Jump to content

DUEJAKTA 2014/2015


knutis

Recommended Posts

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har vært i nærheten til Gardermoen idag og opplevde en skikkelig fin ettermiddagstrekk. Hørte også mange skudd andre plasser. ;-) Har vært til stedet fra 16.30 -19.30 og fikk 8 duer. 3 bomskudd. Hagle er en nydelig Merkel 200E fra 1960 i 12/70, ammo Rio Venatum Bismuth 28g #4. Fungerte utmerket denne comboen.

Link to comment
Share on other sites

Vi er 2 vestlendinger :shock: som sitter ved en kornåker i Revetal i Vestfold og jakter duer, men hvor er de alle sammen :( . Har sett bare 1 i dag som kom på lokkefuglene, men dessverre utenfor skuddhold :evil: . Her var åkeren tresket for 2 uker siden. :|

 

Jeg er langt fra noe ekspert, og har bare jakta hær i Vestfold i 3 år. Men jeg tror det er været.

De åra jeg har jakta hær, virker det som de trekker og flyr mye mer rundt når sola steker og det er høytrykk og deilig vær.

Akkurat som oss folk :smile:

Jeg veit at det er mye duer. Og før jakta starta har jeg sett store flokker. Både hær i Re, og når jeg kjører jentungen i barnehagen, har jeg observert

mye fugl over og rundt de store jordene mellom hovedveien og Hortensvannet, før man kommer til Borre.

Men denne uka har det vært lavtrykk og ganske surt og trykkende, og vi har hatt en del regn.

 

Men som sagt, dette er bare hva jeg tror. Og jeg er ikke noen ornitologisk metrolog :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt noe duejakt foreløbig :trist: Faktisk ikke siden jeg flyttet hjem fra Trøndelag (over 2 år siden). Har lett og lett etter kornåkre å jakte på, men det skulle vise seg å være vanskelig. Enten er det for utrygt å jakte med tanke på skuddavstand, opptatt eller lite interesse hos bonden. Bor i Sandnes, og har i hovedsak undersøkt utover Jæren.

 

Fikk tilslag hos to hyggelige bønder ifjor, men da ble det ikke noe jakt pga dårlig vær og svært sen tresking av åkre. I år var det ene opptatt, da duejakta selvfølgelig klaffa med broren som var hjemme fra nordsjøen, og han skulle jakta de neste 3 ukene..

 

Bonde nummer 2 kunne jeg jakte hos, men der var ikke treskinga ferdig. Skulle slå på tråden i slutten av neste uke. Krysser fingrene for at det blir noe av. Forferdelig å sitte med jaktfeber, uten å få gjort noe med det!! :|

 

Jaja, får sitte å dagdrømme, å se på bilder her inne :)

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "lov", hva som er lurt, og hva som er i tråd med lokal skikk og bruk kan variere. Jeg ville sjekket med grunneier før jeg jakta nært folk grytidlig en søndag morgen. Gjerne med folka som bor ved jordet også. Både for å sjekke om de synes det er ok, og for å opplyse dem om hva som foregår. Til tross for at jeg jakter selv ville jeg personlig satt lite pris på å bli vekket av skyting i nærområdet på en fridag. Ta hensyn og du vil få jakte lenge på jordet med blide naboer!

Link to comment
Share on other sites

I går kl 17 løsnet det her i Revetal, vi fikk oss 3 duer og så at det ikke manglet på duer i luften

Dessverre var det ikke mange som kom inn på våre lokkefugler.

Men det ga håp for morgenjakten.

Men håpet sprakk, da vi så at det var tåke i morges.

Vi drøyde det litt i dag og var ute ca kl 08.

Etter en halv time forsvant tåken og da kom det en del duer.

vi var klare og smekket til 3 av de som kom.

Da er vi i 6 stk :D:D

Hjemmeladet 12/70 med #5 stål i ca 500m/s funket som fy

Du verden så artig det er når det blir treff,en sky med hvite fjær syns i luften. :lol::D

Link to comment
Share on other sites

Første dag me duejakt :) prøvde i mårrest men da så vi bare en 20-30 stk uten at de kom på skuddhold ;) på tur hjem så vi en plass der det var sikkert opp mot 100 duer!! satt oss der fra 14.00 - 17.00.

