Jump to content

3006 vs 300wm


308nm

Recommended Posts

Det er vel kanskje ingen BR-patron, men til langhold som flest her på berget bedriver det er den mer en god nok. Du får litt mindre fart kontra en 300wm, men det er et helt greit kaliber å begynne å trene med. Så kan du se etterhvert hva behovet ditt er. Om du vil rekke lengre er kanskje en magnum-variant aktuelt. Skyter du innenfor 6-700m, kan faktisk en mindre patron være vel så bra.

Link to comment
Share on other sites

30-06 har rett og slett ikke det presisjonspotensialet som trengs. Ikke misforstå, det er en fremragende jaktpatron med mer en god nok presisjon til sitt bruk, men i ei rifle bygget for langhold vil f.eks ei 308 gå jevnere og bedre.

Den kjøper jeg ikke, dette må du forklare nærmere?

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at verdens mest populære patron (30-06) knappest er i bruk til noe presisjonsskyting lenger - og det skjedde stort sett på 60 tallet - grunnen heter 7.62x51/308w

Dette er et velkjent faktum, og lite poeng å bestride.

Et lite hint er vel at knappest noen match/target rifler er å få kamret i 30-06 lenger

 

NB! 30-06 er en super patron til sitt bruk.

 

Noen praktiske grunner: rekylen er litt hardere enn 308, designet på patronen er ikke optimal i forhold til 308 og en del nyere patroner, spes med tanke på lengde og tykkelse, du må også ha en lenger låsekasse - det er ALDRI noen fordel i våpen der maks presisjon er tingen. osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter like bra med min 30-06 AI som jeg gjorde med min 300wm, så tror du har skutt med et dårlig eksemplar, eller aldri skutt langt med patronen. Og om du leser litt om 1000 yard skyting idag på amerikanske medier, vil du se at den har fått tilbake sin popularitet og vinner en og annen match.

Link to comment
Share on other sites

Tja....

Med moderne krutt og dagens kulekonstruksjoner så ligger alt til rette for at 30.06 bør være bedre enn alt annet av "standardkaliber" til både jakt og langhold.

 

Ulvster viser til endel påstander... Det at 308 tangerte storebror i BR sammenheng er i mitt hode først og fremst et rekylfenomen. I tillegg vil det vesentlig mindre hylsevolumet gi teoretiske fordeler.

Skal man opp i kulevekt(der de teoretisk gode kulene i .30 bor) og ikke minst opp i fart så blir 308win krampaktig. Homogene kuler hjelper litt, men at en konvensjonell 200grainer i 308( vel og merke med normale magasinbegrensninger) skal være "topp-stoff" til jakt har jeg aldri skjønt.

Jeg har egentlig alltid skydd 30.06, fordi den er kjedelig, men jo mer jeg leser om de prestasjonene man får jo mer interessert blir jeg.

 

300wm er...... Ikke så spennende. For meg.

Link to comment
Share on other sites

ok takker for mange gode svar. tenkte å ha et løp til i r8 har 6,5. å har 3006 i mo3 så hadde bare kansje vært litt morro med noe nytt , selv om all fornuft sier kansje 3006. hadde en varberger i 308nm før å den var jo litt mer morro faktor å skyte med synes jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Motargumentet mot 30-06 har til alle tider vært rekylen. Når noen skulle velge 308. / 30-06 Har mange kamret gode rifler i 308 pga rekylen, nok å se her på kammeret. Lang hylse er ikke noe argument, da andre patroner har like lang hylse.

Link to comment
Share on other sites

Motargumentet mot 30-06 har til alle tider vært rekylen. Når noen skulle velge 308. / 30-06 Har mange kamret gode rifler i 308 pga rekylen, nok å se her på kammeret. Lang hylse er ikke noe argument, da andre patroner har like lang hylse.

 

Så sant, men rekylen er jo også i stor grad "rifleavhengig"

Pr i dag står det både 308 Win og 30-06 Sprg i skapet, og i den grad en skal snakke om rekyl i slike kaliber, er 30-06 den snilleste av de to.

Grunnen er riflene, nemlig en superlett Kimber Montana i 308 Win, vekt 3,1 kg og en flott Kimber Classic i 30-06, vekt 4,1, begge med respektive sikter montert.

 

Litt OT, har forresten lest gjennom blekka Jaktvåpenguiden hvor Jørund Lien tar for seg en haug med våpen og tilbehør.

Og hele tiden kommer han tibake til dette med demper og rekyl...

Ikke rart at unge jegere som er i markedet for sin første rifle har som spørsmål 1: hvor mye kan jeg kappe og hvilket kaliber passer best med demper... :?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, har forresten lest gjennom blekka Jaktvåpenguiden hvor Jørund Lien tar for seg en haug med våpen og tilbehør.

