Jump to content

Subsonic i 9,3 x 62 ?


357

Recommended Posts

Tenkte å bruke N32c Tin-star kruttet, men finner bare lade-data på pistol kalibre.

 

Vekt og volum er kanskje ikke så kritisk med dette kruttet?

På trailboss kruttet skrives det en del steder at man må fylles minst 60% av hylse volumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
eller 320 gr kule i 330m/s og med B.C 0.5 (Nosler) gir også over 1000 joul på 100m.

En drømme rifle for rådyrjakt med subsonic.

Mnja...

 

1. Ei vanlig storviltkule vil ikke ekspandere i 300m/s, (lykke til med ettersøket ), men klart, kuler til jakt med sub fins.

2. 330m/s vil vanligvis smelle en hel del, særlig når det er kald, siden det da ikke er subsonisk :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I tør luft er lydens hastighet :

 

20c : 343

 

15c : 340

 

10c : 337

 

5c : 334

 

0 grader 331 (fungerer ikke)

 

Hastigheten synker om man går opp i høyde, derimot vil fuktig luft få hastigheten til å gå litt opp. Men 330 m/s bør man kanskje unngå ved temperaturer under 10 grader, er man over det får man ikke noe ekstra smell. Jeg har i alle fall skutt subsonic i 357, med hastigheter på rundt 330 m/s uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Dette må da være en kule bedre egnet til sub enn 308? Større åpning i front i forhold til hylsevolum.

Å skyte rev om natta uten å vekke kjerring og unger måtte da bli fullt mulig.. Noen som bruker 310krutt?

Det blir vel lav fyllingsgrad med allt av pistolkrutt..

Men dette kan nok kompanseres med Magnumhetter for sikker antenning.

Eller tenker eg heilt feil?

Link to comment
Share on other sites

Har en kjenning som ladet sin 9,3x62 med 230grs vulkan i underlydsfart. Til åtejakt på rev. De aller fleste revene sprang laaangt. Og når snøen smeltet dukket det opp revekadavere som naboene i bygda fant. Han sluttet å bruke 9,3èn og tok sin 308 med vanlige standard ladninger.

Jeg jaktet en periode rev med min 9,3 med fulle jaktladninger og helmantel og det funket dårlig.

Om man skal bruke 9,3 med redusert fart tror jeg at støpte blykuler er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Dette må da være en kule bedre egnet til sub enn 308? Større åpning i front i forhold til hylsevolum.

Å skyte rev om natta uten å vekke kjerring og unger måtte da bli fullt mulig.. Noen som bruker 310krutt?

Det blir vel lav fyllingsgrad med allt av pistolkrutt..

 

Lokal børsemaker og en kjenning har forsøkt litt med TinStar-kruttet til Vihtavouri, dette leveres i de vanlige kilosboksene til Vihtavouri, men er kun 0.5 kg og boksen er full. Dvs en får full hylse med redusert ladning.

Lapua leverer vel for så vidt også en fabrikklada 308 sub.

 

Jeg har ikke hatt tid til å "leke" noe med dette enda, men nå blir det jo vinter...

 

Som du og flere andre antyder - kulevalget er nok det kritiske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, testet Tin Star kruttet i 300/221 for å få ladninger med full hylse i subsonic hastigheter. Lyktes ikke da tettheten på TinStar lå på 60% (veldig ca) av N340. Tin Star fylte bare marginal mer av denne lille rifle hylsa og Tin Star vil ikke gjøre nevneverdig forskjell i 9,3 hylse i forhold til N340. I riflepatroner bør man nok bruke en dacron dott eller lignende for å holde kruttet mot tennhetta etter min erfaring.

Skjøt en del blykuler i 9,3 og 375 H&H etter inspirasjon av Svein Solli´s forsøk(80-90 tallet). Det finnes gode 9,3 blykuler å få tak i.

Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte en 9,3 tang av Veral Smith. Jeg mottok nettopp rundnese tenger i 375, 416 og 458 fra ham. Skulle selvfølgelig ha kjøpt en 280 gr tang i 9,3....

