Jump to content

Automag-tråden


Telefonoperatør

Recommended Posts

Nå som jeg har sikret meg halvautomatisk pistol i begge Magnum-klassene trøkker jeg til med en ny tråd. Det er sikkert flere enn meg selv som liker store smell men som ikke helt har fått teken på revolver. Hva er da alternativet? Det finnes i dag 2 produsenter av halvautomatiske pistoler i revolverkalibre, pluss en håndfull med andre varianter som etter min research er ute av produksjon. De to er MRI/IWI med Desert Eagle, kamret i .357mag, .44mag og .50ae og etter et tiår i brakk, Coonan Inc med sin 1911 i .357mag/.38spc. Andre varianter jeg kommer på er LAR Grizzly i .45 winmag og som også kan konverteres til .357, .45 acp, .44mag, og .50ae samt produsentene Wildey og Automag.

 

Håper vi i denne tråden kan diskutere ladninger, modifikasjoner og generelt tips og tricks for dem som lurer på å skru opp morrofaktoren i feltløypa noen hakk.

 

bo4TnTi.jpg

 

oR4K0qx.jpg

 

WJGC8SK.jpg

Link to comment
Share on other sites

Desert Eagle

 

Hollywoods favorittpistol. Schwarzeneggers lommepistol… Desert Eagle var vel i utgangspunktet en silhuettpistol, selv om jeg er blitt servert flere spenstige utgaver av “hva den ble laget for”.

Gassoperert med roterende bolt gjør at denne er litt sær i matveien, rene blykuler tetter gassporten, og for lette ladninger driver ikke mekanismen. Med riktig drivstoff derimot, er den svært så funksjonsdyktig, men med forebehold. Rekyl må håndteres riktig, ellers så short-stroker den.

 

Jeg mener en potensiell eier bør ta med i prisberegningen noen enkle modifikasoner for at denne skal oppføre seg pent. Nye, justérbare sikter, Hogue ergogrep, polering av materampe og kammeråpning, nye frontsikter på MRI-varianten samt avtrekksjobb. Når dette er på stell har du en svært presis pistol som går bra. Jeg har i tillegg satt på et ti-tommers løp på min, og har nå 32 cm siktelinje. I tillegg blir den enda mer fortung og rekyl og munningsvipp er ytterligere tonet ned.

 

Fordeler:

Single action avtrekk.

Høy vekt.

Kan kjøpes med 10-tommers løp, gir 32 cm siktelinje.

Lite rekyl, selv godt over faktor.

Svært presis.

Rimelig ammo, sammenlignet med .45wm etc.

Enkelt kaliber- og løpsbytte.

 

Ulemper:

Avtrekk trenger arbeid.

Tykt grep, passer ikke alle.

Høy vekt.

Noe grov finish, kan trenge litt polering her og der for sikker funksjonering.

Kresen på ammunisjon, en kan glemme svake ladninger.

Bakre og forige sikter bør byttes.

 

gq473ok.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Coonan .357

 

Våpenet føles som en 1911 på alle måter, men grepet er noe forlenget for å få plass til skuddene. Pistolen fyller hånden uten å bli voldsom, slik Desert Eagle. Man får et godt grep og god plass til støttende hånd. Avtrekket er noe ulikt 1911 da det er hengslet i overkant og har 3mm vandring før trykkpunkt. Selve avtrekket har overhodet ingen “creep” men er veldig kontant. Vil anslå at avtrekksvekt fra fabrikk er rundt 1800g.

Etter hva jeg har klart å spore opp, er løpene produsert av Storm Lake, som jo lager konkurranseløp. Det er tykt godts i løpet og virker veldig tight låst til sleiden. Sleiden har bittelitt spillerom men er sitter også tight på ramma. Fikk prøvd mine 50 første skudd i dag, og den gikk rett i svarten. Dessverre hadde jeg ikke med meg skrutrekker så jeg fikk stillt siktet rullende, så jeg måtte sikte etter prikken slik det var satt opp fra fabrikk, noe jeg ikke er helt vant til. Det var ingen vekslingsfeil med de første 50 skuddene jeg prøvde i dag, heller ingen synlig “bul” på hylsene som tilsier utilstrekkelig støtte i kammeret. Rekylen er overraskende mild, selv om dette var forventet. Med en fast grep oppfattet jeg det som en litt noe oppjassa .45 acp-ladning, men denne hadde vannvittig lyd og munningsglimt! De på riflebanen ved siden av lurte på hvor jeg hadde gjort av rifla mi når jeg gikk derifra. Alt i alt et godt førsteinntrykk, og jeg gleder meg til å få tatt en feltrunde med den.

