Jump to content

Den store tråden om haglelading


olemm

Recommended Posts

Det var cx 2000 med rød lakk, ja

 

Det där var besynnerligt :? för om du tittar på länken jag lade in så är det där cx1000

 

Jag har cx1000 hemma som jag skall titta på , och en kompis köpte nyligen både cx 1000 & 2000

 

Jag ska fråga på de italienska forumen om detta är något dom sett .

 

men de cx 2000 ammo tillverkarna har är svartlackade

 

Men nu har jag tittat hos siarm.com och då får jag det där till cx50 och då är det rena bedrägeriet !

jag skullle göra ett test .... ta en cx2000 som sä svartlackad och ladda VV 320 1,55x32g bly , sen gör du samma sak m de röda och skjuter i kronograf , är farten samma är de du köpte i danmark

felmärkta. är den rejält långsammare har dom blåst dig eller blivit blåsta själva

 

 

 

 

http://www.siarm.com/index.php?cPath=2_42

 

Här kan ni se olika hattar

 

/ P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk med noen RIO primere fra Danmark i sommer, men det står ikke på esken hvilke primere det er.

Vet noen her inne om Rio har flere typer en G-1000?

Disse kom i trau med 120 stk i.

 

ay905u.jpg

 

kan du ta en bild fr andra sida så man ser markeringen. Jag har RIO UEE-G ( stark hemma så jag kan kolla)

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

29ndn53.jpg

Ingen merker om type :trist:

 

Ser at det finnes en G-600 også av bilder på Google. (kan det være disse?) :shock:

 

Cheddite pakken var helt ny og uåpnet og alle eskene inni var merket CX-2000

 

Culot; jeg får litt høyere hastighet i skutte hylser enn med nye hylser, med data for cx-2000.

Jeg vil tro at det er cx-2000

Link to comment
Share on other sites

Nojja mindre ladda mer !

 

Nojja?

 

Ikke så ofte at jeg treffer på svenske ord jeg ikke vet hva betyr, men nå må jeg spørre;

@culot: hva betyr dette?

 

Jag var ju tvungen att googla :Dhttp://www.synonymer.se/?query=nojig" target="_blank

 

/ P

 

OT: "noja" -> "Paranoia" = forfølgelsesvannvidd.

 

Ikke uvanlig at folk på det sentrale østland snakker om "å ha 'noia' ", men vi bruker det som adverb ikke som verb....

Link to comment
Share on other sites

Ingen merker om type :trist:

 

Ser at det finnes en G-600 også av bilder på Google. (kan det være disse?) :shock:

 

Cheddite pakken var helt ny og uåpnet og alle eskene inni var merket CX-2000

 

Culot; jeg får litt høyere hastighet i skutte hylser enn med nye hylser, med data for cx-2000.

Jeg vil tro at det er cx-2000

 

Nej det är troligen för att du just använder skjutna hylsor ! Det är ju den effekten jag tjatat om här på forumet :D

Nya hylsor är släta och fina invändigt , skjutna är sträva efter förbränningen och det kan göra 80-100 bar

sen att göra patronen 57,5 istället för 58mm kan göra ytterligare 100bar. Men ligger du rätt i fart så är oftast datan rätt

 

Sätt en " röd " cx2000 i en ny hylsa där det suttit en svartlackad cx2000 , ladda sedan 3-4 av var och skjut i kronograf, går dom lika så har du cx2000 som har felaktig markering.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

OT: "noja" -> "Paranoia" = forfølgelsesvannvidd.

 

Ikke uvanlig at folk på det sentrale østland snakker om "å ha 'noia' ", men vi bruker det som adverb ikke som verb....

 

OT:

Jag tror nog de flesta begrep vad jag menade, och vad är den Norske varianten ?

 

i mitt fall " hänga upp sig på ovidkommande saker gör att inget blir laddat " INGEN i italien håller på och tramsar med olika botteproppar av de vanligaste typerna

av hylsor cheddite , fiocchi , Nobel sport, RIO , Man anger Tändhatten oftast , och patronen ska gå att stänga juste till 58mm m snygg stukning

utan att mosa komponenterna..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jag provsköt patroner laddade med NS 688 och RIO UEE-G i nya hylsor och båda visade i princip sama fart ( bly) NS 688 aningen snabbare

 

Saken är den att Amerikanerna roar sig med att gör egna beteckningar på komponenter i data , tex så skriver dom endast Cheddite 209 inte om det är cx1000 el 2000

likaså för Fiocchi där antas det att det är 616 och inte 615

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Det var cx 2000 med rød lakk, ja

 

Mine cx2000 fra siarm er også rødlakkerte. Hver eske er merket cx2000.

