Jump to content

Tilbakemelding på førstegangsrigg


TonyR

Recommended Posts

Vinglet mye frem og tilbake på hvilken del av forumet jeg skulle poste denne i, men etter grunding evaluering (i et minutts tid :D ) så endte jeg her på "langhold".

 

Min situasjon er som følger: Aktiv pistolskytter med bestått jegerprøve skal handle seg ei rifle for første gang. Lyst til å prøve litt jakt og ha mulighet til storvilt, men kjenner jeg meg rett så blir 99% av skudda tatt på bane og da på så lange hold som mulig. Det går gjerne noen hundre skudd hver gang så ammo må også være fornuftig priset. Gjør som jeg har gjort med pistol og kjøper skikkelig kvalitet med en gang.

 

Har vel landet på .308 og det er det som nå står på søknaden. Mye grunnet av at det er billig og lett tilgjengelig ammo og smeller godt nok til å kunne brukes på litt avstand samt storvilt. (Men tar gjerne innspill på kaliber også)

 

Av rifle har jeg blitt anbefalt Sauer 101, 202 303 etc, men dette er av erfarne jegere som stort sett kun er på skytebanen for å få godkjenninga til storvilt. Jeg er ikke spesielt opptatt av at rifla skal bæres rundt i mange timer på ryggen, men mere opptatt av at det er solid kvalitet som prikker så tett som mulig på lange avstander. Tipper det for det meste blir skyting på 300m, men moro å kunne skyte opp mot en kilometer også når anledningen byr seg. Hva tror dere om denne løsningen? Andre tilsvarende løsninger til en billigere penge? Tittet litt på Steyr Tactical Elite også, men blir kanskje litt lett til langhold/bane?

 

Riflen jeg sikler mest på nå er Steyr SSG 08 i 308. Denne koster jo noen kroner, men jeg tar gjerne litt innspill på hvordan denne evntuelt vil fungere til behovet over. (selv om det sikkert er overkill for min del der jeg er nå..) Som begynneroptikk ble jeg anbefalt "Vortex" av Jaktdepoet med hensyn til pris/ytelse og at det ikke er spesielt viktig med at denne skal fungere i skumring etc. Var da snakk om 4x16 44 til 5000. Hva slags optikk og forstørring kan anbefales til overnenvte "behov"?

 

Takknemmelig for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Vortex 4-16x44 er ikke en skumringskikkert. Det er svært få kikkerter som er gode skumringskikkerter, OG kan lobbe ei 308 kule til 1km. Vortex Razor HD er en halvbrukbar skumringskikkert, og vil virke. Men den er svær. Ikke noe å gå og bære i ferdigstilling.

SSGen er alt for tung til å gå/jakte med rifla i hendene som den er - til å gå til post er den OK

308 er ikke noe spesielt effektiv på 1000m. Iallefall ikke for en førstegangsbruker, og i HVERT FALL ikke med billig ammo :wink:

 

Elgjakt foregår heller ikke på langt hold, og iallefall ikke til å begynne med, og helst ikke med 308... Det beste hadde vørt to rifler her.

 

Siden jakt er sekundært, så skal du ha langholdsrifla, og bite den i deg på jakt, been there, og det funker til man blir lei eller får mer penger.

Det som IKKE funker her er Vortexen, Vortex har kikkerter i flere prisklasser, fra el Cheapo Diamondback til (nesten) toppklasse Razor HD (jeg har to av de siste) Viper, eller Viper PST som er det du får for 5000 er greie og gode dagslys langholdskikkerter. 50mm er en nødløsning om skumring er med i bildet. Men elgjakt er som regel om dagen.

 

Se hardt og lenge på diverse Tikka T3, brukte Sauer 200STR, Sako TRG - og se, snakk med, besøk noen langholdsskyttere før du bestemmer deg, og skyt helst litt også. Bli evt med noen på jakt først også - hvor holder du til?

 

 

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Krister - skriver mye fornuft her.

 

Til bruken din er 2 rifler det beste valget. Om poenget er best mulig presisjon på 300m er 308 en super patron, vel så bra som en 6,5. Som skyterigg der maks presisjon for minst mulig penger er det liten tvil om at en 200 STR er det beste valget. Relativt lav pris, billige piper, bra presisjon og ganske lett tilgang på deler.

 

Som multipurpose rifle til både jakt og bane så er min ærlige mening at den suger lut - og til dere som kommer løpende om bukken og havresekken har jeg i løpet av årenes løp bygget om en del stk STR i håp om å lage en bra JF/Jaktrigg av dem. Etter et halv dusin ulike skjefter, 4 ulike kalibere og minst 100k senere er og blir fakta at det er en matchrigg, bygget for å være akkurat det og er ganske super til det bruket.

 

SSG08/TRG/AI osv er i min verden ikke veldig mye bedre. ALT for tunge og bælete til jakt, men supre banerigger.

 

Til en begge deler rigg ville jeg kjøpt en Sauer 202 Wolverine, en Sako LR, en Rem Sendero/VSSF eller for den sags skyld en Howa Varmint/GRS eller en Tikka Super Varmint. Alle gjør susen. Ferdigrifle som jeg er særdeles glad i og som er PRESIS i 308 er Steyr SSG 69. Skitt samme at stokken og underbeslags er litt plastic fantastic, men det er fortsatt en av de absolutt mest presise riflene som har blitt og blir produsert. 10sk/80mm-300m garantien er bra uansett hva rifla heter. Til 19k er den ikke all verden dyr heller.

