Jump to content

Luger?


Gullvingen

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beklager hvis jeg ødelegger for deg her, men SS-merkene ville jeg vært SVÆRT skeptisk til...

Og de startet nye nummerserier på ujevne intervaller, serienummer må knyttes mot produksjonskode og år. Den er nok dessverre sannsynligvis ikke så spesiell som du opplevde den.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt tilbudt den da han mener den går for 5-6000 dollar i USA..

Var to SS merker på høyre side foran og en bitteliten naziørn på høyre side på løpet i bakkant.

Hullet i hylsteret så ikke like gammelt ut som selve hylsteret og det var påsydd feste for moderne pistolbelte...

Den er veldig fin og han sa nå at den er ekte....og det sa sikkert selgeren også.

 

Nei skal ikke ha den, den første skal jeg ha.

papirer fra klubben er stemplet og fylt ut og søknaden tar jeg i morgen før jeg drar.

 

Edit: leifer

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble litt nysgjerrig på den merkingen, og søkte litt rundt på diverse anerkjente kilder. Denne tråden fra Wehrmacht Awards oppsummerer det greit:

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=663268

 

Wehrmacht Awards er nok det forumet som samler mest kompetanse på tysk materiell, og hvis dommen derfra er at SS-brukte Lugere ikke var spesielt merket stoler jeg 100% på det. Derimot ble hylstrene merket med både runer og Totenkopf.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ikke for å stjele tråden, men benytter anledningen siden den har klart å samle flere med viten og interesse for P08.

 

Startet en tråd for noen år siden for å finne ut litt mer om min P08. Ta gjerne turen innom og legg igjen noen ord, om noen har noe å tilføye: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=30655

 

Min ser desverre ikke mye bruk, har skutt en håndfull pakker gjennom den kanskje de siste 10 årene. Detaljstrippet den tidligere i sommer, sjekket for rust (fant ingen), pusset og oljet inn igjen. Detaljstripp anbefales, for å lære litt om leamikken, men ta gjerne bilder eller video underveis så du har en referanse til remontering. Fjæra i grepet var forresten ett h*** å få på plass igjen; hvis den er full av dritt ville jeg heller brukt bremserens, børster og trykkluft.

 

Etter å ha lest denne tråden fikk jeg lyst til å prøve å justere avtrekket, men siden den bare opptar plass i garderoben er jeg egentlig klar for å bytte den ut med noe mer konkurransevennlig. Uansett så er den ett fascinerende design! Til lykke med kjøpet :D

Link to comment
Share on other sites

Ja utvilsomt.

Det er ett marked for forfalskede Lugere både her til lands, men spesielt i USA. Mange gjør ingen undersøkelser på forhånd og derfor finnes det luringer som har gjort det til sin hobby å tjene penger på nettopp det.

Høres kanskje arrogant ut å sitte bak ett tastatur og påstå at en luger jeg ikke har sett er forfalsket, men om vi ser litt historisk på det.. Hvorfor skulle Lugeren stemples med SS? Det var ikke før siste halvdel av krigen at de fikk en viss anerkjennelse i den tyske hæren. Før den tid fikk de det utstyr og våpen som var tilgjengelig, blant pistoler var det f.eks C69, HighPower, P38, Radom VIS, Mauser 1914/-34, Luger osv.. De hadde ikke den samme logistikk kjeden som andre tyske avdelinger og var oppsatt med mye forskjellig. Det finnes heller ikke ett fnugg av dokumentasjon på at Lugere ble stemplet med SS, skulle den virkelig være det, så er 5-6000USD ett røverkjøp av de skjeldene.

Link to comment
Share on other sites

Dersom SS ville ha en skrytepistol ville kanskje merkingen vært vesentlig større enn 1,5mm?

Når jeg tenker etter så den reblånert ut da deler av den var sort og andre mørkeblå..men jeg har ikke greie på slikt. Teksten ved sikringen var ikke farget.

 

Så SS og de andre slemme fikk ikke spesielt tildelt våpen av edlere type altså?

Det er jo litt utysk...? Som nevnt lenger opp her har jo som regel disse Lugerne angivelig tilhørt piloter og offiserer...men etter hva jeg husker så var jo akkurat de svært påpasselige med å ikke ha ting med seg som kunne identifisere dem dersom de ble skutt ned og tatt til fange?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke så mye om andre verdenskrig og SS, men ut fra det jeg har fanget opp, så fikk de ikke noe bedre utstyr i første halvdel av krigen. Var heller mer motsatt. De ble gjerne sett litt ned på at offiserer i større divisjoner. Men deres omdømme endret seg.