 

??? Mina cx1000 är svartlackade fr siarm som dom ska vara, jag ska fråga i italien om dom vet nåt..

 

och mina RIO heter G-1000

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Fikk med noen RIO primere fra Danmark i sommer, men det står ikke på esken hvilke primere det er.

Vet noen her inne om Rio har flere typer en G-1000?

Disse kom i trau med 120 stk i.

 

Mina RIO som heter G-1000 där är askarna lite annorlunda än de du har .

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jag fick svar av en Moderator på det italienska hagelladdforumet polveridosecartucce.com

 

Re: CX2000 primer painted red ??

Message to be readby Illidan »Today, 9:54

 

Everything is normal,

the recent productions of CX2000 have the red paint.

still retain the copper-colored body and brass colored.

Luca

User avatar

Illidan

Moderator

 

Posts: 1982

Joined: May 31, 2010, 12:04

CITY ': Roma

Province: RM

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

nån månad sedan, totalvikt på pallen var 128 kg :mrgreen: massor med BLY hagel :lol::lol:

 

RIO hattar verkar hursom vara riktigt heta, men det är dom även kända för att vara och hade jag ett recept som kallade på fed 209m elr nån av de andra amerikanska heta

så hade jag nog provat RIO G-1000, men kanske inte laddat MAX fr början , Nu provade jag en MAX laddning med en styv förladdning ( GT18) och den var både snabb och hård...

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Om en ønsker å lade 32-34 grams Bis/Vismuth ladninger, normalt trykk, kaliber 12/70 med Vithavouri krutt og har en Mec600JR; nøyaktig hvilke komponenter anbefaler dere og hvor bestiller jeg?

 

Kan du ta reda på i usa om bismut/vismith laddar lika med bly ? för i så fall har jag data du kan använda ...

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å bruke ladedata fra Gualandi?

http://www.gualandi.it/en/tables.html

De er ganske generell på informasjonen om ladningene som de oppgir. Som eksempel oppgir de; Hylse = pastikk, Forladning = plast / fiber osv.

 

Her på forumet mases det stadig om at man må for guds skyld ikke finne på å bytte komponenter, mens Gualandi ser ut til å være rimelig generell på området :wink::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Jag laddar Italienskt alla dagar i veckan, och håller du dig till de vanligaste

Italienska förladdningarna så är man i båten ... Super G och Z2M är de som är lättast

Att jobba med , SG ger dock ca 40 bar högre tryck , Sen så betyder Tonda rullstukat ,

Stellare ="stjärnstukad , innecesco = tändhatt .

 

Sen kör Italienarna Sommar/vinterladdning , men dom har ju 35-40gr i början på säsången

Jag. Laddar oftast "vinter" men kollar i kronograf, en bra laddning ska göra 400-415m

Det kan man ha som riktmärke ...

 

Skillnaden är att ni i Norge lär fr Amerikanarna , då blir det så stirrigt .

När det kommer till bly så är italienarnas laddfilosofi mycket bättre, och jänkarna

Trycker fram skott som ser ut som skit i stukningarna och kallar det " perfekt resultat"

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt in denna länk i lite andra trådar men den tål att upprepas då det är mycket bra information, bland annat om totalhöjderna på

färdig patron som skiljer lite från kailber till kaliber, ta 58mm som tex är standard för 12/70 är inte standard för 20/70...

 

tipset är att översätta fr Ital > engelska

 

 

http://www.ilbeccolungo.altervista.org/ ... 5_Ricarica" target="_blank

http://www.ilbeccolungo.altervista.org/ ... 5_Ricarica

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Om en ønsker å lade 32-34 grams Bis/Vismuth ladninger, normalt trykk, kaliber 12/70 med Vithavouri krutt og har en Mec600JR; nøyaktig hvilke komponenter anbefaler dere og hvor bestiller jeg?

 

Siden dette er en snikksnakktråd så skriver jeg litt uhøytidelig hva jeg ville gjort. Tror det ikke finnes noen ferdig trykktestet lading med akkurat det du nevner så belag deg på å sende inn til testing hvis du vil være på den sikre siden.

 

Hylser - Fiocchi eller cheddite fra leirduebanen (Dvs. det du finner der er ok mest sannsynlig)

Hagl og forladning - ballisticproducts inc. ITX er like godt om ikke bedre enn bismuth tør jeg og påstå, men dyrt. Forladning f.eks. noen av PT (tidligere VP) wadsene til bly. Mye å velge i mellom.

Hetter - Hva som helst av "standard trykk".

Krutt - Her blir det verre, har bare erfaring med 3N38 som er litt kilen på mengden. Har også bare prøvd det med stål. Culot har kanskje noen tips?

