Jump to content

Nostler accubond retningstabilitet


karlrle

Recommended Posts

På Søndag skaut jeg en rådyrbukk på 90 meters hold som sto med sida til. Kula gikk inn bak bogen, perforerte lungene og på et eller annet magisk vis skiftet den retning i dyret (uten å treffe bein) og endte opp i skinka rett under skinnet. Dvs at kula skifta retning 60 grader eller mer etter at den traff dyret.

 

Ammoen var 140 gr accubond 6.5x55 ladda med 47gr MRP, og utgangshastigheten burde være ca 820 m pr sek eller der omkring (har ikke målt). Restvekta på kula var ca 70 gr.

 

Er det noen som har erfaring med denne kula som har opplevd lignende og har en forklaring på hvordan dette kan skje? Dette gjorde i alle fall meg en smule skeptisk, og dersom det gjentar seg kommer jeg antagelig ikke til å fortsette å bruke denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Dyret har nok stått på skrå med bakparten fra deg i stedet for i mot deg- værre er det neppe. En kule vinkler neppe 60* i løpet av 2-5 cm inne i et rådyr. Har forøvrig gode erfaringer på de få dyrene jeg har skutt med 140grns Accubond. Jeg har også gode erfaringer med den kula i en rekke andre kalibre :-)

Ett klassisk vomskudd er ikke alltid så lett å forklare for seg selv- men den har som regel en rimelig logisk forklaring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt mange nok til å si alt for mye om rettningstabilitet, men ca 40 hjort og 4-5 elger har det blitt.

 

Rettningstabilitet har ikke vært tema og jeg kan ikke se jeg har lest om dette noen plass heller.

 

Det jeg derimot er godt kjent med er å bomme litt på vinkel. Veldig VELDIG lite som skal til å bomme 10-20 grader på elgklokka......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt over 200 hjort med denne kula på avstander fra 3 meter til over 5xx, og har utelukkende hatt positive resultater med denne kula.

Kaliberet har vært 6.5x55 og 6.5x65RWS.

Om kula har vinkla som du tror, så må det ha vært en real mandags kule, men jeg hadde ikke slutta å bruke den pga 1 enkelthendelse.

Link to comment
Share on other sites

Har nok bikka 100 hjort med denne kula eg og.Har aldri registrert på nåke slakt at den har endra retning.50-60 Afrikavilt har vel og måtta bøta med livet for den.Har brukt den i 6,5x55,308win,270win,300winmag og 375H&H.No har eg lada opp i 300wsm med samme kule,å er ganske sikker på å få samme resultat som med 300winmag.Men er ein blitt skeptisk til ei kule,ja då er det ikkje spøk.. :winke1: Du kan jo feks prøve 129grs interbond,seig liten jækel i 6,5 som eg har velta både Eland og Zebra i fleirtal med..Den virka nok på det meste her og,men so var det denne loven då...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...