Jump to content

DUEJAKTA 2014/2015


knutis

Recommended Posts

Straks jaktstart og da er det vel på tide med egen duejakttråd for denne sesongen også. Mye tidligere tresking i år. Blir spennende å se hvilke utslag det får. Her synes jeg det for tiden er ganske lite duer å se, men noen er det jo.

 

(Endret trådtittel til STORE bokstaver, som i de øvrige " -JAKTA 20XX"-trådene. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det blir fantastisk å komme igang!!

Syns det ser bedre ut med duer nå enn de siste årene. Håper på en god gammeldags duejaktsesong! :D

 

Hva pleiere dere å gjøre med duene etter de er skutt?

 

Modning?

Flåing?

frye de hele?

 

Jeg har stort sett skåret ut brystene, og slengt resten på reveåte..

 

I år lurer jeg på om jeg skal ta vare på skrogene til saus etc.

 

er det en ide å flå de, tømme de for innmat og fryse ned fuglen slik?

Link to comment
Share on other sites

Har troa i år, har mistet duejakta tre siste årene pga. jobb. Regner med at jaktgudene har samlet opp godt med vilt til meg.

Duene ser ut til å ville ned på åkerlappen jeg har terreng på så virker lovende.

Klokka vil dere anbefale at jeg sitter i skjulet? Når kan de absolutt første duene komme?

Link to comment
Share on other sites

I morgen smeller det !! Begynte sånn smått å organisere litt i går kveld. Tok en kjøretur med håndkikkerten for å speide etter fugl og for å kartlegge hvor jeg skal sette opp kamonettet. Regner med jeg tar turen i kveld å gjør alt klart slik at jeg kun har igjen å sette ut lokkefugl i morgen tidlig. Jeg lurte på en ting,- bruker dere ansiktskamo på duepost, eller er det overflødig ? Jeg har løvkamo dress med hette fra før, men lurer nå på om ansiktsmaske også er et must !?

Link to comment
Share on other sites

Det blir fantastisk å komme igang!!

Syns det ser bedre ut med duer nå enn de siste årene. Håper på en god gammeldags duejaktsesong! :D

 

Hva pleiere dere å gjøre med duene etter de er skutt?

 

Modning?

Flåing?

frye de hele?

 

Jeg har stort sett skåret ut brystene, og slengt resten på reveåte..

 

I år lurer jeg på om jeg skal ta vare på skrogene til saus etc.

 

er det en ide å flå de, tømme de for innmat og fryse ned fuglen slik?

 

Jeg lar duene kjøle ned til dødsstivheten slipper taket. Tar gjerne 6-8 timer. Deretter henger jeg de etter hodet på kjølerommet (4-6 grader) i noen dager. Har ingen hensikt å modne dem like lenge som ryper, 3-4 dager er nok. Flår dem og skjærer ut filetene pluss tar rede på hjertet (glimrende å skjære i skiver, steke litt og bruke som tilsetting i saus eller siderett). Fryser alt ned i porsjoner, tre til fire fileter pr porsjon. Bruker vakumposer og vakumpakker fra OHB Nordica (ca 900 kr på OBS), da kan filetene ligge to år i fryseren uten å harskne eller frostsprenges.

 

Har prøvd skrog og lår for kraft til saus, men blir fort litt bitter smak dersom man koker krafta for lenge. Anbefaler heller en saus kokt på løk, smør, hjerte og sherry/hetvin. Kok lenge, sil av løk og hjerte i dørslag, kok videre til krafta reduseres og tykner. Rør inn en god klatt smør og tilsett en hønse/kylling fond (små kopper med kraft, fås på Rema) og pisk til passe konsistens. Blir helt fantastisk! :D

Link to comment
Share on other sites

I morgen smeller det !! Begynte sånn smått å organisere litt i går kveld. Tok en kjøretur med håndkikkerten for å speide etter fugl og for å kartlegge hvor jeg skal sette opp kamonettet. Regner med jeg tar turen i kveld å gjør alt klart slik at jeg kun har igjen å sette ut lokkefugl i morgen tidlig. Jeg lurte på en ting,- bruker dere ansiktskamo på duepost, eller er det overflødig ? Jeg har løvkamo dress med hette fra før, men lurer nå på om ansiktsmaske også er et must !?

