Jump to content

Vanskelig å få tak i 17 hmr ammunisjon?


cissaman

Recommended Posts

jeg har ingen god erfaring med 17hmr på spisbart småvilt. brukes kuler med liten expansjon så syns jeg personlig at viltet bakser mye før det dør. (fmj+ game point) due,rype er greit nok men på gås,skarv,ender etc så foretrekker jeg v max og da blir det mye søl syns jeg. vil ikke at viltet skal lide lengre enn nødvendig derfor foretrekker jeg den type ammo. på quad børsa mi så har jeg også 22wmr pipe og den foretrekker jeg på småviltjakt av den enkle grunn at det dreper kjappere uten så mye søl.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen god erfaring med 17hmr på spisbart småvilt. brukes kuler med liten expansjon så syns jeg personlig at viltet bakser mye før det dør. (fmj+ game point) due,rype er greit nok men på gås,skarv,ender etc så foretrekker jeg v max og da blir det mye søl syns jeg. vil ikke at viltet skal lide lengre enn nødvendig derfor foretrekker jeg den type ammo.

Dette er akkurat samme reaksjon som man får når man sender en vanlig ekspanderende kule gjennom bogen på et storvilt. Veldig skjelden de "flater ut" på stedet. Men jeg ser problemet om viltet stikker langt. Da kan det være vanskelig å finne igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bsare skutt due og kråke med 17hmr; gamepoint. Lyset går fort da, og det er ikke så galt med skader. Det er jo en del som jakter rev med denne, med godt resultat. Kanskje gåsa er mer hardskutt? Jeg forstår det godt om 17 hmr er marginal på gås, det er jo en utrolig liten kule dette! riktignok i 800 m/s, men det er da heller ikke allverdens hastighet. Jeg ladet 22-250 opp i 1200 m/s da jeg jaktet med den... Det blir en HELT annen splættereffekt på kråka!

Link to comment
Share on other sites

beklager hvis jeg takker på noen ømme tær..... 17hmr er greit det,men 22wmr er etter mitt syn bedre på jakt. har ikke sagt at den er "best" men den er god på vilt. nå er vel 17 hmr en versjon av 17 mach2 som ikke var allværdens ??eller?? så er jo 17hmr også "forsterket" med 17 hmr super mag.. hvorfor??? hvis alle var så fornøyde så er vel det unødvendig?? eller?? den gamle 22wmr er u forandret, self med noen ammo forbedringer som alle andre . jeg har som sagt begge 2 og når det gjelder avliving uten spreng effekt søl så foretrekker jeg 22wmr.hvis man skriver "ikke så galt med skader" så betyr det jo at det må ha vert litt skader da? ammo prisen er litt lavere med 22wmr også. jeg sier ikke at 17hmr ikke er brukendes,men på jakt så er mi erfaring at 22wmr faktisk er en god del bedre.

(nå skal jeg prøve å være stille i kaliber diskusjonen)...... beklager i gjen :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

17hmr = 22 winmag strupt ned

17 Mach2, = 22 stinger stupt ned

 

Slik har jeg forstått det.

 

Ad ømme tær. Det er litt vanskelig å forstå at noen har sterke følelser i forhold til 17hmr eller 22win mag...? Man bruker det man liker best vel. Jeg har begge, men får en helt annen presisjon på 17hmr. I mine øyne er det en svært marginal patron, brukendes til svært lite. Fin på kråke, fin på due/rype, og fin dersom man vil beholde pelsen på rev. På jakt bruker jeg stort sett 6.5x55. går helt fint å skyte fugl med, slukker lyset på reven og er ideell på rådyr. Mine 2C.

Link to comment
Share on other sites

dette bare forteller nok engang forskjellene i forskjellige børser. min 22wmr går like godt/dårlig?? som min 17 hmr. hadde jeg hatt en "helt annen"-les dårligere presisjon i 22wmr kontra 17hmr så hadde jeg begynt å lete etter feil på børsa og ikke i kaliberet. begge mine går godt. ang sterke følelser så er dette ingenting i forhold hva jeg føler når vi diskuterer 6,5,eller 308, 3006 etc etc. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt anbefalt 17 hmr til rypejakt, for kunne skyte på litt avstand, ingen problemer med mye ødeleggelse av vilt ifølge de her som bruker det i alle fall. Men med den retningen som denne tråden har tatt er jeg i alle fall mer sikker enn noen gang på at jeg har valgt rett type våpen, koster meg 1590,- for et løp i 22 wmr om jeg skulle få lyst på det: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...