Jump to content

Nyheter i media


multi

Recommended Posts

Samtidig som JD må avgjøre om tillatelsen skal forlenges nok en gang, ble det onsdag kjent at en 24 år gammel mann tirsdag kveld avfyrte skudd med pistolen til en politimann på politihuset i Stavanger.

:arrow:

Arbeiderpartiets nestleder og leder av Stortingets justiskomité Hadia Tajik vil ikke kommentere hendelsen

Link to comment
Share on other sites

Svaret på det er i henhold til norsk lov...så ja.
Det var ikke mye til utdyping. Men...... Du er vel ferdig med politiutdannelsen nå?...., så kanskje du vil få muligheten til å teste dette i praksis. Tviler ikke på at følgene for deg som politi, blir de samme, enten du skyter i lufta eller planter kula midt i brystkassa på en tulling. Men for meg er det milevis forskjell i reaksjonene på hvorvidt jeg skremmer vekk en ulv, eller dreper en.
Link to comment
Share on other sites

Å ha våpen på kropp i en situasjon der man skal nærme seg personer som han ha hva som helst av motiver eller tilstander, er etter mitt syn det glade vanvidd. Denne gangen gikk det bra, neste gang går det kanskje med en halv barnehage...

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på det samme hva type hylser som er brukt her ! ?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23496496/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Normalt så får du ikke inn fingrer i ett hylser hvis det ikke er modifisert for lykt eller annen type åpning.

 

Norsk Statsborger skriver de?

Hvorfor ikke skrive det som det er....

 

Mer om akkurat det du nevner her.

 

http://politiforum.no/no/nyheter/2015/j ... 2BfO2R.ips

 

http://politiforum.no/no/nyheter/2015/j ... 2BfO3S.ips" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Finnmarking (39) dømt for narkoproduksjon og besittelse av russisk automatrifle.

 

Illustrasjonsbilde av et AK-47, militært automatvåpen.

Illustrasjonsbilde av et AK-47, militært automatvåpen. (Foto: Lise Åserud / SCANPIX)

DEL

 

 

En automatrifle av typen Kalasjnikov AK-47 er ikke akkurat et vanlig jaktvåpen i norsk sammenheng.

 

Derfor er det kanskje ikke urimelig å anta at overraskelsen var stor da politiet i fjor sommer ransaket boligen til en 39 år mann, bosatt i en liten bygd i Finnmark.

 

Her ble det tatt beslag i tre hagler, en rifle og nettopp en AK-47.

 

Mannen hadde ikke tillatelse til å eie noen av våpnene, som for øvrig ble funnet i klesskapet på soverommet hans.

 

Kjøpte AK-47 hos fiskere

 

Til politiet har mannen forklart at han kjøpte den ikoniske russiske automatriflen av noen fritidsfiskere for 12.000 kroner. Formålet var samlerinteresse, fortalte han. De øvrige våpnene hadde han arvet.

 

39-åringen ble i juli dømt til 100 timer samfunnsstraff i Alta tingrett, alternativt 120 dager i fengsel. Foruten våpenbesittelse, var han også tiltalt for flere, tildels grove narkotikaforbrytelser:

 

Over fire år - fra 2003 til 2007 - skal han ha produsert og solgt 6,5 kilo marihuana.

Ved flere anledninger i fjor vår og sommer skal han ha bestilt ymse narkotiske tabletter fra både Romania og Hong Kong. Blant annet skal de ha inneholdt virkestoffene diazepam og amfetamin.

Langt mildere straff

 

Tingrettens dom endte imidlertid langt lavere enn det påtalemyndigheten. Aktor la ned påstand om to års fengsel for mannen - ett av dem betinget.

 

At det likevel endte i samfunnstraff, begrunner retten men at titalen mot 39-åringen ikke er tilstrekkelig bevist. De mener at han kun kan dømmes for å ha dyrket 1200 gram - ikke 6,5 kilo - marihuana. Retten finner det heller ikke bevist at mannen har bestilt tabletter med amfetamin-innhold.

 

At mannen selv har lagt kortene på bordet, forklart om narkoproduksjonen og på den måten bidratt til sin egen domfellelse, er vektlagt i formildende retning.

 

Bygdas «altmuligmann»

 

I dommen fremkommer det at mannen ikke er straffet tidligere, men også at han innehar en rekke viktige samfunnsfunksjon i bygda der han er bosatt - som en salgs «altmuligmann».

 

Blant annet utfører han brøyting for kommunen, er ansatt i flere lokale bedrifter - både privat og offentlig.