 

Fordeler:

Nydelig single-action avtrekk ut av boksen.

Stort overlapp av standard 1911-deler.

Tight. Overraskende presis.

Rekyl føles som en jassa .45acp.

Veklser .38spc etter en innkjøringsperiode, og kan brukes i milfelt.

Rimelig ammo sammenlignet med 10mm etc.

 

Ulemper

Standard modell leveres med faste sikter.

Dyreste modell leveres med justerbare sikter, men med hvite prikker.

Finish er ikke slik som man kan forvente av fullblods custom-produsenter, noen spor av maskinering.

Kun 5-tommers løp. 6-tommers løp eksisterer, men dette gir deg ikke lengere siktelinje.

 

pqDRGn0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Desert Eagle MKVII .357Mag

 

Den ordentlige Israelske Desert Eagle trenger ingen større introduksjon 8) Kort sagt: Ani ohev et ze (fritt fra hukommelsen: "Jeg liker den" på Israelsk)

 

Fordeler

Får masse oppmerksomhet på skytebanen.

Den er jo presis som juling.

Avtrekket, på min ihvertfall, er absolutt akseptable 15-1600gram.

Minner meg litt om 1911 mtp grepsvinkelen og det, bare feitere.

Tung og god.

 

Ulemper

Du kan ikke akkurat stikke innom den lokale våpenpusheren og kjøpe ammo som virker, kort sagt, den er kreeeeeeesen og må ha ladning langt uti det røde en plass.

Relativt dyre kuler for å lade selv, hjemmelagde blykuler er ikke akkurat Deagle-mat.

Krever obskurt mye vedlikehold.

Ikke lett å fikse forkilninger midt i runden.

 

30nemj4.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Ulemper

Du kan ikke akkurat stikke innom den lokale våpenpusheren og kjøpe ammo som virker, kort sagt, den er kreeeeeeesen og må ha ladning langt uti det røde

Muligt det er ett fenomen på 357 DE. De er mere kjent for å jamme enn 44 mag

 

Av alle fabrikk jeg kjører gjennom min 44 , så tygger den det meste av ammunisjon. Ingen mateproblemer.

Har flere magasiner og alle fungerer perfekt.

Synes pussen er grei. Som en vanlig pistol. Men litt mere rengjøring av gas plug og omr rundt roterende bolt head.

**

Viktig å smøre sleiden lett med god olje for bra funksjonering.Samt noen dråper i bakkant roterende bolt head og begge rekylfjær stengene.

Link to comment
Share on other sites

Det samler deg et tjukt lag med drit rundt bolten i sleiden som Gunnerside, og et herdet lag med sot på rammen ved utgangen av gassporten.

 

Av smøring så oljer jeg ikke glideflatene mellom sleide og ramme. Er såpass løse toleranser at det ser ikke ut til å ha noen effekt. Kun sørge for å ha greit med finmekanisk olje inn mellom sleiden og bolten.

 

Om man har veksleproblemer medd .44 mag så kan det ofte tilskrives dårlig crimp på hylsene, og at en poleringsjobb kan være på sin plass. Materampen på MRI og IWI er veldig forskjellige, og MRI er nok "best" i så måte. (ref, 10 tommern min er MRI og originalløp er IWI).

 

Det ligger i kortene at jeg skal ha D.En min tilbake til P.I Jacobsen i Drammen, som har jobbet mye med D.E, når jeg får rotet meg til å kjøpe .357-løp. Da skal det nye target-forsikter på alle løpene, slik at de blir standardiserte ift baksitet. MRI-forsiktene gir masse refleksjoner og er alt for små slik at jeg må skru baksiktet helt ned. Han skulle sørge for å gi forsiktene et stealth-utseende som passer pistolen :)

 

Avtrekket mitt er ikke så halvgæærnt. Men det kan bli mye bedre blir jeg fortalt, og det blekner når jeg sammenligner med Coonanen, som forøvrig også er veldig lett å tune. Totalt når jeg har alt jeg skal ha til den, vil den ha kostet meg 25 000 inkl arbeid og ekstra løp. Pytt pytt.