 

Om du ikke lader selv - begynn med det. Skal du til 1000m kjøp ei rifle i 300 mag. Da kan du skyte billige 168/155grs kuler til trening inntil 500m og tett på tangerer en 338 Lapua de få gangene du skal skyte skikkelig langt om du bruker 230 Berger som ballistisk sett er omtrent som 300 Matchking i .338.

 

Så rådet er ganske kjedelig - kjøp en 200 STR til bane og en passe grom 300 mag til jakten. Så setter du på en banekikkert på Saueren og en bra opp til 12x kikkert til jakten. Da er du dekket ut til 500m som er mye lenger enn du skal prøve deg på i skogen. Statistikken er seriøst imot deg med en gang avstandene blir over 350-400m og målet er av hjortevilt størrelse.

 

Men selvfølgelig havesyke er vondt for lommeboken når en er hardt angrepet. Og en SSG 08 er ganske så grom ;-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for masse gode innspill her. Jeg ser jo nå at jeg trenger to rifler og jeg har mere enn god plass nok i "garderoben" til det også.. Blir først å fremst å kjøpe ei solid banerifle som nok primært brukes på 200-300m, men funker på lange avstander også. Plukker opp ei ren jaktrifle litt senere. Det gjør det kanskje også litt enklere å gi anbefalininger når det ikke trenger å både være fisk og fugl på en gang :)

 

Med innspillene over og refleksjoner rundt "havesyke" synes jeg følgende rifler i 308 ser spennende ut

 

Sauer SSG 3000 Tactical

Tittet litt på STR200. Ser ut som et solid arbeidsjern, men så litt kjedelig ut og noe "alle" har? Hvor får man eventuelt kjøpt disse? Vil SSG 3000 være bedre til dette bruket? Er SSG3000 brukanes ut av esken eller bør noe gjøres med den (foruten optikk etc.)?

http://213.162.225.74/F0216/main.aspx?p ... G-H24B-308

 

Sako TRG-22

Denne kjenner jeg absolutt ikke. Aldri hørt om, men skal være bra?

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ri ... k-308-win/

 

Steyr SSG 08

Samme som jeg i utgangspunktet startet tråden med her. Forelsket meg litt når jeg var å så på denne, men den er HELT på smertegrensen når det gjelder pris. Spesielt med tanke på optikk, ammo, tant og fjas som kommer i tillegg. Hadde jeg funnet denne brukt i 308 til en god pris hadde jeg nok kjøpt den på flekken.

 

Tikka T3 Tactical

Kjenner heller ikke denne, men virker jo spennende og til en pris som er litt mere hyggelig enn mange av de andre listet her.

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ri ... in-24-lop/

 

Også var det jo detta med optikk da.. Det jeg fikk høre var at med mindre jakt i skumring var viktig så holdt det lenge med en Vortex til rundt 5000 og at det var lite å hente på en banerigg før man da beveget seg nærmere og over 20.000..? Noen konkrete tips til "mye for penga" optikk som passer til de over og primært brukes på 300 meter på bane, men som også kan gjøre jobben opp mot 500-600m osv? Kan sikkert legge 10 laken i det om nødvendig, men noe over det blir smertefult.. Kanskje noe å hente på å kjøpe brukt?

 

Holder til i Drammen/Hokksund området. Skyter på Hokksund Pistolklubb i dag og blir vel primært å bruke baneanlegget ovenfor på Myrspiten for min del (denne er vel bare 200m tror jeg.. med mulighet for noe lengre..)

Link to comment
Share on other sites

Tittet litt på STR200. Ser ut som et solid arbeidsjern, men så litt kjedelig ut og noe "alle" har

Det er fordi den virker :wink:

 

Skyttervesenet selger disse, de koster 15 000-ish med dioptersikter. Dersom ambisjonen din er å skyte 300m på bane, sivilt i Norge, så er dette den eneste fornuftige rifla å tenke på. Entyperifle i det største skytterforbundet, og i korthet - skal du skyte mye, på bane - du kommer ikke utenfor. Ikke om du ikke har egen bane, eller bor i et snevert omåde der andre forbund har baner.

 

En SSG3000 er helt nøyaktig lik en 200STR, bortsett fra den ubrukelige flammedemperen. Og selvsagt stokken - men du kan kjøpe en 200STR OG en SSG3000 stokk for mindre enn en SSG3000. Men klart, da er det stemplet SSG3000 på på låskassa, og ikke 200STR. DEt er jo såpass mye kulere at det er verd litt 8)

En annen ting, løpet som kommer med 200STR er bedre til baneskyting. SSGen er laget for å løpe rundt og sloss, og har samme løpet som juniorrifla 200STR Jr. Tynnere og kortere. Samme, du kan bytte, mix'n match.

 

Idar har veldig ofte, irriterende ofte, rett, og det er ikke lett å finne noe å være uenig med han i. Likevel: Har du til på begynne med kun råd til EN rifle, så fungerer både TRG22 og Sauer 200 såpass til jakt at det går an, jeg har nå skutt 8-10 rådyr med min, de klaget ikke. Men det er et tungt svin å hale rundt på, min jaktversjon er en SSG3000 stokk, Sauerkassa, og et avsaget gammelt 308-løp. Demper selvsagt. Den blir brukt endel selv om jeg har rene jaktrifler, fordi den er så kort (kan kaste den på tvers i bilen f.eks.), og til postjakt, nattjakt, vel, den ligger stødig med sine 6-7kg inkl. en lyssterk kikkert.

 

P1010255_zpscb74251f.jpg~original

Sauer 200STR, 308Win 40cm pipe, McM SSG3000 stokk, March 3-24x42, Atec Maxim

 

På 500m gjør den omtrent dette, uten at man trenger å være magiker.

