Jump to content

Om våpen, respekt og treskaller - og modereringen av det


Truls

Recommended Posts

Når moderatorene nok en gang måtte stenge en tråd fordi enkelte brukere her inne opptrer som neandertalere og skjeller ut hverandre og til og med truer med voldsbruk, så er det ganske alvorlig. Jeg tenker konkret på tråden om hunden som ble skutt, men dette gjentar seg gang på gang.

 

La meg minne om at dette sannsynligvis er Norges største nettforum for våpeneiere. Hvis noen faktisk håper og jobber for at kammeret.no skal oppfattes seriøst av andre samfunnsmedlemmer, så blir det bare trist. For faktum er jo at enkelte fremstår såpass tilbakestående og brautende at andre mennesker lett kan få inntrykk av at forumet i all hovedsak består av slikt. Vi snakker altså om folk som oppfattes som representanter for norske våpeneiere. Det er jo rett og slett skummelt. I tråden ved siden av bæljes det kanskje over at myndighetene vil begrense halvautomatiske våpen eller grove våpen som er kjent for å være konstruert for å stanse militære kjøretøy. Eller "alt du trenger å vite for å få våpentillatelse".

 

Det bør være mulig å forstå at dette IKKE er særlig tillitvekkende. At opinionen får et forsterket inntrykk av at våpenpolitikken kanskje bør overvåkes og skjerpes inn en smule, og at det kanskje er å håpe på at folk i ansvarlige etater ser seg nødt til å gjøre noe.

 

Når det er sagt, så spørs det om det er riktig å stenge trådene. Det gir knapt annet inntrykk enn at forumets muligens tenkende individer ikke makter å å møte storkjeftene med dialog, men i stedet forsøker å feie treskallene under teppet. På den annen side så er det jo forståelig - det er jo mye som er triveligere og mer interessant å bruke fritiden på enn å diskutere med tanketomme neandertalere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også det er feil å stenge tråder som dette, men å lukke tråden midlertidig for å få ryddet opp er helt nødvendig!

Det bør etter min mening være slik at brukere som truer, eller proklamerer at de ville bruke våpen eller annen vold, stenges ute fra forumet (tvert og ingen advarsler).

Ellers er jeg fornøyd med modereringen.

Synes at en del av skriveriene i tråden var ille (og forteller mest om vedkommende bak tastaturet) , og helt klart fortjener skarpe advarsler fra moderatorene.

Link to comment
Share on other sites

Tror du også bør tenke over at en god del av de mest rabiate uttalelsene kom ifra folk som mener at båndtvang er et grovt overgrep imot deres frihet. Saken det refereres til har minst to idioter: Hundeeieren og bonden. Sannsynligvis en tredje: Journalisten.

 

Tråden bidro sterkt til å få frem et lass andre naut her på forumet.

 

Inklusive nautet som forsøker å benytte sjansen til å stigmatisere de som vil ha grovkalibrede langholdsrifler, og halvautomatiske konkurransevåpen. Sånn siden det var lettvint nå.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Et forum er nå en gang satt sammen av forskjellige mennesker. Da blir det slik når følelsene tar tak. Det er derfor moderatorer noen ganger er nødvendige. Dette blir man ikke kvitt.

 

At kammeret.no, et diskusjonsforum, skal bli ansvarliggjort eller brukt som sannhetsvitne av seriøse media eller organisasjoner er en rar tanke.

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt: Det bør nok tas høyde for at diskusjonene her inne kan bli brukt som en laksmustest på tilstanden blant norske våpeneiere. Å tro noe annet kan fort bli å lure seg selv.

 

For øvrig: Det kan godt tenkes at jeg er et naut, men hvis teksten i trådstarten blir lest som en stigmatisering av "de som vil ha grovkalibrede langholdsrifler, og halvautomatiske konkurransevåpen", befinner stuten seg et annet sted.

 

Sånn. Der ser det ut til at temperaturen er i ferd med å overstige IQ-nivået nok en gang.

