Jump to content

Nosler Partition 60 grs til rådyrjakt


Mats i skogen

Recommended Posts

Hei!

 

En stund siden jeg ladet, sliter med å finne gode data for Nosler Partition 60 grs, har Rhino 9 liggende som vel er lik Norma 200 og skal lade i 223. Noen som kan hjelpe meg med noen linker, evnt startintervall/område?

 

Har bøsse med 1:12 twist så 60 er vel maks? Mulig Rhino 9 ikke er optimalt til denne tyngden, men det er vel innenfor?

 

Takker :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ødelegge dagen din, men du kan likegodt la hele Partition greia være, det var en splint granat ut av ville h.....

 

Skjøt rådyr med den i fjor, å har spytta bly og kobber hele vinteren og våren.... Fant kulerester på de merkeligste steder, å alle ble skutt med rene bogskudd, men de datt fint, det var positivt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Rhino 14/15 er tilnærmet optimalt til kula.

 

Partition er ei suveren kule og bruker den til masse. Til reine lungeskudd er den kanskje en av de beste som finnes. Gir nesten alltid gjennomskudd og ok blodspor, mens den bløte nesa sørger for super skuddeffekt.

 

Ja en kan få litt stygge inngangssider med den, spesielt om en har høye hastigheter og setter skuddet midt i overarmsbeinet. Men da er nå min helt personlige mening at problemet er skuddplassering, ikke nødvendigvis kulevalget ;-)

 

Når det gjelder kjøttødeleggelser er nok 280 AI'n som jeg bruker mye 160 Partition i 925m/s egentlig en fæl kombinasjon, min erfaring er at blod og gørr blir det først og fremst når ting holder seg på beina lenge etter skuddet, ikke størrelsen på sårkanalen i seg selv. Partition rett plassert i god hastighet gir svært sjelden fluktstrekninger å snakke om.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode tilbakemeldinger :)

 

Det jeg har funnet av data er for en Hornady SP 60 gr. For lading av 223 er da er intervallet 21-22.7 med Norma 200 som skal være likt med Rhino 9. Men hvor mye vil kulaes andre egenskaper spille inn, er jeg innafor på 21 da?

(Jeg har dette kruttet og de kulene og akter å prøve det før jeg evnt kjøper nye komponenter)

 

Forresten, er Rhino krutt ute av produksjon? Ser flere har sluttet med det når jeg lette opp data nå.

 

Sauer 150, jeg er veldig interessert i noen illustrasjoner/bilder som viser skuddplassering mtp problemstilling kjøttskader, får du lagt ut noen bilder?

 

Fortsatt fin dag til alle!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
Hei.

Har skutt rein med nosler partition i 7mm rem mag. Blir aldri mer å bruke den kula. Det finnes andre kuler som er mye bedre. Framparten på dyret ble hundemat. Har brukt hornady interbond og norma oryx siden, minimalt med ødeleggelser.

 

Jeg har skutt ett 20 talls hjort og 4-5 elger med 160 Partition i rett over 920m/s. Min erfaring er absolutt motsatt av din så vidt jeg skjønner ene. Ved skudd rett bak bog eller høye bogskudd blir det lite eller ikke noe blodslått kjøtt og dyra ned i smellen. Bruker mye heller 160 Partition enn 160 Accubond i rifla mi.

 

Bløte loddede kuler som Oryx / Interbond / Deep Curl i samme hastighet gir blodslag i hinnene opp mot 30cm fra skuddhullet. Personlig skyr jeg bløte loddede kuler som pesten i raske patroner, da de blir gir dårlig penetrasjon og stygge slakt. I middels raske og saktegående patroner er de førstevalget.

 

Om en må kaste en hel frempart grunnet sønderskutt kjøtt må en ha splintret overarmsbeinet på begge sider så sekundær prosjektiler er kastet rundt i alle retninger. Men det er strengt tatt ikke kulas skyld. Det er kombinasjonen sikte/treffpunkt og hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker mye heller 160 Partition enn 160 Accubond i rifla mi.

 

 

Hva er årsaken til det?

 

Skjøt 8 hjort og 2 elg med 160 AB på avstander fra 41-295m den ene sesongen. På den ene elgen og på 3 hjort var trykket inne i dyret såpass høyt av mellomgulvet revnet på tross av at kula hadde passert 25-30cm framfor og den var blod i hinnene i 25-40cm diameter på inngangssidene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...