Jump to content

Ulv?


vollen94

Recommended Posts

hei.

nå skla jeg ut på jakt i kragrø området snart, men det var en ting jeg tenkte på...

er sikkert litt domt spørsmål men admin får slette tråen hvis han ikke vil ha den her :)

 

nå som media har blost opp det her med ulvebestand noe volsomt er det noe forhondsregler utenom sun fornuft som en burde ta?

og er jo litt kjekt hvis noen vet hvor det er ulv og vil dele det med seg (bare for nyskjerigheta sin skjyld)

 

takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

TS. For det første, kan du IKKE jakte uten Jaktkort!

 

Jeg har ikke jaktet i området, så jeg vet ikke hvilke småvilt området kan by på. Men jeg vil annta ender, duer, muligens rugde, og selvfølgelig predatorer. Og storvilt, samt litt spessielle arter. Men siste setning, er nok ikke noe for deg ennå. :(

 

Du må jo sjekke litt selv, med folk i området. Melde deg inn i en jegerforening, er også en god begynnelse. Vet ikke hva slags våpen du har, men antar likevel hagle. Da finner du også jegere, på lærduebanen og spurt dem. D.v.s. du kunne ha funnet dem der, nå er det kanskje for seint for i år. De har trent i hele sommer og nå "står jakta for døra".

 

Men jegere må regne med å reise litt, jeg har jaktet over det meste av Norge (opp til 235 mil en veg) og noe i Sverige. Samt noe skogsfugl (og div. annet) i nærområdet. Hvordan det er med skogsfugl i ditt nærområde, vet jeg ikke. Kanskje det er lettere for deg å begynne på fjellet og søndre del av Hardangervida, det er jo ikke så mange milene unna. Forsøk inatur.no og se om de har noe jakt å tilby, i rimelig nærhet. Det hender også at noe er aventert på finn.no. Ellers er det å spore opp grunneierlag, grunneiere og pløye aviser, m.m. Kontakt med andre jegere, er ofte en god start, både for litt opplæring og for tips til jaktområder.

 

Så jeg undrer på hvorfor så mange nybegynnere venter til jaktstart, før de begynner å sjekke. Slikt kan ta både uker og måneder, for en nybegynner. Håper noen fra området kan hjelpe deg. Men ofte røper ikke jegere og fiskere sine gode plasser, for ukjente. Men, lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

TS. For det første, kan du IKKE jakte uten Jaktkort!

 

Jeg har ikke jaktet i området, så jeg vet ikke hvilke småvilt området kan by på. Men jeg vil annta ender, duer, muligens rugde, og selvfølgelig predatorer. Og storvilt, samt litt spessielle arter. Men siste setning, er nok ikke noe for deg ennå. :(

 

Du må jo sjekke litt selv, med folk i området. Melde deg inn i en jegerforening, er også en god begynnelse. Vet ikke hva slags våpen du har, men antar likevel hagle. Da finner du også jegere, på lærduebanen og spurt dem. D.v.s. du kunne ha funnet dem der, nå er det kanskje for seint for i år. De har trent i hele sommer og nå "står jakta for døra".

 

Men jegere må regne med å reise litt, jeg har jaktet over det meste av Norge (opp til 235 mil en veg) og noe i Sverige. Samt noe skogsfugl (og div. annet) i nærområdet. Hvordan det er med skogsfugl i ditt nærområde, vet jeg ikke. Kanskje det er lettere for deg å begynne på fjellet og søndre del av Hardangervida, det er jo ikke så mange milene unna. Forsøk inatur.no og se om de har noe jakt å tilby, i rimelig nærhet. Det hender også at noe er aventert på finn.no. Ellers er det å spore opp grunneierlag, grunneiere og pløye aviser, m.m. Kontakt med andre jegere, er ofte en god start, både for litt opplæring og for tips til jaktområder.

 

Så jeg undrer på hvorfor så mange nybegynnere venter til jaktstart, før de begynner å sjekke. Slikt kan ta både uker og måneder, for en nybegynner. Håper noen fra området kan hjelpe deg. Men ofte røper ikke jegere og fiskere sine gode plasser, for ukjente. Men, lykke til. :)

 

for det første så har jeg jaktkort...å jeg er med i jegerforening, har prøvd og finne ett område i flere uker så har skjekka litt ;) men som du selv sier så er det ikke lett å få en jeger til og si noe som helst om noen bra steder.... spesielt når du kjenner minimalt med jegere....

har nå skutt på leirduer i hele sommer og fjor.

selv oim jeg er nybegynner så vet jeg ikke hvorfor så magne venter lenge med og finne noe xD

jeg prøvde og legge ut en link til der jeg hadde finni ternege med ser att det ikke er så veldig populært med og "reklamere" for andre nettsteder, men jeg fant den i inatur.no :)

Link to comment
Share on other sites

Du reklamerer ikke ved å legge ut link til ett eller annet bare for å vise noe..

Sååå strengt er det da ikke på Kammeret;)

 

Blir litt usikker på hva du er ute etter.. er du bekymret for at du eller en jakthund skal bli angripet av ulv i Kragerø?

 

jeg tenkte mest på bikja :)

 

her er det jeg tenkte å prøve meg: https://www.inatur.no/jakt/5123a5bae4b0 ... la-i-vafos

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...