Og hele tiden kommer han tibake til dette med demper og rekyl...

Ikke rart at unge jegere som er i markedet for sin første rifle har som spørsmål 1: hvor mye kan jeg kappe og hvilket kaliber passer best med demper... :?

 

Litt OT det også!

+1! Helt riktig observert @ Seawolf, og jeg blir liksom kvalm når jeg får (må) lese disse spesielle "beskrivelser/våpentester" om og om igjen. Lyddempere anvendes da stor sett som rekylbremser, men lyddemper høres jo bedre ut! Viser i en annen retning, og han/hun blir dermed mer macho/dronning eller hva? Rekylredsel gjømmes med medisinske bedømminger. Ja, hørselen er meget viktig vi har bare den ene, men idag finnes utallige, meget gode og virksomme metoder for å beskytte denne. I USA anvendes hele tiden rekylbremser med høy ytelse for å temme de verste kaliberne uten at jegere/ skyttere får problemer med hørselen sin ... Men rekylbremser er mye billigere enn lyddempere … forretning/business?!

Mange her i landet (gjennom disse beskrivelser) har blitt såpass rekylredde uten å vite hva det egentlig dreier seg om. Ja, før de har avfyrt sitt første skudd. Alle kalibere sterkere enn 6,5x55 eller 308W blir da snart obsolet. En kjedelig (våpen-) verden!

BTW, tråden dreier seg egentlig om (rekylsterke) 30 06 vs. (enda rekyl sterkere) 300WM, ikke kappingsglade 308W! :mrgreen: Dette har gått tapt lite grann. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Før man begynner å legge ut om "langhold", bør man sjekke alminnelig presisjon. Det kan utmerket godt gjøres på 100 meter. Skal man ha tanker om å skyte på "druge" hold, må man ha samling bedre enn "bueminuttet" = ca. 29 mm = innertieren på 60-cm-skiva. Med kikkert, anlegg og gode skyteforhold bør man klare 5 skudd (godt) innenfor denne grensa, gang etter gang. Klarer man ikke det, må man ta de vanlige sjekkpunktene for presisjon: Frittliggende pipe? - skikkelig bedding? riktig/jevnt moment på skjefteskruer? ingen løse deler i kikkertmontasje? - rent avtrekk? jevnt reylopptak etc. Har man sjekket alt dette, kommer turen til ammoen - jevn kruttladning, samme friflukt, riktig settedybde på tennhettene etc. Og de mest krampaktige ladningene gir sjelden så god presisjon at det er verdt økt rekyl og løpsslitasje.

 

Kaliberet kommer, etter min mening, svært langt ned på lista. Holder vi oss til kaliber 30, er det først hvis man skal ha tunge/lange kuler, og dermed mye saktebrennende krutt (som slett ikke trenger bety max presisjon) at enkelte kalibre kan være å foretrekke. 30-06 gjør sikkert like bra jobb som andre 30-kalibre, gitt at de øvrige faktorene er noenlunde like.

Link to comment
Share on other sites

30-06, er en meget god patron. Presisjonsmessig ikke tilbakestående for 300vm.

Men, kammerdimensjoner(les reamer dim) varierer fælt for dette kaliber! Mange kammertegninger(prøv å se på SAAMI for denne, samt det faktum at mange våpen produsenter legger denne patron på max+ dim)) har gedigene dimmensjoner.

Originalt er det en gammel kriger, med ett kammer beregnet til å tygge en patron, samt en håndfull pukkstein. Dette "plager" våpen i dette kaliber, den dag i dag. Den/de som designet denne patronen i sen tid, var ikke helt "borte vekk".

Med rette kammerdimensjoner er dette en super patron. Tenke seg til det? En sånn kjedelig gammel traver!

Prøv å se på kammertegninger for sivile vs millspec kammer, for samme patrontyper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør som jeg har vett til: Er det egentlig noen kalibre (kulediametre/hylsefasonger) som er særlig handicappet i forhold til andre når det gjelder presisjon, gitt at alle andre forhold og toleranser er like? Eventuelt noen som skiller seg ut positivt med samme forbehold?

Link to comment
Share on other sites

Må ha vært heldig med mine eksemplarer i 30-06, har hatt en som ble solgt og en nå. Begge gav/gir en vanvittig god presisjon.

Tror ikke 30-06 står tilbake for andre kaliber når det kommer til presisjon så lenge toleransene på våpenet er gode.

Kan tro at 30-06 har fått et dårlig rykte grunnet gamle (utslitte?) hærmausere og gammel militærammo har vært voldsomt utbredt blandt Ola Normann ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...