Jump to content

Om våpen, respekt og treskaller - og modereringen av det


Truls

Recommended Posts

En moderator gir "hold kjeft og følg TS sine intensjoner" ordre, og i neste innlegg tråkkes det rett over streken. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. :roll:

 

Hva som er "galt med innlegget mitt sliter jeg med å se,så kanskje jeg skal oversette?

 

"Hvis bonden har rett og hunden har jaget og drept en sau så er han på sikker grunn men hvis hundeeiers versjon stemmer bør han straffes"

 

Ser ikke noe galt med denne,begge har levert anmeldelser.

 

"Men dette er opp til politiet å finne ut"

 

Det er opp til politiet og finne ut hva som er fakta,ikke oss.

 

"alt annet er spekulasjoner"

 

Ingen her inne har fasiten på hva som har skjedd,så det å sitte å true og snakke dritt er bare tull og ødelegger tråden.

 

Synes ikke dette er galt,men hvis moderator vil slette så er det helt greit for meg.

 

Så håper jeg dette forklarer hva jeg mente,selv om jeg synes det var tydelig nok.

Link to comment
Share on other sites

Fra innlegget før ditt, fra moderator:

...Etter å ha lest gjennom "Truls" sitt startinnlegg en gang til, mener jeg vitterlig at han manet til en diskusjon om "takt og tone" her på forumet, samt om hvorvidt "frittgående" nett-diskusjoner kan få følger for vanlige skyttere og våpeninnehavere...

 

..."Fakta" og meninger om den aktuelle saken er underordnet, og fører uvergelig til slike innlegg som TS tok opp til diskusjon. La den konkrete saken (og hundelov-båndtvang-sauenæring) ligge, og gjør som TS oppfordrer til - diskuter i hvor stor grad vi bør sitte på fingrene våre, før vi trykker "enter".

 

Hva er uklart, kruttlappen2? Ditt innlegg er OT under moderators definisjon av hva tråden handler om.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke annet er posten din ett godt eksempel på en annen sak vi ikke alltid er så flinke til, dette med å lese hele tråder (minimum trådstarter sin post), før en hiver seg på tastaturet. (Og der singlet det visst styggt i noe glass :wink:). Det bør i det minste spesielt gjøres når tråder handler om kontroversielle tema.

Link to comment
Share on other sites

Begynner så bra, og så går du akkurat i samme fella selv. :lol:

 

Vi bør nok alle, meg selv så absolutt inkludert, bli flinkere til å tenke både en og to ganger før man poster. Jo mer følelsesladet tema jo både vanskeligere og viktigere er det.

 

Uansett mye høyere nivå her enn på FB eller kommentarfeltet til avisene. Det sier kanskje ikke stort, men er da i det minste noe.

Link to comment
Share on other sites

Har selv funnet ut at det ikke er så dumt å lese gjennom hele posten før jeg trykker "OK". Gjerne to ganger for korte poster. Ikke bare for å sjekke språk og sammenheng, men fordi et eventuelt emosjonelt slør letter seg litt etter bare et par minutter. Har blitt en del justeringer og avbrutte postinger på den måten, men antagelig også mindre søppel på forumet.

Link to comment
Share on other sites

+ 1

og takk det samme. :wink:

 

og

 

Har selv funnet ut at det ikke er så dumt å lese gjennom hele posten før jeg trykker "OK". Gjerne to ganger for korte poster. Ikke bare for å sjekke språk og sammenheng, men fordi et eventuelt emosjonelt slør letter seg litt etter bare et par minutter. Har blitt en del justeringer og avbrutte postinger på den måten, men antagelig også mindre søppel på forumet.

 

+1. Kan ikke si det bedre selv.

 

Til mods, beklager at jeg går ut på kanten av forumregler med +1 og sitering. Men dette var såpass kloke ord at de ikke kan gjentas ofte nok.

Link to comment
Share on other sites

Truls sine poeng står som fjell, og jeg og sikkert de fleste andre her inne er klar over at i forhold til avisenes kommentarfelt er dette rene andedammen.

 

Men Truls sine poeng gjelder likefullt, vi er ikke hvem som helst sett med myndighetenes øyne, vi er ikke engang hvem som helst sett med folk flest sine øyne. Vi er våpeneiere.

 

Om ikke av annen grunn, er det alene nok til at vi definitivt må ha en helt annen standard enn i de nevnte avisers kommentarfelter.

 

Som våpeneiere som ytrer oss offentlig (I egenskap av å være våpeneiere, dvs. Skyttere og jegere), blir vi lagt merke til.

Det er vel ikke noen her inne som ikke har fått med seg at der sitter folk hos pod (Og sansynligvis andre i samme ærend) og leser her på regulærbasis, for å holde fingeren på hvilke strømninger som er i miljøet. (I hovedsak for å få med seg hva det neste "store" er innen hobbyen/sporten er, men også for å merke seg andre ting).

