Jump to content

Nyheter i media


multi

Recommended Posts

Hva er det å diskutere?

Fyren bryter loven med vilje og viten, det er ikke slik at lover ikke gjelder bare fordi det gikk bra.

 

"Oi, du kjørte visst i 300km/t, men siden det gikk bra, og du egentlig er en flink sjåfør, så er det greit."

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt klart et brudd på bestemmelsen om at det skal skytes opp med hver rifle man vil benytte, ved systemvåpen med hver pipe man vil benytte. Etter som denne jegeren var ute på "vanlig" jakt (egentlig ikke "vanlig", men lisensjakt, der kravene kunne vært strengere), gjelder disse reglene. Bryter man lover med vilje, må man ikke sutre når man blir knepet.

 

Saken kunne stilt seg annerledes, hvis det hadde vært en situasjon som ikke direkte kan kalles "jakt" (sjøl om domstolene, f.eks. ved rovdyrfelling, i stor grad har brukt analogi til vanlige jaktlover og -regler). F. eks. hvis man skjøt jerven (eller snømusa!) i sjølforsvar, hvis man skjøt i nødverge for å hindre angrep på husdyr eller hund, eller hvis man måtte komme seg ut på et ettersøk, fortest mulig, og det ville ta uforholdsmessig lang tid å hente det våpenet man hadde avlagt skyteprøve med.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen bombe, at byråkrater kaster seg over folk.

Under den rødgrønne regjeringen har byråkratiet vokst med 15%!!! Om det blir noe bedre etter et valg tror jeg ikke. Hele det offentlige trekker til seg personkarismatiske profiler som har befestet seg til en egen "kultur". De er de trygghetssøkende som har tatt kloke valg/sikker jobb uten konkurser m.m. Ryggen er altid fri osv. Halen mellom beina er en livsstil. Felix som hoppet ut fra en gassbalong og satte ny rekord blir aldri arkivar i Mattilsynet. Han og hans team ville aldri i vårt "frie" land fått godkjent sitt rekordkonsept i Norge, fordi vi er underlagt en forordningsfundamentalistisk galskap. Det er skremmende å se hvordan byråkratiet formaliserer samfunnet vårt inn i en detaljstyrt styrtspiral. De regulerer bort våre drømmer og tar hverdagen fra oss. Det vi trenger i Norge er en diskusjon om en personalrevisjon og kulurendring i det offentlige byråkratiet. Hvem skal styre oss uavhengig av hvilke parti som sitter ved makten?

En skal vokte seg for å stigmatisere folk, men i offentlig sektor/byråkratiet består det i hovedsak av "trygghetssøkende" personprofiler.Eks. slike profiler stortrives i et mannskor hvor spenningen avsluttes med loddtrekning av en rødvinsflaske på rosa lodd. Thor Heyerdhal var "spenningssøkende" og ville trolig i dag blitt arrestert, det er heller ikke uten grunn at Jarle Andhøy som seilet rundt om kring er uglesett av byråkrater. Det er mindre plass til de som ikke driver med: Kor - Ball - Kamping - Bingo - TV-glaning, eller trolldeig.

Sistnevnte dusinmennesker merker ikke så mye til det byråkratiske presset. Skyttere og jegere driver med "skumle" saker og må overvåkes med argusøyne, vi er ikke helt som flokken ellers i flertallstyraniet. Vi er en av flere fritidsaktivister som stimulerer jakt og avgiftslysten til maktmennesker.

Link to comment
Share on other sites

Noen har hengt opp en skutt rev i et tre. Det fikk diverse "dyrevenner" etc. til å gå berserk i kommentarfeltet.

