Jump to content

Skyter jeg bedre med en finere/dyrere hagle?


Janerik49

Recommended Posts

Jeg har en STAR o/u med enkel avtrekker (27EM-1C).Det er en grov og usjarmerende børse som mange ser litt overbærende på. Jeg tror den passer meg så noenlunde når det gjelder utvendige mål. På lerduebanen har jeg vært 8-10 ganger og skutt 5-600 skudd. Jeg skyter elendig. Rekorden er ca 60 % av duene på en runde.(med flere dårlige treff).

 

Jeg tenker av og til på om jeg burde skaffe meg et mer standsmessig våpen. Hvis jeg kjøper en hagle av kjent fabrikat til 10-15 000 kroner, kommer jeg da til å skyte/treffe bedre? (alt annet uendret). Jeg forstår selvfølgelig at øvelse og instruksjon har en plass i dette bildet, men jeg tenker nå spesielt på betydningen av hagla.

 

Noen som vil ytre seg? Takker for alle innspill, uansett om de går på bekostning av mitt vett og min forstand :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det spiller liten rolle om hagla er billig eller dyr, om den ikke er tilpasset den som skyter med den.

Billige hagler har ofte færre justeringsmuligheter i utgangspunktet, og vice versa på enkelte dyrere hagler.

Uansett bør de fleste som skal skyte godt med hagle, koste på seg å få hagla tilpasset sin egen kropp og skytestilling.

Uten en GODT tilpasset hagle vil de aller, aller færreste skyte bra.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd andre hagler med litt lengre/kortere kolbe på banen da? Ofte har de utlånshagler på banen og da også i forskjellige størrelser. Prøv to serier med en som muligens passer bedre.

 

En ting er sikkert, du treffer ikke bedre med en dyrere hagle fordi den er dyrere, muligens da bare hvis den passer bedre. :winke1:

 

En annen mulighet er at du har dårlig skytestilling, sikter/skyter feil? Det kan bli retta opp ved god instruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke nødvendigvis bare prisen på utstyret og antallet justeringsskruer det kommer an på.

 

Antallet tusen skudd har ofte vel så mye å si, uansett gren man skyter. Det er teknisk umulig å bli flink i dette uten å trene. Masse. Og da er det selvfølgelig en fordel at man har det gøy når man trener, slik at man faktisk gidder.

 

Når dette er sagt, så er det ofte kvalitetskontrollen på maskineringa av deler som skiller dyrt fra billig utstyr. Og veldig mye av dette kan du med letthet fikse sjæl med å polere glideflatene fra "litt grov fil" til "speil" selv (forutsatt at du føler deg komfortabel med å demontere en avtrekksmekanisme. :)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillene! Da har jeg fått litt å tygge på. Jeg har en følelse av at jeg bør få kontrollert hvor godt eller dårlig dette "russerjernet" egentlig passer til meg før jeg tar noen beslutninger med betydelige økonomiske konsekvenser. Kanskje jeg kan betale en børsemaker litt for å ta en titt på meg og børsa?

 

JanErik

Link to comment
Share on other sites

Etter noen skudd fikk jeg vondt i kinnbenet og ble en tanke blå der.

Dette får meg til å tenke ett av to: Skytestilling eller for lavt skjefte. Problemet tyder på for dårlig kinnkontakt, slik at haglen i rekylbevegelsen får akselerere og slå deg i kinnet etter at den har kommet opp i hastighet. Har du god kinnkontakt følger du haglen i rekylbevegelsen.

Link to comment
Share on other sites

Først et tips: Videoen som denne

er laget for er et glimrende kjøp, om du får tak i den.

Den første som Jim114 linker til sier det meste. En gull-video.

 

Det er mye riktig i det som blir skrevet her, og "alfa og omega" er å få en våpensmed, eller en med lang erfaring i tilpassing av hagler (enkelte butikkansatte besitter betydelig kunnskaper her...), til å kikke på deg og hagla sammen. De fleste gjør dette uten at det koster deg stort, om noe i det hele tatt. :)

De fleste lerduebaner har NJFF-kursede hagleinstruktører og hagledommere som besitter mye kunnskap om hagletilpassing og skyteteknikk. Ta deg en tur på litt forskjellige baner, og hør med folk der. Spør etter hagleinstruktører, kursede sådanne, og de dukker som regel opp. :winke1: (Jeg er selv kurset som hagleinstruktør og hagledommer, gjennom NJFF, og koser meg når folk ber om hjelp på banen :) )

 

Kolben/stokken på ei hagle kan og bør justeres opp og ned (kolbekam-justering), justeres på lengden (kolbelengde), justeres med tanke på vridning av kolben/stokken fra låskassa og bakover og ikke minst ut/inn eller høyre/venstre "knekk" ved overgang låskasse til kolbe/stokk. :shock:

De færreste skyter veldig godt med en helt standard hagle. :(

 

Blått kinn tyder stort sett på for høy kolbekam, og ikke for lav. Høyere kolbekam gjør at du får for stor kinnkontakt med kolbekammen, og får et slag som er hardere enn det bør være. For lav kolbekam gir sjelden blåmerker, men ingen regel uten unntak. :winke1:

En justerbar kolbekam kan monteres på nær sagt alle hagler, og koster fra kr. 1.500.- og oppover. Du får også justerbare kolbekammer som også kan justeres sideveis, uanhengig fram og bak, slik at du til en viss grad kan justere cast off (kinnkontakt i forhold til løpet sideveis) i tillegg til høyde. :D

Lengde på kolben kan meget enkelt endres, ved hhv å legge på mer i bakkant, evt ta av mer i bakkant. :D

Med disse justeringene gjort riktig ligger du meget godt an, uansett om hagla koster kr. 1.500.- eller kr. 150.000.-.

 

Om du er litt fingernem, kan du montere både justerbar kolbekam med cast-off justering og kolbeforlenger selv (ligger ofte kit til egenmontering på finn.no). Men det er vel anvendte penger å la proffe folk fikse dette for deg.

 

Når tilpassing av hagla er gjort riktig, er det som folket her sier, bare å begynne å trene, og trene masse! :mrgreen:

Pass også på å få en skikkelig innføring i riktig skyteteknikk av en hagleinstruktør, og ikke bare en som "kan alt" og som har "skutt med hagle i flere hundre år..." Det er like mange ubrukelige forstå-seg-på'ere på en bane som det er haggel i ei patron... :wink:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...