 

Min erfaring er at dersom du sitter i skjul under en busk og bak kamonett med mørke klær (grønn bukse, mørk genser) så er det nok. Mørk caps i tillegg skygger for ansiktet. Cluet er å sitte i ro til duene er på skuddhold. Dersom jeg rører på ansiktet, hendene eller armene, eller slenger opp hagla for tidlig, så har jeg opplevd at duene vinkler og flykter.

 

Kamo er nok en fordel om du ikke kan huke deg ned bak busker eller kamonett, men da bør drakta/maska være forholdsvis mørk. De billigdraktene type løvkamo du får på Biltema/Magasinet.no/XXL har nokså mye innslag av hvite/lyse løvblad, og du trer godt fram ift en mørkegrønn løv eller gressbakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Straks jaktstart og da er det vel på tide med egen duejakttråd for denne sesongen også. Mye tidligere tresking i år. Blir spennende å se hvilke utslag det får. Her synes jeg det for tiden er ganske lite duer å se, men noen er det jo.

 

Har rekognosert i Indre Østfold. Det var mange duer tidlig i sommer, men de jordene som er tresket (de fleste) har lite innslag av fugl. Har observert noen små og store enkeltflokker som beiter, men ift det antallet jeg så tidligere i sommer, så er det manko. Årsaken er nok at duene trekker inn i skogen og beiter bær, samt holder seg i skyggen når det er varmt. Jeg tror de har så rikelig tilgang på mat akkurat nå, at det derfor ikke er så fristende med tørt korn fra treskingen. Dersom det blir kaldere i været og bærtilgangen stopper opp, så kommer de nok ut for å lete etter korn. Kjøligere vær i Nord fører også til at de vandrer sørover for høsten, og da vil jordene fylles opp av sultne duer som er på vei til Europa.

 

Blir spennende framover nå. Kjøpte lokkeduer fra Biltema i fjor. Perfekt kvalitet, flosset overside uten reflekser og kjempebillig. Stor suksess med å legge de fleste på bakken/stubbåkeren, samt sette noen på pinne med stålfjær (slike pinner følger med duene fra XXL) slik at de vaier og rører på seg i vinden. Satte de på pinne slik at vinden kommer inn fra siden, rører mer på seg da. Har også brukt pigeon flapper kjøpt på ebay. Denne drives av batteri og du trer en nyskutt due på, fester vingene og setter motor i gang. Har fjernkontroll som jeg kan styre on-off. Funket best sent på sesongen, kaller på oppmerksomhet fra duer som allerede er i gang med beiting litt unna. Vanlige dueskall funket best for overflygere.

Link to comment
Share on other sites

De billigdraktene type løvkamo du får på Biltema/Magasinet.no/XXL har nokså mye innslag av hvite/lyse løvblad, og du trer godt fram ift en mørkegrønn løv eller gressbakgrunn.

 

Biltemas dress er nok i lyseste laget for norsk høst ja; det har jeg tenkt å fikse med noen drag med matt spraymaling.

Link to comment
Share on other sites

Et tips for de som bor i nærheten av Lillestrøm: Magne Landrø (landro.no), selger pakker med Rio Venatum Bi skudd med US 5'er hagl (norsk 6) a 250 skudd for 5,95 pr skudd. Vanlig pris er rundt 15,- pr skudd.

 

Blir nesten like billig som leirdueskudd, men fantastisk mye bedre. Har brukt disse i alle år både på rype og due, jevnt skuddbilde og ordentlig hastighet pluss tunge bismuth-hagl.

 

Løp og kjøp, de hadde mange kartonger igjen i går 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja i morgen braker det løs :)

Fikk inn et par runder på lerdue banen i går. Har olja autoen, henta fram lokkeduene, og vært å kjøpt nytt kammonett i dag.

Så når kaffen er på termosen, og litj jenta er kjørt i barnehagen i morra tidlig, så bærer det i ut i jorde kanten :) Hvis det er oppholdsvær.

Når det kommer til dette med regnvær Ripp, så er min erfaring værtfall, at de er ikke så mye ute å flyr i regnvær. Da blir de sittende å trøkke i trærna.

 

Når det kommer til mørning og tilberedning av kjøttet som nevnt tidligere i tråden.

Jeg merker ikke noe særlig forskjell med å mørne duene. Kjøttet er så mørt i fra før. Mulig andre kjenner forskjell, men ikke jeg.

