Jump to content

Norrøna


GLM

Recommended Posts

Hei

Har til reinsjakta gått til inkjøp av ny Norrøna recon sekk og Norrøna dovre dri3.

Etter første helg på fjellet ble det slitt hull i innerstoffet på jakka(har ikke hatt kniv i belte) Norrøna reklamerer med at dette er en meget slitesterk dress som er vanntett på sine hjemmesider. I går regnet det av og på og jeg ble selvsagt våt. :evil:

 

Sekken på sin side er god i bruk, den har leddet hoftebelte som gjør den svert god å gå med, problemet er når mutteren til hoftebelte løsner og detter av i fjellet har du et problem. Dette skjedde med min og en kompis sin sekk. :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg leser stadig om dårlige erfaringer med Norrøna av kammerbrukere, og kjenner meg ikke igjen. Har brukt finnskogen i flere år, og er meget fornøyd med brukervennlighet(vanntetthet, slitasje, luftemuligheter). I hverdagen bruker jeg også (mye, bor på vestlandet) Norrøna gtx-jakker og de varer i årevis. Har ikke erfaring med Recon sekk(som jeg synes er for tung) eller dri3 membranen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min ca 2 år gamle norrøna finnskogen bukse. Jeg liker i utgangspunktet finnskogen klærene, men blir skuffet over holdbarheten. Tror det er min bukse nr 4 i løpet av 10 år. Ihvertfall til den prisen som de krever kunne jeg ha tenkt meg at klærne holdt litt bedre. Men det skal være sagt at jeg bruker mine ganske mye, jakter 70 -100 dager i året. Pluss kommer alle tur døgn og treningsdager med hundene, nå har jeg kjøpt meg klattermusen bukse i håp om å ha plagget i 3 år pluss pluss 😊

DSC_0054.JPG

DSC_0053.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Desverre er det kun et fåtall av norrøna sine produkter som er brukbart til aktivt og tungt bruk. 

For 15 år siden satset de på slitesterke klær som var laget for hardt bruk. 

De siste årene har markedet styrt vekk fra dette og heller fokusert på stil og lettvektsplagg. 

 

Jeg og min far har begge jobber som gjør at vi bruker gore tex daglig. 

Han var sponset av norrøna i 10 år, men har nå avtale med sweet protection. 

Jeg har litt norrøna, men av de 11 gore tex settene jeg har i skapet, er 8 av de arcteryx alpha SV og Arcteryx Leaf Alpha. 

Han er sponset av produsent og jeg av butikk, så jeg kan stort sett velge selv. 

 

 

Jeg og min far sendte inn 4 Norrøna Trollveggen jakker for 2 år siden til reparasjon, for andre gang på grunn av glidelåser som gikk opp i liming. 

Dette er et kjent problem med 50% av alle som fikk utdelt norrøna jakker for tre år siden. 

 

Driver å tester en recon dress nå, men skal jeg betale for noe selv, vil det nok bli noe annet enn norrøna desverre. 

 

Arcteryx sin alpha serie og klattermusen er det eneste som holder til daglig bruk. 

Sweet har noe bra, men er tilpasset skikjøring og ikke friluftsliv. 

Håper at i fremtiden så vil norrøna igjen satse på de som ikke kjøper gore tex for å gå på kafe med, men tilbringer 200+ dager i året i fjellet. 

 

Når det gjelder norrøna sine sekker, mener jeg de er det beste som finnes til mitt bruk, både recon pack og pararanger blir brukt stort sett hver gang. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det beste med Norrøna er nok kundeservicen.

Selv utgamle ting reparerer de for en symbolsk sum.

 

Vedr. Arc'Teryx @freezingduck, så er ikke alt bare fryd der heller. Har en Theta SV jakke som jeg skulle selge da den var nesten ubrukt, men hadde hengt lenge i skapet. Da jeg hadde kjøper å skulle henge den klar til henting så jeg at noen av de sveisede sømmene var i ferd med å gå opp, og flere streder viste tegn på delaminering.

Dette er definitivt min minst brukte GTX jakke, og den eneste jeg har sett lignende problem med. Buksa har jeg hatt like lenge, men den ser ut til å holde bedre (men mulig det er Alpha SV, husker ikke). Noe off-topic, men poenget er, er det noe feil med Norrøna så blir det fikset. Enten på garanti, eller for en billig penge. Utenlandske merker er litt mer difust.

 

Klattermusen som ble nevnt tidligere har også litt difust rykte ifht. kvalitet, men de har kundeservice som jeg har opplevd på høyde med Norrøna. Da blir merket litt mer relevant ettersom jeg ikke bor så langt fra Åre. Levert en jakke der, den ble reparert gratis mens jeg ventet, selv om den var utenfor garantitid og manglet kvittering!