 

Ganske underlig at nettsteder lar slikt stå umoderert - redaktøren har ansvaret, også for kommentarfeltet:

 

"Jævla avskum som har gjort dette! De burde jaktes ned og tortureres på samme måten som de gjorde med dyret!".
Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

– Det var ikke bevisst ulovlig tyvjakt fra min side. Jeg vil mer betegne det som et vådeskudd. Det var uheldige omstendigheter som gjorde at jeg havna opp i dette,

 

 

"Du skjønner det ser du, at jeg ved et uhell havnet i nabokomunne ved et jorde jeg ikke har jaktrett på og da jeg skulle kikke litt på hjortene gjennom kikkertsiktet på rifla som tydeligvis var ladd og usikkret kom jeg visst borti avtrekkeren. Helt klart vådeskudd dette ja" :lol::lol::lol::lol:

 

Hvor dust er det mulig å bli????

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal være aktuelt å bevæpne den gjengse politimann og kvinne i Norge MÅ det grundig oppgradering til på opplæringsfronten!

Jeg ville ikke følt meg trygg hvis det hadde blitt vedtatt at polititet skulle bære våpen slik som situasjonen er i dag. Det er ALT for mange eksempler på elendig våpenbehandling. 2 saker med våpen som forsvinner pga. at de blir glemt på biltaket, saken der det ble blandet inn skarp ammo i øvelsesammoen osv. Det er en trist sak at det er sånn og jeg stoler ikke på at politiet har god kontroll når de bevæpner seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke første gangen politiet glemmer ting på biltaket. For noen år siden var det en politimann som glemte pistolen på biltaket og forlot pistolbanen. en sivil pistolskytter så det hele og fulgte etter og plukket våpnet opp fra en grøft. Pisolskytteren kjørte så til den lokale politivakten å leverte stasen til rette instans.

Link to comment
Share on other sites

At mange i AP vil ha bort skytesporten (egentlig skytevåpen, sporten blir med badevannet..) er ikke rart med tanke på at de var målet for en gal manns handlinger for litt siden.

 

At AP-folk går på DFS er litt overraskende, tradisjonellt har det vært gode/tette forbindelser i mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

Nå håper jeg samtlige våpeneiere i Norge bruker stemmeretten ved neste valg. Det burde være relativt innlysende hvilke to partier de som vil beholde sine våpen og hobby IKKE burde stemme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser AP vil legge ned hele DFS.. Nå vet jeg hva jeg IKKE skal stemme ved valget 2013 :lol: Men hva skjer egentlig med AP? Virker som de vil fjerne alt som har med våpen og skyting i Norge.

 

:evil: og :roll:

 

Alvorlig angrep

– Dette er et svært alvorlig angrep mot grunnlaget for DFS sin eksistens, sier president Olav K. Vaaje i DFS som mener hele argumentasjonen i pressemeldingen må få betegnelsen skivebom på skytterspråket.

http://avisenagder.no/index.php?page=vi ... etID=17944

 

Venstre provosert av AP-Ottesen i DFS-saken

http://www.venstre.no/moreogromsdal/har ... kel/46031/

 

Politisk rådgiver Atle Ottesen sier han aldri har vært pasifist. Men etter sesjon søkte han overføring til siviltjeneste.

http://www.f-b.no/nyheter/ville-valgt-m ... -1.7554707

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med ei høring om forskrifter til våpenloven på slutten av 1990-tallet, der det bl.a. var forslag om at vi som hadde mer enn 4 våpen, måtte ha våpenskap, skrev jeg noe slikt:

 

"Våpenskap er ingen garanti for at våpen ikke blir stjålet. Kriminelle kan bryte seg inn i huset med ei anleggsmaskin, ta med seg våpenskapet, og åpne det, i fred og ro, med en skjærebrenner eller en vinkelsliper".

 

Dette hørtes kanskje vel drøyt ut, men det er noe som heter "at det går troll i ord":

 

Noen uker etterpå var noen, sannsynligvis yrkeskriminelle, innom Krokom i Sverige. Der stjal de et assortert utvalg kjøretøy, verktøy og redskaper hos et lokalt entreprenørfirma. Ved hjelp av ei stor gravemaskin knuste de fullstendig politistasjonen, tok med seg to våpenskap i en hjullaster, og kjørte ei god mil unna Krokom, der de åpnet skapa, ved hjelp av medbragt vinkelsliper/skjærebrenner. I det ene skapet var en del beslaglagte/inndradde våpen (mest jaktvåpen), i det andre skapet var politiets pistoler, og evt MP/rifler, alt sammen kom ut på det kriminelle gråmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.moss-avis.no/nyheter/vapentyveri-fra-garasje-1.7642267

 

Interessant at de mener våpnene ble oppbevart på lovlig vis når våpenskapet stod i garasjen og de ikke vet om det var boltet fast...

