Jump to content

F.W Vandrey & Co, drilling som er arvet


tshaave

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp arvet en drilling etter min bestefar. Merket er F.W Vandrey & Co, Hamburg - men utenom det vet jeg så og si ingenting om dette våpenet eller merket. Kaliberet er 12/70, og 7x57R. (side-by-side og rifle under) Når haglen er skilt fra hverandre kan jeg lese "Krupp-Laufstahl" gravert inn på undersiden av løpene. I tillegg er det gravert inn Suhl pluss noe som kan ligne på en ørn og i tillegg en krone. Ellers noen bokstaver som jeg ikke husker i farten. Våpennummeret består av 4 siffer.

"Utvendig" er det også inngraveringer, men ikke noe dyremotiv eller lignende - bare vakker kunst :) Videre er sikringen på venstre side i treverket (skjeftet) ettersom jeg kan huske, samt omsjalter (fra hagle til rifle) på topp. Skal prøve å legge ut noen bilder etterhvert, men inntil da:

Er det noen som kan gi meg noen flere opplysninger om dette våpenet annet enn det jeg har lest i denne artikkelen?

http://webnews.textalk.com/se/article_p ... ?id=235269

 

Gjerne om børsemakeren, alder på våpenet, og andre ting som kan være verdt å vite. ALT ER INTERESSANT!:) En evt. verdi på våpenet hadde jo også vært morro å vite men uten praktisk betydning forøvrig.

 

Det finnes generelt svært lite informasjon om merket på nettet, så jeg håper dere kan utfylle litt! :D

 

På forhånd takk!

 

normal_IMG_1896.jpg

normal_IMG_1897.jpg

normal_IMG_1892.jpg

normal_IMG_1886.jpg

normal_IMG_1907.jpg

normal_IMG_1913.jpg

 

EDIT: La inn bilder, bedre sent en aldri :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg vet desverre ikke noe særlig om merket annet enn at jeg har hørt ubekreftede rykter om at Merkel den gang de lå i Suhl leverte halvfabrikat til Schiwy.

 

Denne gjengen er ganske kunnskapsrik: http://www.germanguns.com/

 

og det dukker av og til noen opp på http://www.egun.de/

følg med der en stund, så får du muligens en ide om verdi...

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Under under 57 står det 635, som allerede nevnt over kan det bety juni 1935.

 

normal_IMG_1907.jpg

 

Når det gjelder merket, kan det være et forhandlernavn. Dvs en forhandler som har fått produsert et parti våpen, sansynlighvis hos en produsent i Suhl, for så å få de merket med eget navn.

 

Uansett et fint våpen, som fortjener å bli tatt vare på og få seg flere turer i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Send en mld til shotgun collector på forumet,...

Mulig jeg er dårlig til å lete, men jeg finner ikke brukeren på forumet - har du kart til han?

 

 

Jeg ser det ikke er montasje til kikkertsikte på den. Har du tenkt å montere det?

 

Det har du rett i, er bare skur som spretter opp. Jeg er usikker på om jeg vil ha på en montasje til kikkert, føler liksom jeg "ødelegger" hagla - selv om det sikkert bare er snakk om å frese ut en skinne. Men det er absolutt noe jeg har tenkt på, og er åpen for forslag! Svingmontasje er jo en fin løsning. Har du erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om jeg vil ha på en montasje til kikkert, føler liksom jeg "ødelegger" hagla - selv om det sikkert bare er snakk om å frese ut en skinne.

Må si meg enig i det.. utrolig fin drilling, ødelegger litt sjarmen å frese ut skinne på denne. Sikker på at skursiktene er så ille? Selv hender det i blant at jeg fjerner kikkerten og bruker kun skur på jakt (dersom det er litt mørkt)

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at skursiktene er så ille?

 

For å være helt ærlig så har jeg ikke prøvd ennå, kun brukt den som hagle. Men jeg håper å kunne få til en serie i jula. Blir iallfall spennende å prøve, ifølge min bestefar skulle den visst være ganske presis

Link to comment
Share on other sites

Nydelig våpen. Har ikke sett slik shalter for riflen før. det er masse forskjellige utførelser. 1938 er mye mulig.

Det kan og være annen kode. Sikringen ser spesiell ut. Er det en lås på den? Er det automatisk åpning av akuret?

Det var mange bøssemalere i Suhl, og flere som kjøpte halv eller 374 fabrikat.

