Jump to content

en gang før i tiden


greb

Recommended Posts

I tidligere tider var våpen mer akseptert.. her illustrert med en SAS annonse i amerikanske Guns & Ammo fra des. 1967.

normal_IMAG1564.jpg

 

Setter en forutsetning her at SAS ville i dag ikke satt en tilsvarende annonse i et magasin som er våpen relatert?

 

Har vi noen tids referanser på når holdninger har endret seg, er de flytende, eller er det hendelser som gjør at holdninger endres i store sprang?

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha god kjennskap til hvordan våpen ble fraktet i 1967 tviler jeg sterkt på om det var noe lettere den gangen. Det var kaldt krig og et helt annet grensevern enn vi er vant med i dag. Våpen på avveie var akkurat like stort problem da som nå.

 

I 1967 var det ingen "hvermansen" som var ute å fløy, spesielt ikke over Atlanteren. Det var direktører, politikere og eliten som kunne dra på langfart. En billett kostet sikkert flere månedslønninger for en vanlig arbeider.

 

I tidligere tider var samfunnet mer gjennomsiktig og vi hadde tillit til hverandre. Det var oss og dem. Nå er dem endel av oss. Takket være globaliseringen som luftfarten er en vesentlig del av.

Link to comment
Share on other sites

Litt lettere var det vel før...

 

Men mener å ha lest et sted at mye endret seg på 70-tallet, etter en lang rekke flykapringer utført av diverse organisasjoner. (Eks RAF, Røde brigader, Baader-Meinhof etc)

Var jo ganske "populært" en periode å kapre fly for å få frigitt såkalte "politiske" fanger o.l.

 

Disse aksjonene førte med seg strengere sikkerhetsregler for luftfarten. Men ikke i nærheten av det som kom etter 9/11.

 

Men, er slettes ikke skråsikker på dette. Har tatt mye feil før jeg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I 67 var det ingen kontroll av hva personer hadde på seg, heller ikke håndbagasje, eller kofferter. Kun ved spesifikk mistanke. Først ut på begynnelsen av 70-tallet begynte USA og noen andre større flyplasser å interessere seg for hva vi fraktet. Så kom også metaldetktorer, trolig ca 72 - 73, for å kontrollere personer og håndbagasje. Vanlig bagasje var da untatt. Det var mine erfaringer som sjømann, i utenriksflåten fra aug. 67, til medio 73.

 

De færreste vanlige folk hadde råd til en enkel (en vei) flybilett, til england i 67. Den kostet ca en månedslønn. Og hvis jeg husker rett, kostet en enkel bilett til østkysten av USA ca. 14 tusen og en til Australia, ca 20 - 22 tusen. Min bror fikk 22 tusen i begynnerlønn (nyutdannet ingeniør), i norges største konsulentselskap (H.E.) i 68.

 

Skulle vanlige folk krysse atlanteren (eller ennå lengere), var det vanlig å "arbeide seg over" på en båt. Såkalt "work away". På Wilhemsens linjefartøy, hadde vi noen pasasjerlugarer. Normalt ble de opptatt av såkalte "work away" folk og ikke ordinære passasjerer. Til Amerika hadde Fred Olsens "amerikalinjen" plass til mange "work away" folk, i tilegg til ordinære passarsjerer. En del andre rederier praktiserte også dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...