Jump to content

Luger?


Gullvingen

Recommended Posts

Har en 9mm Luger på hånda, tilsynelatende nummerlik med originalt hylster og verktøy for justering av sikte. Man ser jo at den er fra 1938 så fabrikkstrøken er den ikke, men heller ikke stygg. Hva skal man se etter av merking etc? Så ingen krigsmerker, tre små stempler på høyre side foran. Magasinet slarker litt når det settes i, dvs et par millimeter slakk i høyde...

Prisen? Behagelig...dersom den er verdt å handle. Avtrekket? Hardt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bilder sier gjerne mer enn ord.

 

Høres ut som en mauser produsert Luger. De tre merkene på høyre side er waffenamt stempel.. det kan vel kalles "krigsmerker"?

Den slarken oppover når man setter i magasinet er normalt. Patronfølgeren i magasinet ligger litt i spenn mot sluttstykket.

 

Siktejusteringsverktøy? Sikker på at det ikke er demonterings- og ladeverktøy du tenker på? Siktejusteringsverktøy finnes, men er skjeldne og derfor ettertraktet.

 

 

Hva man bør se etter avhenger av hva du skal ha den til.. tja.. Til samling ser du etter ting som slitasje, ikke reblånert, avdelings merker, politisikring, magasinsikring, nummerlik på alle deler og ikke tuklet med på noe vis ++++. Til skyting kan du se etter symetrisk og liten slitasje på laderampen + bakkant av pistolen der bakre lenkestykke gjerne når borti ramma. Det er sjelden, men se rundt patrondrageren på sluttstykket etter sprekk også.

Link to comment
Share on other sites

Produsent og nummerlikt magasin påvirker også verdien. Nummerlikt ekstramagasin er virkelig sjelden kost.

Når du kun skriver Luger antar jeg det dreier seg om en standard P08 med 10cm løp.

Bilder er nøkkelen til gode svar her, helst også skarpe nærbilder av alle stempel.

Link to comment
Share on other sites

Den ligger å venter på meg, så bilder har jeg ikke akkurat nå.

Den er ikke shinet opp tidligere, ja mulig verktøyet kan være til demontering/ladeverktøy, ser ut som ett "flatt kors" med en flat skrutrekkerdel i enden. Ikke ekstra magasin.

Tasken alene var hadde visst verdi på en tusenlapp?

Jeg har ikke demontert den, men av de stempler jeg så på utsiden var i alle fall de tallene like.

Nummer på magasinet tenkte jeg ikke på. Kort løp og ingen synlige LUGER, så da er det vel Mauser?

Hva selger vil ha? mindre enn årsavgifta på bilen :D

 

Søknad må sendes, men tar vel et par dager. De er raske her oppe.

Vil ha den dersom det ikke er sprekker...må se på den en gang til, men den ligger i alle fall der med navnet mitt på :D

Link to comment
Share on other sites

Steinhardt skal ikke det orginale avtrekket på en luger være, da høres det ut som noe annet alvorlig som er i veien med den..

 

Til å være krigspistol har Lugeren godt over gjennomsnittlig lett avtrekk, blir litt usikker på hva sammenligningsgrunnlaget da er.

Enda mer usikker på hva slags problem man løser ved å skifte den fjæra Marcel foreslår, for det slutten av avtrekket som blir det avgjørende. Denne delen av avtrekket belastes i hovedsak av bladfjæra i overdelen av pistolen.

 

Ta heller en titt på siste del av avtrekket, der har lugere en lei tendens til å ha i overkant mye kryp. Men ikke tukle for mye, spesielt om du er ufaglært. Man skal vite hva man gjør for å få ett skikkelig godt og trygt Luger avtrekk.

 

Trig_Tune_1r.jpg

Trig_Tune_2r.jpg

Trig_Tune_3r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener med steinhardt...må ta i litt, mer enn nok til at man blir ustø på hånda.

Først trodde jeg sikringen sto på :oops: tipper kanskje 5-7kg? I alle fall hardere enn original 1911...

Finnes knapt kryp, bare kort og hardt. Har bedt børsisen der den ligger se på den, men om det skjer første uka vet jeg ikke...Skal dra ned igjen for å ta et par bilder i løpet av uka.

Fikk pris på 2500 for den og det kan jo kanskje være greit?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres merkelig ut at det skulle være verre en den 1911'en.. sjekk at bladfjæra i overdelen ikke er for lang (ørsmå tolleranser der, som regel må ei ny fjær tilpasses hver enkelt pistol) og at fjæra i avtrekkeren er orginal og riktig satt i (ikke skeivt.. kan skje ettersom den skyves sidelengs på plass). Mest sannsynlig er det noe rart som må fikses, eller så har du større krav til avtrekk vekt enn meg. Uansett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington 1911 R1 Enhanced og den kan jeg ikke sammenligne den med...men jeg har også kjent på avtrekket på en Kongsberg 1911 og avtrekket på germaneren er hardere enn det. Det er i så fall forhåpentligvis noe som lar seg løse dersom den trenger å justeres.

Det myldrer jo av ekspertise her og jeg vet om et par børsiser som muligens har tid...

Er den sprekkefri vil jeg gjerne ha den.. 8)

Link to comment
Share on other sites

..ingen synlige LUGER...
Nei, hvis den har det bør du styre godt klar :wink: Den eneste varianten som har vært merket LUGER er en ubrukelig amerikansk visuell kopi i .22LR.