5018820F-0AA1-4ED7-B83D-652D1208464A-2047-000004644B269651_zps57dc213a.jpg~original

 

I vindstille gikk det an å lobbe kuler i svarten på ei 300m skive på 1100m hold, men det skal ikke være mye vind før 155gr Scenar i 780m/s får en hel del vindavdrift på en kilometers hold - det er nokså drøyt å påstå at denne rifla er "effektiv" på 1000m. Med langløpet, og 175gr Scenar L i 875m/s begynner vi å snakke, men det er enda et stykke igjen til en fornuftig ladd 6.5x55. Og den blir et vesentlig større helvete å dra på.

 

Saueren skal forresten ikke i noen "garderobe", den er et konkurransevåpen.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tittet litt på STR200. Ser ut som et solid arbeidsjern, men så litt kjedelig ut og noe "alle" har?

 

 

Hadde ikke DFS brukt 200STR hadde alle wannabelangholdsniperene i landet betalt i bøtter og spann for å få kjøpe en... (omtrent som med pøll; lag en i grønt, kall den noe kult og selg den for 3 ganger prisen......)

Link to comment
Share on other sites

Ferdigrifle som jeg er særdeles glad i og som er PRESIS i 308 er Steyr SSG 69. Skitt samme at stokken og underbeslags er litt plastic fantastic, men det er fortsatt en av de absolutt mest presise riflene som har blitt og blir produsert. 10sk/80mm-300m garantien er bra uansett hva rifla heter. Til 19k er den ikke all verden dyr heller.

 

Trodde alle andre enn meg helt hadde glemt disse :shock:

Det hender avogtil at de svever forbi på Finn.no,- det røsker i lommeboken hver eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som meg! 200str til bane, t3 hunter i 6.5x55 til jakt, og en svær t3 super varmint i 300wm til langhold! Bare å levere lottolapp ;)

 

Fra spøk til side, jeg hadde kjøpt en t3 super varmint om du skal bruke den på jakt. Den klarer bane-biten såppass godt, og er mer hendig på jakt enn en 200str.

 

Er det kanskje snakk om 4 jakt-timer i året, gå for 200 STR, tvert! Kjedelig, kanskje? Jeg synes ikke det. Den brukes av landets beste skyttere, og det er en grunn til det. (Det er flere, men dere skjønner hva jeg mener)

Link to comment
Share on other sites

Var litt i samme båt for noen år siden. Hadde lyst på Sako TRG fordi den hadde løsninger jeg likte. Fikk da prøve en TRG-22 og en Sauer 200STR med McMillan stokk. Etter det ble jeg bare i tvil. Og etter mye om og men inni hodet kom jeg frem til at det meste talte for å kjøpe en Sauer.

+ Bedre egnet kaliber for generell skyting på forskjellige avstander

+ Mulighet for DFS bruk

+ Billig

+ Billige deler og alle har det.. Magasiner, løp, alle andre deler på børsa...

Eneste minuset var vel DFS stokken, som med fordel kan byttes ut for annet enn DFS skyting, men ikke noe must.

TRG

+ bygd fra bunnen av som "skarpskytterrifle"

+ Bra stokk

- Vanvittig dyre originaldeler (magasin snaue 2000kr, tofot ca. 5000, kikkertmontasje ca. 4500kr)

- Dyrere enn en Sauer i innkjøp

 

Det endte opp med en TRG, da jeg kom over en med lite brukt originalløp og løp i .260 Remington. Det gir muligheten for nesten det samme som 6,5x55. Fikk da i pose og sekk og angrer ikke.

I ettertid har det blitt en 200STR også.. Og vurderer hver dag å få tak i et løp i .308 og en "mere egnet til jakt" stokk for å begrense antall våpen i skapet. Det gir en del fordeler.

 

Jakt med lange og tunge børser går forsåvidt helt greit. Har logget to rådyr med TRG'n. Et med 70cm .260 løp og et med 66cm .308 løp. Avstand, ca 50m og <20m. Dette med 5-25x56 S&B PMII oppå. .260'n har i ettertid blitt betydelig kortere og hendigere da jeg hadde et prosjekt her med å få den i jegerklassen på jaktfelt. Gikk med ca 20g margin.. :D Jeg har aldri hatt noe kort og lett rifle og jakter hittil på steder der det ikke er så mye gåing at ikke jeg klarer å dra med meg stor og tung børse, men det hender jeg ønsker meg en T3 i noe så kjedelig som 30-06 for å ha muligheten til all jakt med ei lita rifle.

bilde_zps29e92919.jpg

Link to comment
Share on other sites

Masse gode innspill og masse å lære! Var innom jaktdepoet og tafset på SSG 08'n i dag og den er jo ganske så praktfull.. Samtidig har jeg null problemer med å skjønne at en 200STR nok er det kloke valget her.. Både praktisk og garantert økonomisk sett.. Vingler med andre ord mellom følelser og fornuft. Tipset om å kjøpe en 200STR for å så bytte stokken er nok ikke så dumt, men oppi det hele her har det dukket opp en kandidat som skulle vise seg å bli nær samme løsning som en 200STR med en ny Mcmillan stokk, men dog billigere enn den pakka.

