Jump to content

Hjelp til lading


wibroy

Recommended Posts

Hei!

 

Er en nybegynner angående ladning men har kjøpt meg ett lee ladesett til 6.5x55 (http://leeprecision.com/lee-loader-6.5x55-swed.html)

 

Har en Tikka T3 6.5x55 som jeg har skutt ett par hundre skudd med og som jeg tenkte å lade patronene på nytt igjen..

 

Men.. trenger tips til hva jeg skal kjøpe av krutt, primer og kuler for billig baneskyting?

Kruttmåleren som ligger i esken er på 2,8CC så bør vel ha krutt som kan bruke 2,8cc i hver ladning uten at det går galt..

Fant denne linken (http://www.leeprecision.com/cgi-data/in ... ippers.pdf) og ser at blandt annet Norma 201 med 2.8cc blir 40.5 grains?

men det er jo mange kruttmerker på markedet.. samme med kuler..

 

Kom med tips til en newbie :)

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ser det ut til at bildene til kammerest "Ladekurs"-tråd er blitt slettet.

 

Jeg anbefaler deg å skaffe deg, og lese, "Ladeboka" - den siste heter vel "nr. 7". Hvis noen av naboene dine har den, eller tidligere utgaver, kan du jo låne, og lese til øyet blir stort og vått. (Tidlegere utgaver - har kanskje ikke oppdatering mht. de siste kalibre og kruttsorter - men 6,5 skulle gå bra.

 

Ellers har vi en utmerket tråd om "Fadderordning" for heimeladere" - se om du finner noen i ditt nabolag.

Link to comment
Share on other sites

Respekt for å begynne med Lee Loader, men om det er så lurt vet jeg ikke. Hjemmelading er ingen heksekunst, men det er viktig å forstå hva man holder på med. Som nybegynner ville jeg stilt meg på en måte som gir meg full kontroll på ladeprosessen, og vært svært tilbakeholden med å kun forholde meg til volummål for krutt. I alle ladetabeller jeg har sett, er kruttmengde angitt i vekt, ikke i volum. Jeg ville investert i ei kruttvekt, og går du langs sporet du allerede har begynt på, passer ei Lee-vekt bra. Den både er og kjennes billig, og er litt knotete. Men når den er innstilt, er den dønn nøyaktig, og gir deg bedre kontroll på ladningene enn de øsene som følger med Loaderen.

 

Ladetabellene oppgir også som regel patronlengde, og variasjon i settedybde har stor innvirkning på trykket, særlig når du beveger deg opp mot maksladninger. Derfor trenger du også et skyvelære. Biltemas funker.

 

Om du ikke vil dette, kan du fore Loaderen med relativt lett kule som fex 123grs Hornady A-max foran MRP eller et tregere krutt, fex N165, og sette kula med kulehold lik kulediameteren. Da tror jeg det skal la seg gjøre å overleve uansett hvor mye du får putta i hylsa. Men optimalt ut høres det ikke.

 

Når det gjelder hetter, kjøper du det du finner av vanlige primere, type Large Rifle, ikke magnumprimere.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade må du lese, er jeg redd... Å holde på med eksplosiver og krutt uten å ha ihvertfall litt greie på ting er rett og slett ulurt.

 

Hvis du vil bruke den der Lee Loader tingesten så må du finne ut av en del faktaopplysninger først - hva slags kule du bruker har jo betydning for hva slags krutt du skal velge, og hva slags krutt du skal velge er også avhengig av hva som fins på markedet i Norge.

 

Ladeboken kan du lese gratis på nett (det er vel 4. utgave som er publisert), om du ikke er av de som liker å kose deg med faglitteratur på sengen: http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61b68e16135fbf6098511?index=0#0

Kapitlene om sikkerhet, og om hvordan/hvorfor må du i alle fall lese, ladedata kan du finne mange steder, bl.a. hos kule- og kruttprodusentene.

 

Når du har funnet en ladning som du vil prøve så må du finne det kruttet i Lees tabell over de ulike måleskjeene, eller finne et krutt i tabellen som har samme egenskaper som er oppgitt av den andre kilden. Det siste er noe du absolutt bør få kvalifisert hjelp til av noen som kjenner til brennhastighet og andre egenskaper ved kruttene. Jeg ser at det er en ladetabell med i settet, du kan da sammenligne det du ser der med for eksempel Normas ladetabeller. Jeg ville også satset på en kruttvekt. Som de sier, "you can heap a spoon, but you can't heap a grain"

 

Så kan du kose deg med Loader-settet :D Blir kvalitetspatroner når det tar ti minutter å lage én :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ladekomponenter

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=27" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

XXL.no har som regel gunstige tilbud på krutt og kuler.