Jeg skjærer bare ut brystene, og fordeler de 4-6 bryst stykker pr. brødpose, og slenger de i frysern.

 

Når det kommer til ansikts kammo, så har jeg en maske klipt til av et tøystykke, typen woodland cammo. Festet rundt hodet, og over øra

med en bit paracord. Gidder ikke ansikts maling. Blir så mye gris, og smitter over på alt. Et hærk å få av også.

Cammo dressen er Marpat, eller også kjent som digital woodland. Bestilt fra Opsgear i USA. Funker utrolig godt til Norsk natur.

Link to comment
Share on other sites

Et tips for de som bor i nærheten av Lillestrøm: Magne Landrø (landro.no), selger pakker med Rio Venatum Bi skudd med US 5'er hagl (norsk 6)

Bare for å pirke litt; US5 er norsk 4, ikke 6.

 

I stand corrected :oops:

 

Du har selvfølgelig rett. US5 er 3mm hagl, samme som norsk 4. Tilbudet fra Landrø er kun US5 og de selger kun 28 gram patroner. Blir muligens litt snaut med antall hagl over lokkeduene. Men duger uansett til senjakt på ryper :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvor i Østfold jakter du? Syns også jeg har sett veldig lite duer i år..

 

Askim/Eidsberg, jorder som grenser til Glomma. Men har kjørt og tittet lenger øst på landsbygda også, samme manko der de to siste ukene. Var ute i dag og satte opp kamo og gjorde klart på en av trekkplassene, så kun fire duer på to timer.... :?

 

Blir uansett stas å komme i gang :D

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg lar duene kjøle ned til dødsstivheten slipper taket. Tar gjerne 6-8 timer. Deretter henger jeg de etter hodet på kjølerommet (4-6 grader) i noen dager. Har ingen hensikt å modne dem like lenge som ryper, 3-4 dager er nok. Flår dem og skjærer ut filetene pluss tar rede på hjertet (glimrende å skjære i skiver, steke litt og bruke som tilsetting i saus eller siderett). Fryser alt ned i porsjoner, tre til fire fileter pr porsjon. Bruker vakumposer og vakumpakker fra OHB Nordica (ca 900 kr på OBS), da kan filetene ligge to år i fryseren uten å harskne eller frostsprenges.

 

Har prøvd skrog og lår for kraft til saus, men blir fort litt bitter smak dersom man koker krafta for lenge. Anbefaler heller en saus kokt på løk, smør, hjerte og sherry/hetvin. Kok lenge, sil av løk og hjerte i dørslag, kok videre til krafta reduseres og tykner. Rør inn en god klatt smør og tilsett en hønse/kylling fond (små kopper med kraft, fås på Rema) og pisk til passe konsistens. Blir helt fantastisk! :D

 

Bra innlegg! Lurte også på å prøve vakumposer denne gangen. Har du prøvd å marinere dem i samme slengen? Holdbarheten går nok ned en del, men med ulike marinader blir det større variasjon, til og med grilling! Grillet marinert orrfugl forleden og kjørte peppersaus, nydelig!

Link to comment
Share on other sites

Ikke prøvd marinade på due nei, liker best naturell med litt salt og pepper. Men funker sikkert for de som vil prøve det :D

Har derimot prøvd vakum og marinade på storfekjøtt, blir meget bra. Prikker kjøttet godt med gaffel før jeg tømmer på marinade og kjører på vakum og lar det ligge en halvtimes tid. Vakumposen presser marinaden inn i kjøttet og setter smak nesten helt inn til kjernen av biffen. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

 

Askim/Eidsberg, jorder som grenser til Glomma. Men har kjørt og tittet lenger øst på landsbygda også, samme manko der de to siste ukene. Var ute i dag og satte opp kamo og gjorde klart på en av trekkplassene, så kun fire duer på to timer.... :?

 

Blir uansett stas å komme i gang :D

 

Aha, bor i mysen jeg, har kun sett noen få på jordene her ute også.

Jakter lite due jeg da, men følger da med litt;)

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag fra 6 til 8. Var tåke tidlig på. Så ingen fugler.

På slutten begynte de å bevege seg litt, men slo seg stort sett ned i høyspenttrådene eller i trær.

Var desverre bare ei som kom ned på lokkeduene og datt..

 

Så måtte jeg på jobb såklart, men nye muligheter i efta. Har ca 350% mer trua på eftastrekket enn morgentrekket.