Link to comment
Share on other sites

Er vel en viss bruker her inne ved navn "aps" som skyter STI Perfect 10 i Mag1, og et par stk i hvertfall som skyter Glock 20. Helt i henhold det... 10mm er jo rått, men har vondt for å rettferdiggjøre totalkostnaden.

 

Fikk skutte ytterligere 50 skudd i dag, og fått justért siktene slik jeg vil ha dem. Jeg tror sannelig ikke Coonan blir så dum i løypa, for den har gått i svarten fra dag én. Men jeg skjønner at jeg må ha et skikkelig target-sikte også på denne, er nå offisielt ikke fan av 3-prikk oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har et lite spørsmål til dere som har Desert eagle. Jeg skulle pusse min nå i dag, så såg jeg en slags brun skit inne der gasstempelet går inn under løpet. Har noen av dere vert bort i det før? Jeg trodde det var rust så jeg tok noe olje på en q tip og pusset det bort. Det som var rart var at på q tipen var det bare svart, ikke brunt slik jeg forventet om det var rust. Kan det være at gassen brenner fettet jeg bruker på undersiden av løpet? Hva tror dere?

 

Takknemlig for svar :smile:

Link to comment
Share on other sites

automags ja.. slik liker vi :)

 

Trodde jeg på NM i år var alene med 45wm kalibere helt til hassel dukket opp med 1911 "snub", ref 10mm var det jo minst 3-4 andre som skjøt det, så volumkaliber, MartinJ fikk jo ganske bra plassering, glock + 10mm er jo definitivt å kjøpe seg handicap når man skyter 180m, men han er flink heldigvis!

 

Hassel og evnt andre, sliter litt med sleidestoppen på grizzlyen, har nok sett sine bedre dager, den hopper tidvis ut 1/4 på sisteskuddet og midtveis i mag og låser da sleiden i take down hakket, ikke slide stop hakket.

 

Relativt sikker på at jeg ikke er borti den selv da jeg er høyrehendt, kan jo være slapp fjær i detent, eller noe justering av detent osv, followern i mag er i forkant delvis slitt bort her der den møter slide stoppen, så den dytter nok også litt.

 

Titta litt på slide stop fra noe annet 1911/2011 jeg har liggende, men disse er jo .198 i size, grizzlyen følger vel gode gamle 1911A1, jeg målte den til .200

 

Tenkte handle en ny, og slipe av/tilpasse så den låser enda bedre mot detent, maskinere så den ikke stikker ut på høyresiden overhodet, og slik at den ikke stopper på sisteskuddet eller tar borti mag, bare for å sikre meg. Handlet ny 1911 commander fjør til den nå, typ 28lbs, fungerer vesentlig bedre enn wolf sin 27lbs for grizzly. Eller var det 26lbs jeg dytta i.. husken blir ikke bedre med åra, får sjekke posene ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Jeg var heldig og fant en selger som hadde en splitter ny L.A.R Grizzly Mark 1 i .45 magnum, så jeg bare måtte ha! Jeg kan vel nå slå meg til ro med at jeg aldri vil eie en Wildey eller AutoMag.

 

Denne saken er eldre enn meg og har ligget i dvale i 1/3 århundre.

 

Har ikke fått prøvd den ennå. Fikk med masse hylser og kuler, samt noen ferdigladede skarpe. De ble ladet året lillebroren min ble født. Han begynner på VGS neste år.

 

Skulle gjerne visst hvor mange slike som ble importert til Norge i sin tid...

 

QmZCUYj.jpg

 

q46rzWm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Baksiktet er LPA, og er bestillt inn fra Børselars til blodpris. Må man så må man.