Link to comment
Share on other sites

At kammeret.no, et diskusjonsforum, skal bli ansvarliggjort eller brukt som sannhetsvitne av seriøse media eller organisasjoner er en rar tanke.
Det spørs jo hva man legger i "seriøse". Særlig i media tynnes det i rekkene av de som fullt og helt passerer min grense for seriøsitet...
Link to comment
Share on other sites

Uenig. Et forum på internett med en relativt liten aktiv medlemsmasse kan ikke ansvarliggjøres for den generelle holdningen og tilstanden til "alle" våpeneiere i kongeriket. Offentlige beslutningstakere vet dette og greier å skille det fra propagandaen til særinteresser.

 

Det er alikevel ikke noen grunn til å la ubesinnede utsagn få eskalere, og der gjør moderatorene jobben (skryt for det). Det jeg påpeker er at vi ikke kan forvente at slike utsagn ikke vil komme i framtiden. Så lenge det ikke er noe sertifikat med forutgående opplæring og eksamen for å få lov til å skrive her da.

Link to comment
Share on other sites

Langt på vei enig med deg, Nilsen. En person kan ikke tas til ansvar for det en annen måtte finne på. Du har sikkert rett i at beslutningstakerne er klar over det. Men så har du opinionen, da. Andre folk som måtte dumpe innom og kanskje fortelle om ytringene blant våpeneierne. Det kan lett føre til et press på beslutningstakerne, eller kan lett bli brukt til inntekt for motstanderne av hobbyene til mange av folk på kammeret.no.

 

Selv er jeg tilhenger av minst mulig sensur av ytringer, så frem de er innenfor loven. Men det er lov å bruke knotten når det fyres bak tastaturene, og for dem som ikke bruker den, er det etter min oppfatning best å møte dem med argumenter heller enn stenging.

Link to comment
Share on other sites

I tråden ved siden av bæljes det kanskje over at myndighetene vil begrense halvautomatiske våpen eller grove våpen som er kjent for å være konstruert for å stanse militære kjøretøy. Eller "alt du trenger å vite for å få våpentillatelse".

 

Beklager at jeg tolket dette som et bevisst forsøk på å stigmatisere disse gruppene, når du hiver dem i samma kørja som du hiver denne kategorien:

 

Når moderatorene nok en gang måtte stenge en tråd fordi enkelte brukere her inne opptrer som neandertalere og skjeller ut hverandre og til og med truer med voldsbruk, så er det ganske alvorlig. Jeg tenker konkret på tråden om hunden som ble skutt, men dette gjentar seg gang på gang.

 

Og jeg fastholder at denne sammenblandingen fremstår som handlingene til et naut.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes moderatorene gjør en god jobb på kammeret med å stenge slike tråder som tar av på den måten vi så i går.

 

Ser vi hva enkelte rovdyraktivister skriver, og hvordan media behandler det, så tror jeg vi kan sove godt med tanke på hvor nivået ligger på kammeret.no. (litt flåsete sagt)

 

Kammeret.no er ikke noen demokratisk organisasjon, så det er ikke noen ytringsfrihet å forsvare her ;) Synes som sagt at det fungerer greit med moderatorene selv om jeg selvsagt ikke alltid er enig i vurderingene deres.

 

Når folk fyrer seg opp og lar følelsene styre så hjelper det lite å argumentere med de, og da er det greit at moderatorene skjærer gjennom for slike "skyttergravskrig" fører ikke noe positivt med seg.

 

 

Er det ønskverdig at "folk" tenker seg om når de skriver noe? Selvsagt.

Er det realistisk at samtlige vil innta en stoisk holdning og argumentere saklig? Vel, jeg tror vi er et godt stykke unna enda.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg er dypt skuffet over, er utsagn som går på voldsbruk.

 

At det er lov å bli sint er nå så, men derifra til å faktisk skrive trusler, eller utsagn som ikke kan tydes annerledes enn at det enten oppfordres til voldsbruk, eller at de selv vil/ville bruke vold i en situasjon som ikke truer den enkelte, er helt sprøtt å lese.

