Jump to content

Rådyrstek med tilbehør


Elastica

Recommended Posts

Nå ligger det en flott rådyrstek og godgjør seg med sous vide-metoden.

 

Jeg har laget potet- og pærebåter som skal i ovnen med litt fersk timian, salt og pepper. Jeg har kokt puilinser, kuttet og renset aspargesbønner, hvitløk og kantarell - alt dette skal smørstekes og blandes. Dessuten har jeg redusert kraften jeg laget forleden dag, og sausen skal ellers smaksettes med blåbær, portvin og litt creme fraiche.

 

Plommedesserten er veldig enkel. Plommer i ildfast form, stjerneanis, kanelstang, lønnesirup, litt appelsinsaft eller konjakk - 180 grader i ovnen i ca 40 minutter.

 

Nam.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Krydre steken godt - feks med salvie, rosmarin, salt og pepper.

Stekes i stekepanne på sterk varme. Stekeskorpen hindrer at kjøttet "koker" ut saftigheten i kjøttet under stekingen. Kok ut panna og ta vare på kraften.

Stekes på ca 160 gr til kjernetemp. på ca 70 grader. Etter steken er ferdig, la den hvile en stund før den skjæres.

Ta vare på all kraften, som brukes i sausen. Du får forresten en ekstra spiss på sausen om du tilsetter noe søtt - rips/rognebærgele er gode eksempler.

 

Personlig er liker jeg sesampoteter som tilbehør. Skjær vaskede poteter i båter, tilsett olje, sesamfrø, salt og pepper, bland godt. Stekes på ca 200 gr i 30 min. Et annet alternativ er potetmos - hjemmelaget selvfølgelig, med smør og fløte samt provencekrydder.

 

Øvrig tilbehør som egner seg er stekt løk og sopp, og lettkokte grønnsaker som gulrøtter og broccoli. Kunsten er å lage tilbehøret enkelt og ikke for dominerende - kjøttet skal tross alt stå i sentrum. :wink: Og for himmelens skyld - ikke overstek el overkok kjøttet og grønnsakene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker den eldgamle oppskriften til Henriette Skjøberg-Erken. Salte og pepre samt litt smør på steika, så inn i ovnen på 225 gr, så ned til 160 gr etter 15 minutter. varm opp 2,5 dl melk sammen 2,5 dl vann ha over steika i 2 omganger sammen med 3 knuste einerbær. Steika er best med 66 gr kjernetemp. Hell stekeskyen over i jerngryte, kok opp og tilsett litt jevning og krydder, samt et par skiver geitost. Kokes i ca 7 min, tilsett 2 dl seterrømme, og rør ut. Kokte poteter,rosenkål,aspares,gulrøtter og god rødvin. Nam,nam :)

Link to comment
Share on other sites

@Taiko

Det er mange meninger om steketempratur, etter litt prøving og feiling i begynnelsen har jeg endt opp med følgende fremgangsmåte:

 

Lar steika temperere seg på benken i 2 timers tid.

Gnir inn med salt og pepper.

Bruner alle sider i varm panne (bruker Melange margarin)

Ovn på 170 grader, rist midt i ovnen.

Snus etter en halv time.

Inn med termometer i den mest kjøttfulle delen, pass på og ikke kommer i kontakt med lårbeinet.

Stekes til den har oppnådd en kjernetemp. på 63 grader.

Tas ut å pakkes inn i alufolie.

La hvile i min. 20min. før skjæring, kjøttsaftene får satt seg og temp. har steget til 65 grader som gir roastbiff farge.

 

Spis :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...