Jump to content

Er det viktig å ha utskiftbare choker på en jakthagle?


Janerik49

Recommended Posts

En del o/u hagler selges med fast 1/4 og 1/2 trangboring og koster ca 2000 mindre enn de med utskiftbare choker. Er det viktig på en jakthagle som skal brukes til variert småviltjakt og kanskje på en rådyrpost av og til å ha utskiftbare? Eller ordnes det like godt med riktige patroner?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

"Halve Norge" skyter da leiduer med stål og halv choke.

Angrer selv på at jeg la ekstra penger i dette da jeg kjøpte ny hagle sist.

Bare eksta surr og usikerhet.Bedre å konsentrere seg om kinnkontaten

enn å bekymre seg om en har valgt riktig choke.

Hvis en derimot har forelsket seg i ei børse som bare kommer med utskiftbare,

blir jo saken en annen... :D

 

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Jeg savnet utskiftbar/justerbar trangboring i mine hagler når bly fremdeles var lovlig og det eneste som var lett tilgjengelig, med det utvalget av materialer og hastigheter som er tilgjengelig i dag er det lett (men litt kostbart og tidkrevende) å finne patroner som skyter akkurat så jevnt og tett du vil. Vismuth i 350 m/s og med filtforladning, stål i 400 m/s, stål i en kopp som åpner tregt, wolfram i ulike legeringer, kompositter og hastigheter, tunge og trege ladninger, store hagl, små hagl, etc. Leter du litt finner du nesten helt sikkert en kombinasjon som er akkurat slik du vil med nesten fritt valg av trangboring (så lenge den ikke er så trang at den hindrer valg av haglmateriale).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har en Baikal med fast trangboring. Etter å ha brukt denne i mange år fant jeg ut at det ville bli en helt ny verden med å bytte til en beretta i stedet med løse choker så jeg kunne bytte etter hvor og når jeg jakter i tillegg til at kvaliteten og følelsen var mye bedre.

Jeg bruker nå kun Berettaen, men samme trangboring har stått i i mange år, har ikke testet, men sikkert litt vrien å få de løs.

Følelsen med den er helt annen enn med Baikal, men bommer akkurat like mye, får like mye i sekken og har egentlig ikke behov for løse choker.

Behovet i dag tror jeg egentlig er mindre enn før, en kan variere en del med forskjellig ammunisjon og mye moderne ammunisjon krever ganske åpne choker uansett.

Følelsen/savnet ved å ikke ha løse choker er vel i de fleste tilfeller større enn praktisk nytte.

Link to comment
Share on other sites

Første skuddet blir ofte litt nærmere en andre så greit med litt mer samling på andre skuddet uansett. Selv skyter jeg 98 % med lm choke som er mellom IC og mod som i trådstarter hagle. Dette fordi jeg har har halvauto. Både på trap, sporting og jaktu

På skeet bruker jeg skeet, og noen ganger ic eller skeet på leirduesti med bare korte hold. Ellers tilbake til lm

Link to comment
Share on other sites

Før S.Crew fant opp utskiftbare choketuber var alt bare elendighet; folk gikk rundt i skog og hei og skjøt og traff ingenting. Det fine med det var jo at det var fugl og hare overalt! Så kom denne nymotens oppfinnelsen, alle byttet på choker og satte inn 11/19 choke oppe og 23/37 med sving mot høyre og ekstra spin mot klokka. Og vi vet alle hvordan det gikk-nesten tomt for både fugl og fisk er det blitt!

 

Har hatt en hagle med utbyttbar choke, skrudde i en improved første dagen jeg hadde den og så meg aldri tilbake. Ikke tok jeg ut choken noen gang heller så da hagla ble solgt til en Egon Olsen hadde den igrunnen ikke utskiftbar choke lengere. Det gjorde ikke noe sa hr.Olsen-han skulle sage av løpet allikevel han. Med den hagla vant jeg et praktisk haglestevne (herregud for et styr det ble av det...), skjøt sjøfugl, et par harer, en og annen rype og massevis av orange tefat (noen ganske få katter ble det også). Og alt i dette avsnittet er utrolig nok sant! Det forrige er jeg mer usikker på da!?