 

Om folk har så liten kontroll på sine følelser at de uten å stusse på det i prinsippet sier de er i stand til å begå grove voldslovbrudd på åpent nett, ja da kan jeg ikke si annet enn at jeg gjerne hadde sett at vedkommende ikke fikk ha våpen. Og jeg ønsker at det blir utestengt tvert en uke uten forvarsel, slikt svineri er ikke noen av oss tjent med kommer på trykk.

 

Jeg trodde virkelig ikke at der fantes folk innen kammerets målgruppe, som var like lavpannet som endel såkalte naturvernere. Jeg ser at det dessverre ikke står stort bedre til blandt de værste her heller, og det er så jeg nesten skulle ønske forvaltningen fikk tatt en ekstra titt på de mest storkjeftede (de som er storkjeftede av ironiske grunner, er ikke mye bedre da de er med på å trekke tråder ned i driften, så fy skam til de og).

Link to comment
Share on other sites

SveinSkogen:

Mitt poeng er altså at ANDRE (les: utenforstånde) leser ytringene i én tråd, og dermed lett kan finne på å anta at det er "de samme folka" som deltar i diskusjonen i andre tråder. I hvert fall at det er folk i de samme interessesfæren, i det samme forumet, de samme gærningene, osv., osv.

 

Naut eller ikke, jeg går ut fra at du ser bildet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid tråder stenges permanent selv om de stenges, men det hender ting tar av i et såpass tempo at man bare må stenge for å få ryddet opp, og deretter forsøke å få debatten over i siviliserte former, men har det skjedd mye på kort tid så kan det ta litt tid å få overblikk så man får ryddet opp på en måte som ikke maltrakterer tråden også.

Det har vært mange tråder med stort engasjement tidligere hvor vi har gjort nettopp det, opptil flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Det er nok av gode grunner til ikke å bidra her på forumet. Jeg er vel en av de som har prøvd å bidra (har over 5000 innlegg her siden oppstarten) og å hjelpe, men stanger som regel hodet i 'kamerat-veggen' og har funnet ut at å bekymre seg over problemene her inne ikke fortjener min oppmerksomhet.

Det er så mye mer positivt å bruke tid og krefter der det settes pris på! :D Så: er du ikke enig i 'kameratgjengen' så finn på noe annet! :D

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke takhøyden som blir lavere, det er forumsdebatanter som blir mer lapannet.

Og her gjorde du det igjen, kom med utsagn som ikke er kompatibel med våpeninhav.

 

Ikke kan du skylde på ubetenksomhet i ett opphisset øyeblikk heller, kaldt og rolig har du nå offentlig uttalt at du vil bruke særdeles grov vold mot noen som måtte skade eller ta livet av en skarve hund (for det er kun en hund).

 

Er det virkelig så vanskelig å la være å slenge ut slike utsagn? Var det opp til meg, skulle alle slike utsagn fått varige følger, og da mener jeg juridisk. Sier du slikt opp i ansiktet på folk ligger en kjapp tynt an om der er vitner til å bakke opp en trussel anmeldelse. Med påfølgende forvaltningsvedtak som meget mulig resultat, og det fortjener en.

Link to comment
Share on other sites

Når du kaldt og rolig, og ikke engang i "øyeblikkets hete" skriver at du ville anvende ulovlige mengder vold ("ta min straff med glede" tyder på at du selv vet det er ulovlig), tyder på en så stor grad av lavpannethet, at je IKKE er i tvil om at du er u-skikket til både våpen og førerkort. Strengt tatt bør du heller ikke ha ansvar for dyr eller barn, og det er klare tvil på om du bør regnes som "til fare for deg selv og de rundt deg".

 

Og dette er ikke _FØRSTE_ gang du uttaler deg på en måte som gjør at jeg kommer i tvil om du egentlig bør eie våpen, eller ha et yrke der din ansvarlighet er viktig.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Tråd ryddet..

