Jump to content

Når bør man gå ut på åtejakt på rev?


BlaserEdvard

Recommended Posts

Har funnet ut at det lusker en rev hjemme på jordet, og bestemte meg for å legge ut åte og sette ut viltkamera, for å se når hvilket klokkeslett den kom.

Når jeg gikk for å hente viltkameraet, så jeg at reven hadde vært der, og jeg gledet meg som et barn for å se.

Når jeg kom inn og åpnet viltkameraet, fant jeg ut at jeg hadde glemt å putte inn minnebrikken...

 

Jeg har ikke prøvd åtejakt før, og siden jeg ikke fikk noen svar fra viltkameraet om når reven kom, så lurer jeg på når dere andre "åtejaktjegere" går ut?

trenger litt raskt svar

:?::?::?::forvirra::forvirra::forvirra:

:oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tror det er en vel forrenkling å sette et tidspunkt på når en skal sitte på åte og forvente rev. Min erfaring er at dette varierer veldig mye fra åteplass til åteplass og mellom hver enklelt rev. Tetthet til bebyggelse og hi er kanskje nøkkelfatorer her. Trail kamera er nyttig for å få info om når den enkelte rev kommer, og lese spor om morgen etter nysnø. Etter hvert vil du få en trend for din åteplass.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt 22 rev så langt i år, litt mindre enn forrige sesong her.. Men reven her i Vestfold kan ikke klokka.. Mesteparten er skutt en time før skumring til det er mørkt og noen på morgenkvisten. Men har da seks eller syv mellom 12.00 og 17.00 også.. Har ikke åtte ute ennå, men i fjor var det mest trafikk på åtte mellom 18.00 og 23.00, og 05.00 og 07.00.

Link to comment
Share on other sites

De første revene som har dristet seg på åta mi, har vært der enten omring 19.00 eller 04.30 i starten på Desember, både i 2012 og 13. Etter hvert som de blir vant til åta kommer de i alle mørketimene. Kan vel legges til at Åta mi er veldig øde plassert, langt ifra bebyggelse.

 

Lønner seg vel å være klar litt før det begynner å skumre!

6n0QQQi.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig avhengig av hvor åta er plassert. Langt unna bebyggelse kan de fort dukke opp i skyminga. Åte plassert nært bebodde hus

gjør ofte at reven ikke kommer før det blir mørkt i huset. Så da spørs det når dere går og legger dere. Men, det kan godt dukke opp

en rev i 20-21 tida da også. Spørs litt hvor sulten og uerfaren reven er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...