 

Midway i sin tid solgte vel sånn tune-up kit med fjærer, men om du er ute etter hele kittet, spring/guiderod-assembly så tror jeg du må prøve ditt hell fra Amerikansk levrandør, eventuelt høre med de som tar inn D.E i Europa/Norge. I Europa er det vel Walther i Tyskland. I Norge har man Intersport og pvas.

Link to comment
Share on other sites

Ok, har prøvd intersport men han var ikke helt sikker på tilgang. Midway er jo borte, og brownells.no har bare magasiner til pistolen. Leste at en skrev her på kammeret at sikter med bo-mar utfresing skulle passe og at DE har slik utfresing. I så måte skulle jeg jo kunne bruke en del forskjellige sikter. Vet du om dette stemmer ?

Link to comment
Share on other sites

automags ja.. slik liker vi :)

 

Trodde jeg på NM i år var alene med 45wm kalibere helt til hassel dukket opp med 1911 "snub", ref 10mm var det jo minst 3-4 andre som skjøt det, så volumkaliber, MartinJ fikk jo ganske bra plassering, glock + 10mm er jo definitivt å kjøpe seg handicap når man skyter 180m, men han er flink heldigvis!

 

Var vel å ta litt i kanskje :lol: lurer på om jeg havna på 130. Plass eller noe i mag1, var kanskje ok i autopistol sammenheng. Glock 20 er vel kanskje økonomivarianten om en vil skyte mag1 med auto, var et impulskjøp som så mye annet, men med gode sikter, litt justering av avtrekket og ladninger på rundt 200 i faktor er det en artig pang. Kommer ikke til bytte ut min, synes det er gøy med auto i mag1, alltid en standplassleder som spør: skyter du magnum ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg og Lindskog kronograferte Coonan hos Halden PK, så jeg siterer inn resultatene her...

 

Det ble skutt innendørs, over en CED M2 krono med kunstig lys, men uten boks. Denne har matchet greit med det som blir brukt på både felt- og praktiskstevner rundtom, så jeg stoler greit på den.

 

Pistolen er en Coonan 357 med 5" pipe. Jeg oppgir fart i fps, og utregnet faktor i parentes.

 

Fiocchi 158 grs SJSP:

 

1231 (194,5)

1261 (199,2)

1265 (199,9)

1270 (200,7)

1276 (201,6)

Snitt av tre midterste, høyeste og laveste trukket fra: 199,9 PF.

 

1209 (191,0)

1261 (199,2)

1257 (198,6)

1261 (199,2)

1244 (196,6)

Snitt av tre midterste, høyeste og laveste trukket fra: 198,1 PF.

 

Øverste stringen ble skutt meget høyt i kronografen, og den nederste ble skutt så lavt som jeg turte, dette for å se om det påvirket resultatet noe særlig. Virker ikke sånn.

 

1221

1276

1228

1259

1264

 

1229

1237

1252

1276

1275

 

Geco 158 grs FMJ:

 

1254

1299

1265

1266

1289

 

Geco 158 grs JHP:

 

1239

1264

1258

1247

1270

 

Bonus! 38 spesial til Militærfelt? Visst faen. Rekylmessig som å skyte luftpistol btw.

 

Geco 38 spesial 158 grs FMJ:

 

790 (124,8)

822 (129,9)

878 (138,7)

850 (134,3)

860 (135,9)

Snitt av tre midterste: 133,4 PF.

 

828 (130,8)

870 (137,5)

859 (135,7)

880 (139,0)

885 (139,8)

Snitt av tre midterste: 137,4 PF.

 

868 (137,1)

903 (142,7)

867 (137,0)

874 (138,1)

873 (137,9)

Snitt av tre midterste: 137,7 PF.

 

Funksjon med 38 var feilfri så lenge man husker å ikke bare bytte fjær, men også fjerne gummibuffer. Hadde dessverre ingen wadcutter ladninger, men pistolen matet 38 tomhylser helt fint manuelt, så det er nok gode muligheter for bruk av wadcutter hvis ladningen er kraftig nok til at pistolen veksler.

 

Standby for resultater med Desert Eagle, med 6 og 10-tommers pipe.

Link to comment
Share on other sites

Kronoresultater for Desert Eagle med 6-tommer pipe:

 

1 serie:

 

1369

1364

1367

1366

1343

 

2 serie:

 

1353

1361

1356

1346

1326

 

Gjennomsnitt begge serier: 1355 som gir PF 325,2.