 

Derfor er det viktig at alle alltid tenker seg om før de sender ting på nettet, vi trenger ikke utsagn som får oss til å se ut som voldselskende fantaster, idioter osv. Og vi trenger ikke utsagn som gjør det utrivelig å være på kammeret, det går an å signalisere sterk uenighet uten å komme med erklæringer om ønske om voldsbruk, uten å være ekstremt ufine mot hverandre, og uten å fremstå som tilbakestående neandertalere. Og det går an å være uenig i andres jaktmetoder, uten å uttrykke seg på en måte som stigmatiserer jegerstanden. Det handler kun om å velge ord som beskriver det en føler, som ikke går utenfor det en ville ha sagt rett opp i ansiktet på vedkommende eller lensmannen med vitner og hvilepuls tilstede.

Verre er det ikke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg er jeger og hunde eier selv. våpen loven må respekteres selvom man til tider muligens er u enig i div regler... samme med hunder og bånd tvang. over skriften i tråden sier "om våpen,respekt og treskaller-og modereringen av det. dette er enkelt,for å unngå alle vanskelige situasjoner med din 4beinte venn så hold for helvete hunden i band. jeg mener ikke at noen skal få lov til å skyte hunden min eller din,men vær passiv og hold bikkja i bånd så unngås disse situasjonene. har også virkelig sett hva hunder kan gjøre med div dyr så jeg skjønner bonden også... har selv vert i en situasjon der verdens snilleste hund måtte skytes av under tegnende da bondens egen hund gikk bananas under samling. tro meg den bonden var virkelig lei seg over både hund og lam. hunder er egentlig litt villdyr og å si at man har stålkontroll på hunden sin alltid sier bare at hunde eier ikke har levd lenge nok. jeg har også har også selv om jeg liker hunder opplevd mange ganger hunder i jo jo snelle bånd som skremmer dritten av en god kammerat av meg. denne kompisen min har svart belte i ett eller annet jeg ikke husker navnet på,og er svært stærk,,.. men han har rettogslett full blokkering ang hunder. så er man oppriktig glad i hunden sin så bruk bånd som loven sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som Monsen sterkt kritisk til sauenæringa slik den drives av de aller fleste sauebøndene.

 

Når bortimot 100 000 sauer dør i løpet av beitesesongen HVERT ÅR så sier det seg selv at næringen ikke tar dyrevelferden særlig alvorlig.

 

Mange av disse dødsfallene er smertefulle for dyra enten de blir tatt av rovdyr, hunder eller som de aller fleste, setter seg fast/ramler ned skrenter, spiser noe de ikke tåler (for eksempel rome).

 

Personlig så har jeg fått sauebønder langt opp i halsen etter noen svært frekke episoder der jeg har hytta. Vet at de fleste ikke oppfører seg sånn, men det er svært dårlig reklame for næringa.

Link to comment
Share on other sites

Interessant dette at du kjenner de aller fleste saueierne her i landet. Du er rett og slett det vi kan kalle en resurs med et unyttet potensiale. Tenker for eksempel at ettersom du tydeligvis har et så stort kontaktfelt innenfor sauenæringen så vil det du har å si sikkert bli både lyttet til og lagt merke til. Du kan reise rund og holde foredrag for sauebøndene og de vil strømme til for å få del i visdommen. Tenk hvilken innvirkning du kan ha på å høyne dyrevelferden. Videre kan du jo formidle litt av erfaringene fra hyttelivet ditt slik at det kan diskuteres og brukes litt mer positivt i reklameøyemed.

Link to comment
Share on other sites

Interessant dette at du kjenner de aller fleste saueierne her i landet. Du er rett og slett det vi kan kalle en resurs med et unyttet potensiale. Tenker for eksempel at ettersom du tydeligvis har et så stort kontaktfelt innenfor sauenæringen så vil det du har å si sikkert bli både lyttet til og lagt merke til. Du kan reise rund og holde foredrag for sauebøndene og de vil strømme til for å få del i visdommen. Tenk hvilken innvirkning du kan ha på å høyne dyrevelferden. Videre kan du jo formidle litt av erfaringene fra hyttelivet ditt slik at det kan diskuteres og brukes litt mer positivt i reklameøyemed.

 

Det er påfallende at du ikke kommenterer tapstallene, men det er det som er litt kjedelig med fakta - det er ikke så mye å diskutere. Igjen - en næring som med vitende vilje sender tett innpå 100 000 dyr i døden HVERT ÅR fortjenerer ikke mye respekt.

Link to comment
Share on other sites

Tror du tallet ville blitt 0 hvis de sauene gikk på innmarksbeite eller inngjerdet beite..