 

Altså, jeg mener utskiftbar choke er en hype og bare tøv! Men det som er avgjørende er ikke skrutut eller gravyre av setter som skiter; det er om hagla passer deg sånn noenlunde!

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg mener utskiftbar choke er en hype og bare tøv!
En påstand som helt sikkert er gangbar for svært mange. MEN, dersom man f. eks. jakter rype med hund, og utnytter hele sesongen vil man på et tidspunkt kjenne behovet for å skru på tutene. Fra å stå midt i kullet med lettskutte kyllinger i september, til lange hold og tett vinterdrakt i februar vil man ha ulike krav til våpenet. Driver man i tillegg med skogsfugljakt og pleier å grine seg til hagleposten under rådyrdrevet så bør man ha litt justeringsmuligheter.

 

Alternativet til å bytte choker er å bytte ammo. Men man kommer aldri helt i mål med det uten å bytte tuter hvis man jakter allsidig. Neste gang du treffer rypejegere på fjellet, ta en titt på fangsten Deres. Noen har istykkerskutte, blodige og fillete fugler. Andre har fugl som ser ut som om de ligger å sover og bærer lite spor av avlivning. For mange jegere, spesielt nedover på kontinentet er det en æressak å ha fine slakt. Noe som selvsagt også påvirker kvaliteten på råvarene. Fine, rene og hele ryper kan fint henge mye lenger enn anbefalte 40 døgngrader.

 

Har jeg gjester til rypemiddag og en frue kommenterer at hun ikke får slike ryper hjemme sette jeg øya i gubben og spør: -Hvilke choker bruker du? :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har utbyttbare choker og her er min erfaring.

 

Jeg satt inn imp cyl i nedre løp og 1/4 i øvre, det har stått der siden. Jeg leste en plass at patronen og forladningen betyr mere enn choken. Det er mye mulig for jeg får forskjellige samlingen på forskjellige patroner.

 

Men haglen min har jeg skutt gjess, ryper, ender, rådyr, rev, mink og annet rart. Aldri hatt problemet med at truffet dyr ikke dauer, det er mere skytteren (megselv) om han treffer eller ei som betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig oppfattet JanErik49, halv og kvart holder stort sett til det meste.

Ulike patroner (fabrikat, ladninger, haglstørrelser osv) gir, som det er nevnt av andre her, ulike skuddbilder, så man kan like godt veksle på ammunisjonen, som å skru choker ut og inn. Mindre ræl å huske på og drasse på også. :D

Men skyter du dårlig på lerduebanen e.l., har du mindre å skylde på med faste trangborringer. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hørt skylde på feil choke fordi de bommer så mye... :wink:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Janerik.

Du vil nok fint klare deg med fast 1/4 + 1/2 choker til normal jakt.

 

Av mine egne hagler er det kun en som har utskiftbare choker (Beretta 687).

Det er dog denne som blir brukt mest, både på bane og til jakt.- Til forskjell fra andre på tråden så bruker jeg disse aktivt.

På banen blir det brukt alt i fra skeet til og med 1/2 choke,.. trangere enn 1/2 blir så godt som aldri brukt,- ikke heller på jakt.

 

Ved jaktstart på fugl (rype/skogsfugl) bruker jeg som regel ren cyl og skeet eller cyl og impr cyl.-- Ja, jeg jakter med hund.

Senhøsten, fra Okt. og ut sitter impr cyl og 1/4 ofte i og med de klarer jeg

det meste...

Til ditt spørsmål... er det viktig med dette ? - Det blir selvsagt opp til deg å avgjøre.

Om man ikke er såpass interessert i sitt våpen at man ikke gidder å pusse det og ta vare på,.. og lar chokene stå i årevis og ruste fast.- Ja da er det liten mening i og selvsagt ikke heller viktig å ha denne muligheten.

 

Jeg vil likevel si at det å kunne skifte choker vil gjøre våpenet mer allsidig, i først hand på bane men også for allsidig og variert jakt.

