Jump to content

Er vi som jakter i utlandet blitt pariaer?


Wolverine67

Recommended Posts

Løken består av mange lag. Det er det dessverre ikke alle som gjør :-)

 

Uansett hvilket lag av løken man måtte befinne seg i, må det da være krav til å lese minimum pensum?

Hva ansetter du etter? Resultatlista fra birken?

Har du noensinne lest deg opp på Afrikajakt? Har du noensinne reflektert over at det i dag finnes et dyreantall, og et mangfold man må over hundre år tilbake for å matche?

If it pays, it stays...

Jeg er en stolt naturverner. Jeg skyter dyr i Afrika.

Hva gjør du for Afrikas dyrevelferd?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

NHD: " Men jeg spør ikke naboen om å få skyte storfe i innhegning. Vi finner, driver og skyter viltet selv. Jeg kunne ikke tenke meg å leie en roer i Namsen for selv å sitte og holde i stanga bak i båten ".

 

NHD, du har ikke filla greie på hva du snakker om......du framstår som besserwisser og skriver nedlatende om jakt du aldri har deltatt på..

 

Jakt i Afrika er i de fleste tilfeller mye mer krevende enn jakt hjemme, ikke minst når det gjelder skyteferdigheter....noe tvilsom "jakt" arrangeres i Sør-Afrika....men dette er heldigvis forsvinnende lite..

 

Alt kjøtt blir tatt vare på etter jakt i Afrika....dette er ren luksus for afrikanerne og jeg kan love deg at de setter pris på det..

 

At det på denne bakgrunn skal være så moralsk forkastelig å henge et trofe på veggen etter en slik jakt er meg uforståelig......ser ingen forskjell i forhold til kjøttjakta hjemme..

 

Fortell oss gjerne i hvilke firma du ansetter....men det har du vel neppe baller til.. :lol: ??

Link to comment
Share on other sites

Og siden vi er i gang......er det veldig moralsk forkastelig og harry og henge opp et pent elg-gevir etter en vellykket elgjakt i Norge...??

 

Ikkje moralsk forkasteleg, slik eg ser det, men er det lurt/smart/hensiktsmessig i dagens situasjon, med stor jaktmotstand i samfunnet....?

 

(Litt harry er det vel... ?)

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig stor jaktmotstand i samfunnet..?

 

Fler og fler blir jo jegere, også mange kvinner.....som er veldig bra..

 

Jeg tror det forholder seg slik at de ganske FÅ jaktmotstanderne vi har er veldig flinke til å skrike høyt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og siden vi er i gang......er det veldig moralsk forkastelig og harry og henge opp et pent elg-gevir etter en vellykket elgjakt i Norge...??

 

Ikkje moralsk forkasteleg, slik eg ser det, men er det lurt/smart/hensiktsmessig i dagens situasjon, med stor jaktmotstand i samfunnet....?

 

(Litt harry er det vel... ?)

 

Hvorfor i helheimen skal vi ta hensyn, og la oss diktere av dagens situasjon? Vi viderefører en tradisjon som går hundrer, og tusener av år tilbake.

 

Skammer du deg av å være jeger? Hvorfor harry å være stolt over byttet?

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt kan me innta ei stolt haldning og nekta å la oss kua.

 

Eg har likevel tru på at me kan vera stolte på ein litt meir diskret måte, og unngå å provosera med td brautande trofebilete. Men det er no berre slik eg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett synes jeg ikke det er så smart å starte en tråd om en går emosjonelt i fistel om en får motforestillinger :-) Da bør en holde seg internt i menigheten.

 

Trådstarter stiller et spørsmål i overskriften. Dette tyder på at han har observert at det kan finnes negative holdninger. Når noen bekrefter at dette er tilfelle, reagerer en negativt. I kommende og lignende tråder blir det ingen som gidder å hevde avvikende meninger dersom dette kun mottas negativt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hva trådstarter forventer av omdømme for sin jaktutøvelse? For egen del markedsfører jeg min jaktutøvelse minimalt til omverdenen. Anerkjennelse for bra skyting, gode hunder og dyktig jaktutøvelse er ikke noe man kan forvente av folk utenfor miljøet.