 

Lugere ble delt ut til MG personell, vaktmannskap, sanitetspersonell, transport personell også noen offiserer såklart. Men de fleste har nok tilhørt en eller annen menig, gjerne i mindre stridende rolle. Det pyntes så mye på historien når Lugere skal selges, at det ofte er flaut å høre på. Man vet ikke helt om personen som prøver å selge noe selv har blitt lurt til å tro det -eller om han/hun står der og lyver. Det er skuffende mye juks og fanteri..

Link to comment
Share on other sites

Da er Lugeren på kjøkkenbenken for vurdering.

Alle utvendige og innvendige nummer matcher, magasinet har trebunn og et annet nummer.

Det er i tynt stål :oops: og er relativt blankpusset, evnt originalt.

 

Tasken har flere merkinger inkl en naziørn med hakekors, antagelig fra 41 da den er stemplet.

 

Vil noen se bilder?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg har sett av slike våpen som virker plausibelt var en ladning k98 med hodeskallemerking. Disse var visstnok tatt som krigsbytte fra konsentrasjonsleirer av russerene. Prisanslaget på $5-600 over normalpris gjorde uansett at jeg sa nei takk i mangel på dokumentasjon.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her er Håkan Spuhr sin personlige P08:

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=162624

 

Ikke akkurat original, men noen tips mht fjærer og magasiner. Blir jo mektig tøff med tungt løp og justerbare sikter. Kanskje ikke noe man bør gjøre med en nummerlik utgave. Han er forøvrig kjent for å ha sveiset sammen 2 stk for å lage en .45ACP-utgave. Relativt kostbart. Var en artikkel om dette i Vapentidningen.

 

Spurte om magasiner, og han svarte at han kjøpte rimelige magasiner fra USA, og kastet dem når de ikke virket tilfredsstillende lenger.

 

Sitat Håkan Spuhr:

 

"Jag använder billiga rostfria Tripple-K magasin och dessa funkar utmärkt.

Bra känsla är där också om man låter bli att titta på dem."

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd dette Gullvingen! Selv har jeg kun skutt noen få magasin gjennom en Luger, men denne tråden har potensiale til å gi en påbegynnende kløe!

 

Hadde vært artig om du la ut så mange bilder som mulig, men jeg har selvfølgelig forståelse for at 50 bilder blir i overkant ;-).

Link to comment
Share on other sites

Hylsteret er noen år yngre en pistolen, men ser ut til å være orginalt. Datering av hylster passer skjelden med Lugerene. I såfall var det tilfeldig, de tok bare ett hylster. To forskjellige leveranser.

For å finne produsenten av hylsteret kan du ty til google, denslags går jeg ikke rundt og husker.

 

Litt slitt Luger, men det gir vel bare litt sjarm? knallbra kjøp!

Første gang jeg ser ett reparert tennstempel. De gikk over til flutede tennstempel, men tror ikke det er så veldig viktig med trykkavblåsning bakover.. så den duger nok fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt den...ennå.

Har den med hjem på utlånserklæring for å sjekke den.

Så må jeg vente på at politiet får innvilget søknaden min, regner med at den går fint igjennom.

Har som sagt sjekket hele og den er nummerlik, om taska er tilhørende original aner jeg ikke.

Verktøy for demontering er med.

 

 

Sorry, måtte bare....

 

2sannmw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar 115grains Sellier&Bellot skulle være moderat i denne?

Tenkte å ta den med på banen og funksjonsteste den.

Ser ingen skader eller annet som tilsier at det skulle by på problemer, løpet kan synes at er slitt.

Avtrekket har blitt betraktelig bedre, merkelig at olje kan ha slik egenskap på metall! :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tenkt og vurdert frem og tilbake og dessverre blir det nok til at jeg returnerer til butikken og underskriver papirene :lol: og beholder den selv 8)

 

Tok av grepsplatene og jammen var de merket med samme nummer de også :D

 

Hva kan verdien på denne ligge på dersom man tenker videresalg senere?

Jeg har foreløpig ikke tenkt helt dit, men noen har jo helt håpløse ideer om verdi.

Hylsteret har jeg allerede fått bud på :shock: men de hører jo sammen de to...

Link to comment
Share on other sites

Tja, den er vel verd litt over 3000. Kanskje 3500,- dersom du får den plombert. Garantert mer enn den SS lugeren i allefall.

