Jump to content

Nyheter i media


multi

Recommended Posts

De har lagt ut bilder på nettet der de poserer med masker og geværer med en tilsynelatende ihjelskutt jeger foran seg.

Når en ser på bildet i artikkelen, minner mye om ett luftgevær det der...Nå ble jeg skremt, "skikkelig skræmt ja" :lol:

Joda, når det er snakk om rovdyrjakt blir det fort baluba, tror jeg de derre kommer til å jakte ulvejegere i ulvejaka...Neppe. :roll:

Link to comment
Share on other sites

De har lagt ut bilder på nettet der de poserer med masker og geværer med en tilsynelatende ihjelskutt jeger foran seg.

Når en ser på bildet i artikkelen, minner mye om ett luftgevær det der...Nå ble jeg skremt, "skikkelig skræmt ja" :lol:

Joda, når det er snakk om rovdyrjakt blir det fort baluba, tror jeg de derre kommer til å jakte ulvejegere i ulvejaka...Neppe. :roll:

 

Uavhengig av hva slags bevæpning økoterroristspirene klarer å stille med på bilder, så har utenlandske, tilsvarende terrorgrupper gjennomført aksjoner som har medført tap av liv, skader på mennesker og betydelige ødeleggelse av eiendom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
viewtopic.php?p=504509#p504509

 

Star enkeltløper er "supervåpen" og "spesialvåpen"! Og en Rem 700 er ikke borte den heller!

.......................................................

Ja det er mye rart å lese i dagspressen, men for en gangs skyld er jeg enig i noe. Den Rem. 700en i .458 Socoom bør vel ihertfall være berettiget i kategorien "spesialvåpen" :wink: Noen her inne på forumet kjenner den igjen?...................

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kvinne skadd under militærøvelse

 

Claymore-miner er anti-personellminer. Hvordan var det med den norske motstanden mot personell-miner - som vi til og med utdelte en fredspris for? Så vidt jeg husker, skulle vi gå helt bort fra alle former for personell-miner, inkludert å produsere - lagre - bruke og øve med slike miner?

 

Er det skjedd noen endring i offisiell norsk politikk på dette feltet? Eller er dette en del av NATOs "out of area"-strategi? De motstanderne en møter der ute, er kanskje ikke "personell"?

Link to comment
Share on other sites

De sprengladningene vi fiklet med på slutten av 90-tallet, hadde nettopp, eller for ikke veldig lenge siden, fått "Fragmenterende ladning" på seg. Var vel identiske med "Mine, personell" og man samtidig fjernet selvutløseren.

Stygg sak, den der. Både i sak og virkning.

Link to comment
Share on other sites

Claymore er egentlig ikke definert som mine siden den benyttes som "styrt" av soldatene.

Claymoren trigges med fjernkontroll, dvs. bevisst avfyring og ikke av noen som tilfeldigvis tråkker på en snubletråd eller finner den om 50 år, så den er nok innenfor regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Den historia fikk jeg også servert da jeg tjente i kongens klær;

Med "korekturlakk" ble beredskapslagrene av sektorminer omgjort til sektorvirkende ladninger, og snubletråden ble til en utløsersnor som det måtte sitte en soldat i andre enden av.

 

De er veldig effektive i nærforsvar av patruljebase så at de brukes i trening til utenlandsoppdrag er forståelig, at de brukes i hyttefelt er intet mindre enn utilgivelig.

Link to comment
Share on other sites

Ligger snubletråd i kassen til "sektorvirkende"? Sist jeg plukket på disse ble de satt av med nonel. Hyssing og slikt dilldall var fjernet slik at våpenet ikke skulle kunne brukes som mine.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Brukte selv disse i Afghanistan i 2007, ingen mulgihet for sette disse av med noe snubletråd! Enten er det noen som fantaserer eller så er de sektorvirkende sprengladningene dere snakker om her fra 19pilogbue!!!

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte de "originale" Claymore-type miner på midten av -90, og de ble såvidt jeg erindrer levert med trådsnelle som det på daværende tidspunkt var diskusjoner om hvorvidt skulle benyttes eller ei av humanitære årsaker.

De nyere futtes av med tenner for å opprettholde lovligheten av disse i egenskap av "sektorvirkende, bemannede våpen" og ikke "mine".

Her har tydeligvis noen løket det til noe veldig for seg, dette skal ikke være mulig med mindre flere ledd har sovet i tjenesten...

Synes snart det er på tide å ta en lokal variant av happeningen i England, si at nok er nok, inndra Forsvarets våpenlagre og fordele disse på sivile kompetente hender for å opprettholde et minimum av forsvarsevne før FLO & CO utrydder oss hele hurven... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Håper alt går bra!!!!