 

Noen som har kjennskap eller erfaring med denne? http://huntershouse.dk/kat1420-SIG-Saue ... -3000.html" target="_blank

 

Ligger jo litt omtale av den her også: http://www.snipercentral.com/ssg3000.phtml

 

Jeg kan få den til relativt grei pris (rett i underkant av 20k med to magasiner, bipod, hardcase etc.) Dette er jo i prinsipp en SSG 3000 som virker noe vidreutviklet. Stokken er ny for min del. Rent teknisk sett ser jeg umiddelbart noen praktiske ting kontra tidligere versjoner slik som enklere justeringer etc. Det at løpet "flyter fritt" aner jeg ikke helt om har noen praktiske fordeler, men det ser ut som om flammedemperen er fast i løpet .. ikke nødvendigvis noe pluss... Skinne på kassa - kjekt å ha.. Utseende så synes jeg denne ser ganske fresh ut.. Synes kanskje de andre stokkene (versjon 1 og mcmillan) er hakket vassere. Kan vel også bytte løp her for å skyte 6.5..

 

Denne løsningen vil med andre ord koste under halvparten av en Steyr SSG08 og sikkert prikke mindt like tett... Fornuft, fornuft...

 

Noen som kjenner til Sig Sauer SSG 3000 Target (.. Target utgaven som jo vel denne heter)? God pris? Fornuftig?

Link to comment
Share on other sites

SSG/STR whatever, det er samme låskasse med andre stempler, både kasse og piper er laget av samme folk, på samme maskiner. Stokken på den linker til er en modifisert STR-stokk ser det ut til, bare med den nye kinnstøtte-justeringa og høvla vekk sidevangene på framstokken, og svartmalt.

Den du linker til ser jo nice ut, tar STR piper, som er et poeng her i Norge da de koster halvparten av andre piper, og det ruller på seg med kostnader uansett... Fast munningsbrems (det er en brems, ikke en flammedemper) er vel, javel... den blir du lei av, og du blir mer lei av alle som maser om den. Det er nå engang ikke langholdsskyttere som ruler banene i dette landet.

Integrert picatinny er jo kjekt, men om den ikke er vinkla (og det tror jeg ikke den er) så vil du måtte finne på noe lurt for å få skutt på de lengste holdene, det er "ingen" som skrur flate skinner på STRene, og det er det en grunn til. Og så er du utelukka fra DFS-skyting. Dioptret går ikke på.

Men "whatever rocks your boat" :wink: Det er du som skal ha rifle, ikke vi.

 

En ting jeg lurer litt på er hvor mye du har tenkt å skyte? Hvor skal du forresten skyte? Og hvor langt, hvor ofte? Det kommer litt inn i mot hvor god tid du har seff, og om det du ser etter er å være kul på banen, kose deg med ei rifle du liker, og ha det gøy bare, nyte det sosiale, det blir mange fine dager på banen, og litt synd av og til med alle den smellinga nesten - eller om du vil bli "god", treffe best mulig i forholdene, og "beherske" mest mulig vind og faenskap.

Det eneste som kommer noen vei der er kuler mot skivene, mange kuler - det er det som skiller på stevner, og når ting skal treffes (husker ikke om du nevnte jakt og langt hold i samme setning) - ikke hvor rå børsa ser ut.

Har du råd til en SSG 08 OG ammo, så kjøp for all del den, jeg blir ikke lite misunnelig, men jeg har iallefall prioritert å skyte opp den halve SSGen i ammo (jeg har ikke RÅD til både en SSG OG ammo, og to Sauere...) Samt at det gir meg mulighet til å skyte i DFS, da får en jekket seg ned noen hakk hver gang en tror en kan skyte.

 

Ad kaliber, så går 308 og 6.5x55 piper om hverandre i både SSG 3000 og 200STR. Jeg kan garantere at du vil skyte bedre med 6.5x55. Trolig vil du lære mer av å skyte 308, du vil blåse av skiva oftere, og du må i det hele tatt tenke litt mer på de lengste holdene, og du må ha bedre teknikk for å ikke "sprette av skiva" i rekylen, og generelt for å holde treffpunkt. Så mer frustrert blir du helt sikkert.

 

STRen i sin orignale form er ikke voldsomt sexy, men den virker, er mye rifle for pengene. Å betale mer for at det skal stå SSG på låskassa er bortimot idioti etter mitt syn, men det er også idioti å kjøpe noe en ikke har lyst på. Og den SSG08en er lett å få lyst på - muligens helt til en har båret den litt rundt i skogen med kalde våte hender... Kolben er heller ikke godt egnet til "bag riding".

Men folk skyter jo godt med dem.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ferdigrifle som jeg er særdeles glad i og som er PRESIS i 308 er Steyr SSG 69. Skitt samme at stokken og underbeslags er litt plastic fantastic, men det er fortsatt en av de absolutt mest presise riflene som har blitt og blir produsert. 10sk/80mm-300m garantien er bra uansett hva rifla heter. Til 19k er den ikke all verden dyr heller.

 

Trodde alle andre enn meg helt hadde glemt disse :shock:

Det hender avogtil at de svever forbi på Finn.no,- det røsker i lommeboken hver eneste gang.

 

Samme her. Jeg har slitt ut et par stykker og det er med SSG69 jeg har de beste skytterminnene. Denne rifla er fantastisk lettskutt og gir uforholdsmessig bra skyteresultater i forhold til vekt og utførelse/smidighet. Erfaringen min er at jeg må slenge på en kilo i vekt for å oppnå de samme skyteresultatene med andre rifler på frihånd. Orginalskjeftet passer meg usedvanlig godt. I tillegg tror jeg lukketiden på SSG69 må være en av de absolutt raskeste av alle noe som forklarer hvorfor skudd ikke "spretter ut" lenger enn de gjør. Når nå CDI lager dropin underbeslag for AI-magasiner er SSG69 vrien å gå utenom i 308. Hvis man skal skyte "Stang" er det verd å nevne at sluttstykkevandringen på en SSG69 i 308 er kortere enn på en Sako Vixen I 222.

