Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2014 / 2015


jmonsen

Recommended Posts

Et par spørsmål angående kråkejakt som jeg håper noen har kloke svar på :)

 

*Har hørt at kråkejakta er best på morgenen, men hvilket klokkeslett snakker vi? Før sola står opp?

*Har noen FUD kråker (6 stk) som jeg kunne tenkt meg å prøve, hvordan ville dere plassert disse (formasjon) og hvor (jorde, jordekant, åpen skog, etc.)

*Har kråkelokk som jeg ikke har fått prøvd enda. Vil denne dra inn skjære og ravn i tillegg til kråker (Faulks kråkelokk)

*Vil jeg kunne lokke inn kråker med lokken dersom jeg hører de i det fjerne?

 

Takk på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

*Har hørt at kråkejakta er best på morgenen, men hvilket klokkeslett snakker vi? Før sola står opp?

 

Morgen og kveld. På morgenen bør du være på plass før de trekker, altså før de reiser fra sovested til forested.

 

*Har noen FUD kråker (6 stk) som jeg kunne tenkt meg å prøve, hvordan ville dere plassert disse (formasjon) og hvor (jorde, jordekant, åpen skog, etc.)

 

Jakter du med hubro så er det ikke dumt å plassere de i trær høyere enn hubroen og kjøre på med lokkeskrik. Det er ikke enkelt dog. Fest gjerne ei dau kråke i klørne til hubroen.

 

*Har kråkelokk som jeg ikke har fått prøvd enda. Vil denne dra inn skjære og ravn i tillegg til kråker (Faulks kråkelokk)

 

Jeg har fått inn nøtteskriker og skjærer på faulks. Ravn kan nok også komme.

 

*Vil jeg kunne lokke inn kråker med lokken dersom jeg hører de i det fjerne?

 

Ja. Og det hender de kommer umiddelbart, hører du kråker så gjem deg godt under en gran e.l. , lokk og stå klar. Kråkene kan nøyaktig lokalisere lydkilden, plutselig svever de over hodet ditt uten at du er klar over det.

 

Endret skriftfarge til rød. Blå tilhører moderator, ref regelverket :wink:

Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for tips :)

 

Jeg bruker ikke hubro og det blir nok ikke noe innkjøp denne sesongen iallfall, men kanskje senere.

 

Men når det gjelder FUD/lokkekråka på bakken, hva slags formasjon ville dere satt disse i? Av de kråkene jeg har sett som sitter på åkre sitter de gjerne ganske tett, med en og annen kråke som holder vakt. Er dette noe man kan prøve å etterligne?

 

Noe annet jeg lurer på med lokkekråker på bakken (og fløyte) er om dette vil gjøre at kråkene stort sett lander, eller om de bare svinger nedom og sirkler rundt. Tenker på dette litt i forhold til å bruke salongen eller om jeg bør holde meg til hagla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi har fått økte skudd premier i Kvinnherad kråke steg fra 10 til 50,- Tydeligvis er de for mange:) her hos meg kan jeg ikke reise bort en dag Før kråkefuglene står i kø for å Gjøre ugagn i hønsegården min... Siden de slet hode hode av alle vaktlene mine i forfjor har jeg skutt 37 skjærer og 2 kråker så kråke er mye vanskeligere å få has på enn skjære.. det kommer alltid en speider først Før resten av flokkene kommer, når geværet er observert er de utenfor 150 meter og flyr høyt over tomten...

CZ med baneløp i .17hmr med extra lang demper og cci tnt eller vmax er best egnet til kråkefugl, hvis man skal ta hensyn til folk og rikosjett fare. Sier bare at- tsjjyyyyyy og skyter snorbeint ei hulspisskule på 1gram 200m glatt i nærmere hjortebørse fart. Treffer den noe er det 1 gram delt på antall deler... kinetisk energi borte:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Noen som har erfaring med hvorvidt skjære, kråke og ravn "prater" noe særlig med hverandre? Tittet ut vinduet å så en flokk (rundt 20 fugler) med alt fra skjære til kråke og ravn på åtet, og opplevde at kråka og ravnen lettet og fløy lengre vekk da jeg satt meg på plass i skjulet. Skjærene satt på samme plassen. Jeg tolket dette som at de store fuglene i kråkefamilien hadde lagt merke til romstering fra skjulet og valgt å trekke seg litt unna. Men hvis kråkene og ravnene hadde lagt merke til meg, ville ikke disse også advart skjærene?

Link to comment
Share on other sites

Men hvis kråkene og ravnene hadde lagt merke til meg, ville ikke disse også advart skjærene?

 

Jo, men jeg tror at skjærene er litt dummere en de 2 andre, det er stort sett alltid skjærene som er på plass først. ravn og kråke er litt mer skye og de flyr nok rundt og er sikre på at de skal bli skutt hele tiden...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med hvorvidt skjære, kråke og ravn "prater" noe særlig med hverandre? Tittet ut vinduet å så en flokk (rundt 20 fugler) med alt fra skjære til kråke og ravn på åtet, og opplevde at kråka og ravnen lettet og fløy lengre vekk da jeg satt meg på plass i skjulet. Skjærene satt på samme plassen. Jeg tolket dette som at de store fuglene i kråkefamilien hadde lagt merke til romstering fra skjulet og valgt å trekke seg litt unna. Men hvis kråkene og ravnene hadde lagt merke til meg, ville ikke disse også advart skjærene?