Hylsteret kommer da i tillegg.

 

Det der tennstemplet.. Synes det ser ut som om det er blitt kappet i to og reparert, eller ser det bare slik ut på bildet?

Link to comment
Share on other sites

Det er en liten kant i bakre delen, men jeg har sett nøye på det nå og det ser ikke ut som det har vært delt og så sveiset, men innvendig kan det ses en ujevnhet der klakken bak er og mulig det er foretatt en sveis der bak og filing. Jeg kjenner ikke til hvordan tennstempelet skal se ut originalt.

 

Har skutt litt med den på banen i dag og selv om løpet er litt slitt samler den bra på i alle fall 12-15m, avtrekket er for hardt til at den kan kalles et avtrekk og den trenger absolutt en børsis.

Brukte S&B og fikk omtrent alle hylsene i hue da den kaster messingen rett opp.

Moro var det i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering...

 

Avtrekket var som nevnt svært hardt og jeg satte med ned for å lære hvordan Lugeren er skrudd sammen. Selvsagt mistet jeg nettet da det oppsto en feil i en sentral så ingen hjelp fra youtube... Avtrekket styres via "vipper og fjærer" rett fra pekefingeren.

På baksiden av sideplaten er den en liten L-formet arm som går direkte inn i selve avtrekkeren og presser så på en flat "dings på løpet," altså searen som igjen er satt under press fra en flat fjær bakenfor der igjen. Jeg skjønte fort at den fjæren måtte ut.

Tannpirker og toolet som følger med ble brukt, presset ned searen og lirket tannpirkeren under fjæren og skjøv den fram og ut. Den var godt bøyd og lagde da så stort press at avtrekket ble svært hardt. Tok en tang :overrasket: og klemte den nærmest flat og satte den på plass.

Grisefint avtrekk, testet den på banen i dag og er svært fornøyd.

Byttet også returfjæra til avtrekkeren, men den ble faktisk for myk og jeg må ha en litt hardere fjær.

Skulle ønske avtrekket på en 1911 var like lett å ordne...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Hyggelige karer der også. Trengte en dings og en dangs og de hadde det i skuffen...

Løpet på min er ganske slitent (originalt) og skyter jeg bly slår kulene inn på tvers på avstander over 15m.....så da blir det helmantel som fungerer bedre. Samler på "en fotball" på 25m så noe presisjonsvåpen er denne ikke, men du verden så artig med en 1938 i original stand!

Har døpt den "Helmut" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke tallene helt i farta, men mener hylsene ble fylt med 4,7grn N320 til en 124grn RN.

Ikke spesielt frisk egentlig, samler godt med CZ etc, men Helmut hiver de på tvers i skiva.

Skal legges til at løpet er skrantent, ser så vidt bommene.

Har noe .358 jeg kan prøve med.

Link to comment
Share on other sites

Har noe .358 jeg kan prøve med.

 

Litt større diameter kan hjelpe en hel del på presisjonen, så det er verdt et forsøk. De ferdig ladde patronene ser ofte litt rare ut med slik kulediameter ettersom de blir "tynne" på midten, og i et trangt kammer vil de neppe kamre pga kulediameteren. I en Luger går det sikkert greit.

Link to comment
Share on other sites

Har sett at de blir slanke på midten ja, ser litt rare ut, men det betyr ingenting.

Ettersom det ikke er justerbare sikter blir det nok litt ugreit i feltløypa, men pytt, har andre ting som går bedre der.

 

Har ladet opp en del til en annen 9mm her i huset som absolutt ikke går bra i Lugeren og kjøpte en pakke for en tid tilbake med bly da mantel er fy-fy på innebanen. Stoppet å skyte når jeg så det dukka opp store avlange hull i veggen 1m over skiva...så ikke mye presisjon der nei.

 

Prøver med .358 og en rundt 4,5grn N320 tenker jeg, blir passe daffe patroner.

Fungerer heller ikke det blir det å handle mantel, Landrø?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt den...ennå.

Har den med hjem på utlånserklæring for å sjekke den.

Så må jeg vente på at politiet får innvilget søknaden min, regner med at den går fint igjennom.

Har som sagt sjekket hele og den er nummerlik, om taska er tilhørende original aner jeg ikke.

Verktøy for demontering er med.

 

 

Sorry, måtte bare....

 

2sannmw.jpg

 

"Utlånserklæring" ????? På håndvåpen?????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...