Fryktelig når sånt skjer, selv om det heldigvis så ut til å gå bra i den forstand at det ikke gikk liv så er det tragisk for de involverte.

 

Fjorårets "innendørsmesterskap" gikk vel forøvrig av stabelen i Lyngdal, 1 time vest for Kristiansand, og ikke hos PVAS...

En løk som kom inn med ladd våpen såvidt jeg forstod dengang, skuddet gikk vel i disken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.nordlys.no/nyheter/article5663292.ece" target="_blank

 

Væpnet aksjon i Tromsø sentrum.

Klokken 19.10 fikk vi melding naboer på en adresse i Tromsø om at en mannsperson muligens var i besittelse av et våpen.
- Han hadde en oppførsel som tilsa at vi ble interessert i hva han holdt på med, sier Meland.

Skal tro hva dette dreier seg om? Hva må til for at politiet tropper opp utenfor her. Er det nok at naboen ringer og sier at de har sett at jeg har en revolver? Kanskje jeg står og sikter på veggen til og med! Og naboen ser meg gjennom vinduene om han vil.

 

Nå er naboen min jeger, og vet hva slags våpen jeg har. Fornuftig fyr er det også, så spørsmålet er rent hypotetisk.

Link to comment
Share on other sites

Er det nok at naboen ringer og sier at de har sett at jeg har en revolver?

 

 

Ja, eller en tilfeldig forbipasserende etc.

 

Om du f,eks sitter på terassen og pusser rifla kan det oppstå problemer hvis rette person ser deg!

 

(Tror det var et tilfelle av dette i en tråd på Sluttstykket)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:shock: FORBY barn å se skyting? Viser til Mullys innlegg i 'nyheter..' http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23980400-children-banned-from-shooting-events-in-2012-ticket-giveaway.do

Hvor er forbudet mot å se TV i landet?

Det MÅ da være verre å sende filmer på åpent riksdekkende tv hvor folk skytes / drepes enn å la sportsintressert ungdom se på presisjonsskyting på papp (elektronikk)!

Det er neppe mye tvil om at enkelte lar ting gå for langt!

Link to comment
Share on other sites

:overrasket: Nok en utmerket sak i avisa: Denne er det Lærlingen som har kommet over.. http://dt.no/nyheter/viftet-med-ladd-vapen-mot-drammenser-1.6437980

Der fremgår det at: 'Den gang (1976) ble ikke våpen registrert i Norge på samme måte som i dag.'

Nehei? Hva er den store forskjellen? Var da ganske så likt da også etter det jeg husker. (Jeg KAN jo sjekke mine søknader fra den tiden..)

Ellers finner man ut: '..konkurransepistol der håndtak og løp har blitt kuttet.'

Forøvrig er det jo dette man holder på med i disse dager for å få et bra våpen i spesial-pistol klassa? :lol:

2d0dj46.jpg

Link to comment
Share on other sites

:shock: FORBY barn å se skyting? Viser til Mullys innlegg i 'nyheter..' http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23980400-children-banned-from-shooting-events-in-2012-ticket-giveaway.do

Hvor er forbudet mot å se TV i landet?

Det MÅ da være verre å sende filmer på åpent riksdekkende tv hvor folk skytes / drepes enn å la sportsintressert ungdom se på presisjonsskyting på papp (elektronikk)!

Det er neppe mye tvil om at enkelte lar ting gå for langt!

 

Et annet paradoks; Med de enorme sosiale problemene England sliter med, og ikke minst et stort alkoholmisbruk blant barn og unge, er det et tankekors at de eksponerer barn for alkoholreklame og spritflasker i øyehøyde i supermarkedene.

Utdyper ikke dette nærmere, tror det er selvforklarende.

Link to comment
Share on other sites

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5709388.ece" target="_blank" target="_blank

 

8300 nye våpen på fem år på Romeriket

 

Jeg merker jeg blir litt frustrert når saker som dette slås opp med store bokstaver, og linker til 22. juli i teksten. Jeg kan godt forstå at lover og forskrifter må gjennomgås som en del av den totale evalueringa etter de tragiske hendelsene på Utøya. Her mener jeg derimot at journalisten blåser opp en liten økning i antall våpeneiere og våpen i et forsøk på å påvirke befolkningen til å tro at dette er en stor økning. Ved å dra paraleller til 22. juli impliserer hun også at denne økningen utgjør en økt risiko for samfunnet.

 

Med liten økning mener jeg.

På fem år har antallet registrerte våpeneiere økt med 857 til 23754. dette utgjør en økning på ca 3%.