 

Min oppfatning av utenlandsjakten er i liten grad tuftet på selvsyn. Desto mer på "lunchprat" og møte med folk som kan fylle en vegg med trofeer på en ukes utenlandsjakt samtidig som de mangler grunnleggende evner til å kunne jakte i Norge.

 

Utenlandsjakten har fått et harrystempel, og jeg tror neppe De som har ræva full av penger som kan shoppe jakt fra øverste hylle ønsker å bli identifisert med rørleggere og trailersjåfører som reiser til Afrika for å avlive tamdyr. Norske jegere er ingen homogen gruppe og vil følgelig aldri kunne stå sammen solidarisk.

 

Har vært innom noen pene hjem der jegeren har stått under trofeet og utfører sitt glansnummer i eventyrfortelling til sine gjester. Det eneste som manglet var et vindpust som tok tak i hentesveisen....

Link to comment
Share on other sites

Stort sett synes jeg ikke det er så smart å starte en tråd om en går emosjonelt i fistel om en får motforestillinger :-) Da bør en holde seg internt i menigheten.

 

Trådstarter stiller et spørsmål i overskriften. Dette tyder på at han har observert at det kan finnes negative holdninger. Når noen bekrefter at dette er tilfelle, reagerer en negativt. I kommende og lignende tråder blir det ingen som gidder å hevde avvikende meninger dersom dette kun mottas negativt.

 

Folk går vel ikke i fistel over at du kommer med kommentarer som er i mot det trådstarter prøver å si, men det er flere som har stilt deg spørsmål angående det du skriver. Og det bare arrogant overser du, og kommer med nye flåsete kommentarer om hvordan folk overreagerer på meningene dine. Nei, det er ikke meningene dine vi reagerer sterkest på, men unnvikelsen av å støtte opp om disse kommentarene.

 

Men det er jo helt tydelig at du ikke har tenkt å svare angående dette, og bare fortsette med kommentarer, så jeg gidder ikke stille deg flere spørsmål. Jeg går heller ut ifra at du ikke svarer fordi du ikke greier å komme med et godt og logisk svar på det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

@stefan: Jeg har lest innleggene dine og skal prøve å svare:

Trofejakt synes jeg er moralsk forkastelig. Å skyte dyr, der det ikke er nødvendig for å begrense bestanden, kun for å få et gevir på veggen kan jeg ikke få meg til å synes er ok.

Afrikajakten gir meg klare assosiasjoner til koloniherrer og innfødte. Ingen god assosiasjon.

Skyting i det som kan sidestilles med innhegninger synes jeg ikke har noe med jakt å gjøre i det hele tatt. Ja, jeg vet at ikke all jakt er slik. Det er ingenting som er svart/hvitt.

Nei, jeg er ikke mot all jakt. Jeg høster overskuddet av elg hvert år. Om jeg ikke husker feil, fikk jeg flest poeng i predatorjakten 2012? her på kammeret. Senest i går skjøt jeg to måser og en kråke (ja, har tillatelse). Jeg skyter kortnebbgås hvert år (bestanden bør reduseres). Jeg skyter ikke rådyr selv om jeg har en kvote på egen eiendom. Jeg har større verdi av å se dem og fotografere dem, men jeg har ingen negative tanker til naboene som jakter på dem. De er dessuten så enkle å jakte på at det ikke ligner på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at jakt i utlandet er mer nyansert enn som så...

 

I enkelte områder i Afrika må det skytes ned f.eks. elefant for å begrense antall dyr, stor ödeleggelse på dyrket mark osv..

 

Helt greit for meg at du ikke liker trofe-jakt, men å hevde at at trofejakt og culling for å regulere bestanden er moralsk forkastelig er veldig arrogant og direkte feil i mine öyne..

 

Du virker veldig sneversynt og uttaler deg om jakt du overhodet ikke har erfaring fra..

Link to comment
Share on other sites

I et jobbintervju hos meg ville en slik opplysning vært klart negativ.