Link to comment
Share on other sites

Var ute fra 0545-0815, spottet kun 4 duer på 2-300meter.

Når vi pakket og gikk tilbake til bilen så vi tydlig at trekket begynte å bli mer aktivt.

 

Satt på en god plass med overhengende trær, camonett og full camo - Vi så 36 duer på samme sted igår og bakken ved lokkeduene våre var full av fjær.

 

Uflaks eller starter rett og slett trekket så sent?

Link to comment
Share on other sites

Her (nær Kongsvinger) virka det det absolutt som at trekket startet så seint som 8 idag. Mye pga tåke tror jeg..

Men så er vanligvis morgentrekket treigere enn eftastrekket her og..

Det mest sjarmerende er jo at imorgen kan trekket starte kl halv 6 om morran. Lett skal det ikke være.. :)

 

Det er når alt klaffer det er verdt alle bomturene, de fugla er ikke lette å bli kloke på!! :P

Link to comment
Share on other sites

Bra triks der også! Har du noe ide om hvor lenge duene kan ligge i fryseren hvis jeg legger et tynt lag marinade og vakumpakker?

 

Nei, har aldri prøvd, så det vet jeg ikke.

 

Vil tro at det spørs hva slags olje du har i marinaden. Olje/fett vil harskne selv om det fryses ned. Vakumpakker du vil du utsette denne prosessen litt, da du fjerner mye luft/oksygen. Ville vel helst vakumert og frosset filetene ned naturell for lengst holdbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Var ute fra 06:00 til 09:00 på et halvtreska jorde i Vestfold. Så et par duer, ingen flokker og ingen som kom inn på lokken. Har vært lite dueflokker i området til nå så vi får satse på at det tar seg opp litt. Men følelsen av å sette seg ute i naturen noen timer på morgenkvisten før en skal avgårde på jobb er like god som alltid :) Jeg tar imot høstsesongen med åpne armer! :D

Link to comment
Share on other sites

Er ingen stor duejeger, men når eg såg ei enslig due på marka ca 50 meter fra huset i dag tidlig, benyttet eg muligheten.

Småen på 1år og 8 mnd fulgte nøye med mens eg forsiktig åpnet eine stuevinduet og ladet i ein 17hmr heilmantel i Cz'n.

Dua begynte å bli urolig og skuddet måtte settes kjapt. Inn gjennom eine vingeknokkelen og ut omtrent på samme plass på motsatt side. Dua bakset seg et par meter og blei liggene med hode høyt og kikke. Så den fikk et nytt skudd.

(Trur kanskje eg går for ekspanderende ammo neste gang)

 

Hengte dua opp etter halsen i trygge omgivelser, før eg måtte haste videre i barnehage og på jobb.

 

Ikkje den aller mest krevende jakta denne gangen, men etter at eg tok ei due i fjor som blei tilberet som forrett til ein hjorte-biff, så har eg vert klar for ein ny forrett. :) Nydelig smak, kun saltet og peppret og med litt bacon-terninger til.

 

Bør/kan den modnes slik lenge slik, eller bør eg ta ut bryst filletene i ettermiddag og evnt modne videre i kjøleskap? Eller rett i frysen.

Såg ut som si voksen stor due (for ein som ikkje er ekspert)

Link to comment
Share on other sites

Bra triks der også! Har du noe ide om hvor lenge duene kan ligge i fryseren hvis jeg legger et tynt lag marinade og vakumpakker?

 

Nei, har aldri prøvd, så det vet jeg ikke.

 

Vil tro at det spørs hva slags olje du har i marinaden. Olje/fett vil harskne selv om det fryses ned. Vakumpakker du vil du utsette denne prosessen litt, da du fjerner mye luft/oksygen. Ville vel helst vakumert og frosset filetene ned naturell for lengst holdbarhet.

 

Spørs om man ikke bør vakumpakke mesteparten naturall ja! Olje og liknende konsistenser harskner fort, jeg skal se hvor vannbassert jeg kan få den og kun la den ligge noen måneder som et forsøk. Så da er det bare å skyte i vei!

Link to comment
Share on other sites

Var ute en snartur i morges fra 0530. Noen få som trakk øst av der jeg satt, men særdeles liten aktivitet og ingen skudd avfyrt. Pakket sammen og dro hjem rundt kl 0700, og tror du f.. ikke det satt flere store flokker på nabojordet :evil:

 

Så også sikkert minst femti til sammen på vei til jobb langs riksvei 120... mange satt vaglet i telefon og kraftledninger.