 

Jeg synes vi skal ha hjort og rådyr i innhegning også. Tenk så mange som slipper å brekke beina, blir tatt av rovdyr eller setter seg fast/ramler ned skrenter osv. Hvor er hensynet til dyrevelferd hen. Folk altså :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra rapporten:

Figur 9.12

Kilde: Foto: Anna Rehnberg

 

9.11.1.1 Tap av sau på utmarksbeite

De siste årene har omkring 125 000 sau blitt tapt på utmarksbeite årlig

 

Vil jo påstå at disse tallene underbygger mine poenger. Å sende 125 000 sauer i døden hvert år er ikke akseptabelt.

 

Sauebønder mener tydeligvis at dette er innafor :shock:

 

Å sammenligne ville dyrs tap med sau er fullstendig useriøst. Sau er overhodet ikke tilpasset et "vilt liv". De har en svært dårlig fluktrespons, og flukten er uansett svært dårlig.

 

Dagens sauer har heller ikke noe flokkinstinkt og blir dermed et enda lettere bytte.

 

Jeg sliter med å komme på et dyr som er mindre tilpasset et liv i fjellet enn sau.

 

De blir rett og slett sendt i døden og det må jo næringa ta inn over seg.

 

Sannheten er vel at de lever såpass godt på rovdyrerstatningene at de gir blanke.

Link to comment
Share on other sites

Og poenget ditt er...?

 

 

Sa noen ukultur..?

 

Har dårlige erfaringer med saueeiere/sauesankere, hvert år tidlig i rypejakta er det sauesanking i stor stil der hvor vi har terreng...noe som forsåvidt er greit......men når de (vestlendinger..) närmest står og flirer av deg og snakker i store bokstaver om alle rypene mökkadyra deres skremmer opp/vekk, da mistet jeg respekten totalt....idioter..null respekt for andre..

 

 

Har lite sans for stigmatisering av oss vestlendninger som står med breiflir på fjellet når østlendinger prøver å få seg en rype i bratte vestlandsfjell.

 

Sorry, kunne ikke dy meg!

Link to comment
Share on other sites

Når moderatorene nok en gang måtte stenge en tråd fordi enkelte brukere her inne opptrer som neandertalere og skjeller ut hverandre og til og med truer med voldsbruk, så er det ganske alvorlig. Jeg tenker konkret på tråden om hunden som ble skutt, men dette gjentar seg gang på gang.

 

La meg minne om at dette sannsynligvis er Norges største nettforum for våpeneiere. Hvis noen faktisk håper og jobber for at kammeret.no skal oppfattes seriøst av andre samfunnsmedlemmer, så blir det bare trist. For faktum er jo at enkelte fremstår såpass tilbakestående og brautende at andre mennesker lett kan få inntrykk av at forumet i all hovedsak består av slikt. Vi snakker altså om folk som oppfattes som representanter for norske våpeneiere. Det er jo rett og slett skummelt. I tråden ved siden av bæljes det kanskje over at myndighetene vil begrense halvautomatiske våpen eller grove våpen som er kjent for å være konstruert for å stanse militære kjøretøy. Eller "alt du trenger å vite for å få våpentillatelse".

 

Det bør være mulig å forstå at dette IKKE er særlig tillitvekkende. At opinionen får et forsterket inntrykk av at våpenpolitikken kanskje bør overvåkes og skjerpes inn en smule, og at det kanskje er å håpe på at folk i ansvarlige etater ser seg nødt til å gjøre noe.

 

Når det er sagt, så spørs det om det er riktig å stenge trådene. Det gir knapt annet inntrykk enn at forumets muligens tenkende individer ikke makter å å møte storkjeftene med dialog, men i stedet forsøker å feie treskallene under teppet. På den annen side så er det jo forståelig - det er jo mye som er triveligere og mer interessant å bruke fritiden på enn å diskutere med tanketomme neandertalere.

 

Noen som har tatt seg tid til å lese førsteinnlegget?

Link to comment
Share on other sites

Manglende vilje til å sette seg inn i hva tråden skal handle om er også litt av det samme problemet som trådstarter setter fokus på. Problemet er at man fort glemmer, og at fokuset blir på siste taler som engasjerer.

 

Jeg har forøvrig gode svar til de som ikke skjønner konseptet med utmarksbeite, men det får vi ta i en annen tråd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det burde kanskje være en moderatoroppgave å ta grep tidlig når noen står i fare for å hetses på forumet?

Denne gangen var det sauebønder og folk som bor på landet som fikk driten.

Å overse eller å anbefale at man ikke svarer på innlegg virker noe svakt.

Rett nok så lever provokatører av at noen reagerer på provokasjonen.

Tar man grep tidlig slepper man å stenge tråder fordi de gikk av sporet.