Jeg skulle med glede takket nei til jobben dersom det innebar å jobbe med nhd, basert på hvordan personen fremstår her på forumet. At h*n så vidt jeg forstår er praktiserende psykiater er forsåvidt ikke overraskende, etter min erfaring med den yrkesgruppen.

 

Det er mer enn nok jegere som syns at deres egen jakt er moralsk aktverdig, mens det andre driver med er "harry" og burde vært forbudt. Noen arter er for fine til å jaktes på. Andre arter er det usportslig å jakte på. "Bare jeg er en ekte Jeger, og bare min jakt er Jakt. De som mener noe annet, er mindreverdige."

 

Jeg får mange av de samme signalene fra "sportsfiskere" som ser ned på de som fanger fisk med garn eller tradisjonell redskap.

 

Det kommer aldri noen saklige argumenter fra den kanten, bare hovne kommentarer basert på en rimelig oppblåst vurdering av egen fortreffelighet.

 

Når det gjelder bildene av Kendall og andre unge jenter på jakt, har jeg et inntrykk av at det som provoserer er kombinasjonen av at de er unge, jenter, og liker å gå på jakt. En jeger skal visst være en eldre mann som utøver jakten i ensomhet og ikke fortrekker en mine når dyret er skutt (med kruttvåpen, må vite!). Andre bilder utfordrer virkelighetsoppfatningen til enkelte grupper av mennesker på en for dem uakseptabel måte. Det er interessant å se for en sosiolog. Det er også interessant å se hvordan media velger å formidle disse historiene. Dersom en rosablogger hadde hatt en halv million som fulgte henne og ble utsatt for hets på det nivået vi ser her, hadde nok VGs vinkling og presentasjon vært svært annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Helst skal vi vel smyge rundt langt under torva så ingen ser at vi jakter og dreper de pene dyrene.

Vi skal heller ikke fortelle andre at vi jakter.

Og vi skal for all del ikke henge opp et minne fra jakta på veggen.

Og det desidert verste vi kan gjøre er å gå ut offentlig og vise/fortelle andre at vi jakter.

Spesielt om vi har med bilder av et eller flere døde dyr.

 

At vi jakter, er skamfullt og velidig støtende for andre, og som derfor er noe vi bør holde for oss selv.

Vi må jo for all del kun la NOAH fortelle verden om hva som er greit eller ikke.

 

Alle vet da at utenlandsjakt er som å gå inn i fjøset til bonden og skyte kua på båsen.

Og at de som driver med det er noen utrolig dårlige og late jegere som ønsker å fylle veggen med trofeer fra tamme dyr som de så kan skryte av til alle og enhver.

 

Er ikke rart at nhd ikke vil ansette folk som har vært i utlandet og jaktet.

Finnes vel ikke verre arbeidskraft her i verden enn slike folk.

 

Personlig tror jeg at nhd er så oppblåst og full av seg selv, at jeg er veldig glad for at jeg aldri skal jobbe for eller sammen med vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da aldri gått i fistel over meningene dine nhd. Jeg etterlyste kun en utdyping av hvor du f.eks satt grensa for hva som var aktverdig nok. En utdyping du ennå ikke har kommet med helt og klart, selv om du gjorde et forsøk.

Sitat: "Skyting i det som kan sidestilles med innhegninger synes jeg ikke har noe med jakt å gjøre i det hele tatt. Ja, jeg vet at ikke all jakt er slik. Det er ingenting som er svart/hvitt." Siden du selv innser at ting ikke er svart/hvitt, synes jeg det er rart at du går så høyt ut på banen....

Men, jeg respekterer at du har dine meninger, selv om jeg synes de er alt for defensive. Jakt er og blir hobby, og det synes jeg ikke man skal prøve å skjule. Man bør ikke drive å gjemme seg bak argumenter man tror blir akseptert av vernemafiaen, man må stå opp for det man liker å drive med og argumentere på en fornuftig måte. Det finnes plenty med gode argumenter som flere her har nevnt og som jeg ikke gidder å utdype fordi jeg tror du vet innerst inne.

:D

Link to comment
Share on other sites

Wolverine... "Det finnes plenty med gode argumenter som flere her har nevnt og som jeg"-...nei dessverre ikke bare gode.

