Jump to content

Tar grevling rådyrkje?


Kristoffersen

Tar grevling rådyrkje?  

34 members have voted

  1. 1. Tar grevling rådyrkje?

    • Ja
      23
    • Nei
      11


Recommended Posts

At den kan ta et rådyrkje er sikkert mulig, men jeg mener ganske bestemt at den i de fleste tilfeller vil la det være i fred. Så mye grevling som finnes her i landet, spesielt i de biotopene med mye rådyr, ville dette blitt dokumentert langt oftere hvis dette var noe som lå i grevlingens vanlige repertoar.

 

Når det gjelder hareunger og fuglereir er saken selvfølgelig noe helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke grevlingen tar friske rådyrkje. Jeg har sett mye åssen grevlingen vimser rundt, totalt forskjellig fra reven som virkelig jakter målrettet med alle sanser. Mulig, hvis en grevling går på et kje at den kan ta det, men rådyrmamma legger vel ikke kjeene der det er grevlingtråkk.

 

Jeg er så heldig å bo slik at jeg kan se både rådyr grevling og rev fra huset og har sett disse dyrene møte hverandre noen ganger. Det virker ikke som grevlingen enser at det er noen andre der, den ser jo veldig dårlig. Og når den er ute å tråkker, så har den helt faste stier/tråkk i gresset som den går. Når reven skal ta kje, saumfarer den åkeren på en helt annen måte enn det grevlingen gjør, med alle sanser i helspenn.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror enkelte grevlinger, tar rådyrkje. Og ennå større dyr. En bonde her i Lier, var plaget med en grevling som tok sauelam nå i år. Ikke det at de var så mye større den første tiden (på innmark), men likevel. I følge ryktene, skal dette være bekreftet av viltnemda. Har ingen grunn til å betvile dette. For noen år tilbake, hadde samme bonde et lignende problem. Og jeg har hørt om andre tilfeller, i Lier- og Drammes området.

 

Editt. Vil bare nevne, at denne grevlingen tok flere lam. Men jeg kjenner ikke antallet. Søyene klarte ikke hindre dette.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...