 

Satser derfor på at ettermiddagsøkta blir bedre 8)

Link to comment
Share on other sites

Er ingen stor duejeger, men når eg såg ei enslig due på marka ca 50 meter fra huset i dag tidlig, benyttet eg muligheten.

Småen på 1år og 8 mnd fulgte nøye med mens eg forsiktig åpnet eine stuevinduet og ladet i ein 17hmr heilmantel i Cz'n.

Dua begynte å bli urolig og skuddet måtte settes kjapt. Inn gjennom eine vingeknokkelen og ut omtrent på samme plass på motsatt side. Dua bakset seg et par meter og blei liggene med hode høyt og kikke. Så den fikk et nytt skudd.

(Trur kanskje eg går for ekspanderende ammo neste gang)

 

Hengte dua opp etter halsen i trygge omgivelser, før eg måtte haste videre i barnehage og på jobb.

 

Ikkje den aller mest krevende jakta denne gangen, men etter at eg tok ei due i fjor som blei tilberet som forrett til ein hjorte-biff, så har eg vert klar for ein ny forrett. :) Nydelig smak, kun saltet og peppret og med litt bacon-terninger til.

 

Bør/kan den modnes slik lenge slik, eller bør eg ta ut bryst filletene i ettermiddag og evnt modne videre i kjøleskap? Eller rett i frysen.

Såg ut som si voksen stor due (for ein som ikkje er ekspert)

 

Bruker du ekspanderende 17 HMR på due, så blir det lite forrett igjen :wink: Jeg bruker min .22 Marlin 925 med lyddemper og subsonic hulspiss fra Lapua. Blir bare et lite knepp når skuddet går og duene klapper sammen. Ødelegger litt kjøtt i utgangshullet, spesielt om man treffer skulderpartiet. Prøver å sette skuddet høyt i nakken eller aller helst bakfra midt på ryggen.

 

Trikset med .22 og subsonic er at man må kalkulere ballistikken før man fyrer. Veldig krum bane og krever mange klikk opp på kikkertsiktet dersom det er avstand over innskytings distanse (50m for min del). Bruker laser avstandsmåler, finner distansen og knapper inn den i smarttelefonen. Har en app der som heter Strelok+, den regner ut prosjektildrop og hvor mange klikk man må opp, evt hvor mange cm man må holde over. Glimrende hjelpemiddel. Tok mange i fjor med den metoden, både de som satt på jordet utenfor hagleavstand, samt noen som var vaglet i ledninger.

 

Skjær ut fileter i ettermiddag og legg dem noen dager i kjøleskap før du fryser dem ned. Anbefaler at de ligger "tørt" i kjøleskapet, dvs ikke i plastpose, men heller på et lite fat med matpapir over.

Link to comment
Share on other sites

Nå var morgenøkta ferdig, og våt som en dass :lol: Det ble ikke noe fangst til å skryte av i dag, skiftende vær og utrolig lite fugl i lufta. Flokker så jeg ikke, heller ikke mindre gjenger på 2-7 fugl. Rett og slett veldig dødt, men bedre enn én dag på jobb :P

 

Jeg avslutta kl. 12:00 i dag, med 100% uttelling = 2 skudd og 2 duer :)

Kan jo skryte litt av at jeg er førstemann med bilde i tråden :mrgreen:

 

20140821_120521-798810.jpeg

 

Nye muligheter til søndag, om været blir som meldt...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjørt så mye, og sakte rundt for å se etter fugl, at jeg snart får politiet på døra med spørsmål om mine hensikter i "grisgrendte" strøk. Da skal jeg fortelle dem en sannhetens ord om å benytte tiden sin på slikt tull, i stede for å finne de forsvunne duene... Dette er jo helt krise! Ikke ei due å se på store områder og over flere dager. Det spøker for due-jakta mi i år ser det ut til :( Unngår dua bevisst Østfold? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ute en tur i dag. Litt små drypp, og ellers litt trykkende i været, så observerte ikke noe særlig mye fugl som var ute å fløy.

Kom to duer over meg som så lokkeduene og snudde for å lande, men i det jeg løfta hagle så dreide de av og satte seg i et tre litt unna i stedet. De så meg sikkert.