 

Hadde mange fine sjanser, men bommet også en del :) Men det ble med 6 stk hjem skutt med 28g nr 7 saga lerdue skudd ;) funka knall det ;)

 

1958180_748686235191418_6859656957676254371_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagens lille totimersøkt resulterte i 9 duer + ei kråke. Måtte pakke sammen kl 16, men fra 16 til 1630 kunne fangsten lett vært doblet. Var faktisk helt Texas under nedpakkinga med duer som kom inn fra "overalt", men hadde lovt en litt småirritert nabo å ikke skyte etter kl 16...

Dette var i Bærum, veldig mye duer her for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

4 duer på 4 skudd i kveld, godt fornøyd med skytingen :) Synd det ikke er mer fart i duene ...

 

20140823_190119-719869.jpeg

 

Heisann!

 

Jakter i Åmot(Modum) Sett veldig lite med duer, bortsett fra en stor flokk hvor jeg har tillatelse. Hvor i Drammen jakter du? Sett mye duer du eller? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg en rapport på hvor duene er. Det var en liten periode hvor det var noen gode flokker i lufta her i Vestfold, men den siste uka har jeg vært heldig om jeg har sett én due i lufta! Slikt blir det ikke noe festmåltid av :( Hvordan er det der dere bor, enten dere har fått skutt mye duer eller ikke, ser dere mye duer i lufta rundt om kring?

Link to comment
Share on other sites

jakter i sør-trøndelag. blitt en due så langt, og et par bom. mange duer, men de vil absolutt ikke lande nær meg og lokkeduene mine......fornuftig nok det da, men litt kjedelig for meg.

var der onsdag morgen, da kom det 3 etter noen minutter, jeg skjøt den ene. siden ville ingen komme nær meg.

 

noen med tips angående dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei steffenA!

 

Jeg jakter mellom Drammen og Sande. Siden treskinga begynte tidlig i år så er duene veldig spredd. Jeg prøver å holde utkikk etter jorder hvor det nylig har blitt treska. [trur duene gjør det samme]

Har vært ute 3 turer i år med 9 duer som resultat, ikke hverken sprekt med fugl eller fangst så langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i Stange kommune i Hedmark, greit med due her ennå ihvertfall, området tatt i betraktning :-)

Ble med 6stk hjem idag å (fordelt på 3stk riktignok), syntes det var greit på en 2-3 timer, hvorav nesten en time var bortkastet da det var en hauk som sirkla over oss...

Link to comment
Share on other sites

Hei steffenA!

 

Jeg jakter mellom Drammen og Sande. Siden treskinga begynte tidlig i år så er duene veldig spredd. Jeg prøver å holde utkikk etter jorder hvor det nylig har blitt treska. [trur duene gjør det samme]

Har vært ute 3 turer i år med 9 duer som resultat, ikke hverken sprekt med fugl eller fangst så langt.

 

 

Heisann!

 

Har samme problemet her! Jakter stort sett mellom Vikersund og Hokksund. Har ikke sett 1 stor flokk pr dags dato!! :roll:

Jakter du gås da? Skal ut i morgen tidlig (05:00) og ta ned noen (I hope) Dette er i Vikersund nær mine foreldre.

Bare å si ifra om du vil jakte :)

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Avslutta årets duejakt i dag med 4 nye duer som gir en totalfangst på 13 duer. Ikke mye å rope hurra for, men duejakt er og blir moro :winke1:

 

20140829_141503-734136.jpeg

 

Så nå setter jeg hagla i skapet og plukker frem rifla til hjortejakta som er rett rundt hjørne.

God helg og skitt jakt videre !

Link to comment
Share on other sites

Var på leirduestevne idag,og der kom duejakta opp i praten. Var fler som mente duene fremdeles holder seg i skogen ennå. Har jo sett selv at det er mye duer i skauen ennå her sørøst i Telemark. Og han ene var i skauen igår hvor han støkkte ei due i et tre. Han så en kvisthaug oppi treet,så han klatra opp å kikka...den dua lå å ruga på et egg!!

Link to comment
Share on other sites

I går kl 17 løsnet det her i Revetal, vi fikk oss 3 duer og så at det ikke manglet på duer i luften

Dessverre var det ikke mange som kom inn på våre lokkefugler.

Men det ga håp for morgenjakten.

Men håpet sprakk, da vi så at det var tåke i morges.

