Jump to content

Nyheter i media


multi

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/nyheter/en-av-fire-politistudenter-strok-pa-pistol-oppskyting-i-ar/60372810

 

virker nesten som om PHS mener sivile pistolklubber skal hjelpe til med våpenopplæringen til studentene....

Det er ikke slik jeg forstår artikkelen, og jeg tror nok heller ikke utsagnet er ment å forstås slik.

 

– Skolen har ikke egne skytebaner i Bodø og Oslo, men studentene kan trene ubegrenset med øvingsvåpen. Skolen oppfordrer dem også til å melde seg inn i pistolklubb for å ta ansvar for egen læring, sier Hilde Sørum ved Politihøgskolen.

 

Tvert mot oppfatter jeg utsagnet som at studentene selv må ta ansvar for å utvikle skyteferdighetene, og at innmelding i pistolklubb - med dertil hørende aktivitet på treninger - vil kunne være en god måte å gjøre dette på.

 

Det jeg stiller meg mest kritisk til, er mangelen på egne skytebaner; det er vanskelig å "...trene ubegrenset med øvingsvåpen..." uten en bane å gjøre dette på.

Link to comment
Share on other sites

Kvinne døde etter å ha blitt skutt under skytetrening

 

https://www.nrk.no/ho/kvinne-dode-etter ... 1.13099510

 

Fra aftenposten:

 

Halvor Skinstad er formann i Lena Sportsskyttere

 

– Det er ingen som vet hva som har skjedd. Da ambulansen hentet henne fant de ingen synlige skuddskader. Det er politiet som har sagt at det er en skuddskade, jeg vil ikke påstå at hun ble truffet. Det vet vi ikke noe om, sier Skinstad.

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/rogaland/heimevernet-beklager-at-elever-fikk-leke-med-vapen-1.13123075

 

Hvorfor i all går HV ut og beklager dette ?? Her har ungene fått ta i og prøve totalt ufarlige plomberte våpen ( eller jernskrammel som jeg mener det er).

Det eneste jeg reagerte på i videoen fra skolebesøket var at ingen passet på at løpet på våpnene hele tiden var rettet i sikker retning. Det ser iallefall ut som om noen av dem sikter på hverandre/kameraet. Hvis det ikke bare er kameravinkelen som lyver da ?

Men sikkert noen "politisk korrekte" foreldre og politikere som har gjort dette til en stor sak :roll:

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/nordland/lange-koer-pa-grunn-av-rypejakt-1.13127928

 

Lange køer på grunn av rypejakt
Flere fly fra Oslo til Nord-Norge er forsinket i dag på grunn av rypejakta. 
Ifølge jegere NRK har snakket med, er det opptil to timers kø for å registrere våpen på Gardemoen og fly blir derfor holdt igjen.
Årets rypejakt starter i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Kristian Valen med plombert våpen på Aker Brygge i Oslo. "– Han er siktet for å ha vært i besittelse av et lekevåpen på offentlig sted, da dette i følge politiet var egnet til forveksling med ekte våpen. Han risikerer å få en bot for dette. Han skal i avhør og løslates så langt jeg er fortalt av politijuristen. Han ble pågrepet i sin egen leilighet. Foreløpig kan jeg ikke kommentere dette ytterligere, ut over at Valen mener politiet overdriver hver gang han gjør noe, skriver Elden i en tekstmelding til VG."

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kris ... /23796663/

Link to comment
Share on other sites

SVs Heiki Homås har som vanlig full oversikt når han uttaler seg..

http://www.tk.no/nyheter/jakt/fritid/ny ... -51-228043

Les denne reportasjen! Snakk om å "drite på draget"!

 

Jeg antar imidlertid at Heikki "Eidsvoll" (mor hans het Monsen, før hun giftet seg) Holmås er såpass politisk korrekt at han sjøl går på elgjakt med stålhagl!

 

Det er visst et uttrykk som heter: "Det er bedre å holde kjeft, og la folk tro en er passe dum, enn å åpne kjeften, og fjerne enhver tvil! :lol:

 

Det alvorlige, midt oppe i den ufrivillige komikken fra Heikki, er jo at han er en av våre 169 folkevalgte, som avgjør saker på vegne av oss alle. Han har markert seg særlig i kritikken av EU-direktiver og EØS, og jeg har tatt hans synspunkter på dette feltet for "god fisk". Når han da uttaler seg så inni granskauen, nei, rettere sagt, inn i asfaltjungelen, erkedumt - hvordan kan man da stole på det han uttaler på andre felt?

 

Og før "Frp-flertallet" her inne raljerer over SV - dette gjelder, dessverre, alle politiske avskygninger, sjøl om ikke alle tabber seg ut så eklatant.