 

Påtalemyndigheten ønsket også å inndra 650.000 kroner fra mannen på bakgrunn av det de mener han har tjent på narkosalg, men retten landet på 10.000 kroner er en mer rimelig sum.

 

Etter det Nordlys får opplyst har ikke påtalemyndigheten anket dommen, som dermed er rettskraftig.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke en "AK47" (som egentlig ikke finnes heller), men en AKMS. Så ædda bædda på iFinnmark.

 

Latterlig (lite) straff.

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/0 ... ammunisjon

Enda en artikkel om "terror-patronen" .223 Remington.

Argumentasjonen mot innføringen var i tillegg til det følelsesmessige, faren for å miste kontroll over hvor all ammunisjonen til enhver tid er. Motstanderne frykter at det skal bli for lett å skaffe seg ammunisjonen.

Håper ikke de titter i skapet på XXL, da får de vel hjertestopp :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 14498.html

" Og fremfor alt stanse den uforsvarlige praksisen med at tusenvis av polititjenestevåpen med usikrede skudd i kamrene representerer en stor fare for alt og alle i deres vei i form av vådeskudd av typen vi så i Stavanger, skriver Eikefjord, som er medlem i Oslo Kommunes Skytebaneutvalg."

 

Uforståelig at de kan gå MED skudd i KAMMERET, en ting er vel at de har i magasinet og kan føre skudd inn i kammer ved en evt. farlig situasjon ved å ta et skikkelig ladegrep...

For oss som skyter DFS, er vi nå pliktet til å ha sluttstukket ute eller i bakre stilling, kan ikke da også politiet ta tilsvarede forhånsregler? Galskap i mine øyne, føler seg ikke tryggere av denne praksisen iallefall :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tidvis kritisk til flere ting politiet driver med jeg, men patron i kammeret synes jeg bare skulle mangle. Skal man være bevæpnet så får man gjøre det skikkelig, ellers kan man likegodt gi fanken. At det derimot kanskje er litt å gå på både når det gjelder trening og egnetheten til hylstrene de bruker, det sier jeg ingenting på.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligne landsskytter stevnet og våpenberedskap hos politiet blir nok litt langt strukket føler jeg.

 

Har vært borti vådeskudd både sivilt og militært, så er nok litt stein i glasshus tendenser fra mange som kommenterer, og at noen automatisk føler de er bedre enn andre.

 

Hva som er best av ladd/halvladd for politiet har jeg ikke kompetanse til å mene noe om, men jeg ser problemet med å plutselig endre instruks fra ladd, til halvladd kan skape en hel del nye scenario med vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Uforståelig at de kan gå MED skudd i KAMMERET, en ting er vel at de har i magasinet og kan føre skudd inn i kammer ved en evt. farlig situasjon ved å ta et skikkelig ladegrep...

For oss som skyter DFS, er vi nå pliktet til å ha sluttstukket ute eller i bakre stilling, kan ikke da også politiet ta tilsvarede forhånsregler? Galskap i mine øyne, føler seg ikke tryggere av denne praksisen iallefall :oops:

 

Sjansen for at en gjennomsnittlig DFSskytter skal havne i en skarp situasjon på et stevne er nok også relativt ikkeeksisterende, så det er kanskje en lite relevant sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Man er jo så godt som like godt bevæpnet om man har skudd i magasinet, me ikke i kammeret, tar jo bare 1sec å ta ladegrep.

Pistolene er ikke sikret en gang... før eller siden vil enten politibetjenten selv eller andre bli skadet som følge av vådeskudd. Tennåla kan dessuten klikke den også, må ikke nødvendigvis være fysisk trekk i avtrekket som fyrer av skuddene til alle tider. Hva om det går av midt på gata? Hva det treffer deg eller dine nærmeste?

 

Alle kan gjøre feil, og med det ene sekundet det tar å ta ladegrep rekker iallefall politibetjenten å tenke seg om (kanskje) en gang ekstra før h*n sender ivei dødlig skudd

Er vel etter allminnelighetens grenser meget sjelden at snuten kommer i sitasjoner hvor han/hun dør før dei rekker å ta ladegrep her i norge...

Link to comment
Share on other sites

Virker ikke som du kjenner til politiet sitt tjenestevåpen og måten det fungerer på.

 

For å illustrere raskt kan jeg si den fungerer som en revolver med magasin. Og det er svært få revolvere med ekstra sikring i tilegg til DA avtrekket og blokkeringen av at nåla skal treffe hette om våpenet for slag på hammer f.eks. ved slag, misting og lignende

 

Igjen, jeg legger meg ikke oppi ladd/halvladd, men media sin "uten sikring" og mange sine kommentarer er helt fjerne og virker ikke som de kan våpenet de uttaler som eksperter på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt litt med politiet sin P30, og min bekymring går på avtrekket (og siktene, de er bra dårlige de også). Ja, det er et sikkert opplegg. Du skal være en kløne av en annen verden for å få avgårde et vådeskudd med den, så i Kristiansund er det nok en politimann som må ta grunnleggende trening om igjen.