 

Jeg foretrekker flat underside med 5 skudds orginalmagasiner men her er noen bilder med CDI og AI magasiner:

 

Med 10 skudds magasin:

 

SSg69%201_resize.JPG

 

SSg69%202_resize.JPG

 

SSg69%203_resize.JPG

 

med 5 skudds:

 

1.jpg

 

SSG69 i godt selskap fra gode gamle HV dager i Avgrunnsdalen :-) :

 

Avgrunnsdalen1988.jpg

Link to comment
Share on other sites

SSG69en er lett å glemme, det er ikke ofte en ser dem.

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=7422

Vanskelig å finne noe å utsette på en SSG69. To ting muligvis om en absolutt vil..

 

Torf kan ikke skyte stang med SSG 69 :wink: , sivile kan kun gjøre det med Krag Jørgensen, Kongsberg M67 eller Sauer 200STR. Militært personell kan bruke AG3 eller HK416.

 

Her skyter jeg inn et spørsmål til Torf. Hvorfor lager (nesten) ingen rifler med låsklakkene bak lenger? Jeg kan komme på kun få (bortsett fra 22LR), S&L M68, SMLE, MAS 36, SSG 69, CG 3000 og Remington 788 - de fleste av dem viden kjent for sin boltgang og for fordelene de har ved hurtig skyting (kanskje ikke MAS36 og Rem788..). Men ingen er med oss lenger i noen grad?

Fordelene er jo boltgangen, og at hele rifla blir en 2-3-4 cm kortere. Ulempen er mer strekk i låskassa, mer strekte hylser ved hard ladning (hvor stort problem er dette egentlig) - er det bare "mainstreamisering" som gjør det?

Og om du skal gå den veien der - hvorfor ikke en Blaser R8 med en av de små GRS stokkene? Jeg har sjelden skutt ei rifle som var så "riktig", som Oscars GRS-R8 (R8 black og Decima Sporter, med en S&B PM II oppå)

 

SSG 69, den er litt dyr også. I våre dager, (dvs ikke i 1969) så gjør en Tikka T3 til halve prisen helt nøyaktig det samme + at en får uendelig mye mer aftermarket stash til den.

 

Ville jeg heller hatt en SSG69 enn en T3: JA!, men ville jeg heller hatt en SSG 69 enn 2 T3er, mjnja, mjno-vel, tja...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo nesten farlig å begynne å veie slike investeringer opp mot hvor mye de brukes. Hadde jeg gjort det med båten og motorsykkelen hadde regnestykket blitt svært lite fordelaktig. Fornuft og følelser er kompliserte greier.. :) Rent praktisk vil jeg tippe jeg kommer meg på banen ca hver annen uke og blir der noen timer. Banen jeg primært kommer til å skyte på er på 200m med mulighet for å hente rundt 50-100m ekstra. Noen ganger i året ønsker jeg å ta turen for å kunne skyte på lengre hold.. Rent praktisk sett vil jeg tro at det svært skjelden - kanskje aldri, blir over 600 meter. Har nok andre fritidssysler inkludert pistolskytingen til at jeg ønsker å konkurrere med rifle med annen enn kompiser og meg selv. Ønsker å utvikle meg og bli bedre, men ingen ambisjoner om å hente medaljer. Skal ha ei rifle til jakt også, men har konkludert med å ikke blande de kortene. Ender derfor opp med to rifler.. Denne her (yet to be announced..) til banebruk og med stor sansynlighet en Sauer 202 til jakt.

 

Har ingen problemer med å skjønne at 200STR ville være det absolutt mest fornuftige for mitt bruk. Problemet er som du selv er inne på.. Jeg har ikke lyst på den.. Nesten litt flaut å inrømme at det nok er på grunn av hvordan den ser ut da jeg gjerne skulle slått meg på brystet og sagt at det eneste som teller er kvaliteten.. Rent praktisk kunne jeg nok også hatt en bil som kostet godt under halvparten av det jeg kjører i dag og den hadde transportert meg på samme måten like effektivt og komfertabelt som den jeg kjører som koster det dobbelte, men av like vel ender jeg opp med å betale dobbelt fordi jeg har lyst.. og mulighet..:) Det som er veldig viktig for meg er at det estetiske ikke overskygger vikgitheten av kvalitet.. Først og fremst må det funke.. Deretter kan det gjerne se bra ut og føles riktig... Det er nok derfor jeg har siklet på de overnenvte riflene som jo både går - og ser bra ut.

 

Masse gode tips og tilbakemeldinger å få her! Hjelper meg å både navigere i jungelen av tilbud og kanskje.. kanskje balansere følelsene for hva man egentlig trenger og hva man ønsker, men aller viktigst bekrefte og få innspill på hva som kvalitet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nesten farlig å begynne å veie slike investeringer opp mot hvor mye de brukes

Ser ikke den, rifla bruker man jo hver dag :wink: Det er god grunn til å ha ei som er bra, og som en liker. Sauerene mine rekker knapt inn i skapet før de skal ut i bilen igjen. Det er moro å skyte, og blir man hekta så ryr ammo og tid ut - og hva slags rifle du kjøpte først betyr nada, for du MÅ ha flere.

Om du ikke skal skyte kan du jo bare drite i hele rifla og spise opp pengene på en fin restaurant - det må være bedre enn å ha ei rifle i skapet?

 

Et alternativ er jo å kjøpe noe billig ræl og se hvor mye en skyter, se hvor stort behovet er, baller det ikke på seg så var det ikke noe for deg uansett.