Og får å sitere våre Forumsregler:

- Jo mer kontroversielt tema en ønsker å skrive om, jo viktigere er det å bruke hodet i forhold til hvordan framstillingen er. Dette er viktig for å ivareta våre aktiviteters omdømme.

Les setningen flere ganger og hold pusten før dere poster videre. Så skal tråden også få leve.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Det er nok av gode grunner til ikke å bidra her på forumet.

 

Det skal gudene vite. Selv har jeg nedlagt 120timer i et unikt prosjekt de 4 siste ukene. Antageligvis svært intresant lesestoff og bildemateriale.

 

Men for hvem? Skal jeg bruke ytterligere tid på dette? Omformatering av bilder, redigering av tekst (svært så populært om jeg skal legge antall visninger til grunn), for å la hardt arbeide drukne i støyen av dette?

 

Nei. Jeg tror ikke det. Akkurat nå mener jeg selv at dette forumet har nådd en ny bunn.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å glemme perspektiver når man blir "glad" i et dyr. Noen setter menneskeverd på dyrene sine, bruker titals av tusen i operasjoner på en aldrende og sliten hund og tenker vel mer på seg selv enn dyret. Jeg er odelsgutt og vokst opp med dyr som har blitt behandlet med respekt og sogar kost med. For meg er det ingen forskjell på hund ku eller sau. La oss ikke glemme hjort eller annet vilt for den del. Vi har normer moral og lovverk å forholde oss til i en slik sak. Moral og norm er som kjent varierende mens lovverket vil regulere dette. Når det gjelder foruminleggene i den stengte tråden var det nok en del som sviktet på moral og normer i innleggene.

 

Generelt når det gjelder saker med hunder er det vel stort sett eierene og hundeholdet som er problemet. Vi har våpen i samfunn som et fora. Kanskje hund i samfunn er et aktuelt fora etterhvert der en kan være med å skape god moral og normer for hundehold.

 

Vi merker det godt når sommeren kommer og det fylles opp med hyttefolk og hunder. En advarsel i forhold til båndtvang hjelper i de fleste tilfeller. Folk er som regel fornuftige og forstår at en hund kan sprenge en ku bare i det hunden oppfatter som lek. God og fornuftig Kommunikasjon er et godt sted å begynne før en tar frem kruttet. Det gjelder også i forumet:-)

 

Nå tar jeg ikke parti i saken som ble diskutert da fakta hær ikke er tilstrekkelig til det.

 

Om jeg etter å ha advart hundeeier om båndtvang og bufelov og min rett til å avlive hund jagende på bufe fortsatt hadde opplevd hans hund jagende på mitt bufe hadde jeg avlivet hunden bare så det er sagt. Første gang kan det være greit å kommunisere for å ta høyde for uvitenhet så lenge ingen skade har skjedd og en ikke må avlive for å begrense skade.

Link to comment
Share on other sites

Nede i høyre hjørne er det en "raporter dette innlegget" knapp.

Kunne det ikke være en mulighet og bruke denne om et innlegg ikke er passende. Da ville jo hele foraet være en vaktbikje

for oss selv som ei gruppe.

Det vil si at om feks 10 stykker trykker på denne knappen og du får en advarsel.

15 stykker og du er ute i ei uke

 

Bare en tanke :oops:

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det Gringo sier.

 

Jeg mener at alt for mange lar følelser ta overhånd, når det er snakk om kjeledyr.

 

Fra Facebook:

 

"Skyt min hund, og jeg skyter bonden.!!!"

 

"Hadde brent ned hele den gården til bonden"

 

"har du ikke hjerte? Det er snakk om en 13 mnd gammel hund.. en hund har like mye rett som oss mennesker til å leve, og bonden hadde ingen rett til å skyte den! Håper han dritten av en sauebonde kommer seg til hel**te inn i fengsel og blir der i mange år..!"

 

Uansett aldri rett å skade dyr , selvom man ikke følger båndtvang loven!!

 

 

 

Tror Kammeret innehar et relativt lavt nummer av lavpanner i forhold til andre nettsteder. :roll:

 

 

EDIT: Uthevet ord for å rette syn samt enklere lesbarhet

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer på lite gjennomtenkte uttalelser som "det er jo bare ei bikkje..."

