Jump to content

storviltprøve med A-max kule


jalla

Recommended Posts

Når vi arrangerer storviltprøva så har jeg med meg kuletrekker, vekt og kronograf og en fintagget metallsag så jeg kan dele kuler i to om det er tvil om type/fabrikat.

Er det mistanke om at ammunisjon ikke holder anslagsenergi-kravet så kronograferer vi, og samtidig napper ut ei kule fra en patron slik at vi er sikre på vekta.

 

Er det mistanke om bruk av matchkuler så napper vi ut ei kule og sammenligner med det etterhvert rikholdige kule-biblioteket vi har i skytterlaget.

I riktige tvilstilfeller så deler vi kula på langs og sjekker tykkelse på mantel, etc.

 

Dette har gitt oss mye penger i kassa pga folk som må skyte opp på nytt, samt at vi er helt sikre på at folk reiser i skogen med skikkelige jaktkuler som holder kravet til anslagsenergi.

En vinn vinn situasjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Når vi arrangerer storviltprøva så har jeg med meg kuletrekker, vekt og kronograf og en fintagget metallsag så jeg kan dele kuler i to om det er tvil om type/fabrikat.

Er det mistanke om at ammunisjon ikke holder anslagsenergi-kravet så kronograferer vi, og samtidig napper ut ei kule fra en patron slik at vi er sikre på vekta.

 

Er det mistanke om bruk av matchkuler så napper vi ut ei kule og sammenligner med det etterhvert rikholdige kule-biblioteket vi har i skytterlaget.

I riktige tvilstilfeller så deler vi kula på langs og sjekker tykkelse på mantel, etc.

 

Dette har gitt oss mye penger i kassa pga folk som må skyte opp på nytt, samt at vi er helt sikre på at folk reiser i skogen med skikkelige jaktkuler som holder kravet til anslagsenergi.

En vinn vinn situasjon :mrgreen:

 

Jeg synes du burde tatt med ekspansjonstest i ballistisk gelatin , minimum 3 skudd hvor alle må ekspandere til soppform som i reklamen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når vi arrangerer storviltprøva så har jeg med meg kuletrekker, vekt og kronograf og en fintagget metallsag så jeg kan dele kuler i to om det er tvil om type/fabrikat.

Er det mistanke om at ammunisjon ikke holder anslagsenergi-kravet så kronograferer vi, og samtidig napper ut ei kule fra en patron slik at vi er sikre på vekta.

Jeg er usikker på hvor mye av dette du som arrangør av skyteprøve har anledning til. Kronografering for å finne anslagsenergi er ikke arrangørens ansvar, det er jegerens ansvar. Bruk av lovlig kule ved oppskyting skal arrangøren kontrollere, men det er de færreste som deler kulene for å verifisere, det er også vanskelig å bedømme om kulen er lovlig eller ikke basert på vurdering av en kløvd kule. Dersom produsenten oppgir at det er en jaktkule så er den OK for oppskyting. Opplyser produsenten at kulen er for target så er den ikke lovlig. Men å se forskjell er umulig da mange kuler ser helt identisk ut.

Link to comment
Share on other sites

hyssssjjjjjj-du ødelgger underholdningen her nå....

 

 

Om TS gidder google litt finner han erfaringer med A-max på hjort i expresstogfart.

 

Og nei, jeg ville ikke leet på et øyenbryn om noen ville skyte opp med A-max, V-max osv..... Kravet er ekspanderende kule, alt det andre er tolkninger og veiledninger-ikke lovbestemmelser.

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner dere i forskriften at det skal skytes opp med ekspanderende prosjektil?

 

 

§ 18.Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet. For hver rifle med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur.

 

For kombivåpen (rifle–hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet.

 

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

 

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) og bestått skyteprøve for bjørnejegere, godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammene er godkjent av Miljødirektoratet.