 

Vi ønsker å fremstå som ansvarsbevisste og seriøse mennesker de aller fleste av oss her på forumet. Et mindretall bryr seg ikke om hvordan de oppfattes og skriver kun for å eksponere seg selv etter prinsippet on at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

 

Som gammal sauebonde på Vestlandet lar jeg meg provosere, og når når det tillates at hetsing fremsettes så forutsetter jeg at det også kan svares (saklig).

 

At noen har sett seg lei på en næring er ikke nødvendigvis næringens feil.

Link to comment
Share on other sites

Å overse eller å anbefale at man ikke svarer på innlegg virker noe svakt.

Rett nok så lever provokatører av at noen reagerer på provokasjonen.

Tar man grep tidlig slepper man å stenge tråder fordi de gikk av sporet.

Sine poena nulla lex! Uten straff (virker) ingen lov...

 

Når det ikke får konsekvenser for bråkmakerene så vil de ikke slutte, og moderatorenes arbeid blir uendelig. Det har vært kjent i tusener av år, og burde ikke komme som en overraskelse her heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det burde kanskje være en moderatoroppgave å ta grep tidlig når noen står i fare for å hetses på forumet?

Denne gangen var det sauebønder og folk som bor på landet som fikk driten.

Å overse eller å anbefale at man ikke svarer på innlegg virker noe svakt.

Rett nok så lever provokatører av at noen reagerer på provokasjonen.

Tar man grep tidlig slepper man å stenge tråder fordi de gikk av sporet.

 

Vi ønsker å fremstå som ansvarsbevisste og seriøse mennesker de aller fleste av oss her på forumet. Et mindretall bryr seg ikke om hvordan de oppfattes og skriver kun for å eksponere seg selv etter prinsippet on at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

 

Som gammal sauebonde på Vestlandet lar jeg meg provosere, og når når det tillates at hetsing fremsettes så forutsetter jeg at det også kan svares (saklig).

 

At noen har sett seg lei på en næring er ikke nødvendigvis næringens feil.

 

No las eg tråden og driten som du seier vart nok slengt begge vegar. No er det heller ikkje sånn at berre fordi folk bur i byar så er det negative til sauenæringa eller berre fordi ein bur på landet så er ein ukritisk .

Link to comment
Share on other sites

Vi er alle subjektive mennesker, selv om vi gjerne vil framså som objektive. Og mangel på selvinnsikt kan være påtrengende noen ganger. Det slo meg i allefall da jeg så Monsens siste mediautspill der han ber litt om godt vær. Og hjertesukket : "Men det må da være lov å ha en mening uten å bli sjikanert både av media og privatpersoner?"

Problemet er bare at det han ser på som sjikanering , er andre mennesker meninger. Og det jeg har sett av mediameninger har ikke vært av mer sjikanerende art enn det Monsen selv stod for i sin utblåsning. Jeg regner ikke med VGdebatt og Facebook sine utblåsninger. Der kan folkeskikken mangle fullstendig.

At en som stikker nakken ut og blåser ut meninger, som han vet vil opprøre noen, gjerne med snert i ordvalget bør ikke synes synd på seg selv om han blir møtt med uenighet fargelagt med sarkasme.

Skal man være med leken , må man tåle steken...

Link to comment
Share on other sites

Av over 2 millioner dyr på beite.

Ingen bønder gir blaffen i at de lam og sauer dør. Det skaper både økonomiske tap og en bruker masse tid og krefter på å prøve å lokalisere manglende dyr etter sankingen på høsten. Det er ofte vanskelig å finne kadaver.

 

Rovdyrerstatning er ikke enkelt å få uten at det faktisk er rovdyr involvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at alle saueeiere ikke ønsker at dyra dør, men de må da forholde seg til virkeligheten.

 

Hvis man har hatt rovdyr tap i 10 år på rad, ja da er det direkte uansvarlig å sende dyra ut på beite - da vet man jo at tapene kommer.

 

Det samme hvis terrenget er slik at de omkommer. Da er det terrenget ikke egnet som beite.

 

Det er dette som er poenget - når offentlig statistikk sier at 125 000 sauer dør hvert år, så er det en systemfeil i næringa.

 

Man kan ikke skylde på rovdyr, farlig terreng, hunder, rovdyrpolitikken osv. - man må forholde seg til virkeligheten!! Det er sauebonden som er ansvarlig når dyra sendes ut på beite, ingen andre.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessvere sånn at noken miste all forstand når dei får eit tastatur i nevane. Dei eige ikkje folkaskikk, og du kan gløyma og snakka fornuft inn i skallen på dei. Straffepuling er muligeins da einaste for har effekt.......

 

Jeg syns dette innlegget var av sånn kvalitet at det bør henges i glass og ramme på forsiden til Kammeret.no!

 

Makan :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...