Skal se litt nøyere etter jul om jeg finner noe.

Kan også være laget senere..... Uansett så er den lekker og spesiell.

Ikke mye gravering, men nydelig arbeid. Antar det også i dag er et våpen som vekker oppsikt på jakt.. Kanskje mer enn en ny " Merkel" eller "Blaser"

Kos deg med den...

Link to comment
Share on other sites

Ser du snakker om kikkert. Jeg gråter hvis du monterer skinne på den..

Det er magnetiske montasjer å få kjøpt, bare å klikke på. Har ikke prøvd selv, har lyst til å kjøpe for å prøve. Hvis det duger kan du bruke kikkert uten å ødelegge våpenet. Kanskje du kan få låne en montasje å prøve. Har ikke adressen til forhandler i farten, men det er mange som kan skaffe, Prøv her så får du svar, kanskje også fra noen med erfaring.

Det er i allefall en fornuftig løsning. (Hvis det funker??)

Link to comment
Share on other sites

Ser du snakker om kikkert. Jeg gråter hvis du monterer skinne på den..

Det er magnetiske montasjer å få kjøpt, bare å klikke på. .....

 

Nei jeg kommer nok aldri til å gjøre det, det har jeg ikke hjerte til. Men det er interessant å høre hvordan andre har gjort det, evt løsninger som brukt. Som f.eks det du nevnte her, jeg har aldri hørt om magnetiske montasjer engang :) Gull med forum!

 

Men vil en magnetisk montasje holde? Ser for meg at rekylen gir den magneten noe å stri med.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Gikk litt fort i svingene her, så jeg så ikke det du skrev først. :)

 

Nydelig våpen. Har ikke sett slik shalter for riflen før. det er masse forskjellige utførelser. 1938 er mye mulig.

Det kan og være annen kode. Sikringen ser spesiell ut. Er det en lås på den? Er det automatisk åpning av akuret?

Det var mange bøssemalere i Suhl, og flere som kjøpte halv eller 374 fabrikat.

Skal se litt nøyere etter jul om jeg finner noe.

Kan også være laget senere..... Uansett så er den lekker og spesiell.

Ikke mye gravering, men nydelig arbeid. Antar det også i dag er et våpen som vekker oppsikt på jakt.. Kanskje mer enn en ny " Merkel" eller "Blaser"

Kos deg med den...

 

Nei det er ikke lås på sikringen, bare vipper den opp og ned ( er på siden). Skuret åpner seg når en skyver omsjalteren (som ligger på toppen) opp. "manuelt automatisk" får en vel si :wink: Det en derimot kan gjøre er å avfyre det ene hagleløpet mens skuret er oppe (i og med at det er 2 avtrekkere). Ellers går fremste avtrekkeren på rifleløpet når omsjalteren skyves fremover og skuret spretter opp.

Når det gjelder graveringen så er det gravert på hele kassen, men det har blitt litt mørkt med årene, så det synes ikke så godt på disse bildene. Men du kan se antydningen på bildene som er tatt ovenfra. Sånn er det rundt hele haglen.

 

Det hadde vært supert dersom du kunne lett opp noe om den, da jeg selv vet svært lite. Du sier 1938, og jeg mente min bestefar sa noe om det men han var ikke sikker selv. Haglen ble brukt på rypejakta i høst, og jeg skal love deg at den vekker oppsikt. Særlig blant "gamlekara" :)

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i, er bare skur som spretter opp. Jeg er usikker på om jeg vil ha på en montasje til kikkert, føler liksom jeg "ødelegger" hagla - selv om det sikkert bare er snakk om å frese ut en skinne. Men det er absolutt noe jeg har tenkt på, og er åpen for forslag! Svingmontasje er jo en fin løsning. Har du erfaring med det?

 

Du må selvfølgelig være helt sikker før du får montert kikkert, men jeg ville gått for hakemontasje til en så gammel drilling. Her er et par bilder "lånt" fra e-gun, som viser hvordan hakemontasje vil se ut når kikkerten er tatt av.

 

2060557_2_494a526143823.jpg

2052554_3_494274ef8eee5.jpg

 

Det siste bilde, synes jeg ikke er spesielt pent utført. Hvor pent det blir, avhenger av dyktigheten til børsemakeren.