Vi drøyde det litt i dag og var ute ca kl 08.

Etter en halv time forsvant tåken og da kom det en del duer.

vi var klare og smekket til 3 av de som kom.

Da er vi i 6 stk :D:D

Hjemmeladet 12/70 med #5 stål i ca 500m/s funket som fy

Du verden så artig det er når det blir treff,en sky med hvite fjær syns i luften. :lol::D

 

Da er dere en av de andre som skyter å smeller rundt her da :) Jakter også i RE nede ved elva å hører stadig det smeller rundt meg :P

 

Godt å høre det ikke er bare meg som synes det er ufattelig lite duer i år!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig lite duer i lufta. En kar her hadde en teori om følgende: Flott og tidlig vår her i Trøndelag, og dermed tidlig første hekking. Dermed kom veldig mange duer igang med runde nr to, og er opptatt enda med barnestell i skogen.

Kan dette stemme (værmessig iallfall for Trøndelag)

Link to comment
Share on other sites

Ble seks duer på meg hær i Undrumsdal i Vestfold i dag.

Satt fra kl 15:30-18:00 ca. Var ikke så fryktelig mye duer å se i lufta. De sitter mye å speider i trærna.

Det ble litt mer fart i sakerne etter å ha lagt ut de to første jeg skøyt, sammen med lokke duene :smile: Ble et par bom skudd også.

20140905_181809_zps4184640e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Jeg har fått inn duer på lokkefugl planta i pløyd jorde før.

Selv om duene kan være rimelig vare, så kan de også være... stokk dumme :lol:

Ser de noen lokkeduer som er dumme nok til å sitte å beite i gjørma på et ny pløyd jorde, hender det de kommer for å ta en titt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det omsider tatt seg opp med due på min side av Vestfold. Ble 4 duer idag på en snau time. Mye fugl i lufta, men hadde også besøk av en hønsehauk i om lag 5 minutter som aldri skjønte at duene var av plast. Måtte gå ut av skjulet å veive som en gammel mann jager ungdom fra grassplen :P

 

Ved samme dato i fjor var duejakta så godt som over i mine trakter, men i år ser det ut som at det er nå det begynner å bli trøkk. Håper på et par uker til :)

Link to comment
Share on other sites

Satt og åt frokost i dag tidlig, da jeg plutselig så en flokk duer på jordet ved siden av huset på litt vel drøyt haglehold.

 

Hmmmm ... :roll:

 

På grunn av dårlig bakgrunn utgår bruk av rifle på dette jordet. Gikk en tur i våpenskapet og fant fram min halvauto i 12-89. Putta i et par Remington Wingmaster 12-89 nr 4, som jeg veit skyter sinnsykt trangt i denne børsa.

 

På med hørselvernet, og FORSIKTIG opp med verandadøra.

 

Lav åling ut på verandaen, igjen med verandadøra bak meg så ikke unga som sitter i stua og ser på barne-TV skal få tinnitus.

 

Rett utenfor rekkverket vokser det en tett syrinbusk, som gir godt skul for en jeger på verandaen med skumle hensikter, iført joggebukse og tøfler.

 

Kommer meg i stilling, og trer børsa gjennom syrinbusken mens rekkverket gir godt anlegg.

 

Den tette busken gir litt dårlig sikt, men til slutt får jeg øye på ei due som burde være innenfor rekkevidden av Mossberg'en.

 

Plasserer rødpunket i Doctor'n på fuglen og sender 49 gram beinharde tungstenhagl av gårde nedover jordet.

 

Dua tipper pent over ende, og er dau.

 

Når dua blir henta blir avstanden lasermålt til 45 meter. Langt, men godt innenfor rekkevidden med denne ammoen i dette våpenet.

 

Det er fint å bo på landet!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Nå har jeg søkt litt rundt, men finner ingenting om emnet; kan jeg bruke "åte" i form av korn el.l, og eventuelt hvilken type (erfaringer)? Vi jakter due/kråke i et område der bråk fra hagle er ensbetydende med tju-jakt i lokalbefolkningen, så vi bruker bare .22lr/.17HMR dempet. Vil det være enklere å få duene til å faktisk lande om det er korn/åte på bakken, og vil de foretrekke f.eks et gjærde, streng eller pall å sette seg på (for bedre overblikk)?

 

Tips og triks i Ludo mottas med stor takknemlighet.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...