 

Nei det er ikke det, når du har lagt ned hundrevis av timer i å få til en jakthund, som også blir en del av familien....og det er ikke greit at en bonde skyter hund som ikke jager bufe eller faktisk har drept bufe..

 

Det forekommer meg at det finnes endel bönder som drar dette altfor langt....

 

Med alle forbehold for korrekt gjengivelse av saken så höres den helt hårreisende ut..

 

Jeg hadde gått til sivilt söksmål og holdt på til helvete fröys over for å få dömt en person som hadde skutt min jakthund på mildest talt sviktende grunnlag...!

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle hundeeiere vist respekt for loven som omhandler båndtvangen så hadde ekstremt mange slike situasjoner som dette vært unngått!

Har hatt bruks og jakthund i drøye 22 år nå og har aldri hatt problemer med å holde de i bånd når det har vært ett krav til det!

Ikke engang når jeg hadde 3 bikkjer var det noe problem!

Men det virker som at endel hundefolk mener at de har fritak fra båndtvangsregelen pga rasen de har valgt!

Rasen som ble skutt av nevnte bonde er en av de!

Link to comment
Share on other sites

All sympati til eier som mistet en livs kammerat.

 

Men det med bånd er VIKTIG, generelt sett i situasjoner der det finnes mennesker som ikke er trygge på hunder. Bare seinest en uke siden var jeg og en kompis på tur med den bitte lille hunden hans, den var i bånd, så kommer ei tynn dame med en STOR sjefer som straks går direkte til angrep på den lille hunden. Vi ender fort opp med å stå med hela i jorda(holdt den fast i halsbåndet) mens hunden glefser vilt etter det vettskremte lille dyret i BÅND. Eier står bare der og roper "neineinei", uten evne til å kontrollere situasjonen. Jeg skjønner folk tror hunder er engler, men de har instinkter, og kanskje ikke denne var trent(som mange er), men uansett, hvis den hadde funnet på å angripe meg eller kompisen min hadde vi ikke hatt en sjangs. Og hadde dette vert den forsvarsløse lille søstra til kompisen min kunne det blit STYGT veldig fort.

 

Vi elsker hunder, og dyr, men de må passes på, selv de små.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En hund kan väre under total kontroll selv om den ikke går i band, men greit, båndtvangen er til å fölges....det er jeg enig i..

 

Debatten dreier seg om at bönder faktisk ikke har lov til å skyte hund annet enn i nödverge, altså hvis den faktisk jager bufe eller har angrepet/bitt bufe...

 

Hvis saken er slik den fremstilles så har bonden gått langt over streken og må straffes for dette...

Link to comment
Share on other sites

En hund kan väre under total kontroll selv om den ikke går i band,

Dessverre er det kun en håndfull personer i Norge som virkelig har denne kontrollen!

Og altfor mange som tror de har det!

Det er jo der mye av problemet ligger!

Link to comment
Share on other sites

E.J......synes du det er greit å skyte bikkjer......når de ikke er i närheten av sau..??

 

Dette er pr. definisjon ikke tillatt.....forsvarer du en slik, åpenbart ulovlig handling..??

 

Det er IKKE lov å skyte hund hvis ikke det er absolutt nödverge, her er loven klar..

Link to comment
Share on other sites

Og poenget ditt er...?

 

Jeg synes Lars Monsen har noen gode poenger, det er sider ved sauenäringen i dette landet som stinker, kanskje hele näringen bör gåes gjennom av myndighetene..?

 

Sa noen ukultur..?

 

Har dårlige erfaringer med saueeiere/sauesankere, hvert år tidlig i rypejakta er det sauesanking i stor stil der hvor vi har terreng...noe som forsåvidt er greit......men når de (vestlendinger..) närmest står og flirer av deg og snakker i store bokstaver om alle rypene mökkadyra deres skremmer opp/vekk, da mistet jeg respekten totalt....idioter..null respekt for andre..

