Jump to content

Unghund skutt


Pripyat

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Så når bonden kommer på sin ATV og hunden kommer logrende, så er bonden eller sauene i umiddelbar fare? Nødverge gjelder der og da, ikke før eller etter.

Her er det faktisk hundeloven som gjelder, ingenting annet, lov om nødverge gjelder ikke nødvendigvis for avliving av hund for å beskytte sau, og bufeloven er vel for lengst opphevet !

 

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

 

Så er det selvfølgelig åpent for tolkning hvorvidt hunden er uten ledsager, men ettersom den ikke var i bånd og det var båndtvang, så kan den nok defineres som det, og det er opp til bonden å avgjøre hvorvidt han mener hans dyr er i fare og om det var mulig å oppta hunden eller ringe politiet før man skjøt, men loven gir stort rom for tolkning, og det er nok bondens oppfatning av situasjonen som bør gjelde, uten at jeg sier at den nødvendigvis er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Var en tråd for ikke veldig lenge siden om en kar som måtte ta ungen på nakken pga skremmende hund, og som var nære ved å skyte hunden. Den gang kom det også en hel bataljon med hundeelskere og bortforklaringer. Sorry, men hundene dere setter så høyt er ikke verdt det spøtt mer enn lammene til bonden...
Ja nei la oss for all del ta eksempler som er langt over det som diskuteres, og bruke dette for å demonisere de som er uenige med oss.

 

 

 

 

.... :roll:

Hva har skytebaner med dette å gjøre?
Absolutt ingenting, og det er poenget. Mannen har skutt under helt uordnede forhold, og når det da er andre mennesker i nærheten er det etter mitt syn særdeles aktuelt å vurdere hvorvidt skuddene ble avfyrt i generell retning* andre mennesker.

 

*Her er det en vurderingssak, jeg vet ikke om jeg selv ville være fornøyd med 90 grader mellom meg og skuddretning, andre har kanskje andre grenser.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...