Vel,vel har ikke tenkt å satse mye på 9,3 kaliberet allikevel.

N340 har med stort hell vært brukt til reduserte blykuleladninger i riflehylser. N110 passer egentlig bedre, men neppe til subsonic ladninger. Personlig så liker jeg ikke å bruke "vanlige" riflekuler til sterkt reduserte ladninger, jeg bruker blykuler. I noen kaliber finnes blykuler med kobberbellegg men disse er like dyre som mantlede treningskuler og mye dyrere enn støpte blykuler.

Noen som har testet fiber fylling i riflepatroner og skutt dette gjennom lyddemper? Jeg nekter å prøve med mine rifler og lyddempere så derfor vet jeg ikke hvordan det vil funke.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Men burde det ikke være mulig å bruke mantlede kuler, slik mange gjør i 30-06?

 

Etter det jeg har lest flere steder så er n32c relativt trygt å bruke om man ikke komprimerer. Grubler på å bruke feks Nosler 286 Grain Spitzer etc og 15 grain n32c og så minske gradvis til man er nede på 310 m/sec.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har testa noen sub ladninger.

 

Brukte vv n-32c og Oryx 325 gr kule. Borret opp kula til en 4mm hulspiss, så vekten ble redusert til 309 gr.

Col: 80mm

federal 215 manum hetter.

16 gr ga 291m/s

17gr ga 313m/s

18gr ga 339m/s

 

Målinger gjort i 3C

 

100% fyll volum med denne kula og vv n-32c var 25 gr. så 16 gr gir 64% fyllingsgrad. Så det er ikke nødvendig med noe ekstar hylsefyll:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått gjort litt mer testing. Best presisjon ble på 17.5 gr da ble farten 322 m/s. Og det ble overaskende god presisjon. Men på 109 meter Var det svakt ovale merker rundt hullet i blinken. det kan tydepå at den ikke er helt stabil etter ca 100 m

Skaut i en vannmelon på 109 meter for å sjekke ekspansjon, og det funka veldig bra. satt opp noen kataloger for å fange kulla etterpå. På bildet kan man se inn hullet i skallet, og man ser at ekspansjonen har startet umidelbart. Artig:D

 

IMG_1899.JPG

3-skudd 60m

 

IMG_1901.JPG

IMG_1902.JPG

IMG_1904.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For de som har QL er det enkelt å lage en sub ladning med hvilket som helst krutt og kule om den finnes i databasen på QL.Laga sub ladning i 44 mag med N 340 og N310 til min 77/44 Ruger rifle.Har ikke akkurat 0,5 i bc på mine kuler så den holder nok ikke kravet selv med 350gr kule.Nå har jeg en 440 gr kuletang,men vet ikke om den blir stabilisert da jeg ser tendenser til urunde hull med 350gr kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Løfter denne, da jeg har leika meg litt med 9,3 løpet i min S&L Classic DL.

 

Etter mye saumfaring på nettet og div fora, fant jeg ut at Hodgon Trail Boss var veien å gå. Dette er et krutt som ble utviklet mtp "cowboy-skyting" i gamle svartkrutt-patroner, og er laget for å gi størst mulig fyllningsgrad i volumstore hylser.

 

Noe av utfordringen med å bruke vanlig pistolkrutt til sub-ladning/store hylser, er gjerne fyllningsgrad og jevnhet på forbrenning, med påfølgende ujevn presisjon/hastighet som resultat.