Eller en mellomting: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=32893619&searchclickthrough=true&searchQuery=rifle

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

med stor sansynlighet en Sauer 202 til jakt.

 

Kjøp 202 wolverine med matchavtrekk, en GRS jaktfelt stokk og et skikkelig kikkertsikte. God presisjon og du får jakte med samme rifla som du trener med. Får EAW skinne med tilt til 202, koster ca 1000 kr.

 

Kan du jo kjøpe til et tynt 308 løp og kappe det på 40 cm, da får du en kompakt og lett jaktrifle ved bruk av orginalstokk, forvandles på 5 min.

 

Skal du ha ren treningsbørse så er en STR 200 i enten orginalstokk, GRS eller SSG 3000 stokk i den fornuftige enden av skalaen. I den morsomme enden finner man diverse kreasjoner av AI, Barett, TRG, Blaser LRS, Steyr SSG 08, SSG 69... Custom bygg.

 

For prisen av disse ferdige børser kan man bygge mye morsomt hos børsemaker også.

 

Skal du bruke så mye penger på en spesialisert børse så er mitt tips at du kjøper det DU har lyst på, ikke hva alle andre synes passer sin økonomi. :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter råd her har jeg også en 200str, og ehh 4 forskjellige stokker og ymse løp til den litt avhengig hva den skal brukes til. Fantastisk børse. Jeg er ingen racer på rifle siden jeg primært driver med håndvåpen, men selv jeg klarer få skuddene i samme hull, veldig veldig takknemlig sak.

 

Pris per skudd i 6,5 og 308 med bra matchkule gleder også, ferdigladd for 3,5 gjør jo at du ikke begrenser deg hva trening angår.

 

Ellers har jeg stor forståelse for din fasinasjon rundt ssg08 og lignende, den deles.

Link to comment
Share on other sites

M67:

 

"Stang" var ment som hurtigskyting. En SSG69 med 10 skudds hadde vært skummel til "Mad minute". Jeg hentet noen presskytingspremier i gamledager og ble til slutt bedt om å skyte sent for ikke å hemme deltagelsen. SSG69 har perfekt utvidet magasinbrønn for raske magasinskift slik at jeg noen ganger fikk ut 7-8 skudd slik at std boltrifler med fast magasin var sjanseløse.

 

Låsklakkene bak har nok noen ulemper teoretisk. Når imidlertid skyteresultatet blir bedre oppveier det som regel ulempene. Jeg har ikke hatt noen problemer med rifler med låsklakkene bak. Hverken treffpunktforandringer i fuktig vær eller hylsestrekk med std-kalibre. Huntershouse har en S&L 54 i 416 Rigby stående. Det hadde vært et fint utgangspunkt for en kompakt 338LM.

 

Mot SSG69 mangler Blaseren magasinkapasitet. Matchpipene til R8 koster vel omtrent det samme som en barreled action uten avtrekk til SSG69.

 

Jeg skyter også den gamle OL-grenen "hjort dobbeltskudd" og her er SSG69 Tikkaen fullstendig overlegen. Blaser retrekker har også alt for lang boltbevegelse pr kalibergruppe for å være ideell. Jeg tror jeg engang målte at Blaser i 223 tilsvarte Sauer 80 i 300winmag i sluttstykkevandring.

 

I følgende video, skutt med CG1900 sporter i 222, ser man ladegrepet for dobbeltskudd. Denne CG1900 og en SSG69 har omtrent lik sluttstykkevandring.

 

Behovet for dobbeltskudd på jakt skjer aldri slik at kort sluttstykkevandring er helt uvesentlig.. 8)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha kjøpt Sako`en i denne annonsen: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49294186&searchclickthrough=true&searchQuery=sako#resultat?keyword

Stiller meg litt undrende til at den er helt ny, men det er vell en small sak å sjekke opp. By 9000. (Den er verd ganske mye mer om den er helt ny).

Kjøp den en vanvittig kikkert, ammo, diger lyddemper og en tofot for de 32 500 kr du sparer på å ikke kjøpe SSG 08.

Skyt! Går ut i fra at du ganske snart blir lei av den "kjedelige" stokken på Sakoen. Da sender du den til Rafdal og får montert en High Tech stokk. Denne kan du lakkere selv i alle regnbuens farger.

Når du etter hvert finner ut at den vanvittige kikkerten og den store lyddemperen er ganske uegnet til praktisk jakt, så supplerer du med en fornuftig kikkert og en mindre lyddemper. Da har du et komplett banevåpen og et supert jaktvåpen.

 

En SSG 08 med en Vortex til 5000kr skurrer i mine ører.

(Personlig så synes jeg at stokken på SSG er lite egnet til de fleste former for praktisk jakt)

Link to comment
Share on other sites

 

Også var det jo detta med optikk da.. Det jeg fikk høre var at med mindre jakt i skumring var viktig så holdt det lenge med en Vortex til rundt 5000 og at det var lite å hente på en banerigg før man da beveget seg nærmere og over 20.000..? Noen konkrete tips til "mye for penga" optikk som passer til de over og primært brukes på 300 meter på bane, men som også kan gjøre jobben opp mot 500-600m osv? Kan sikkert legge 10 laken i det om nødvendig, men noe over det blir smertefult.. Kanskje noe å hente på å kjøpe brukt?

