Jump to content

Hva er dette?


Tiny

Recommended Posts

Er det noen som vet noe om denne? Hvilket merke, tid, og kanskje verdi?

Jeg vet bare at min gamle farfar var i politiet og at dette kan ha vært et tjenestevåpen. Men alt av informasjon er interessant. Har ikke funnet noen serienummer på den, så om noen vet hvor jeg kan finne mer skrift enn det som er på bildene, så si gjerne fra.

 

IMG_1177.JPG

 

IMG_1178.JPG

 

IMG_1179.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjette på at den er spansk eller belgisk, produsert rundt 30-tallet. Demonter den og se etter kontrollstempel på løpet. 99% sikkert er den mekanisk sett en kopi av Browning sine blowback-konstruksjoner. Demontering foregår da slik:

- Ta ut magasinet

- Dra sleiden tilbake og lås den med hendelen over avtrekkeren

- Drei løpet 90 grader

- Frigjør sleiden og skyv den av fremover

 

Sammensetning i motsatt rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som den er spansk ja.. Og utfra hva jeg har sett på nett, så burde det stått et stempel bakerst på ramma under sleiden. Men, her er det slipt vekk. Det står heller ingen egne merker på løpet annet enn sn som er likt rund baut på denne.

 

Eneste jeg ser at skiller seg ut fra de andre "Ruby" pistolene fra Spania er skjeftet. Her er det et rombeformet merke med C 7.65 i, samt at grepsplatene kun er festet med en skrue.

Denne har heller ikke sikter slik de fleste andre har, kun en rille langs toppen av sleiden.

 

Skulle veldig gjerne visst mer om denne. Fabrikk, land og spesielt år..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Nå kan jeg svært lite om våpen meg grandpa har en Ruby. Rubies og kopier finnes det millioner av, og det er en del nettsider der folk diskuterer alt fra stempler til smådetaljer.

Ingen vet med sikkerhet hvem vi har arvet den fra, men jeg regner med det var enten fra min tippeoldefar eller min tipp-onkel.

 

Hva er reglene med slike våpen når man ikke vet helt hvor de kommer fra?

 

Har disse to i familien som jeg vil gjerne ta til Norge (fra Frankrike) men tviler på at de er registrert noen steder :(

 

5abbb00470d1e_Thomas_Gerhardsen_Moine___syvfjell___Instagram_photos_and_videos.jpg.890c6a7e3374c1f57d878a53c0e3b4c5.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Generelt gjelder at man må ha seks måneders aktivt medlemskap i en pistolklubb før man kan få håndvåpen, men det er sannsynlig at politiet vil kreve en eller annen form for dokumentasjon på at det er lovlige eide våpen i Frankrike. Er de uregistrert, kan det kanskje by på problemer, uten at jeg kjenner fransk lov.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ringte onkelen og det ser ut som de er ikke registrerte. De blir levert til de lokale myndighetene, det koster veldig mye penger å få våpen plombert i Frankrike siden det er bare MAS fabrikken som har lov til det. Farvel, MAB'en og Ruby'en...

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...