Jump to content

storviltprøve med A-max kule


jalla

Recommended Posts

Opplyser produsenten at kulen er for target så er den ikke lovlig.
KILDEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!! :evil:
http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/tema/jakt_og_fiske/Veileder%20til%20forskrift%20om%20ut%C3%B8velse%20av%20jakt,%20felling%20og%20fangst.pdf

Se s. 13.

Står ingenting i lovteksten om dette, ad lovdata.no...

Det der er en tolking!

Det står ikke på side 13, nei, men det står i vedlegg A2 på side 36:
Denne delen må avlegges med jaktammunisjon og ekspanderende prosjektil (blyspiss, hullspiss e.l.).
Det SKAL altså brukes JAKTammunisjon, ikke diverse annet, sjøl om det ekspanderer/eksploderer ved treff. Og siden man avlegger skyteprøve for storviltjegere, er det rimeligvis ammo for storviltjakt det er snakk om.

 

Og, som andre har påpekt - DN har tolkingsretten!

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt, lad selv, og skriv EKSPANDERENDE på ammo bokse

 

:mrgreen:

 

Jeg dævver! Det var omtrent sånn jeg gjorde det da jeg holdt fem Nosler CC frem for skyteleder, sa bryskt: Hulspiss! og skjøt opp for å ha formalitetene unnagjort før jeg ruslet bort og skjøt meg igjennom resten av ammoboksen for å teste ladninger... :-D

 

Men alvorlig talt så tror jeg de fleste skyteledere er mer opptatt av å plukke ut nato-pakkene (og spesielt fra de med 30-06-rifler) enn å se hva en hjemmelader, som etter all sannsynlighet vet hva han gjør, har i boksen.

Link to comment
Share on other sites

Opplyser produsenten at kulen er for target så er den ikke lovlig.
KILDEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!! :evil:
http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/tema/jakt_og_fiske/Veileder%20til%20forskrift%20om%20ut%C3%B8velse%20av%20jakt,%20felling%20og%20fangst.pdf

Se s. 13.

Står ingenting i lovteksten om dette, ad lovdata.no...

Det der er en tolking!

Det står ikke på side 13, nei, men det står i vedlegg A2 på side 36:

 

Og, som andre har påpekt - DN har tolkingsretten!

Det står vel om ammunisjon til storviltjakt øverst s.13 og.

Link to comment
Share on other sites

Som hjemmelader er jeg produsenten, og derved den som har rett og plikt til å oppgi hva slags ammunisjon jeg produserer til eget bruk. Så skriver jeg ekspanderende på boksen, har det for kontrollør ingen betydning om der skulle vert brukt D spiss eller lignende (for å sette det på spissen).

 

For meg er det uansett bare tull hele kravet om amo type, da jeg 1. lader min egen jakta og. 2. bytter løp på hoved jaktrifle, slik at den må innskytes hver gang løp har vært av. Noe alle løp har etter oppskyting men før jakt (=ny innskyting med jakt amo). Men jeg skjønner hvorfor vi har reglene.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det uansett bare tull hele kravet om amo type, da jeg 1. lader min egen jakta og. 2. bytter løp på hoved jaktrifle, slik at den må innskytes hver gang løp har vært av. Noe alle løp har etter oppskyting men før jakt (=ny innskyting med jakt amo). Men jeg skjønner hvorfor vi har reglene.

 

Og du må skyte opp på prøven med det løpet du skal bruke på jakt! Har du flere løp som kan tenkes brukt på jakt skal du skyte opp med samtlige løp. Hvis man skal følge bestemmelsene helt bokstavlig. :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter opp tidlig på sommeren, bytter løp til trening, og bytter til jaktløpet igjen på sensommeren.

Skal du da skyte opp igjen, eller er det allerede gjort med det løpet?.

 

Det står det faktisk ikke noe om i regelverket.

 

Og for å være helt ærlig tror jeg at denne bestemmelsen er tenkt på systemrifler der det er lettere å bytte løp.

 

Men dette viser ulempen ved at det sitter "en person" ( med middelmådige språkkunskaper i norsk jurididsk skriftspråk ) som får en "god ide" og som også har myndighet til å sette ideen ut i livet.

Link to comment
Share on other sites

Angående systemrifler og andre rifler, der en har flere piper til samme låskasse:

For hver rifle med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes 5 skudd motdyrefigur.
Dårlig språk, ja - men du må altså avlegge prøve med samtlige piper du vil benytte på jakt. Når du skifter/skrur ut/inn piper, er derimot helt og holdent din egen sak.
- spesielt "skyteprøven" er tilnærmet meningsløs. Men en får gå stille med ideer og tanker, det er mer enn nok byråkrater og tilhørende haleheng som mer enn gjerne vil lage noe som er enda verre..
Opptil flere av oss mener at skyteprøven ikke er optimal - om enn litt over nivået "tilnærmet meningsløs". Men det hadde faktisk vært morsomt å starte en tråd med tittelen "Ditt forslag til ny skyteprøve / nye skyteprøver (bjørn etc) for storviltjegere".
Link to comment
Share on other sites

Opptil flere av oss mener at skyteprøven ikke er optimal - om enn litt over nivået "tilnærmet meningsløs". Men det hadde faktisk vært morsomt å starte en tråd med tittelen "Ditt forslag til ny skyteprøve / nye skyteprøver (bjørn etc) for storviltjegere".

 

jeg syns nå den diskusjonen har en tendens til å dukke opp her hvert bidige år :winke1:

 

.. og det fins nå en egen bjørneprøve, samt en rovviltprøve man kan skyte dersom man syns den vanlige prøva blir for kjedelig.

Jeg fikk prøvd begge 2 i fjor ifbm et kurs, var morro å prøve.

 

Hvis du skyter opp tidlig på sommeren, bytter løp til trening, og bytter til jaktløpet igjen på sensommeren.

Skal du da skyte opp igjen, eller er det allerede gjort med det løpet?.

 

skutt opp er skutt opp, da har du bevist at det løpet går greit nok

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...