Link to comment
Share on other sites

Norrøna ordner alltid opp, men jeg kan ikke til enhver tid ha ei jakke eller bukse inne til reprasjon. 

Jeg er nødt til å kunne bruke plagget til det er klart til å kastes. 

 

Jeg har aldri brukt noe annet Alpha serien til Arcteryx, og da spesielt mye fra leaf serien. 

Alle produsenter har sine mandagsplagg, men min mening er at Norrøna's fokus de siste årene har vært på mote foran slitestyrke. 

Dette gjelder selvsagt de fleste produsenter, men jeg synes at Trollveggen serien til Norrøna burde vært fokusert mer på slitestyrke enn lett vekt. 

Samme gjelder Recon dressen, det ser ut som den slites mye raskere enn feks Alpha Leaf. 

 

Nå er jeg sikkert gammeldags som vil ha en kraftig BIB over ei lettvektsbukse, men det er min mening. 

 

Det fleste gore tex jakker som blir solgt i dag ser sikkert aldri en fjelltopp over 2000moh, et par stegjern eller skrubbes i km etter km på svaberg på Finnmarka, så da er det vel naturlig at fokuset ligger der plaggene selges. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i det du skriver om Norrønas fokus.

Savner kolleksjonen fra tidlig 2000-tallet da man fikk solide og gjennomtenkte plagg med stormklaffer, i farger som ikke så helseskadelig ut.

...men poenget, er uansett at for oss som ikke er sponset, så gir denne servicen en trygghet. Utfordringen er å finne en modell man liker :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ved delaminering har arcteryx livstidsgaranti. Send mail til arcteryx eller gå innom butikken hvor du kjøpte. Jeg fikk gå inn i butikken og velge fritt fra øverste hylle når min 5 år gamle sidewinder delaminerte.

 

mvh

tore

Edited by torese
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Delvis enig i det som blir sagt, men som relativt aktiv på ski og fjelltur har typisk jakttøy ligget tiår bak i utviklingen på klær. Spesielt i forhold til klær til aktiv bruk i fjell etc.

 

Mange av de eldre jaktdressene var så tunge og tette at hvis det var antydning til plussgrader og du i det hele tatt vurderte å bevege deg svettet du i hjel.

 

Norrøna Dovre vil jeg si er noe av det bedre ift snitt og funksjoner. Se på Beretta som motsetning, så full av lommer og glidelåser at man har problemer med å bevege seg eller bruke sekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakker fra både Norrøna og Beretta og forstår ikke hva du snakker om? Er det en spesiell beretta modell du tenker på? Min Beretta jakke har fire lommer og lufting under armene. Finnskogenjakken har sju lommer og lufting under armene. Finnskogenjakken ble ikke benyttet en gang på jakt i år. Berettajakken har funksjonalitet og komfort som overgår den med god margin. (Mener jeg da..) har du Berettajakke selv?

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Har ikke Beretta selv nei, men prøvde en i butikken, men det var den med en hel "veske" på brystet i form av en klaff med patronholder etc inni. Men enig i at noen av de andre modellene virker bra. Husker ikke navnet i farten. Litt for generell kritikk kanskje ;) 

 

Har hatt Finnskogen selv, og gått over til Dovre av samme grunn som du sier. Hadde Budor før, og den var verre synes jeg. Masse lommer og føles klumpete. Spesielt når man skal bruke sekk med hoftebelte.

 

For min del bruker jeg så godt som alltid sekk på jakt, da er det veldig irriterende at lommer på mange jaktdresser er umulig å komme til med sekk på. Og da trenger jeg ikke en million lommer heller.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cruiser skrev:

Jeg har jakker fra både Norrøna og Beretta og forstår ikke hva du snakker om? Er det en spesiell beretta modell du tenker på? Min Beretta jakke har fire lommer og lufting under armene. Finnskogenjakken har sju lommer og lufting under armene. Finnskogenjakken ble ikke benyttet en gang på jakt i år. Berettajakken har funksjonalitet og komfort som overgår den med god margin. (Mener jeg da..) har du Berettajakke selv?

 

Hvilken Beretta dress har du forresten?

Spent på tilbakemelding på de, hørt veldig lite om de, men spesielt buksene ser ut som godt gjennomtenkte 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne jakka «Beretta Active man» Den er med optifade camo og Goretex. Brukte den fra 25 sept til 23 desember i 2017 ca 30 jaktdager. Til ditt bruk er denne modellen kanskje ikke optimal da den er lett fôret. Jeg har brukt den på posteringsjakt og er meget fornøyd. Jakka er forøvrig uten "svisj-svosj" lyder.

 

487C9BF1-35C5-48FD-8805-4C1FC26AE7EA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...