 

Politiet i Østfold fikk ved 16.00-tiden tirsdag melding om et garasje-innbrudd på en adresse i Moss. Det viste seg at uvedkommende hadde stjålet et våpenskap inneholdende tre haglegevær.

 

Politiet kan ikke opplyse hvorvidt våpenskapet var boltet fast i garasjen, men understreker at haglegeværene var oppbevart på forsvarlig og korrekt måte.

Står vel ingen ting om at garasjen ikke er bygd i samband med huset, og heller ikke noe om vekt på skapet, så oppbevaringen kan være helt lovlig den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Står vel ingen ting om at garasjen ikke er bygd i samband med huset, og heller ikke noe om vekt på skapet, så oppbevaringen kan være helt lovlig den :wink:

 

Er det ikke krav til at det skal oppbevares i bebodd hus da? Teller garasjen som en del av huset om den er bygd i samband som du sier?

Er vel en definisjonssak sikkert, og vi skal vel være glade for at politiet evt. dømmer i favør av våpeneieren hvis det er slik at garasjen er en del av huset. Spent på om skapet veide over 300kg da. Som oftest gjør de vel ikke det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

http://www.agderposten.no/nyheter/gnagd ... -1.7701907

Saken om hunden som spiste av beinet til et rådyr, der hunden kan resikere å bli avlivet på grunn av at ikkje eieren hadde kontroll på hunden.

Blir det ikkje feil å ta liv av hunden, ka hjelper det at fyren får en bot? den blir betalt og han skaffer seg en ny.

 

Korti skal norge få seg regler som hører hjemme med tanke på straff??

 

Har vi enda ikkje læret at en bot ikkje hjelper?

Link to comment
Share on other sites

Litt spesiell hendelse på skiskytterarenaen i går... En tysk skiskytter skal blåse rent siktet på våpenet sitt, og det ender opp med at han stikker ansiktet opp mot løpet for å blåse.....

 

Dette er etter at han har fyrt av første skuddet, og ladet neste skudd, våpenet er altså ladd med skudd i kammeret. Om våpenet er sikret her vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at det ikke er det, da han er midt i en skytedrill når dette skjer, og jeg kan ikke se av videoen at han sikrer det før han gjennomfører handlingen.

 

Han ble selvsagt disket fra løpet.

 

http://www.nrk.no/sport/_-dette-kunne-gatt-fryktelig-galt-1.10862277

 

Legg for øvrig merke til leserkommentarene til denne artikkelen. Vil si at det er en del sjokkerende holdninger blant folket når det kommer til behandling av våpen. En kis presterer å uttale følgende.

 

Det er tydelig i klippet at han ikke holder rundt avtrekkeren, men rundt kolben. Kan forstå at det for enkelte kan se skremmende ut, men et gevær fyrer ikke løs av seg selv... han har tydelig kontroll, så geværet er i bunn og grunn ikke farligere enn en pinne eller hva man nå ønsker å sammenlikne det med... Typisk norsk dobbelt-moral å styre med noe slikt, når vi har en regjering som selger våpen for flere millioner til diktaturer og krigssoner rundt om i verden....

 

Jeg håper vedkommende selv ikke har våpen......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Våpenlobbyen i USA med skytespill for 4-åringer

NRA kalte spillindustrien «en kynisk og korrupt industri som avlet vold». Nå har de laget sitt eget skytespill og det med en aldersgrense på 4 år.

 

Og som alle som gidder å sjekke så er dette en skytesimulator og ikke et voldelig skytespill.

Pressen overdriver som vanlig helt vanvittig!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...