Jump to content

3006 til 300 win mag


t3sporter

Recommended Posts

Enkelt - ta rennfart når du lader slik at du får maks kraft på hevarmen - kan tenkes du greier å lukke den, og da har du 300 win mag :mrgreen:

 

Er ikke det bare å brotsje opp kammeret, justere støtbunn i sluttstykke (forutsatt at du har nok gods, noe jeg antar er tilfellet), og justere magasinet - eventuelt kjøpe et magasin tilpasset til feitere hylse?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser i andre tråder at du får gode resultat med din 30-06 AI. Tenkte sjøl på 300 WM eller WSM, men etter å ha lest din omtale får eg lyst til å kamre om ein 30-06. Er dette noko som kven som helst børsemakar kan gjere, og kva pleier ein slik jobb å koste?

Link to comment
Share on other sites

@ Knut Erik

Det er en påstand med modifikationer.

En 30.06ai kan lades op til en mellemting mellem en alm 30.06 og en 300WinMag.

Du vil ALDRIG kunne lade op til 300 niveau, indenfor samme sikkerhedsmargin.

En "ekte" magnum med større hylsterbundsdiameter vil altid kunne klare et højere tryk, end et 06 hylster, primært fordi der er mere og stærkere messing omkring tændhætten.

En farlig overladning vil altid starte med at hylsterbunden svikter, og derefter slipper en gaslækasje . dette medføre en kraftig forøget belastning på hele låsemekanismen. Derfor vil et magnumhylster altid have en større evne til at klare højere tryk end et 06 hylster med en standard størrelse tændhætte.

Et hylster som for eksempel 6mm BR kan klare et højere tryk, da den har en Small primer, dvs at tændhætten har mindre diameter, og derfor har en mindre trykflade radialt, og mere messing til at holde sammen på bunden

Link to comment
Share on other sites

Krampaktig ladet 3006 AI vil ikke kunne komme opp på 300 WM sitt nivå, men du kan være heldig å få gode hastigheter. Dersom du skal jakte med kreasjonen, er også kvaliteten på kulene desto viktigere. Jeg lader min 3006 litt ned for å unngå blodslått kjøtt. 780 790 m/s..

Link to comment
Share on other sites

At jeg har ladet en 6,5x55 med Norma urp med en 9,3 grams kugle, og opnået 940 meter, betyder ikke at det på nogen måde er fornuftigt, og anbefalelsesværdig. At jeg kan verificere denne hastighed på lange hold, siger heller ikke noget om fornuften.

Uanset vil en 300mag altid kunne lades op til en klart højere hastighed, med samme kugle end det er muligt i en 30.06 ai. Dette selvfølgeligt under forudsætning af samme grad af sikkerhed/livsfarlighed. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...