Jump to content

Luger?


Gullvingen

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Jepp...og med tilsvarende våpen menes f.eks at ettersom jeg på tidspuktet allerede hadde en .22 halvauto og en .45 halvauto kan jeg fint låne en 9mm halvauto på utlånserklæring.

Link to comment
Share on other sites

Verdien styres vel til dels av markedet og til dels av hvem som har produsert den du har vil jeg tro.

 

Deutsche Waffen und Munitionsfabriken (DWM), 1900-1930

Erfurt, 1911-1918

Berne, 1918-1949

Vickers, 1921

Simson, 1922-1933

Mauser, 1930-1942

Krieghoff, 1935-1945

 

sånn omtrentlig...

 

Magasin er stort sett stemplet i bunnen, har ditt trebunn eller aluminium?

Link to comment
Share on other sites

Som nevt tidligere Ejektoren min knakk :(

 

-Har fått ny :)

-Ble litt tilpassing, pusset og svettet litt, siden jeg ikke har gjort slikt før..

-Den er nå på plass

-Har ikke testet enda

 

Skal ejektoren sitte litt løst, eller er det greit at den er tight/dønn fast liksom..

Som sagt, ikke prøvd å skyte enda..

 

Prøver å finne en video der de viser hvordan.. men nicht gefonden enda.

 

Har kun sett på en video at han bare trykker ejektoren på plass med et klikk. Min lager ikke noe klikk. Men sitter på plass..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har det vært lenge ;)

I allefall for de mest vanlige eller ikke-nummerlike. Luger er er masseprodusert pistol, egentlig rart de mest produserte variantene har oppnådd slike samleverdier. De mer skjeldne vil fortsatt være mer verd skarp, men ikke skjelden at de også plomberes.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en fjær, skal ha bevegelse inn og ut. Helt vanlig at nye ejectorer ble laget litt for store, må da file bort ørlite i den avrundringen fremst (trolig der den kniper).

Skal klikke ja, men må litt krefter til. Bruk trekloss e.l helt bakerst og klem.

 

Var mere den tappen I midten som ikke stemte med rundingen bak og utkasteren fremst. Den var bare for stor til å passe in der den skal.

Ska se litt nærmere på den.

Må være sikker før jeg tester den på banen.

Tror den skal pusses/files litt til.

Link to comment
Share on other sites

Aldri pusset noe på det som stikker ut der. Har installert 10-15 ubrukte ejektorer (laget av Mauser), uten at det har vært nødvendig.

Det er litt kinkig å kile den på plass, må bak og ned samtidig. Er den da litt for lang, så får du den ikke langt nok ned for å få den bakover (litt kinkig forklart).

Ville altså ikke pusset noe på de greiene som stikker ut, kun i lengde helt fremst.

Link to comment
Share on other sites

Delene fra Våpenhuset lå i postkassa i dag, to tak med fila og dingsen smatt nedi der den sørger for at kneleddet blir stående i bakre stilling ved tomt magasin.

 

Nå gjelder det å finne en lur fiks på hvordan jeg får magasinet til å stå i riktig posisjon, det henger et par millimeter og jeg funderer en smule på om det var derfor dingsen brakk, altså fordi magasinet ikke klarer å skyve den høyt nok. Magasinlåsen er ikke slitt, så blir nok å legge på en liten sveis på hullet i magasinet som files til rett form. Noen som har en annen ide eller løsning så mottas den med takk.

Å sveise og file på magasinlåsen gjør jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. magasinet skal i spenn mot den dingsen du installerte, men pleier gjerne å være litt raklete.

Magasin er kinkige greier på en Luger, noen funker og andre gjør det ikke. Lattelig lite som skal til tydeligvis.. Plages man av feilmating, er det gjerne det første man bør prøve -å skifte magasin.

Link to comment
Share on other sites

Ja magasinet skyver på dingsen, husker vagt at den runde greia på magasinet dytter dingsen opp når magasinet er tomt. Hakket i magasinet som låser er slitt så derfor henger det litt ned, legger jeg hånda under når jeg skyter er det greit, men funker jo dårlig enhånds...

(ønsker meg noen norske ord for slike dingser)

Link to comment
Share on other sites

Varsler ja, nå er den i alle fall skiftet ut med en som er hel, den andre brakk.

Likevel slet den med å låse kneleddet i bakre stilling og jeg fant fiksen på det.

Den runde duppeditten på magasinet skal jo skyve varsleren opp når våpenet er tomt, men det klarte den ikke helt/hver gang. Av med grepsplate og sjekket at ingenting buttet.

Synderen var altså fjæra i magasinet, for det første satt den feil vei og var kanskje en anelse slapp.

Foret ut innvendig i magasinbunnen med 7mm lær (ja vet at jeg egentlig burde skiftet fjær) og plutselig løftet den runde dingsen høyt nok.

 

Sjekket litt rundt og fant ut at det er ulike fjærer å få, noen er slike trappefjærer og andre er runde.

Det sitter rund fjær med en slags fjærstyring i mitt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Aldri pusset noe på det ............................................ kun i lengde helt fremst.