Min bekymring er, hvordan skal politiet treffe noe som helst med dette avtrekket? På en god revolver er det i det minste jevnt og fint.

En ting er at jeg sliter med det i en avslappet situasjon på en skytebane, men i en reell situasjon ville det vært helt grusomt.

Vi hadde en tjenestemann innom på banen som vi kjenner fra før, og som vi vet skyter godt med det meste. Han var der for litt ekstra trening, siden han også sliter noe med presisjonen P30'en. I det han fikk en 1911 i nevene ble det bare et eneste stort hull i midten av skiva. Glock, Sig-Sauer, Grand Power, samme story.

 

Så ja, P30 er kanskje noe av det tryggeste å ha ladd i et hylster, men ville ikke hatt en om den var gratis (eller vel, jo, er da sunnmøring tross alt).

Link to comment
Share on other sites

Sivile skyttere er som regel drillet i et regime som setter sikkerhet foran alt, for operativt personell må man inngå noen kompromisser. Men at dagens trusselbilde skulle kreve at de går med skuddklart våpen, det er nytt for meg. Under et væpnet oppdrag må man være klare, men at de to sekundene en trenger på å ta ladegrep skulle være kritiske for den jevne politimann på patrulje? Har Oslo plutselig blitt Nordens Bagdad?

 

Når det gjelder sikkerheten til P30 er den rimelig god, men et skarp våpen er og blir et skarpt våpen. Å bære skarpladd våpen er og blir en risiko både for politi og befolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du har utdannelse som politi, eller utarbeidelse av trusselvurderinger herr meyer.....siden du uttaler deg som om du har skikkelig peiling....

 

Ellers er det alltid like gøy når man til stadig drar paralleller mellom sivil skyteSPORT og operative yrker ala politi/forsvar.

 

Tror du(og veldig mange andre for den saks skyld) ikke er helt innforstått med at det er visse aspekter ved visse yrker(f eks utvikling av trusselvurderinger og tiltak deretter) som ikke "mannen i gata" nødvendigvis trenger å forstå eller mene så mye om da dere i mange tilfeller ikke aner hva dere prater om.....

 

Å nei, livslangt medlemskap i en eller annen sivil skytesportklubb og lignende gjør deg ikke kvalifisert på noen som helst måte til å mene noe om hvordan f eks politiet opererer(ladd hylstret pistol, etc)

 

Nå går jeg å fyrer opp popcornet å gleder meg til en artig kveld på "kammeret"...

Link to comment
Share on other sites

Ingen spesielle kunnskaper utenom grei våpenkunnskap og sunn fornuft. Og en god del diskusjoner med mer eller mindre operativt personell og måten de trener på. Men jeg er sikker på at du har en doktorgrad å vise til? Hva med å si hvor (du mener at) jeg tar feil og hvorfor? Jeg er alltid åpen for å lære noe nytt, er du?

 

Det du sier er vel at bare politiet kan vurdere sine egne behov, og der er jeg grunnleggende uenig. At man ikke er ekspert etter noen år som skytter er jeg helt enig i, men at vi ikke har noe å bidra med er jeg ikke så sikker på. Mitt inntrykk er at den jevne skytter ofte innehar mye mer kompetanse og forståelse for våpen og skyting generelt enn mye politi. Og det er greit, skyting er enn så lenge en veldig liten del av jobben deres og et sunnhetstegn for landet.

 

Her skal jeg gi deg et lite eksempel på ting en kan mene noe om uten å ha vært gjennom politihøyskolen:

På trening med MP5 brukes det vanligvis 1/2auto-konverterte våpen. De har 3 hakk på omstilleren men går 1/2 i begge skarpe. Det er også forbud mot å trene på full gass. Men når de er ute på reelle oppdrag er mange våpen ikke konverterte. Kan du tenke deg hva som kan skje da? Det samme som har skjedd på trening minst en gang; en person som tømmer et helt magasin uten kontroll. For meg er dette en helt åpenbar mangel på systemtankegang, og en ikke ubetydelig trussel mot både politi og folk. Men siden politiet ikke tar tak i dette selv så skal jeg vel bare holde kjeft?