 

Hakemontasjer er som regel utført som en 4-fots, som på bildene. Det er fordi tyskerene i gamledager likte å kunne se igjennom montasjen, slik at man kunne bruke de åpne siktene selv med kikkerten montert. Det amerikanerene kaller "see trough". Idag er kikkertene så pålitelige at det er unødvendig. og de fleste montere kikkerter så lavt at det ikke er mulig alikevel, så en 3-fots, er mulig. Jeg har sett noen nydelige 3-fots, hvor fremre base sees mest som bare et lite hull i sikteskinna.

 

Svingmontasje kan også gjemmes lavt i sikteskinna, og det kan være nok å montere base foran, for så å frese små spor i skinna bakerst. Sving er mer fleksibelt hvis du ønsker å montere flere kikkertsikter med forskjellig lengde, men er etter min mening for moderne i dette tilfellet.

 

magnetiske montasjer kan fungere for svært lette siktemidler som Doctersight og aimpoint mikro. Men aimpoint vil være totalt stilbrudd etter min mening.

42c699c998.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg var i Hamburg hos Hartmann & Weiss rett før jul. Vi var 2 nordmenn på et lite børseraid i Danmark og Tyskland.

Det ble lite kjøp, men mange fine våpen å se.

Jeg har tidligere sett et og annet våpen med Vandrey gravert/stemplet på skinna en Gebrüder Merkel 303 hos Våpenbua i Høland og en dobbeltrifle med ekstra hagleløp hos en våpenforretning i Tønsberg 2-3 år tilbake.

Noe informasjon har jeg tidligere funnet, at firma var en av Hamburgs største våpenforretninger kjente jeg til.

Besøket hos Hartmann & Weiss bekreftet dette og det var ikke mange år siden forretningen ble lagt ned, hvor mange ble opplyst, men det er gått i glemmeboken.

F.W. Vandrey & Co var Hamburgs største og fineste våpenforretning og alle de eldste som jobbet hos Hartmann & Weiss hadde sin bakgrunn derifra. Det var mange store våpenforretninger i Tyskland før krigen, hver storby hadde sin.

Fra begynnelsen av hadde de nok egen produksjon av våpen, sannsynligvis i hvert fall før WWI. Men etterhvert ble alt laget i Suhl ved eget børsemakerverksted noe Robert Schüler, Køln hadde i Suhl. Ernst Steigleder, Berlin hadde også det og sikkert mange andre som henviste til eget børsemaker verksted i Suhl som i praksis var en egen bedrift.

Det er kjent at en av de mange Merkel brødrene, Bernhard Merkel lagde våpen for Barella - Berlin, R. Bessel & Sohn - Sagan.

Gebrüder Merkel lagde våpen for Otto Bock-Berlin, Miller Val Greiss - München, Stahl & Berger - Hamburg, Karl Körmes - Leipzig og flere andre. Oskar Merkel & Co lagde våpen for O. Geyger - Berlin, også Miller Val Greiss - München, Stiegele - München.

Mange andre våpen som har mindre kjente navn og adresser på skinnen har også stempler fra Suhl og formen på låskasse, serienummer og gravyr tilsier at de ganske sannsynlig er produsert av Merkel eller med emner fra de.

Den store smia i Suhl var Rhömerverke der størsteparten av børsemakerfirmaene hentet emner til sine låskasser slik ar man finner stor likhet mellom låskasser fra Ernst Kerner, Emil Kerner, Chr. Funk og flere andre kjente firmaer utover på 20-30 tallet. Sempert & Krieghoff, Gebrüder Merkel, J.P. Sauer & Sohn, Frans Jäger & Co hadde egne smier.

Hvor denne Vandrey drilling er produsert er åpenbart, Suhl det sier testskyting stemplene. Men hvem som har lagd den på oppdrag fra Vandrey er verre å svare på. Siden våpenet har Krupp Laufstahl og med den spesielle fangstangsikringen som også er avbildet i kataloger fra J.P. Sauer & Sohn i siste halvdel av 30-tallet kan det være en kobling her.

Da vil det sannsynligvis være stempler å finne på løpene med Sauer & Sohn logoen, en oval med S&S inn i.

Link to comment
Share on other sites

Du verden for en kunnskap folk besitter her inne, blir helt paff jeg! :shock: Jeg må si at det er veldig morsomt å lese, og setter veldig pris på alle innspill og bidrag som har kommet så langt!