 

 

Ladelysten har meldt seg her i det siste også og lurer på om noen vet hvor man kan få tak i omtrent 500 hetter i Norge til OK pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå kan det se ut til at bly-saken får en positiv avslutning:)

 

Da kan man begynne å lade med bly etterhvert, dette kan bli spennende.

 

Kan det være slik at vi endelig kan få kjøpt alle komponenter man trenger til en godladning med bly innenlands?

Noen som sitter med ladedata på gode blypatroner?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för krut ? och hur tungt vill du ladda ? Den 38grammare m Longshot jag har lagt in går inte av för hackor..

 

Ni har mkt bättre tillgång till amerikanskt krut än vi har i Sverige bla 800-X är ett jäkla bra krut, dessutom finns det i Italien

 

Så tryckskjutna laddninagr går att få tag på relativt lätt,

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat sendt deg PM culot,

 

Jeg ønsker å lade med Longshot når det kommer til bly. Har funnet trykktestet ladedata med Longshot og andre komponenter som er tilgjengelig i Norge. Men er usikker på hvilken fart som er optimal for bly? Og hvor skal man handle bly? Er det Siarm som er billigst?

Link to comment
Share on other sites

Siarm är billigast ! och vanligt svart bly är bäst pris på , nicklat och coppar pläterat lite dyrare

 

köp även förladdningar gualandi SuperG 17,19 och B&P Z2M 15, 18,21 då klarar du det mesta.

 

Nyheter är att dom har nya hylsor utan hatt ( går att sända till Norge )

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle legge inn en bestilling på Siarm, men alle wadsene du nevner er utsolgt, bortsett fra B&P Z2M 15, typisk.

 

Som vent over her, burde være et marked for en haglelading butikk, som selger komponenter som kan brukes sammen.

Eventuelt er det sikkert butikk i å starte med trykkskyting av haglepatroner:D

Link to comment
Share on other sites

Gå ihop ett par stycken och gör en fetare order , att det saknas i webshopen behöver inte

Vara verklighet ( dom hinner inte alltid uppdatera) gör man en FET order så brukar dom

Anstränga sig för att få ihop den korrekt, och förladdningar är billigt så smådutta inte

För dom går åt , likaså hagel där man tycker 12kg låter jättemycket, då glömmer

Man att 100 x36g = 3,6 kg och ett par rejäla sjöfågeljakter så ser man botten på

12kg flaskan .. :mrgreen:

 

Jag har nog säkert 9-10000 förladdningar hemma då jag tröttnade på att dom alltid tog slut,

SuperG är lätta att ladda , z2m ger 40 bar mindre tryck än SG

/P

Link to comment
Share on other sites

Er mye snakk fram å tilbake om ulike tennhetter å farger på disse.......

Noen påstår at en "vanlig" jeger ikke vil merke noe som helst om den er rød lakkert eller svart ????

Har ladet til rifle i noen år nå, å der er det aldri snakk om at ulike tennhetter gir ulikt trykk osv....

Er dette virkelig så nøye for en vanlig jeger som lader sine hagle patroner til ca midt på treet i trykk å hastighet?

Mener at det har jo f...n så lite å si om jeg har 420ms eller om jeg har 435ms.......så lenge ikke trykket overstiger max

Er jeg helt på jordet her??

Føler det som en ugjennomtrengelig jungel man beveger seg i etter at man har begynt å lade hagle.

Ikke bare er det stekt forbanna umulig å få tak i 100% rette ingrediensene her på berget, men så skal det også være snakk om noen få meter mere eller mindre i sekundet, å om man ikke har akkurat rette tennhetten, så kan alt gå den veien høna sparker.....

Synes dette begynner å ligne på dem som driver med å skal ha alle 5 riflekulene i samme hull på skiven

Link to comment
Share on other sites

Er mye snakk fram å tilbake om ulike tennhetter å farger på disse.......

Noen påstår at en "vanlig" jeger ikke vil merke noe som helst om den er rød lakkert eller svart ????

Har ladet til rifle i noen år nå, å der er det aldri snakk om at ulike tennhetter gir ulikt trykk osv....

Er dette virkelig så nøye for en vanlig jeger som lader sine hagle patroner til ca midt på treet i trykk å hastighet?

Mener at det har jo f...n så lite å si om jeg har 420ms eller om jeg har 435ms.......så lenge ikke trykket overstiger max

Er jeg helt på jordet her??

Føler det som en ugjennomtrengelig jungel man beveger seg i etter at man har begynt å lade hagle.

Ikke bare er det stekt forbanna umulig å få tak i 100% rette ingrediensene her på berget, men så skal det også være snakk om noen få meter mere eller mindre i sekundet, å om man ikke har akkurat rette tennhetten, så kan alt gå den veien høna sparker.....