 

 

Edit.: Hele artikkelen om de "200 tonn kjøtt" som må "kasseres" pga. nye bestemmelser, er forresten noe stort vrøvl. Kjøttet rundt sårkanalen har vi alltid skåret vekk, oftest MER enn 2 kg pr. slakt, og gitt til rovviltet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det skal visstnok være årsaken til mye bly i de samme rovdyra iflg forskere som må produsere noe.

 

Norske politikere er stort sett kaklende fjærkre av en spesiell rase uten ryggrad.

Det en bør lure på er; Har denne gjengen like lite innsikt i hva de driver med i saker hvor en selv ikke har litt kunnskap?

Link to comment
Share on other sites

Det en bør lure på er; Har denne gjengen like lite innsikt i hva de driver med i saker hvor en selv ikke har litt kunnskap?

 

Den samme tanken slår meg med jevne mellomrom når en leser hva enkelte uttaler seg om.

Marerittet er jo at de sannsynligvis avgir stemmer i Stortinget basert på slik mangelfull kunnskap...

Link to comment
Share on other sites

For det første: "Forskning.no" er ikke det man kan få inntrykk av ut fra navnet, det er alstå IKKE et nettsted som publiserer på samme måte som vitenskapelige tidsskrifter, artiklene er altså ikke kritisk gjennomgått eller fagfellevurdert. Det holder at skribenten kan hoste opp en akademisk tittel, så kan man skrive hva som helst om hvilket som helst emne. En slags kvasi-akademisk parallell til "Nyhetsspeilet", altså.

 

Tittelinnehaveren Arnemo er altså "forskeren" som kom med den særdeles logiske konklusjonen at man kunne måle restvekta av et projektil fra et vilt, og ut fra den konkludere med at alt metallet som manglet (dvs. alt ved gjennomskyting!), var igjen i kjøttet som ble spist, altså at det ikke var noe metall i blod eller innvoller, eller at metallet kunne komme ut av kjøttet på annet vis. Og at alt bly som var i kjøttet, ble tatt opp i kroppen. Og alt metallet i projektilene var jo bly, kobbermantelen ble, på magisk vis, omgjort til bly når kula traff viltet. Alkyminsmen lever altså i beste velgående i forskningsmiljøene, sjøl om det er over 100 år siden det periodiske systemet ble oppdaget. Jeg jaktet med Barnes-X i 30-06 og 9,3x62 i mange år, og alle jaktskudda var gjennomskyting. 0 gram restvekt altså, det vil si at min og jaktkameratenes familier spiste om lag et halvkilo kobber, som altså også er et giftig metall. Vi måtte bli ganske kobberglinsende, i følge Arnemos glimrende logikk.

 

Arnemo driver omkamp etter omkamp ("Ja til EF", "Europabevegelsen", og hva nå Brüssel-tilhengerne kaller seg, blir, til sammenligning, amatører i den øvelsen), og budskapet et like monotont som det er forutsigelig:

 

Han (og meningsfellene) starter med å si at bly er giftig, og at det er vedtatt å redusere utslipp av bly. Begge påstandene 100 % korrekte. Men så går man vekk fra å fokusere på hvordan den overveidende delen av blyforurensing foregikk, og fortsatt foregår, og konsentrerer skytset om den, i utslippssammenheng, ubetydelige delen som skyldes bly i hagl og jaktkuler.

 

Deretter sies det at bly i viltkjøtt representerer en enorm helsefare for de som skal spise dette kjøttet. Man tar ikke med i betraktningen hvor ofte "medianforbrukeren" spiser viltkjøtt (2-3 ganger i året?) (i denne artikkelen foreslås ei grense for bly i viltkjøtt, som er 5 ganger blygrensa for kjøtt fra storfeproduksjon, dvs. at medianforbrukeren spiser 5 ganger mer "vanlig" kjøtt enn viltkjøtt? Jeg ville foreslått 25 ganger), og slett ikke det FAKTUM at man aldri har kunnet påvise at de som spiser viltkjøtt ofte, har mer bly i kroppen enn de som sjelden eller aldri (også vegetarianere!) spiser viltkjøtt.

 

Og så går man over fra å (påstå at man) driver vitenskap, og over til politikk. Politikk er altså å veie ULIKE FORHOLD opp mot hverandre, og deretter foreta et valg mellom flere alternativer. For politikerne ble altså den mikroskopiske spredningen av bly i naturen fra hagl/kuler, og den teoretiske muligheten for blyforurensing i viltkjøtt, veid opp mot forhold som effektiv skuddvirkning, dyrevelferd for dyr/fugl som ikke døde av haglskudda (bly kapsler seg inn, stålhagl ruster), fare for rikosjetter, indreballistiske forhold (trykk i eldre hagler) etc. Og da kom altså politikerne til at bly kunne tillates utenfor skytebaner og våtmarksområder. Dette vil altså Arnemo m/fl. ha omgjort. Da må de, i tilfelle, gå "vanlig vei", altså via politiske partier/organer, i stedet for å sutre til mer eller mindre opplyste meningsfeller på kvasi-vitenskapelige nettsteder.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...