Du ser på rifler fra 19k - 41k. Hvis kjøp av SSG08 og optikk til 10k gjør at du nærmer deg smertegrensen, hadde jeg kjøpt rifle til ca 20k, optikk til 15k-20k og ammo for 10k-15k. Tipper du etterhvert syntes SSG'n blir for dyr å ha stående i skapet (ved skyting hver andre uke) og du merker fort hvor upraktisk den er hvis du skal på jakt! Å selge en brukt SSG08 i 308 er nok ikke så enkelt heller...

 

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting som taler mot SSG 08en, iallefall i 308 - er jo at det må være kjedelig å ha ei så fin, dyr og fantastisk rifle, og ikke ha sjangs mot selv en 1500kroners, snart 50 år gammel M67-mauser, så snart (eller før) holdet kravler over en 8-900m...

Jeg har lyst på en sånn, men da skal den være i 300WM.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Joda, men som nevnt tidligere blir det svært skjelden jeg får mulighet til å bevege meg over 600m og et stort poeng for meg er å ikke betale meg ihjel for ammo da jeg ikke lader selv. (uten at jeg helt konkret vet forskjellen på 308 og win.mag når det gjelder pris) Jeg har planer om å lade selv i fremtiden og da blir det 338LM og nok oftere oppover mot kilometeren.

 

Ang. optikk så er målet å få på noe grymt over tid, men da det ikke blir mye skyting i skumring eller på over 600m med det første så blir det å kjøpe noe i mellomklassen til å begynne med og heller oppgradere med tiden.. Kjenner jeg meg selv rett så blir muligens den tiden ganske kort.. Den jeg konkret titter litt på nå er denne http://www.jaktdepoet.no/display.aspx?m ... rodid=9099" target="_blank eller i 6x24.. Har sett denne ned mot 6300 kr, men må ha lese meg opp noe mere og gjerne få litt forskjellige meninger rundt dette da det jo er en del av de (foruten om at de fleste er enige om at optikk er viktig og dyrere er bedre :) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg kødder jo her. En M67 skyter 6.5x55, som er enda billigere enn 308, men har betydelig bedre ytelser på lange hold, >300m.

 

Uansett, penger i optikk, ja, det er mer nytelse i et godt sikte, et godt bilde og det å se kulespor og treff, og kulehull, enn i at en eller annen hær bruker likens rifle - for meg. Ikke alle tenker likt.

 

Mitt poeng i denne tråden er at du skal se alternativer, så du kan velge selv, ikke bare se deg blind på akkurat det du har sett. Folk er uansett for forskjelige til at råd om hvilken av 15 like gode rifler er noe fornuft i. Du vil gjøre meget lurt i å komme deg ut på en bane, irl, og se på rifler, prøve, se gjennom sikter, spørre folk irl, du vil helt garantert oppdage mer på en tur på en bane enn i denne tråden.

 

I Hauge i Dalane er det et treff til helga, der blir det mye fint, og mange kompetente folk. Jeg tør vedde på du får prøve det meste. Vi har et stevne her den 6 og 7 september, her kommer det mye rart, tar du en tur skal du få låne ei rifle hele dagen, med ammo til stevnet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kødder jo her. En M67 skyter 6.5x55, som er enda billigere enn 308, men har betydelig bedre ytelser på lange hold, >300m.

I Hauge i Dalane er det et treff til helga, der blir det mye fint, og mange kompetente folk. Jeg tør vedde på du får prøve det meste. Vi har et stevne her den 6 og 7 september, her kommer det mye rart, tar du en tur skal du få låne ei rifle hele dagen, med ammo til stevnet.

K

 

Takker for invitasjon. Har familieforpliktelser den helgen, men var en tur på den lokale banen her om dagen for å plukke opp litt tips. Om alt går som normalt så dumper søknadene mine ned med stempel på neste uke og av erfaring vet jeg hvordan de kan brenne etter å bli brukt :)

 

Et annet spørsmål. Hvor stiller Remington 700 seg i dette perspektivet? Leser mye bra om den på nett og ser folk bruker den til semi-langhold. Prisen var ikke akkurat spesielt avskrekkende.. Noe som igjen gjør meg litt skeptisk..

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål. Hvor stiller Remington 700 seg i dette perspektivet? Leser mye bra om den på nett og ser folk bruker den til semi-langhold. Prisen var ikke akkurat spesielt avskrekkende.. Noe som igjen gjør meg litt skeptisk..

Folk bruker Remington 700 til meget lange hold også! Nå opererer du forresten i prissegmentet 5000 - 41000. Du har utrolig mye å vinne på å lese deg opp litt før du handler våpen. Les førs om kaliber og hva som egner seg til ditt bruk. Deretter kan du bestemme deg for rifle. (godt ment råd)

Link to comment
Share on other sites

Nå opererer du forresten i prissegmentet 5000 - 41000. Du har utrolig mye å vinne på å lese deg opp litt før du handler våpen. Les førs om kaliber og hva som egner seg til ditt bruk. Deretter kan du bestemme deg for rifle. (godt ment råd)

 

Det er jo nettopp det jeg driver med her. Leser og spør om råd og innspill for å forme meg en formening før jeg kjøper. :smile:

Har hatt samme tilnærming på håndvåpen tidligere og har enda ikke angret på et kjøp jeg har gjort der.

Link to comment
Share on other sites

700 funker helt fint det, men de andre forslagene har en del løsninger rett ut av esken som gjør at jeg heller ville valgt en av de. Jeg hadde (har enda) en 700 VSSF .308 jeg har brukt til alt. Vurderer stadig å kvitte meg med den, men har ikke klart det enda. Affeksjon antageligvis... God rifle som leverer godt nok, men ikke i samme klasse som TRG, STR osv... Jeg hadde McMillan A5 stokk på den da den originale blir lav med stor kikkert. Ellers ca. original. Deltok på en del 500UNL stevner og diverse med den og lå stort sett på ca. 23cm grupper der. Kunne nok vært bedre om jeg hadde lært å skyte.