Merkelprewar: Det er veldig interessant det du skriver, og jeg har tidligere selv sett likhetene til S&S (før drillingen kom meg til hende). Nå sitter ikke jeg med drillingen i hendene, men jeg kan ikke huske å ha sett noen oval med S&S. Jeg "dokumenterte" imidlertid hele skaperverket med bilder før forlot den, og alle disse ligger her: http://picasaweb.google.no/tshaave/Drilling?authkey=rAptdk9Y5TU#

 

Noen av bildene der har dere sett før, mens andre tenkte jeg var så dårlig kvalitet at det ikke nyttet. Men jeg ser at L.W og L.K er inngravert på et av de siste bildene. Kanskje det hjelper i ene eller andre veien?

 

Tusen takk så langt, jeg setter veldig pris på alle innspill!! :D

 

EDIT: Nå skal linken fungere :oops:

Link to comment
Share on other sites

Angående stempel og serienummer ser det ut til at en kopling med J.P. Sauer & Sohn nok ikke er tilstede.

W K er stemplet til løpsmakeren "Rohrmaker". De fleste kjøpte løpsemner fra en bestemt løpsmaker firma og W K er stemplet til en av de mest vanlige, Wilhem Kelber, Gewehrlauf Fabrik, Suhl. L K kan være børsemakeren og det kan stå for noe annet.

Serienummeret er kun fire siffer og testskyting var fra 1935 så det tyder på at enten er serienummeret Vandereys eget eller så er det et mindre børsemakerfirma som har stått for jobben. De fleste firmaer ga sine våpen et serienummer tidlig i produksjonen, enten når låskassa var laget eller når løpsemne og kassa var ferdig smidd og "koplet" i sammen.

Kombinasjon av testskyting, serienummer, riflekaliber og sikringssystem bekrefter det allerede testskytingsstemplet viser at våpenet er laget i midten-siste halvdel av trettitallet og jeg vil påstå av et mindre børsemaker firma.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info Merkelprewar! Dette setter jeg virkelig pris på! :D

 

Hadde selvfølgelig vært morsomt dersom det hadde vært en kopling til S&S, men det er uansett en vakker drilling - og affeksjonsverdien er det i alle fall ingenting å si på. Utenom affeksjon, så er dette et våpen som er verdt å forsikre for en mengde lapper også. Noen ide om verdi noen?

 

Bare sånn generelt: Hva ville dere her inne på forumet gjort med et sånt våpen? Ville dere pusset det godt og hatt det stående for å vise frem i gode lag, eller brukt det aktivt på jakt? Jeg brukte det under jakta i høst, og jeg må si jeg elsker det. Men har nesten litt dårlig samvittighet hver gang jeg skyter med det :wink: Det fortjener vel snart pensjonering, men samtidig er jeg av en oppfatning av at det er en skam å sette et sånt våpen bort i et skap.

 

tshaave

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skiftet navn fra shotgun collector...

Kombien i Tønsberg er til salgs enda, de forlanger ( tror i allefall) det er 25 000 Mener det er for mye, da den har lite gravyre, og den er lite brukbar til jakt da hagleløpene er tvilsomme med ny ammo. Den er i allefall ikke lett å selge til samling til den prisen.

Krupp Stahl står på flere våpen, også Belgiske. Kan ev. sende bilder av det.

Hvis du bruker magnetfeste så kan du jo sette på noe som fungerer, våpenet vil være som før når det taes av. Har håndlaget drilling med hakemontasje. Den er original. Uansett hva du kjøper så vil det være noe uoriginalt, og det koster mye penger. Du vil ikke kunne få det tilbake slik det var. Hvis våpenet er fint gravert, vil samleverdien synke ved ombyggning.

Blyforbudet vil gjøre at etterspørselen etter gamle jaktvåpen synker og derved også prisen.

du må regne med 10 til 20 tusen for hakemontasje og kikkert, da er du langt på vei til å få noe brukt.

Gamle våpen som har automatisk skur er speielle og veldig fine. det kan og gjøre det mer komplisert å sette på kikkertmontasje i go med at det går forbindelse til skuret i skinnen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å la våpenet være som det er...i respekt for meg selv kan jeg ikke begynne å tukle med et så nydelig skaperverk :wink:

 

Gleder meg forøvrig til å få testet presisjonen med skuret, kan jo komme med et sammendrag dersom det skulle være interesse for det!