Med TrailBoss trenger man ikke bekymre seg for dette. Det er et "volumstort" krutt. Små ringformede kruttflak som minner om frokostblandingen cheerios 😊

 

Selv med ladninger langt under sub-fart, får man godt over 60% fyllningsgrad. Ikke noe behov for filler eller magnumhetter i de fleste normalstore patroner. Når det skal sies, så bora jeg opp tennkanalen til 2,5 mm, men tror ikke det er nødvendig heller. Var vel mest for å "tilfredstille" nattesøvnen min selv.😁

 

Det jeg derimot var nøye på, var hylsevekt. De hylsene jeg hadde liggende (Norma,Lapua) varierte så mye som pluss/minus 20 grains. De letteste var rundt 180 grains og de tyngste var 200 grains. Dette var faktisk uavhengig av om det var Lapua eller Norma. I vanlige supersoniske ladninger til bruk på 100-200 mtr så har vel ikke dette så mye å si, men min teori var at dette var viktig mtp subsonic for å få jevnhet i hastighet og presisjon. Når man er i nedre del av skalaen hastighetsmessig, får slike forskjeller større utslag.

 

Som sagt så gjort. Jeg fant 50 hylser som lå rundt 180 grains hylsevekt (Ferdig presset og trimmet, uten tennhette)

Og 50 hylser som lå rundt 200 grains. (Pluss minus 1-2grains)

Disse ble det alle boret opp tennkanal på, til 2,5 mm.

 

Oppskriften til Hodgon på TrailBoss-kruttet er som følger;

Finn den kula du vil bruke, finn settedybde for denne. Merk deg hvor bunnen av kula kommer inni hylsa, fyll opp krutt til du når dette nivået. Dette er max-ladning.

Vei opp hvor mye krutt dette blir. Gang denne vekta med 0,7. Det er minimumsladninga.

Sub er et eller annet sted rundt minimumsladninga.

 

Jeg hadde noen hundre Geco SP Teilmantel 255gr liggende, så det passet bra å bruke disse.(Man tager det man haver)

Dette er ei ganske kort kule, med flat, stor blyspiss og jeg hadde en teori om at denne ville passe bra i pipa mi med 1:14 pipestigning.

 

Det gikk over all forventning. På 50 mtr fikk jeg 10 skudd godt innenfor 20mm.🤠

På 100 mtr lå jeg på 35-40 mm. Konsekvent,,, med runde fine kulehull. Hastighet VO lå på 310 m/s. ES var på 13!!

Kanskje ikke eksepsjonelt, men i sub synes jeg det er meget bra.

Å fy faen så morro! "KLIKK-SWISSHH-KLASK! (med en vennlig dytt i skuldra) Skjønner hva svartkruttfolka mener med "morro" 😀

 

Heeelt stille ble det riktignok ikke. Må vel ned på rundt 290 ms for at det skal bli "yttarste tystnad", men likevel....9,3 med puserekyl og samtidig presisjon og konsistens...MORRO!

 

Forskjellen på hastighet mellom hylsevekt 180 gr kontra 200 gr var i gjennomsnitt 15 m/s, så ja, hylseveiing er ikke dumt. Ivertfall ikke i nedre del av hastighets-skalaen, som vi snakker om her.

 

I pipa mi, med denne kula/kulevekta så var det 13,5 grains TB som ga best forhold mellom hastighet/presisjon/smell. I andre piper kan det være forskjellig.

 

Har du ei rifle i 9,3x62 og går svanger om et sub-kaliber: Du trenger ikke bytte rifle!

 

Til dere som er opptatt av anslagsenergi-krav osv: Ei 286 gr kule i sub tilfredstiller kravet til rådyr. Om dere lurer på hva den kan brukes til...bortsett fra morroskyting.😎

 

Kula jeg har brukt, er kun ment som et eksempel og ikke en oppfordring til å bruke på levende vilt.......så har jeg tatt lufta utav ballongen til moralistene her inne også. ;)

 

Sett flere som har brukt TB-krutt og 18-19,5 gr kuler i 9,3 med stor suksess på div fora. PRØV! Det er veldig morro :)

 

Eneste minuset jeg har erfart med TB-Kruttet, er at det lukter noe inn i helvette ammoniakk av demperen etter endt skyting. Myye mere enn vanlig. Jeg har løst dette med å være raus med å spraye demperen innvendig med WD-40. Just in case. 🤠

 

 

 

 

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...