 

Skyvelær uten batteri

http://www.ebay.com/itm/150mm-15cm-6-El ... 5d456171cb" target="_blank

(finnes med batteri for noen dollars ekstra)

 

Digital vekt

0.001g/20g Digital LCD Weight

http://www.ebay.com/itm/PRO-20A-0-001g- ... 4ad69ed4d2

Denne koster mere enn mange men jeg liker denne.

Batteri er ekstra men det koster NOK 19 på IKEA for 10 stk

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hva med denne "pakken" :mrgreen:

 

Kule: .264 (6.5) Nosler 140gr Custom Competition HPBT

Tennhetter: CCI 200 STD LARGE RIFLE PRIMER

Krutt: Vithavuori N-550

 

Så.. blir det for lite eller for mye krutt med N-550 med nosler 140gr? med kruttmåleren jeg har? Ser ifølge lista så blir det 40.4 grains med dipperen som følger med med denne krutttypen..

(har en liten gullvekt som kan brukes for å justere men hadde kanskje vært greit å unngå det om man skal lade 300 patroner)..

 

Eventuelt annet krutt som passer bedre?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Da har jeg kjøpt 1000 stk 6.5 grams Lapua scenar gb504 og 3.5 kg med Vihtavuori N150 samt cci large rifle primers no. 200.

 

Ser i ladetabellen på på Vihtavuori sin hjemmeside angående startloads og maximumloads på denne kula/kruttet er 37.3 grains til max 41.5 grains.

 

Det jeg lurer på er om jeg skal begynne å lade for eks 5 patroner med 37.3 grains og teste? bommer jeg på skiva så øker jeg med.. hvor mange grains?

Kan jo bli mange ganger til skytebanen før jeg finner riktig kruttmengde.. :roll:

 

Eller bør jeg lade med litt mere enn minimumsload første gang?

 

Skal skyte med en Tikka T3 med lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke for mye. Når jeg aldri har jobbet med en ladning før, trenger jeg først og fremst å finne ut hvordan ladningen oppfører seg i rifla mi; ekstremt presisjonsjag kommer senere. Godladningen fra en stige danner utgangspunkt for videre testing, en ny stige med patroner som er som følger:

 

-Beste ladning fra teststige

-Ladning 0,2 grains under beste

-Ladning 0,2 grains over beste

-Ladning 0,4 grains under beste

-Ladning 0,4 grains over beste

Link to comment
Share on other sites

Skjønner.. men hvis jeg treffer 9 eller 10 på blinken som jeg bruker å gjøre på 100 meter ved for eksempel 2 ladning på 38,3 grains så trenger man vel ikke å finjustere kanskje?

eller.. bør kanskje prøve ny serie med 0,4 og 0,2 nedover for å se om det blir dårligere :)

Og.. kan det fare for våpensprengning ved max ladning på 41.5 grains?

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading er ikke farlig hvis man vet hva man gjør. Du demonstrerer ved spørsmålene dine at du ikke aner hva du holder på med. To stykker har tipset deg om å lese ei ladebok, gjerne Ladeboken. Den inneholder alt du trenger å vite for å utvikle ladninger på en sikker måte, hva som påvirker trykk og hvordan du tolker trykktegn, samt alt annet du trenger å vite. Dessuten inneholder den en god del ladninger for 6,5x55 med de vanligste kruttene. Og boka er på norsk.

 

Beklager om jeg er overtydelig, men det er ingen som vil at du skal skade deg. Det er det fullt mulig å gjøre med N150-krutt i 6,5x55. Det er heller ingen som gidder å skrive ned det som står i ladeboka her i tråden.

 

Når det gjelder dine mål for presisjon, og du har en Tikka i 6,5x55, så handler det ikke om 9'ere eller 10'ere, men hvor i innertieren du treffer.

Link to comment
Share on other sites

Hehe

 

Har lest litt av ladeboken på nettet men spør og graver litt for å være på den sikre siden.. og.. man trenger vel strengt tatt ikke være professor i hjemmelading for å lade noen patroner.

alltid lært at det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite

 

 

ps..

"Når det gjelder dine mål for presisjon, og du har en Tikka i 6,5x55, så handler det ikke om 9'ere eller 10'ere, men hvor i innertieren du treffer."

hvor i 10`ern jeg treffer ja.. :forvirra: er jo glad hver gang jeg treffer 10`ern på 100 meter i det hele tatt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Altså.. Noe rakettforsker trenger du strengt tatt ikke være. Men å lære seg noen grunnregler før du begynner å lade er alltid greit. For din egen sikkerhet, og ikke minst de som eventuelt ligger siden av deg på skytebanen.

Jeg blir mer og mer overbevist på at et ladekurs burde vært påbudt og et minimum for å få kjøpt utstyr og komponenter...