 

Takk for alle innspill så lenge! :D

 

tshaave

Link to comment
Share on other sites

Sålenge man ikke skyter patroner med overtrykk og det er et kaliber som er laget for brekkvåpen, som 7x57R i ditt tilfelle, så vil en slik drilling gjerne holde flere generasjoner.

Akkurat det er vel du et godt eksempel på. :)

 

Selv bruker jeg som oftest min drilling med de originale skursiktene, de går smack i 10'ern på 100 meter med det meste av ammunisjon til kaliberet, og kikkertsiktet liger som regel i lomma på jaktjakka.

Jeg har en liten 1-4X24 i hakemontasje, men føler som sagt at jeg egentlig ikke trenger det.

 

Stell pent med våpenet, ta den med på jakt og gled deg hver gang det smeller fra "Bessfarsdrillingen" din du! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette var morro å se :D

Det er klin likt når det kommer til graveringer og sikringsfløyen. Forskjeftet med sine graveringer og riller er også helt lik. Vært morsomt og sett denne fra oversiden (med omsjalter)

Ellers er jo kaliberet ulikt da, denne var vel 5,6x52R og 2x16/65 - mens den jeg har er 7x57R og 12/70.

 

Takk for linken :wink: Første gangen jeg ser en hagle av samme merke og utseende

 

EDIT: Ser det er samme type avtrekk med "snellert" på denne også

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser på bildene av denne på egun, så blir jeg påmint om at jeg har en betydelig pussejobb foran meg :wink:

 

Spesielt på kassa er det mye å ta tak i.. Noen forslag til hva jeg skal bruke/teknikker for å få den blank og fin? Virker som det ligger et lag utenpå på samme måte som det gjør på sølvtøyet en tar opp før jula :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var det disse bildene du ønsket deg Tshaave?

:D

 

Se der ja, bra jobbet! :D Var det jeg tenkte, at kassa var lik helt rundt, både med omsjalter og graveringer. Dette var morro, som sagt; jeg har aldri sett en tilsvarende som min - enda jeg har trålet nettet opp og ned. :roll:

Løp og kjøp! :lol:

 

Når jeg får tid skal jeg virkelig shine opp børsa. Tiden har satt sine spor som dere kanskje har sett, både på treverket og kassa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klikker på linken til den auksjonen nå Tshaave, får du opp sluttsummen som auksjonen endte på; 1471,- Euro :) Denne drillingen hadde riktignok hakemontasje og optikk, men den hadde også begynnende slerk i låsen. Dette burde likevel gi deg en pekepinn om verdien på din...

 

Tilsvarende drillinger fra bl.a. Sauer går gjerne for rundt 6-700,- euro der :)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja :) ble jo en pen sum det! Du som kjøpte elller? :wink:

 

Finnes ikke antydning til slerk i min - men så finnes det heller ikke antydning til hakemontasje eller optikk :lol:

 

Når jeg får tid skal jeg shine opp både kasse og treverk. Trenger behandling begge deler. Skal få lagt ut noen bilder av prosjektet med før og etter bilder.

 

Når det blir....vel DET er ikke godt å si!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sikker på at skursiktene er så ille?

 

For å være helt ærlig så har jeg ikke prøvd ennå, kun brukt den som hagle. Men jeg håper å kunne få til en serie i jula. Blir iallfall spennende å prøve, ifølge min bestefar skulle den visst være ganske presis

 

 

Quoter meg selv jeg...

 

Jeg var å prøvde skursiktene for noen dager siden. Skiven ble satt opp på 100m , så var det bare å legge seg ned. Men jeg må ærlig innrømme at det var vanskeligere enn jeg hadde sett for meg. Kanskje litt overkill å prøve de på 100m :roll::)

 

Et bilde fra området. Skivene kan sees som to sorte firkanter lengst bort i horisonten.

normal_IMG_2042.JPG

 

Har ikke noe bilde av samlingene, men 5 skudd ble målt innenfor snusboksen. Det synes jeg er godkjent, og egentlig bedre enn jeg i min villeste fantasi kunne forestille meg da jeg satt ved benken med rødsprengte øyne, tårer som trillet og en skive som ble mer og mer utydelig :lol:

 

Men morsomt var det, og det var godt å se at de fungerte tilfredsstillende! Neste prosjekt vil være å få frisket opp stokken ( trebasillen som herjer inne her når tydeligvis frem til de aller fleste) :D

 

tshaave

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...