Er vel en grunn til at de aller fleste våpen som selges har denne muligheten.- Dagens kunder vil tydligvis ha dette.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Kjøp like gjerne med faste choker. Har hatt begge deler i o/u. I den første ble det til at jeg til slutt glemte å skifte og glemte hvor chokene var hen. Klarte å dra på skogsfugljakt med helt åpne choker etter due, feks. Etter det hadde jeg en med 1/4 og 3/4. Savnet aldri muligheten til å skifte. Nå har jeg en halvauto. Her føler jeg kanskje at det kan være litt mer hensiktsmessig. Til leirdue og due er det greit å ha helt åpen. Til alt annet bruker jeg 1/2. Enkelt og greit. Må bare huske å bytte tilbake til åpen når jeg skal på leirduebanen og skyte stål.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte halvautomaten min i i 2011 og har siden den gang kun brukt 1/4. På andreskuddet pleier jeg å legge i en patron som skyter litt trangere da jeg bare har tilgang på en choke i et løp.

Nå synes jeg riktignok det er artig å teste patroner osv. og har funnet min greie for hvordan jeg kan variere "choke" ved å bytte paron.

Som andre har nevnt her ovenfor får man mye gøy skyting for et par tusenlapper.

Link to comment
Share on other sites

Til leirdue og due er det greit å ha helt åpen
Da vil du garantert ha så glissen sverm at mange leirduer kommer helskinnet igjennom til tross for et godt skudd. 1/2 (***) gir bedre og riktigere tilbakemelding for å evaluere skuddet.

 

Ok. Da har jeg lært noe nytt. Har i grunn hørt fra mange at på leirduer bruker man åpne choker pga korte hold for å være mer sikker på treff, og ikke minst pga stålammunisjon. Men, stål i 1/2 choke, er ikke det litt risikabelt da? i 20 kaliber blir det jo litt "sugerør", føler jeg. Stålammo til leirdua var hovedgrunnen til at jeg kjøpte den åpne (er det cyl det heter?). 1/2'en var den som var med da jeg kjøpte hagla, og jeg ble anbefalt mer åpen for stål, så da bestilte jeg det.

 

Har aldri prøvd på pappskive for å se "samling", men burde kanskje gjøre det... Kanskje det er glissen sverm som gjør at treffprosenten er dårlig. Har i grunn skyldt mest på at jeg har gått over til links, og det er kul i helsike vanskelig å vende seg til synes jeg. I tillegg er det halvauto, og det er mildt sagt noe jeg ikke helt har sansen for (kjøpte for å prøve links, bare, da den kan shimses tilbake til høyre igjen om det var totalt mislykket, men jeg får nå prøve øve og atter øve, for høyre er nok uaktuelt i fremtiden uansett).

Link to comment
Share on other sites

Med litt trening kan en lære seg å bytte choker lynfort. Omtrent som å avsikre hagla! Etter å ha lært seg dette vurderer en bare viltets art størrelse og hastighet og setter inn den best egnede choken der og da. Går det fullstendig til helvete er det bare fordi en ikke har øvd nok! Øvelse gjør mester!

Link to comment
Share on other sites

Med litt trening kan en lære seg å bytte choker lynfort. Omtrent som å avsikre hagla! Etter å ha lært seg dette vurderer en bare viltets art størrelse og hastighet og setter inn den best egnede choken der og da. Går det fullstendig til helvete er det bare fordi en ikke har øvd nok! Øvelse gjør mester!

 

:lol::lol::lol:

 

Chokebytte omtrent som å avsikre, DET har jeg lyst til å se! Kan ikke du være så snill å lage en video?

Link to comment
Share on other sites

utskiftbare choker er ikke et must,

men jeg har det, og har byttet flere ganger.

Med dagens mange varianter av ammo så kan man bytte ammo hvis den ikke sprer som man ønsker, eller man kan bytte choke.

En stålpatron til jakt jeg prøvde, hadde sverm på 125cm på 20m i åpen (cyl).

nå har ikke jeg testet den i 1/2, men om jeg hadde gjort det kunne den hadd en grei sverm der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...