 

Heretter blir det frossent lammelår fra Irland..

Link to comment
Share on other sites

E.J......synes du det er greit å skyte bikkjer......når de ikke er i närheten av sau..??

Neinei, på ingen måte!

Om det ikke er båndtvang!

Men alt bunner jo i at folk ikke overholder båndtvangen!

Ser daglig mange eksempler på dette når jeg er i skogen. (selv etter kalving/klekking)

Hvorfor kan ikke folk holde bikkjene sine i bånd under båndtvangen?

Som skrevet over så er det ikke veldig vanskelig!

Hadde hundeeier holdt hunden sin i bånd så hadde dette aldri blitt en situasjon i det hele tatt!

Tviler vel på om bonden hadde skutt bikkja om den hele tiden hadde gått i bånd.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom "Truls" sitt startinnlegg en gang til, mener jeg vitterlig at han manet til en diskusjon om "takt og tone" her på forumet, samt om hvorvidt "frittgående" nett-diskusjoner kan få følger for vanlige skyttere og våpeninnehavere (som de vitterlig har gjort, jfr. 50-kaliber-saken). "Fakta" og meninger om den aktuelle saken er underordnet, og fører uvergelig til slike innlegg som TS tok opp til diskusjon. La den konkrete saken (og hundelov-båndtvang-sauenæring) ligge, og gjør som TS oppfordrer til - diskuter i hvor stor grad vi bør sitte på fingrene våre, før vi trykker "enter".

Link to comment
Share on other sites

En moderator gir "hold kjeft og følg TS sine intensjoner" ordre, og i neste innlegg tråkkes det rett over streken. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. :roll:

 

Jeg vil gå litt innpå dette med empati, jeg tror at det er vanskelig for mange hundeeiere å ha empati med dyr de ser ned på, eller på annen måte har gjort til "skurken" bak at de ikke kan ha hundene sine løse som det passer de. Dette er igrunnen en del av problemet, mange hundeeiere hverken ser eller skjønner alt det galt bikkja kan gjøre når den ikke er 100% kontrollert (Gjelder også små teppepissere).

 

Og jeg synes de som ikke klarer å styre følelsene sine når det gjelder dyr har ett stort problem, der er visse ufravikelige grunnregler vi ikke kan tillate oss å fravike. Ett dyr er og forblir kun ett dyr, men ett menneske er hellig. Slik er siviliserte samfunn oppbygget.

 

Når det er sagt, jeg forstår bare så alt for godt hvordan det er å miste en god hund/familiemedlem. Man har da ett snev av empati og har selv grått sine tårer over familiens hunds bortgang, men det er ikke så mye bedre å være sauebonde heller når tam "ulvene" til folk sprenger dyra dine eller skader/dreper de på annen måte.

 

Senest i går var det ei nabobikkje på rømmen (For ente gang), sist gang den var inne her på gården (to-tre år siden), klarte den kunststykket å jage alle dyra opp i, og delvis gjennom ett meget kraftig notgjerde. Med den følge at nå er sauene her på gården livende redde hunder (Før nevnte episode kunne hunder gå i innhengningen uten at sauene brydde seg stort). I går sprang de ned ett elektriskgjerde, livredde som de var (Og dette var en halt sau med lam vi hadde hjemme for å lege foten på, og kopplamma våre. Kjekke greier :evil: ). Dette uten at hunden engang var inne i gjerdet deres i dag.

 

Siden forrige besøk har det holdt at det går en hund i bånd forbi på veien, og sauene går delvis bananas og kan fort komme i en situasjon de skader seg. Er hunden løs går de helt bananas. Kjekt hva?

 

Så nå er listen for å risikere å måtte skyte løshund mye lavere enn den har vert i hele mitt noen å 40 årige liv, ikke fordi jeg ønsker det (Ingen som er rett navla ønsker slikt, hverken ene eller andre veien), men fordi dyra raskere kan komme i en situasjon der det ikke er annet å gjøre enn å knalle ned bikkja for å unngå skade på dyra. Rett og slett fordi en ikke kan bruke så mye tid på å ta opp/avlede hundens oppmerksomhet som før. Nå handler det om sekunder og ikke minutter, det er resultatet av å la en bordercollie miks få gå løs på bygda for vår del.