Synes dette begynner å ligne på dem som driver med å skal ha alle 5 riflekulene i samme hull på skiven

 

 

Japp! Mycket snack å lite verkstad ;-) jag skulle säga att så länge du inte befinner dig i

Krutets ÖVRE arbetsområde så är det inget större problem, däremot om man maxladdar vad krutet pallar och det anges en relativt mild tändhatt så är det inte rådigt att använda en

Erkänt stark hatt , nu är det inget jätte problem med italienska hattar som med Amerikanska där de de som har ett M bakom 209 som benämns " magnum "

 

Sen om man endast finner dessa magnumhattar, då börjar man LÅGT på krutet och är observant på hastigheten ( alla seriösa handladdare BÖR/SKA ha en kronograf ) och skjuter man på 2m i en fotocell krono skall siffrorna i displayen räknas upp 15ms för V1.

 

För mig är det obegripligt hur folk kan ladda kula utan problem , och när dom ska ladda hagel

Är dom helt " Lost in space" + att begära att info ska finnas på hemspråk när ladda Hagel är så litet som det är

/P

Link to comment
Share on other sites

Er jo akkurat det samme innen riflelading, man må være veldig forsiktig om man beveger seg helt i ytterkant. Men likevel er riflen laget for å klare langt over max trykk (noe som IKKE bør etterstrebes)

Vil tro at kansje haglen er litt tynnere i godset akkurat rundt kammeret.

Men som jeg sa, så tror jeg ikke noen av dem som akkurat har begynt å lade til hagle tør nærme seg max ladning......i allefall BURDE dem ikke prøve på dette uten noen års erfaring.

Skulle ønske det kunne vært en tråd her inne for alle dem som IKKE ønsker å utforske maxladningene, men kun vil ha en grei jaktpatron til ryper eller and.....med håp om å dele noen enkle oppskrifter der det ikke betyr himmel eller he...vette om man bytter tennhette eller wads

Link to comment
Share on other sites

Jag laddade med amerikanska data i massor av år, tyvärr hade jag ingen bra kronograf

Så jag sköt mången långsam patron på den tiden, idag så lägger jag mig på 415ms för alla

Mina laddningar . Jänkedatan gjorde vid koll 375-380ms som max

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Språknissen i meg liker ikke denne tittelen. "Snikksnakk" er et negativt uttrykk akkurat som en "bjørnetjeneste", selv om noen faktisk tror at en "bjørnetjeneste" er en ekstra stor tjeneste :roll:

 

Kan faktisk være enig, navn er endret til "Den store tråden om haglelading" :)

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til gode referanse patroner til å sjekke chronograph?

Og vil Chrony M-1 duge til å sjekke hastighet på hagleammo?

 

Ja! Men för bästa prestanda skjut när det är ljust och mulet , och 2m

Mellan mynning och första fotocellen , lägg sedan på 15ms på displayens siffror för V1 .

Den bästa referenspatronen är steelmax

Som endast diffar några få ms , du läser vanligen 384-386 på diaplayen om det är rätt ljus,

Jag har gått över till Magnetospeed V3 som är oberoende av ljus .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Chrony fungerer helt fint til måling av hastighet på haglpatroner.

 

En test jeg gjorde av hastighet på sportspatroner kal 12. Alt er skutt over Chrony. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=35464

 

Nu läste jag inte så ingående, men var dessa siffror uppräknade för V1 ? ( +15ms)

 

Men annars så kan man tillägga V 2,5 om man skjuter på 2m ( ca 2,5 till sista fotocellen )

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Nei, disse data er rett av displayet på Chrony.

 

Ok! Då skall du om det är V1 som är intressant räkna upp displayens resultat 15ms

Annars så pratar vi V2,5

 

Sol och blå himmel kan öka resultatet 10ms , och det ser man på att referenspatronen

Ger 10ms högre fart ....

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ingen justeringsmulighet desverre.

 

En annen ting jeg prøvde i dag, deprime først, for deretter å size. Win 209 hettene satt betraktelig bedre i cheddite hylsa etter det. Har sett andre snakke om det her inne, men gode tips kan ikke gjentas for mange ganger;)

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ikke dumt å kjøre en crimper etter dette også, får man mer "konet" tupp da?

Husker ikke helt hva totalhøyden ble, enten var det 57,5mm eller så var det 58,5mm.

 

Har brukt vekt for å veie krutt og hagl i hver ladning, det tok lang tid, men resultatet ble at alle patronene veier mellom 35,12gram og 35,17gram. Blir spennende å se om det blir variasjoner i chrono. Har byttet ut cx2000 med win209, så la meg litt lavt på kruttet, for å se hvilke hastigheter det blir ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...