 

Nå med 10-tommers pipe:

 

1 serie:

 

1510

1500

1493

1488

1505

 

2 serie:

 

1488

1501

1480

1505

1477

 

Snitt for begge serier: 1494 som gir PF 358,7.

 

Grov hoderegning gir ish-10% økning i hastighet.

 

Begge løp er polygonriflet og har 1:18 RH twist.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, der kom dem.

 

På Coonan så vi jo relativt stor forskjell til revolver synes jeg, høyere fart og kortere løp. Men farta på 240 grs Fiocchi SJSP ut av 6" Desert Eagle er nesten akkurat det samme jeg får ut av min 6,5" Smith 629. Det er jo en halv tomme lengre da, men mindre forskjell en 686 og Coonan. Virker som at gassystemet til DE stjeler bittelitt.

 

Imponerende fart med 10" løp, det var gøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Erfaring nr 1, som fersk hjemmelader:

 

H&N-kuler er NEI-NEI i Desert Eagle. Det blyer!

 

Den infoen jeg har hatt tilgjengelig tilsa at dette tynne kobberbelegget skulle være nok, men nei. Slo ned sleiden for å bytte løp for testing der (ladningene mine vekslet fin de :) ) og dermed satt den fast. Måtte alle krefter til i denne tynne skrotten for å dra tilbake sleiden igjen, og renseverktøyet som fulgte med bekreftet mistanken jeg da hadde fått. Dermed satt jeg med 950 H&N-kuler jeg ikke lenger trenger.

 

Dermed kan det se ut som at hjemmelading til D.E rett og slett ikke lønner seg, for jeg aner virkelig ikke hvor en kan få tak i halvmantlede kuler til en rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Merket at det var god plass i magasinet. Jeg gikk etter oppskriften på Vithahouri sine sider, og dro et snitt mellom max og min loads. Tror jeg skal gå ned littegrann i fremtiden, for jeg hadde fortsatt litt deformering av hylser. Tidligere eier hadde ladet med 21,5 gr med blue dot, og da var det temmelig heftig deformering. Kjedelig å måtte avskrive dyr messing :P

 

Nå har foresten Hickok45 laget en video om Coonan :D

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo endelig fått min Coonan, og har fått kronografert litt med den også. Fiocchi 158 grs SJSP ligger stabilt på 195-197 faktor i gjennomsnitt med 5" pipe, så dette er bra greier. 6" bestilt allikevel, alltid greit med mer fart og bedre margin. Presisjonen er godkjent.

 

Hva annet av 357 fabrikkammo får man til en fornuftig penge (3 kr og under) i dag?

Link to comment
Share on other sites

Du får komme å dra i spaken her lindskog, jeg har en egen 650 i 357 mag ;)

 

Blykule til 70 øre i tuppen, hette til.. whatever du får tak i, og ca 7,5gr n340 er billig morro. totalt rett over krona om du har hamstra hetter billig

 

XXL her har aldri fabrikksammo inne når man trenger, så mer eller mindre gitt de opp, landrø har ca alltid inne skal sies, til ok pris.

Link to comment
Share on other sites

Men du får ikke utnyttet det før NSF eventuelt innser at patroner i magasin ikke er livsfarlig før "fyll opp blablabla..." kommandoen blir gitt. Rart at det funker helt fint i IPSC, PPC, felt i Sverige osv.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke tak i 124 eller 140 SV tubes, fikk derimot tak i gamle 170, er litt derfor det ble slik, nå med nymodda grams fks13 13 coil fjærer og modda followere som ikke låser. den veksler tomhylser nå.

 

Neste mod ut er SV signatur grip og senket bevertail og sv triglide trigger, tenker gå opp i mainspring og ned på rekylfjær da den dipper unødvendig mye.

 

Montro om PVAS har 6 toms 40 cal løp som kan broaches til 10mm... i typ hybrid sighttracker og en sleide som matcher... hmm

 

Felt har litt mye tørrklikking og magasiner i våpen under forflytning samt dårlig på peking.. så helt greit at de har tomme magasiner :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...