Ulemper med en 700 er at en fort ønsker seg litt mer av noe. Løst magasin, bedre avtrekk, annen stokk, ei eller annen skinne osv.. Da blir det fort dyrt og om en skal selge sitter en fremdeles med en 700, og det har kostet samme som en STR om ikke mer. Når det er sagt så kan man få til mye bra, eller alt en trenger, med en 700, men de fleste som bruker de, spesielt til langhold bygger de om litt... Da er spørsmålet om en vil bruke det som det er og være fornøyd, eller om en kommer til å bygge noe. Evt hva koster det? og sett i forhold til å kjøpe noe annet (bedre) med en gang er det ikke sikkert det lønner seg.

Det absolutt mest fornuftige er en STR.

Link to comment
Share on other sites

En annen kjekk ting med 200STR er at når en går lei er den salgbar for en veldig grei bruktpris (om en ikke har herjet med sag og maling da..).

Godt poeng. Det blir straks ei snevrare kjøparmasse om stokken er endra så mykje at han ikkje er godkjent til DFS.

 

Ein annan fordel med 200STR er at det i dei fleste skyttarlag rundt i landet finst folk med brukbar kompetanse på desse børsene. Om eitt eller anna problem oppstår er det temmeleg sikkert ein eller annan i nærmiljøet som har opplevd det før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har det blitt kjøp? Spennende å se hva du ender opp med. Selv går jeg med en ombygd M98 (.30-06) på jakt, og har nettopp kjøpt en 200STR med KKC til jaktfelt og mulig langhold i fremtiden. Originalstokken og diopteret var også med slik at DFS-skyting også er mulig. Kjempefornøyd!

 

Jeg plukket opp et "utskutt" DFS-løp som ble kappet (og skal snart dreies ned). Etter kappingen var det mer en godt nok for jaktfeltskytingen min. Matchløpet som sto på sparer jeg til langhold, evt DFS-skyting.

 

Nå har jeg ei allsidig rifle som kan brukes til det meste..:)

Link to comment
Share on other sites

Nei, har faktisk ikke blitt kjøp enda, men det er også mye på grunn av at søknadene tok votter og vinter å få igjennom denne gangen. Fikk først beskjed om at jeg ikke hadde sendt inn bekreftelse på våpensøknad (noe jeg hadde..) så beskjed om at jeg ikke kunne søke på automathagle uten å spesifisere eksakt hvilken type jeg skal ha (jeg skrev bare "kjøpes hos autorisert våpenforhandler") og så fikk jeg til slutt melding om at oppgitt bruk av 6,5x55'n jeg hadde søkt om ikke var godkjent.. Her oppga jeg etter tips bane/langhold for å ikke fylle opp jaktgarderoben min siden jeg også er medlem av DFS.. Men nå! skal jeg ned på kammeret i morgen med kvittering på betalt avgift og hente ut godkjente søknader..

 

Var ikke klar over at det ikke var noe som het "langhold" trodde man kunne stille i stevner der og derfor også oppgi det på søknad..? Ingen krise da jeg er god plass i "garderoben"

 

Det er i realiteten 2/3 kandidater nå. Alle med Khales optikk

 

1. Steyr SSG-08 i 308

2. Sauer 200 STR 6,5 m/ Mcmilan stokk og snacks

3. Sauer 3000 SSG Target. Dette er utgaven som de blant annet selger på huntershouse http://huntershouse.dk/kat1420-SIG-Saue ... -3000.html

 

Hjertet ligger hos Steyr, men skjønner jo at det smarteste hadde vært å gå for Sauer 200

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Føler jeg skylder alle som kom med gode innspill her en oppdatering på langholdsprosjektet. Kan vel trygt si at jeg rota mye frem og tilbake og tror jeg skjelden har vært så ambivalent i hele mitt liv.. Hadde så godt som bestemt meg for en Barrett MRAD, men var ikke helt happy med følelsen den ga meg når jeg fikk den i hendene.. Sikkert presist og fint, men klarte ikke å riste av følelsen om at dette ble litt slerkete og grovt sammenlignet med tysk/østeriks produsert.. Noe som kanskje er helt ufortjent, men det var nå en gang slik det føltes.

 

Gudene smilte til meg en vakker dag jeg søkte etter en brukt Kahles 624i på nett hvor det dukket opp den riggen som alltid har ligget mitt hjerte nærmest.. En Steyr SSG08.. Ferdig rigget med alt jeg har ønsket meg.. Gått 100 smell.. til sterkt redusert pris.. Eneste var at dette var en 338LM utgave, hvor jeg i min ufornuft hadde sett på .308.. Men etter å ha regnet litt på det fant jeg ut at jeg kunne komme unna med å kjøpe denne PLUSS en 200STR med McMilan, tofot, Kahles etc. for samme pris som en Barrett.. Ingen ting å lure på så jeg slo til på den..

 

Da har jeg med andre ord fått meg en Steyr SSG08 338LM med Kahles 624i (Mil4) på Era-Tac avtagbar montasje.. Hausken titandemper, tre forskjellige bremser.

 

Jomfruturen til banen blir til helgen og innen det har jeg fått rigget ferdig ladeustyret og ladet meg noen smell.. Gleder meg! STR200'n får komme på nyåret.

 

Takk for alle innspill og hjelp. Når jeg skjønner hvordan jeg gjør det så skal jeg poste bilde av riggen på dedikert tråd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...