Link to comment
Share on other sites

Noe sier meg at dette ville skjedd uansett våpen. Det er tydeligvis en del klossmajorer i politiet som burde ta seg en tur til nærmeste pistolklubb og ta nybegynneropplæringen der, for det må være enorme mangler ved politihøyskolens pensum om de klarer å kløne det til såpass ofte.

 

La meg sitere en av ærverdige Jeff Cooper sine sikkerhetsregler: "Keep your finger off the trigger until you are ready to fire!"

Det skal ikke gå an å få avgårde et skudd med en (tjenestedyktig) P30 om en ikke har rotet pølsefingre eller andre ting inn i avtrekkerbøylen. Medmindre våpenet har en seriøs skade går det ikke av helt på egenhånd.

 

Eller skal Brendjord komme her og si at det finnes operative grunner for å ha fingeren på avtrekkeren mens man tar ladegrep, grunner vi sivile ikke har forutsetninger for å forstå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler også på om dette skyldes våpenet, er nok klassisk brukerfeil her som i 99% av alle tilfeller. Vi sivile klarer det samme av og til, men siden det vanligvis skjer på en skytebane blir det ikke så mye baluba av det. Så vær litt forsiktig med å kaste stein i glasshus folkens.

 

Og for å være litt selvkritisk: Jeg vet at jeg har en litt nedlatende holdning til politiet når det kommer til våpen, og jeg er på ingen måte alene om det. Litt av grunnen er nok politiets egen arroganse, for de har tidvis problemer med å forstå av vi sportsskyttere gjerne har mye mer kunnskap og evner når det kommer til våpen. Det er jo opplest og vedtatt at dette er noe de (og bare de) kan :roll:

 

Samtidig skal en være voksen nok til å forstå at politiets forhold til våpen og bruk er grunnleggende forskjellig fra vårt. Skyting er en veldig liten del av politiets våpenbruk, og jeg skal ikke belære de på de taktiske momentene. Og jeg har faktisk ikke noen problemer med at "Thorvald Tåke" knapt nok treffer en låvevegg fra innsiden, det er som sagt et sunnhetstegn at våpen er en så liten del av deres hverdag.

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg sett på en ganske håpløs politiserie, Rookie Blue, men har lagt merke til en ting. De har en våpentømmingsstasjon (i mangel av en bedre oversettelse av Unloading Station) i våpenrommet sitt.

Kan dette være noe for politiet? En må jo bare akseptere at med såpass mange politifolk som skal lade og tømme våpenet sitt hver dag kommer det til å skje et og annet, men med en slik en vil de jo bli nødt å havne i en rutine (drakoniske tiltak som f.eks bare Justin Bieber i patruljevogna for de som lader og tømmer våpen uten bruk av stasjonen). Våpen holdes inni stasjonen ved lading og tømming, og skjer det et vådeskudd så stoppes det i ballistisk materiale. En kan også fint lage slikt ved å henge opp en bøtte med sand, men spør dynamiskskyttere hvor glade de er i å gjenbruke patroner som har ramlet i sand eller gjørme.

 

http://www.pacsafety.com/Unloading.html" target="_blank" target="_blank

 

En ser ganske klart at produktet er rettet mot norsk politi, for modellen i bildet har fingeren på avtrekkeren mens han drar i sleiden :twisted:

Link to comment
Share on other sites

en ting jeg liker i alle slike diskusjoner er at fordi noen har tatt i P80 i militæret og/eller sivilt så er man plutselig ekspert på våpen og beredskap.

Når i tillegg folk som sitter trygt i sofaen sin på oslos vestkant vet plutselig mye bedre hva politiet trenger for å gjøre sin jobb, ja da er det popcorn tid.

ser noen av VG kommentatorene er redd for politiet siden de er bevæpnet, men har ingen problem med å reise på ferie til land der politiet omtrent har maskingevær :lol:

 

Tadjik krever svar... javel Tadjik, ta deg en måned der du er med politiet i sitt daglige arbeid. etter en måned eller to tror jeg du får besvart mange spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Som medlem av dette samfunnet og som en av dem som lønner Politiet og avhengig av deres tjenester føler jeg meg fullt ut kvalifisert til å synse om Politiets våpenbruk og beredskap, og den eventuelle mangelen på sådan.

 

Marginalisering av folks meninger basert på deres yrke eller erfaring bringer lite til en debatt...

 

Jeg frykter ikke å bli offer for et vådeskudd fra en P30L, men ser en mye større sannsynlighet for at Politiets motpart "de kriminelle" i større grad vil bevæpne seg og det er det største problemet jeg ser med Politiets permanente "midlertidige" bevæpning. Man kan si at det nok er en uunngåelig utvikling, men jeg forbeholder meg retten til å ikke like det.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...