Jump to content

sette inn versapod pinne i mcmillan stokk


sveinmk

Recommended Posts

  • 4 years later...

Tar opp denne gamle tråden. Noen som har satt inn Versapodpinne i McMillan stokk for Sauer STR? For den nye typen med Picatinny er det veldig lite dybde man får, ca 30mm før den treffer fremre skrue, kan jo plukke av skinna, men er vel en gjenget stålhylse eller mutter innstøpt.

 

ser for meg at 30mm blir for lite, så må vel bore ut picatinnyfestet kanskje?

97110E90-4214-4CDD-AAEF-27D2661E72A8.jpeg

Edited by Elgjaeger
Glemte å nevne at det gjelder Sauer STR
Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke like pent, men det er fantastisk mye enklere å skru på en versapod picatinny adapter på railen.

 

Det finnes en fabrikkmodell som kun går i fremste slot. De ligger på rundt $70.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Man må ta høyde for at toppen på tofoten ikke berører pipa når den kanter også. Det er mulig at det er lurest å montere versapod pinnen før man fikser railen. Det er uansett den mest kompliserte jobben der jeg ville foretrukket en gulvmontert drillpresse. Etter at pinnen er festet er det lett å måle hvor mye plass man har til festehylse for rail skrue.

Link to comment
Share on other sites

Men er du sikker på at 30 mm er for lite? Greit nok at det blir litt press mot tofoten, men det er begrenset hvor mye det blir. Utover det er det ikke så mye krefter som virker. (Regner med løpet er 21mm ganger ett-eller-annet og at du ikke har et usannsynlig tungt teleskop på toppen...)  

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om 30 mm er for lite, vet litt for lite om egenskapene til stokken, det er derfor jeg spør om erfaringer.

 

Ellers er det jo veldig hendig med en Versapodpinne i tilegg til picatinny. Bruker Versapod tofot idag og har lurt på å kjøpe RPS. Nå er det jo selvfølgelig en del andre gode alternativer med hurtigfeste til picatinny også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok, da har jeg montert den så får vi se om det holder. Kuttet av ca 1 cm ar RPS pinnen, boret med 11mm og gnagde bort litt av stålet for picatinny festet med Dremel. Fylte deretter epoxy i både hull fra front og over skrufestet til picatinny og satte inn pinnen. Det er et slags skum i stokken også helt fremme. Noen bilder vedlagt.

 

49C40E37-E811-4ABC-964A-AF8D76D864DC.jpeg

D20B20F8-88B4-4E93-8241-C8B1F99809FA.jpeg

105A8735-428F-4453-BCC0-95BA03B2CEA5.jpeg

716C2A30-586B-4877-B3D9-C4CCED33BF58.jpeg

54D85289-8417-4A51-877D-C462E34D1412.jpeg

F3BCBA75-97A8-4B08-846F-887449317668.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...