Skulle jeg noengang bli tvunget til å ta livet av en hund, kan en attpåtil banne på at det ikke blir den som i utgangspunktet stelte i stand problemet. For livet er som kjent ikke rettferdig. (Forøvrig liker jeg nevnte bikkje meget godt, det er ikke snakk om slikt åndsvakt "hat" enkelte tydeligvis har til dyr, bare synd den ikke blir holdt i bånd og kontrollert). :trist:

 

Som dere skjønner, så lite som 15/20 sek med bikkje ute av kontroll kan medføre langsiktige problemer for andre. Og så har vi selvsagt viltet som trenger beskyttelse mot løse hunder, uten at det burde være nødvendig å si mer om det her på forumet.

 

Så man kan utenvidere konkludere med at de aller fleste situasjoner som oppstår med hund, er hundeeiers egen skyld ansvar. Eller en annen hundeeiers skyld. Og bakgrunnen er nesten alltid den samme, løs hund utenfor kontroll. Og/eller hundeeiere som driter i båntvangsregler, og hundelov.

 

 

Når man vet alt dette, hvordan kan man få seg til å true med vold om noen legger hånd på sin løse ukontrollerte hund? (Fordi en selv i utgangspunktet brøt loven). Hvordan kan noen forsvare at noen hund i det hele er løs og utenfor kontroll?

Hvor er evnen til å forstå at man fort påfører andre problemer/lidelser, og potensielle skader ved å ikke følge hundeloven?

 

Saken er at de som er verst til å bryte loven på disse punkter, er også de som hisser seg mest opp, truer og lager spetakkel. Dette fordi de føler seg mest truet og redde, en naturlig reaksjon. Svak, men naturlig.

 

T.d. I fjor ble jeg nærmest truet på livet av en hundeeier som kom diltende ett par minutter etter hunden sin (Bordercollie), inne på min egen beitemark i båndtvangstid, da jeg påpekte at hunden hadde med å være i bånd når de gikk på vår mark, og at det var generell båntvang til langt på høsten i beiteområdene her. Og at han kunne risikerte å få hunden skutt om jeg observerte den med tenna i ett fenalår ble det liv. Hans hund var saueren og bla bla bla osv og hva han skulle gjøre med meg om så skulle skje. (Overlot til politiet å ta en nærmere prat med ham om trusler og brudd på båntvang, ikke god type. Han liker vist ikke meg heller :twisted: ).

 

Man kan til en hvis grad forstå at enkelte til slutt klikker i vinkel på hundeeire som provoserer vilt, og at det da ender med at noen blir ex hundeeier er ikke vanskelig å forstå. Selv om man ikke bifaller det. Det triste er jo at neste eller den tiende idiot etter dette, fort kan komme den situasjon at han blir eksempelet som statueres når grunneier til slutt får nok av overtramp.

 

Så et sted må vi begynne, og det første stedet er å anerkjenne og etterleve at dyr er dyr og mennesker er mennesker, og at dyr kan ofres, mens mennesker ikke skal skades. Og videreføre tankegangen i ord og tale, på og utenfor nett. Også når det gjelder ens egne kjære kjeledyr. Vi må ha såpass respekt for menneskeverdet, at ytringer om vold ikke forekommer. God tur (Med hunden i bånd) til alle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren. Takk for ett godt og saklig innlegg. Jeg er selv oppvokst med fuglehunder i alle varianter. Min far startet med ikke fuglehund men en støver som han fikk i gave som 15 åring etter 7 års skolegang. Senere i livet ble jakt og fangst en stor del av livet og hundene fulgte med. Jeg kan erindre min far i glugggen på åte jakt eller sporing av rev, i den tiden pelsen ble priset til 1000/1500 kr. For far,mor og 8 barn så var det en kjærkommen inntekt da kunn far var i jobb.vi har alle mistet mye av vårt ansvar når det gjelder jakt uansett predatorfangst eller ei. Sporet litt av men jeg tar det videre. Nå sitter jeg her med en datter på 10!som elsket hunder så sent som i 2010, da ble hun overfalt av en (selvfølgelig kjempe. Snill hund i ett gartneri) jeg selv var ikke til stede da dette skjedde men det er blitt meg fortalt. Hva gjør jeg (vi) ? Min datter er så redd at hun får panikk angst uansett hunderasee,,så,lenge hun kan se at hunden/hundene går uten bånd. Går det sånn noenlunde bra men løshunder møter vi overalt. Mitt spørsmål er egentlig , er hundeeire med sin snille hund en / ei som ikke skjønner sitt eget beste?