I samme tidsrom har befolkningsveksten vært enor i det samme området. I samme lokalavis står det fire dager tidligere at folketallet økte med 2% på Romerike bare det siste året. På fem år har folketallet mest sannsynlig økt noe i nærheten av 10%. I tillegg vet vi at mange som tidligere har hatt uregistrerte våpen har benyttet våpenamnestiet til å kvitte seg med våpen. Det vil si at en mindre andel av befolkningen på romerike har våpen nå enn tidligere. 8300 nye våpen viser vel at det har blitt noe flere registrerte våpen per våpeneier, men det er vanskelig å lage noe dramatikk ut av det. Noe av økningen skyldes vel også registrering av uregistrerte våpen.

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5705434.ece" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

http://www.rb.no/aktuelt/article5713856.ece

 

Blir vel ikke bedre når folk ringer i utide på pga av de hører smell om morgen og kveld, jakt har vi vel drevet med i generasjoner, så mulig det burde opplyses bedre om jakttider i media, slik at folk ikke ringer inn unødvending om skyting som faktisk er lovlig!

Er jo greit at også politiet påpeker dette, at de får unødige telefoner om slikt!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Politiet kan vist gjøre hva de vil, og atpåtil slippe unna med det. http://www.dagbladet.no/2011/09/27/nyhe ... /18313258/" target="_blank" target="_blank

 

Enn om de kunne lagt ned såpass med ressurser 22.7, med helikopter og greier. Fy fan! Blir så forbannet når jeg leser sånt.

Tvang ham til å kle seg naken! ??? Med hvilket motiv, om ikke annet enn for å ydmyke ham? Trode liksom han kunne ha skjult plastrifla under klærne? :lolno:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
http://www.h-avis.no/nyheter/kvinner-skremt-av-skudd-1.6598684" target="_blank" target="_blank

 

"§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert e.l."

 

Kanskje sjøjakt i tåke ikkje er så lurt, men kva meinest med "I umiddelbar nærhet av offentlig sted"?

 

Er friluftsområdet gjeldende ut i havet? dette med tanke på jakten på sjø.

Link to comment
Share on other sites

Leste også det der og stusset på det.

På mine hjemtrakter går det en nasjonalpark samt mange turstier i området, vi jakter ofte fra båt og kano der. En av de beste skarveplassene vi har er innseilingen til Raftsundet og der myldrer det av folk og båter.

Jeg har inntrykk av etter 22.juli er politiet blitt mye strenger, her for en liten stund siden skulle vi skyte inn noen børser på privat eiendom(ligger på bygda), 15 minutter ut i skytinga ringer politiet og ber oss om å slutte med skytinga PGA vi skremmer sauene til en av bøndene. Da fikk vi beskjed at for en stund siden var det akseptert at man skjøt på egen eiendom, men ikke etter 22. folk og fe blir skremt. Beskjeden var klar: slutt å skyte eller kjører vi 8 mil for å beslaglegge børsene.

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke saken på nett, men i dagens Aftenposten var det en liten sak som handlet om at noen av ofrene fra Utøya gjerne ville være med politiet på skytebanen. De ville gjerne oppleve skyting/høye smell i trygge omgivelser og flere grudde seg til nyttårsfeiring pga traumer når det gjaldt høye lyder.

 

Støttegruppen for ofrene hadde kontaktet politiet og de så positivt på det.

 

Her burde de forskjellige skytterorganisasjoner kontakte støttegruppen snarest med tilbud om gratis nybegynnerkurs/banetid til alle som var på Utøya.

 

Jeg er temmelig sikker på at det ikke er noe problem å få folk til å stille opp som frivillige på dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, søkte bare på Aftenpostens sider.

 

Så også at i denne saken ville de gjerne være med politiet, men det er mange hundre involverte og hvis våre organisasjoner kontakter støttegruppen kan det jo hende at flere vil være med..

Tilbudet burde uansett være der.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi beskjed at for en stund siden var det akseptert at man skjøt på egen eiendom, men ikke etter 22. folk og fe blir skremt. Beskjeden var klar: slutt å skyte eller kjører vi 8 mil for å beslaglegge børsene.

 

 

Kunne du laga en tråd om dette på "lover og regler" da det høres helt sprøtt ut?

Lurer på om andre har opplevd noe som dette.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2011/11/21/nyhe ... /19107345/

 

Skal man le eller grine?

Neste års elgjakt foregår altså med paintballgeværer...kanskje eneste vi får sitte igjen med uansett når nye paragrafer skal fyres igang, men synes det er å foregripe begivenhetenes gang å annonsere det FØR nyttår...

Uansett så er allerede dyrevernerne på banen, det er godt å se at selv paintballmiljøet får på pukkelen når storviltjaktas svar på "catch and release" annonseres...

 

Fritt for å velge farge først...!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...