 

For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten eller fellingen av vedkommende viltart startet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Miljødirektoratets Instruks om skyteprøve for storviltjegere (Finnes her: http://www.miljodirektoratet.no/Global/ ... jegere.pdf)

 

Skudd mot dyrefigur

Etter at de 30 obligatoriske skuddene er gjennomført, skal jegeren/skytteren gjennomføre skyting mot dyrefigur ved å velge ett av tre alternativer:

 

Alternativ 1: Skudd mot villreinfigur.

For hver rifle som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt må det skytes fem -5- skudd mot villreinfigur. For rifler med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes fem - 5- skudd mot villreinfigur. Alle 5 skudd skal være treff innenfor et innsirklet felt, 30 cm i diameter, som er angitt på figuren, men ikke synlig fra standplass. For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det i en serie på tre -3- skudd være tre - 3- treff innenfor sirkelen. Denne delen må avlegges med jaktammunisjon og ekspanderende prosjektil (blyspiss, hullspiss e.l.). Skyteavstanden skal være minst 100 m mot stillestående villreinfigur i format 1 x 1 m. Figuren skal være typegodkjent av Miljødirektoratet.

Link to comment
Share on other sites

Opplyser produsenten at kulen er for target så er den ikke lovlig.

KILDEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:

http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/tema/jakt_og_fiske/Veileder%20til%20forskrift%20om%20ut%C3%B8velse%20av%20jakt,%20felling%20og%20fangst.pdf

Se s. 13.

Står ingenting i lovteksten om dette, ad lovdata.no...

Det der er en tolking!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er dette relevant:

 

§ 19.Arrangør av skyteprøve

Skyteprøven skal gjennomføres på permanent, offentlig godkjent skytebane, unntatt er terminfestede feltstevner. Standplassen må være overbygd. Skytingen skal gjennomføres under ledelse av ansvarlig skyteleder.

Skyteprøven kan arrangeres og ledes av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det Frivillige Skyttervesen eller Norges Jeger- og Fiskerforbund. Andre som disponerer skytebane kan etter søknad til Miljødirektoratet bli godkjent som arrangør. Skyteprøven skal være åpen for enhver.

Skyteprøven skal gjennomføres i henhold til instruks om skyteprøve for storviltjegere fastsatt av Miljødirektoratet.

 

Kilde: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_6" target="_blank

 

Altså: Forskriften gjør MD til rette instans til å lage instruks. Instruksen er klar og tydelig på at det skal benyttes jaktammunisjon med ekspanderende prosjektil. Dette er ikke "tolkninger", dette er instruksen fra MD.

Link to comment
Share on other sites

Det er forøvrig ingenting å tolke. Lovteksten er så klar som den kan bli.

Det står kun at det skal brukes ekspanderende ammunisjon. Ikke hva som ikke er lov.

 

Snakk om Stocholmsyndrom....

§ 19.Arrangør av skyteprøve

Skyteprøven skal gjennomføres på permanent, offentlig godkjent skytebane, unntatt er terminfestede feltstevner. Standplassen må være overbygd. Skytingen skal gjennomføres under ledelse av ansvarlig skyteleder.

Skyteprøven kan arrangeres og ledes av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det Frivillige Skyttervesen eller Norges Jeger- og Fiskerforbund. Andre som disponerer skytebane kan etter søknad til Miljødirektoratet bli godkjent som arrangør. Skyteprøven skal være åpen for enhver.

Skyteprøven skal gjennomføres i henhold til instruks om skyteprøve for storviltjegere fastsatt av Miljødirektoratet.

 

Når det står slik i forskriften henviser den til MDIR sin instruks og at den skal følges. Slik er det med mange lover og regler.

 

Edit: Ser jeg var treg, men at flere finner det samme. Det er et tegn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og til sist:

 

Loven sier:

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt...