Link to comment
Share on other sites

Hvis bonden har rett og hunden har jaget og drept en sau så er han på sikker grunn men hvis hundeeiers versjon stemmer bør han straffes.

Men dette er opp til politiet å finne ut,alt annet er spekulasjoner.

Jeg pleier å si at enhver sak har tre sider. Sidene til de to uenige partene, og så sannheten som ligger ett eller annet sted i mellom. Har ingen tro på at noen av de to partene forteller den rene ubesudlede sannhet. Til det har jeg sett for mange idioter som både er hundeeiere og saueeiere.

Link to comment
Share on other sites

Så sant så sant, og derfor blir trådstarters tanker enda viktigere. Vi er så raske til å la "følelsene" få styre når man er på nett, og ord og utsagn man normalt ikke ville drømme om å ansikt til ansikt spruter ut av tastaturet, og grunnleggende respekt for andre er i ferd med å bli ett fremmedord for mange.

 

Min påstand er at vi i dag i økende grad mangler folkeskikk, og respekten for menneskeverd er på tidenes lavmål i moderne tid.

 

Mange prosjekterer i dag egne følelser og tanker over på dyr, som i stor grad kun tenker spise,drite, pare seg, kos/trygghet med flokken, der mennesket ofte har tatt flokkens naturlige plass. Slik menneskliggjør de dyr, spesielt og mest ekstremt er dette hos såkalte dyreværnere. Som tar den enda lengre og overfører sine egne følelser til ville dyr.

 

På den annen side er det ikke å komme forbi at man blir følelsesmessig knyttet til sine kjæledyr, og at dette selvsagt skal respekteres. Problemet er når folk slutter å prioritere menneskeverd som nr1, og deretter alt annet. Da ryker respekt og akseptabel omgangstone rett ut av vinduet. Man ser dessverre mye av dette, også i tråder her på kammeret.

 

 

Og så har vi en annen problemstilling, vi er i hovedsak jegere, skytere og ikke minst i våpeneiere her på Kammeret. Kammeret er åpent å lese for alle, og da er tanken todelt.

 

1. Hvordan vi fremstår utad. Er endel av holdningene som flagges virkelige? Er de ett problem for jegere og skytteres omdømme?

 

2. Hvilken omgangstone vi som brukere ønsker ha her inne? Man ser jo at den ene etter den andre av brukere som har tilført kammeret mye verdi trekker seg tilbake og forlater kammeret. Og man kan dessverre ikke si at man ikke skjønner hvorfor. :( Er det en utvikling vi som brukere er tjent med?

 

 

Man undres, er det så vanskelig å oppføre seg noenlunde skikkelig bak ett tastatur?

 

Må vi komme dit at politiet sitter med direktekobling til alles keybord, med automatisk påtale og inndraging av våpenkort når man har vert så idiot at man faktisk har truet noen/uttalt holdninger som reiser tvil om en er egnet til å inneha våpen? (At man kan true noen på nett og så si "det bare er på nettet" er forøvrig 100% uakseptabelt for meg, da det er offentlige ytringer som egner å skremme/skape utrygghet).

 

Det verste er at det er enkelt å unngå de verste blemmene, men mange bryr seg ikke da det ikke får direkte konsekvenser for de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...