammer.

Link to comment
Share on other sites

AR? Nei nei.. man velger jo Ruger mini fordi det er det ypperste! Såppas burde du ha fått med deg fra norges største skyteforum!

 

Men.. for meg ser det altså ut som en hylse, men mulig ulik diameter og ytre finish lurer meg.

Må få det siktet lengre bak på noe vis, men kjipt å prøve på noe som ikke lar seg gjøre.

 

Hvorfor jeg funderer på om det er hylse vises kanskje bedre her;

normal_2016-05-06_16_30_10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...