Den kalles Luger i dagligtale fordi den er konstruert av Georg Luger, men korrekte betegnelser er Parabellum Pistole (sivilt) og Pistole 08 eller P-08 (militært, approbasjonsår 1908). De ble produsert på flere fabrikker, og produsentmerke eller kode finner du enten på toppen av sluttstykket eller på broen rundt gjengepartiet på løpet. De vanligste produsentene er Mauser og Walther, DWM er det også endel i omløp av, og Krieghoff er den hellige gral. Og så strides de lærde om det ble produsert P-08 ved Spandau eller om det kun ble merket prøveeksemplarer fra andre produsenter. Erma bygget også noen prototyper eom utvendig ser ut som P-08, men som bl.a. skiller seg ut ved at de har dobbel rekylfjær. De tre sistnevnte tviler jeg sterkt på at du har klart å snuble over 8)

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at Kongsberg stemplet deler som var inne hos dem i.f.m reperasjon eller sammensetning av Lugere.

Finnes i allefall mange ulike deler som har fått Kongsberg stempel. Stempelet kan ligne på tysk imperiske stempel, men er altså Kongsberg. Noe som taler litt imot en teorien om at nye importerte deler har fått kongsberg stempel, er mangelen av tysk 42 stempel (reservedel Mauser). Har man forresten ett blånert tennstempel, så kan man ta en nærmere titt på det, samtlige tennstempel jeg har sett med Kongsberg stempel har vært blånerte (og uten #).

Andre teorier eller faktaopplysninger rundt dette er velkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Fått tatt bilder av merkingen, men sliter med å finne ut hvordan jeg deler det...

Gjør et par forsøk så får vi se...

Våpenet er som sagt nummerlikt så langt jeg kan se på alle deler unntatt magasinet.

Ingen fabrikkmerker unntatt disse stemplene på høyre side før løpet.

Det er preget 1938 på toppen v/kammeret og det har engang vært sort.

Det er ikke pusset blankt selv om det ser slik ut på bildet.

Løpet ser greit ut innvendig, ingen synlig rust.

 

 

21b2e7c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er to Waffen Amt stempel (militær inspeksjon/akseptanse) og et kontrollskytingsmerke.

Mangel på fabrikkstempel kan antyde at hele eller deler av kneledd-systemet har vært byttet - disse delene er ikke alltid nummerert, og fabrikkstempel sto enten på ett av leddene eller på "gaffelen" over kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er den krummeluren, så er den fra DWM.

Men gaffelen er altså fra Mauser. Du kan sjekke om rammen har en liten hump bakerst (bilde ville vist det), det vil i såfall angi at rammen også er fra Mauser. (militære Mauser produserte Lugere fra SN5800s produsert i 1937 har det, med noen svært få unntak. )

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske den hadde serienummer 4412...

Har sett hvordan man tar en fieldstrip og jeg må ned igjen for å ta den fra hverandre...lett å plukke ned, men den virker så veldig tight...skal også ta bilder i helfigur.

 

Hempene på tasken er originale, ikke påsydd moderne kroker for pistolbelte.

Link to comment
Share on other sites

jepp.. med litt ekstra flaks, så er hylsteret stemplet M ;)

 

Men det lukter litt at den ikke er nummerlik likevel, dersom lenkestykket er fra DWM og gaffelen er Mauser. Får håpe at det ikke er slik.

Tight er alle Lugere, på godt og vondt. Spesielt synes jeg de siste Mauser produserte er det, kan faktisk virke som om kvaliteten merkelig nok fikk seg ett lite løft mot slutten.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg altså masse jeg skal se etter i morgen... :shock:

og jeg innrømmer at jeg er sugen på den og den ligger i taska si med navnet mitt på :twisted: så det er vel overveiende sannsynlig at det havner her :D

Er magasinet i aluminium? Dette virker som er det...

 

Skal ta flere bilder og sjekke stemplingen på tennål og annet.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet er nok i stål. Det kan være i stanset (forniklet eller blånert) eller maskinert av ett stykke(blånert). Bunnen kan være i aluminium, tre eller bakelitt.

For en S/42 burde det vært ett blånert stanset magasin med ørn over 63 eller 83 (+serienummeret) og med en bunn av aluminum.

Link to comment
Share on other sites

Ja, selve magasinet kan være blankt.. jeg skrev forniklet, men kan være de benyttet en annen teknikk. Skulle forundre meg om magasinet på Lugeren du fant er i aluminium..

Magasinet er forresten det første man bør prøve å skifte dersom du sliter med forkilinger og bruker normalt ladet RN patroner.

Noen fungerer fint i en Luger, men ikke en annen. Selv om de tilsynelatende er helt identiske. Ellers viktig å holde ett fast grep..

Link to comment
Share on other sites

Ja, selve magasinet kan være blankt.. jeg skrev forniklet, men kan være de benyttet en annen teknikk.
De ser ut som de er forniklet, en liten antydning til gulskjær i overflaten. Materialet er stål, de er laget av tynne plater.
Magasinet er forresten det første man bør prøve å skifte dersom du sliter med forkilinger og bruker normalt ladet RN patroner.

Noen fungerer fint i en Luger, men ikke en annen. Selv om de tilsynelatende er helt identiske.

Det var derfor pistolene opprinnelig ble levert med to magasiner nummerert til våpenet, de var tilpasset hver enkelt ramme.
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg synes også det ser ut som fornikling. Synes det er litt rart at man ikke ser avflaking av forniklingen på noen magasin, men mulig jeg bare ikke har sett nøye nok etter.

 

De er lattelig kresne på magasinet ja.. er vel noe med at mating i en slik vinkel ikke er helt gunstig.

Vært morro med 32 skudds trommel magasin, Numrich selger visst reproduksjoner av dem nå.

Men de er svindyre og gir nok en del feilmating vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...