Jump to content

Gps VS inatur kart


Kishoo

Recommended Posts

Hei

 

jeg har følgende spørsmål. Relativ fersk jeger som har leid et område av inatur.no og på deres hjemmeside kan man se kart med grenser.

 

https://www.inatur.no/jakt/512329f8e4b0 ... erksskogen" target="_blank

 

Mitt spørsmål er da følgende.

 

Kan jeg legge inn disse grensene på en enkel måte i GPS min. (Garmin rino 650) eller hvordan gjør dere andre det mtp grenser ved jakt?

 

Takk for alle tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Nei, du kan ikke hente ut kart som kan lastes rett inn på GPS-en fra iNatur (dessverre). Men kontakter du Statskog sitt friluftstorg og forteller hvilket jaktområde du ønsker kart av, kan det være de er så hjelpsomme og sender deg dette. Du kan be om det i GPX eller KML, da det vil gå rett inn i GPSen, men sannsynligvis får du i shape-format, og da må du konvertere til GPX (google shape to gpx eller spør når det blir aktuelt).

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fant denne posten etter litt søk.

 

Jeg skal ut i Sølvverksskogene i morgen og forsøkte en telefon til statskog for å få fatt i shape filen for jaktområdet, men i dag var nok ikke dagen å få den, da vedkommende ikke mente dette eksisterte. Etter litt leting på nettet fant jeg jaktområdene på kart.statskog.no, og la på Friluftsliv, Storviljaktfelt. Til alt hell er områdene like som for småviltjakt. Her kan man søke på navnet på gjeldende område og laste ned shape fil.

 

Så kom konverteringen, og det er en helt annen historie. Jeg googlet shape to gpx og fikk en myriade treff som enten koster en formue, eller ikke fungerer. Ehow hadde en steg for steg anvisning til hvordan man bruker GPX2SHP for å konvertere, men den resulterer bare i en feilmelding som tyder på at programmet kun fungerer for konvertering fra GPX til SHP, men ikke andre veien.

 

Hvis noen har noen gode tips til hvordan man skal få konvertert filene til et hvilket som helst format som Garmin klarer å dekode hadde jeg blitt evig takknemlig.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne posten etter litt søk.

 

Jeg skal ut i Sølvverksskogene i morgen og forsøkte en telefon til statskog for å få fatt i shape filen for jaktområdet, men i dag var nok ikke dagen å få den, da vedkommende ikke mente dette eksisterte. Etter litt leting på nettet fant jeg jaktområdene på kart.statskog.no, og la på Friluftsliv, Storviljaktfelt. Til alt hell er områdene like som for småviltjakt. Her kan man søke på navnet på gjeldende område og laste ned shape fil.

Kartene kan være litt forskjellige, pga grunneier avtaler mht elgjakta.. Småvilt øverst, storvilt under..

kart1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, gikk over kartene en gang til, og det det området vi har jaktkort for har like områder, men det er absolutt noe å ta med om man skal gjøre samme trikset med andre terreng ja.

 

Jeg satt og tenkte på det istad, og det bildet man får på det interaktive kartet på inatur sine sider ser da vitterlig ut som om området er lagt på som et kartlag. Det er kanskje vanskelig, men om noen har kontakter hos inatur hadde det kanskje vært ok å spørre dem om de vil legge ut filen til de som kjøper jaktkort?

 

THU: Ja, det går alltids an, men om man har originalfilen fra grunneier, i dette tilfellet statskog, så er nøyaktgheten mye bedre. Ikke det at jeg som regel beveger meg mye i grenseområder, men for de som gjør det er det kjekt å ha så nøyaktige grenser som mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 6 months later...
  • 1 year later...
On 4/16/2018 at 11:00 PM, Sparky said:

Drar opp en gammel tråd her, men vet noen om man kan laste ned den fila fortsatt?

Prøver å dra denne opp på nytt? Noen som har funnet ut hvordan vi kan hente ut kartene/koordinatene fra iNatur sine kart eller laste ned fila fra Statskog sine sider? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...