 

Når jeg går til jaktbua flyr alltid fuglene vekk. Jeg legger rifla klar med løpet mot åtet og venter. Først kommer skjæra på åtet, så setter kråkene seg i trærne rundt omkring, der sitter de en stund før enkelte kråker begynner å fly over åtet. Først ganske høyt, så nærmere og nærmere, for tilslutt å sette seg og begynner å spise.

Da først kommer ravnen. Sitt stille, ha mye tålmodighet og beveg riflen veldig sakte, så blir det ravn også. Sikkert ikke alle som er enig med meg men hvis det er mye ravn bruker jeg vente til jeg får 2 i en smell.

For mange år siden hadde jeg en glugge der jeg hadde fire rør skrudd fast under åpningen. Jeg innbilte meg at det hjalp når jeg stakk ut løpet men er ikke sikker, var jo mere aktiv også da.

Link to comment
Share on other sites

Oppførselen til kråkene du beskriver her høres kjent ut. Hvis du skulle gitt noe tidsestimat, hvor lang tid vil du si det tar fra de første skjærene setter seg til kråka og ravnen dukker opp? Dette er sikkert relativt variabelt, men om du har et estimat så kunne det vært interessant å hørt.

 

Jeg lurer også litt på dette med at løpet stikker ut av en rød lovevegg. Bruker du noen kamuflasje på pipa/våpnet evt? Jeg har merket at dersom jeg legger opp børsa mens det sitter fugler på åte, så kan det fort skje at flertallet tar til vingene, men hender også at de blir stående. Jeg bruker dog ikke noen kamuflasje.

Link to comment
Share on other sites

Å beregne tid er ikke enkelt når du jakter. Men du må nok regne med 1/2-1 time. Har du pipemunningen innenfor åpningen må du regne med en voldsom smell. Husk hørselvern. Jeg legger riflen klar i den retning jeg regner med fuglene setter seg, med munningen utenfor. Bare ikke vift og prøvesikt, da tror jeg ikke du får noenting. Har du tofot og en sandsekk bak kan den ligge stille mens du venter.

Lykke til.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen i Bergensområdet som har/vet om steder hvor to studenter på 25 kan jakte kråker etc.? Greit med litt annen trening enn bare leirdueskyting når det er 5 timers reise hjem. Ligger litt forskjellig på inatur, men erfaringsmessig synes jeg store gårdsmarker etc. er det beste.

 

Kan jakte med 17HMR eller 22lr. subsonic dersom støy er et hinder. Er villig til å betale noen kroner også, dersom området er bra. Kan også være behjelpelig med rev. Drevet jakt i 11 år og det blir ikke noe cowboy-fakter om noen skulle være skeptiske :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på ein liten jakttur i gårkveld :D venta på overnattingsplassen t kråkene. Var sikkert 300 kråker der!! Eg og ein kompis valgte oss ut kvar si. So blei 2 stk. :D:mrgreen:

 

Sjukt tøft å stå rett under fleire hundre kråker uten at dei vait at du er der! :mrgreen:

 

Blir ein tur ikveld og, håpar bere dei kjem igjenn sjølv etter sskudd :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blei ei skjor igår :D heiv ut ei dau kråke, og tok kunn 5min for noken var på plass!

 

Og blei 4kråker idag! :mrgreen: venta på overnattingsplassen, og venta til dei landa. Kunne ha blitt fleire om dei ikkje hadde sett seg i grantrea (vanskleg å sjå dei) :? menmen ein bra fangst uansett!

Lar dei få fred ei stond før vi prøvar igjen

Link to comment
Share on other sites

Noen som har god erfaring med FUD-kråkene? Er de verdt pengene, eller kan man like gjerne skjære ut i papp? Lurer også på om noen har kjøpt fra XXL. De ser så simple ut på bildet. Selger de ikke de europeiske (med grått)?

Link to comment
Share on other sites

ja jeg bruker og dra ut og se hvor kråkene holder seg dagen før jeg skal jakte og så setter jeg meg ut der jeg ser mest FØR det blir lyst dagen etter :)

 

Det jeg har funnet ut er at det er utrolig viktig og være der før det blir lyst,kommer du 15 min etter at det har blitt lyst kan du nesten bare dra hjem igjen..

Link to comment
Share on other sites

Har lest alle tråder inne her om lokking av kråke og prøvd det meste. Har fått skutt noen enkelte med bruk av faulks kråkelokk og med og uten cd spiller. har prøvd MYE med hubro, både med og uten kråke i "klørne". får ikke kråkene til å "kjøpe" opplegget. har upåklagelig Camo da jeg lokker. får skuddsjans på en eller to og så er det dødt.

men i går prøvde jeg nytt opplegg.. Tok en rev opp fra fryseren som var nedfryst slik at jeg kan sette den ned i snøen, tok ei død kråke og la ved kjeften på den, modifiserte en mojo critter og knytte på noen kråkefjær på den og "erstattet" den ene vingen på den døde kråka med mojo`n. satte den på, gikk og satte meg i skjul og begynte å blåse i faulks`n. blåste til første kråka kom,da behøvde jeg ikke blåse mer. Fullstendig Texas og kråke fra fjern og nær kom. Har aldri fått slik respons på hubroen. Ravnen kom den også og ble med på galskapen:)

Så nå er det bare å trene på hagleskyting, ser ut som så lenge jeg treffer kråkene så opprettholdes aktiviteten, men når jeg bommer så stikker dem faenivell...

Link to comment
Share on other sites

Har blitt ca 10kråker den siste tida :D dei fleste tatt på kveldstrekket (då vi veit kor dei bruka å sette seg) på beggynelsen kom der ca 300 stk!! :shock: men no er der bere ca 30. Skal la dei få fred no ei stund, før vi tar noken rett før sesongslutt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...