Var en ok size flokk noen hundre meter sør, i enden av jordet fra dær jeg satt, som letta fra et tre og fløy 50m til det neste treet. Utenom det var det stille.

Nå satt jeg i pause tida dems, fra 10:00-12:00 så var ikke akkurat under trekket, men jeg fikk meg værtfall en tur ut, og en kaffe kopp i fri natur :smile:

Prøver igjen i morgen.

 

Glemte selvfølgelig å ta med det nye kammo nettet jeg kjøpte, så jeg måtte improvisere litt :roll:

20140821_115242_zps18711347.jpg

 

kimrene86, gratulerer :smile: Hvor var dette hen?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjørt så mye, og sakte rundt for å se etter fugl, at jeg snart får politiet på døra med spørsmål om mine hensikter i "grisgrendte" strøk. Da skal jeg fortelle dem en sannhetens ord om å benytte tiden sin på slikt tull, i stede for å finne de forsvunne duene... Dette er jo helt krise! Ikke ei due å se på store områder og over flere dager. Det spøker for due-jakta mi i år ser det ut til :( Unngår dua bevisst Østfold? ;)

 

Begynner jaggu å lure jeg og... :?

 

Var ute også i ettermiddag. Kun en høy overflyger pluss ei som nesten sirklet seg ned til skuddavstand før den ombestemte seg. Ellers så jeg kun to-tre flere hundre meter unna. For et par uker siden var det 50-60 duer som trakk på det jordet, men nå er de borte vekk. Håper min teori om at de spiser seg mette på bær i skogen stemmer. I såfall kommer de nok rekende etterhvert som bæra forsvinner. Hadde vært interessant å fått skutt ei eller to og sjekket kråsinnholdet. Korn eller bær? Eller nøtter kanskje? Ville gitt en pekepinn om hvilke matområder de søker til akkurat nå.

 

Fint om noen fra Østfold som har fått fugl kan dissekere og sjekke litt og kanskje poste det her.

 

 

Ellers så jeg flere flokker med traner, totalt 35-40 stk pluss en mengde med gjess.

 

Prøver tidlig økta i morgen før jobb, blir fra ca 0600 til 0800 i Eidsberg. Håper tåka ikke ligger som graut :wink:

 

PS: Så en svær villsvingalte for ei uke siden. Naboen har knipset det på viltkamera to ganger nå, så til helga blir det grisejakt også :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en fin ettermiddags økt idag med 48 felte. Godt fornøyd med det tatt i betraktning at den beste jaktdagen der var i forrige uke. Jakta på restene av dua som fortsatt ville ned. Spent på hva fortsettelse vil bringe. Er unormale forhold iår da trøskinga starta så forbanna tidlig. Kun noen jorder her å der som står att. Noe toppår blir det nok ikke men skal da få til noen gode dager for det;)

Link to comment
Share on other sites

48 felte, bra fangst det :smile:

Det er flere en jeg skøyt i hele fjor tilsammen. Godt det er noen som har jaktlykke :P

Værgudene, d.v.s Yr og værmeldingene generelt, melder knallvær hele neste uke. Satser på at sola lokker duene ut på vingene da, er heller labert hær nå.

Link to comment
Share on other sites

8 duer på 3 mann, 6 timer ettermiddagstrekk i går, Akershus sør for Oslo. Men så er det også 3 uker siden det ble tresket der vi jaktet. Veldig vanskelige forhold og tydelig få duer var interessert i å sitte på åkrene, de fleste fløy høyt og sirklet over skogen.

Men fortsatt morro å være ute og ha kommet igang med fuglejakta

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kongsvinger ja :smile: Er lenge igjen av jakta enda, og får vi litt godvær så får vi satse på at det blir fart i sakene.

 

Var ute en tur i dag hær i Re i Vestfold. Litt bedre vær, og sola skinte noen timer. Så også en del flere duer i dag enn i går.

Ble to ungfulger på meg ca kl 10:30. Ikke så fryktelig store, men kjøtt i frysa endog :winke1:

20140822_121055_zpsc124680e.jpg

 

Åpna kråsen på den ene. Fant ikke noe bær, men plenty korn og frø. Erter også tror jeg. Og en del kløver.

20140822_120116_zps6acc5b92.jpg

 

Til uka får nabo bonden treska færdig stor jordet. Da blir det godvær også vistnok. Får bruke helga til apporttrening med bikkja :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...