Viltloven, § 20 (http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38" target="_blank)

 

Nei, loven er ikke spesielt klar og tydelig, men det behøver den ikke være. Forskriften er klar og tydelig angående kravene til rifleammunisjon til jakt (§ 16), men lar skyteprøven spesifiseres i egen instruks. Instruksen er igjen klar og tydelig hva angår gjennomføring av skyteprøve. (Se mine tidligere sitater)

Link to comment
Share on other sites

Nåværende Sølv kravet på løpende elg er ikke riktig som minste godkjenning i elgskyting. Men det holder mer en godt nok :)

Dette er sakset ut fra NJFF sitt regelverk for jakt skyting 2010-2014:

 

19.3 Alternativ måte å avlegge skyteprøve for storviltjegere på

Direktoratet for naturforvaltning har inntil videre godkjent den tidligere ordning om at oppnådd

sølvmerke i elgskyting etter gammelt program godkjennes som bestått skyteprøve. Prøven kan

avlegges etter følgende program:

Elgfigur med 45 cm ring i vitalt treffområde. Den løpende elgen skal i jevn hastighet passere

skytefeltet på 23 meter i løpet av 4-5 sekunder. Ett skudd pr. passering, avstand 100 meter.

Det skytes 15 skudd etter følgende program:

1. Mot stillestående elg - 5 skudd knestående eller sittende. Krav 5 treff.

2. Mot stillestående elg - 5 skudd stående. Krav 3 treff.

3. Mot løpende elg - 5 skudd stående. Krav 3 treff.

Skytingen kan gjennomføres med helmantlet prosjektil

NJFF anbefaler sine foreninger å legge til rette for denne alternative måte å avlegge skyteprøven

på. Den er vanskeligere enn den ordinære prøven, men gir storviltjegerne langt bedre trening og

skyteferdighet.

 

Sølv kravet på løpende elg er:

ELGSKYTING GULL 73 (93) SØLV 70 (87) BRONSJE 65 (80) p

(poeng i parentes v/20sk.program.)

Du kan ikke få sølv med to bom i stående og to på løpende.. Det blir da en maks poeng sum på 55. Og er da 15 poeng under sølv kravet.

Link to comment
Share on other sites

Kravene er ganske åpenbart like for jaktutøvelse og for skyteprøven.

 

Det eneste jeg kan finne at er uklart, er hva som defineres som ekspanderende ammunisjon. Holder det at den er i stand til å ekspandere, eller skal den være designet for å ekspandere? Jeg tør påstå at den må være designet for å ekspandere, men klarer ikke finne noen kilde som bekrefter det. Dersom noen har motforestillinger, hører jeg gjerne på disse, og spesielt begrunnelsene for dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger nå å følge forskriften og ikke tolkninger.

 

Selv ser jeg ikke det store problemet med å skyte opp med ammo som ikke er ekspanderende, men for guds skyld, skyt 2-3 skudd med den ammoen du faktisk skal bruke på jakt for å se at det ikke er så skrekkelig forskjellig fra den ikke-ekspanderende. Dette har nok mest for hjemmeladere å bety, da man kan lage en treningspatron og en jaktpatron som har noenlunde like egenskaper mtp treffpunkt.

 

De som skyter opp med NATO etter 4 forsøk for deretter å gå på jakt med Normapakken de har hatt i lomma de siste 10 elgjaktsesongene, er en annen historie.

Link to comment
Share on other sites

Ein må ikkje laga seg problem....

 

Eg er tildels enig i at ein skal skyta opp med den ammunisjonen ein skal bruka på jakt. Noken kjem på banen med børsa dei skaut inn for 10 år sidan, dei har ikkje stilt et knepp, og så lenge dei får skudda innforbi ringen er dei kjempe happy. Det er dei denne regelen er tenkt for.

 

Ingen ser forskjell på om du har A-max eller SST/interbond, men du må sjølvsagt testa ammunisjonen du skal bruka før du går på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Så er det bare å håpe at flest mulig skyter opp med selvstøpte blykuler.

Dette for å ikke forbruke for mye av landets begrensede beholdning av jaktkuler mere enn høyst nødvendig.

Belastningen på verdens produsenter av kuler er stor nok som det er.

Her gjelder det å være solidarisk i disse ulvetider :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...