Link to comment
Share on other sites

:overrasket::overrasket: Still alive :overrasket::overrasket:

 

Måtte skaffe meg ett skyvelære først men nå har jeg ladet mine første 9 skudd (brukte 0,5 grain intervall)

 

Trodde virkelig ikke at målingen var så nøyaktig som ned til KRUTTKORN :shock: men men.. skal prøve meg med ett spørsmål til før det hagler inn med svar.. hehe

 

Hvor nøyaktig trenger man å være angående grain? Bare jeg rørte på kruttet som lå på kruttvekta så kunne vekta endre seg +- ca 0.16 grain tilsvarende opp til 6-7 kruttkorn og det ble litt ekstrajobb å måle på nytt flere ganger for å dobbeltsjekke.

Link to comment
Share on other sites

Hvor nøyaktig trenger man å være angående grain?

Du, for crying out loud - les ei jævla ladebok. Du står med en skarp kniv på strupen og spør om der er nøye om du drar den litt fram og tilbake.

Jeg er normalt ikke tilhenger av skremselspropaganda, men hjemmelading har kapasitet til å sprenge rifla di i filler, blåse av deg fingre eller øyne. Selv folk som VET hva de driver med tabber seg ut av og til.

"Ladeboken" har de ofte på biblioteket om du er så gjerrig, men den koster vel 500,- og er vel verdt pengene.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

javel.. så 6-7 kruttkorn ved minimum load av type N150 kan altså gi våpensprengning... vet ikke om jeg skal le eller gråte

 

Gikk jo bare opp til 41.3 grain på prøveskudda der 41.5 var max load så da er jeg jo innenfor alikevel..

 

takk for gode svar og god natt! :)

Link to comment
Share on other sites

Med N150 så utgjør 0.5grain omtrent ingen ting, hverken i treffpunkt eller eller i "farlighet" - men 3-4grain (over det som kan virke trygt), kan iallefall gi deg mye plunder med å både få opp sluttstykket og å få messing ut av sluttstykker for å få f.eks. utkaster til å virke igjen.

Er du innafor det som er av ladedata i Ladeboken, eller f.eks. Vithavuori / Lapua på nett så er det stort sett OK og iallefall ikke farlig.

 

Dette står i Ladeboken, og det er unødvendig at vi skal gjenta det her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@wibroy: Du skal ha kudos for å tørre å spørre, og ikke minst fortsette med det med de tilbakemeldingene du får her!

 

Hjemmelading er moro, det er ikke så veldig vanskelig, men det er helt nødvendig å forholde seg til sikkerheten på en god måte.

Det er bare det folk prøver å si, selv om det høres bryskt ut i en del av de svarene du har fått.

 

6-7 kruttkorn i forskjell sprenger ikke noen rifle, så SÅ nøye trenger du ikke å være. Som M67 skrev, 0,5 grain utgjør heller ikke så store forskjellen i ei rifle - innenfor min/maks grensene selvfølgelig. Hadde du ladet pistolpatroner med veldig kjappe kruttsorter derimot, så kan 0,5 grains være det som gjør forskjellen....

 

Lad ammoen din og holder du deg innenfor det ladetabellene sier om komponenter og min/maks ladninger så er du safe. Bytter du ut en komponent, må du begynne fra start igjen og jobbe deg oppover til du finner det som passer best. Min erfaring er at ladninger som ligger midt på treet ofte kan gi veldig bra presisjon, så det er ikke nødvendig å øse på med maksimal fart i alle kalibere.

 

Målene med å forsøke ulike ladninger er å få nok fart til å fylle kravene på anslagsenergi og samtidig få best mulig presisjon ut av ditt våpen, altså å skyte så små samlinger som mulig. Hvor på skiva de sitter til å begynne med er mindre viktig, for det er en justering-av-kikkert-sak å få det til å sitte i senter av skiva.

 

Lykke til som hjemmelader. Hvis du bare holder deg til ladedata i tabeller (NB! Tabeller fra anerkjente produsenter, ikke ala: se hva JEG har prøvd ut - som nettet er fullt av) så kommer det til å gå helt fint!!

 

Mvh

 

rogsom

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter aldri å forundre meg over en del ladespørsmål her på forumet..

 

Klart.. det hadde sikkert vært kult å finne opp kruttet, men det ER allerede gjort.. Ergo må vi som ikke har gjort det, nøye oss med å stå nær når det smeller... Jævlig nær, faktisk..

 

Trykkstandarden i 6,5x55 SE er satt til 3900bar (CIP)..det er 3900 ganger det trynet ditt blir utsatt for til daglig. Det er det trykket en maxladd 6.5x55patron utvikler...drøye 10cm fra høyreøyet ditt..

 

Sånn for sammenligningas skyld, er trykket i vannkrana di hjemme på 8-10bar..hvis du er heldig og har bra trykk der du bor. Nødavstengningsventiler på olje og gassbrønner i nordsjøen opereres med et hydraulikktrykk på 200-250bar.. Der er det krefter ute og går..

 

Nei.. jeg slutter aldri å forundre meg over at folk tar så lett på det å slippe løs slike krefter like foran trynet at de ikke gidder å lese og forstå minstepensumet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...