 

Det var ikke sjans i havet at den kunne smekke på plass uten å modifisere.. Mener jeg i vertfall.

Satt lenge å prøvde. Det så umulig ut altså.

Vis min knekker igjen, grunnet feil installasjon, så tror jeg nesten jeg må ha hjelp til neste.. Ellers blir det meg en dyr Luger til slutt hehehe.

 

Bilde viser hva som var forskjell..

bkgyMGVu.jpeg

 

Skal få tatt noen Close up bilder etter helgen. Om det hjelper vet jeg ikke, men kanskje du ser noe jeg ikke ser/skjønner..

Avventer litt med testing.

Har ikke hast..

Link to comment
Share on other sites

Utkasteren finnes i to forskjellige utgaver. Mellom 1900 og 1902 ble bredden på den skrå biten det refereres til endret fra 3,5mm til 2,5mm. Da blir det trangt med en 3,5mm del i en gaffel lagd for 2,5.

 

Edit: Nå med bilder. Dette er fra tegninger fra riksarkivet i Bern, fra hhv. 1900 og 1902:

 

utkaster-1900.png

utkaster-1902.png

Link to comment
Share on other sites

Ikke ramma, men fremre lenkestykke eller hva man skal kalle det på norsk. Er vanlig at det er slitasjemerke der, men pleier ikke være groper i metallet. Vanskelig å se ut fra bildet.. Kan være at du skyter litt for hissig ammunisjon.

 

Når det gjelder ejektoren, så synes jeg den gamle ser mest "orginal" ut. Aldri sett slike maskineringsmerker, pleier å være mer glatt.

Her ett bilde som viser ubrukte mauser produserte ejektorer. Disse må man som regel file litt i tuppen på.

 

2015-08-28_16_03_04.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mener det er dask av fremste lenkestykke ja. Altså lenkestykket og tennstempelet slår borti og lager merke ved kombinasjon sterk fjær og sterk ammunisjon. Men kan ta feil ;)

 

Bra det ordnet seg, trodde det kanskje var magasin skallet som var bulket/klemt på noe vis. Ei fjær er jo gjerne like fin, selv etter fulladet magasin siden krigen.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden så jeg Håkan Spuhrs lugerprosjekt på Robsoft, og siden den gang har jeg med ujevne mellomrom vurdert å få bygd meg en feltluger. Nå har jeg ryddet litt i våpenskapet, og mangler en reservepistol til militærfelt, og da står et lugerprosjekt høyt på prioriteringslista. Første skritt blir å finne et mekanisk bra eksemplar (som ikke er nummerlikt; modifikasjon av slike klenodier er en uting), og så få den sendt til en kompetent børsemaker for bytte av pipe (må få den over 225mm totallengde for å unngå at kranglefantene på våpenkontoret påstår at den kan brukes i Standard div.).

 

I første omgang er det nok mest fornuftig å gå for faste sikter, og heller få lagd flere korn i litt forskjellige høyder for å få den skutt inn med favorittladningen. Utstyrt med 4 forskjellige sett lugertegninger (1900, 1902, 1906 og 1908) og solidworks har jeg lagd et utkast:

 

fast%20sikte.png

 

 

Og et hypotetisk steg 2, med modifisert baklenke med siktefot til et LPA-lignende justerbart baksikte:

justerbart%20sikte.png

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kommer over et egnet emne ser jo type to mer hensiktsmessig ut med tanke på justerbart baksikte. Børselars har vel kanskje noe inne, men prisene er kanskje ikke ønskelige....

 

Lugeren min har et relativt utslitt løp, eller mer nøyaktig beskrevet tror jeg rust fra tidligere år må ta æren for hvordan den samler på skiva. Med bly kan ikke ordet presisjon benyttes. Likevel synes jeg det er litt moro å klemme av noen runder med den iblant.

 

Lader nusselige 124grn RN med 3,6grn N320 til den, tenkte å gjøre noen forsøk med .358 for å se om den tar litt bedre tak i bommene, men ser åssen vei det går...må nok ha mantel.

Link to comment
Share on other sites

 (må få den over 225mm totallengde for å unngå at kranglefantene på våpenkontoret påstår at den kan brukes i Standard div.).

15cm pipe er omtrentlig perfekt for en luger, forutsett normal tykkelse. Høres kanskje teit ut, men massen i pipa utgjør en del. Skal du gå for tykkere pipe, så nedjuster det litt. Den orginale på 10cm er egentlig litt for lett, man opplever gjerne mindre matefeil på marinelugeren, mens artilleri lugeren igjen kan bli litt i tyngste laget.

Lag prosjekttråd da ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er første Luger i hus:

20151022_191612.jpg

 

Den er så uoriginal som den kan bli, med "ny" 14cm pipe (fra 60-70-80-tallet en gang?) og ingen deler med matchende nummer, men toppen er mekanisk fin, og avtrekket er overraskende bra, så det bør være et godt utgangspunkt for et prosjekt i fremtiden. Ramma har litt rust her og der, og bør nok få en runde med litt TIG sveising hvis det noen gang blir noe av prosjektet, men det får bli senere en gang. Nå i vinter prioriteres diverse AR-relaterte saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...