 

"tåpelig kommentar"

 

"sånne holdninger...dårlig sjef"

 

"Løkrull" ??

 

"har ikke filla greie på hva du snakker om"

 

"... har du vel neppe baller til - (rått flir)

 

"kommer med flåsete kommentarer"

 

"er veldig sneversynt"

 

"... oppblåst og full av seg selv".

 

Sitater slutt.- bare noen plukk fra kommentarene og karakteristikker som nhd får mot seg bare for att han står fram,.. og har Baller nok og er mann til å ha en egen mening (og som jeg synes han har begrunnet)- man kan være enig eller uenig, men dette er en nermest uverdig måte å argumentere på.

 

..noen som stod gjemt bakom døren da FOLKESKIKKEN blev utdelt ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har IKKE tenkt å diskutere andre sin argumentasjon. Men at nhd har begrunnet og utdypet synet sitt fullt ut er jeg uenig i. Han har IKKE svart på om villsvinjakt i Sverige er greit for eksempel Enhver oppegående skjønner at jeg prøver å presse han til å se det absurde i utgangspunktet hans, men jeg velger å la det ligge nå. I stedet vil jeg igjen oppfordre alle til å bli aktivt med i debatten på sosiale medier. Det er på høy tid at andre synspunkter kommer bedre frem. Til nå har det, spesielt fra Dagbladet sin side kun vært enveiskjøring. Så får jeg heller akseptere at det også innen jegerstanden er folk som ikke evner å se helhetene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen vanskeligheter med å akseptere at jegere har forskjellig syn på hva som er jakt, og hvordan den skal praktiseres. Dette er en interesse hobby, og vi jakter sjeldent kun på én og samme viltart her på berget heller.

Hvis jegere, journalister, politikere og ellers den vanlige mann i gata ville fordype seg litt i forvaltning og kultivering rundt om i verden FØR de uttaler seg, så mener i alle fall jeg at grunnlaget dems for debatt er mer imøtekommende.

Jeg er veldig fascinert av Afrika og andre lands viltrikdom. Ikke bare som jeger, men også som turist, fotograf, kultur interesert og historie interessert.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Dette ble jo en popcorntråd :lol:

 

Det artige med nhd sine uttalelser er at han ville ligget ganske dårlig an om han ansatte en med dårligere kvalifikasjoner kontra den med beste kvalifikasjoner bare fordi sistnevnte drev med Afrikajakt.

Advokatmat kalles det.

 

Eneste "gyldige" grunnlaget jeg ser for å ikke ansette en som drev jevnlig med Afrikajakt, ville betydd konstant mas om fri for ikke å glemme at det er stor fare for om nhd ble syk eller av en eller annen grunn ikke kunne jobbe en dag og den eneste som kunne tatt over den og den dagen da han egentlig har fri, er langt i gokk nedi ugliabuglia for å jakte.

 

Men masse piss om moralsk kompass, les det med advokatmat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker nhd sitt utsagn jeg, det er nemlig perfekt som bakgrunn for hva som er problemet. Selv jegere har så liten total kunnskap om m.a Afrika jakt, at de blir sittende fast i fordommer.

 

Men nhd har også litt rett, det er ikke bare fryd og velstand med all Afrika jakt. Men sett i forhold til mange innfødtes "jakt" metoder og holdninger til bevaring, er selv de dårligste utleie jakt eksempler fra Afrika mange ganger bedre. Og utleie jakt med bedre holdninger smitter forhåpentligvis over på lokale skikker, noe som kun kan forbedre holdninger der det er ett problem.

 

Jakt er inntekt og arbeid for mange, og at lovlig jakt er bra for viltet og lokalbefolkningen hersker det ingen tvil om. Slutter vi å jakte i Afrika, ødelegger vi for både afrikanere, afrikansk vilt, og oss selv.

 

Å delta på jakt i Afrika er bra for alle, og velger en jakt som er direkte med på å holde utrydningstruede arter i live for ettertiden. Så er man også miljøværner. :wink:

 

Edit la til fem ord til slutt som hadde falt ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe interesant tråd dette :shock: !!!ett spørsmål har du vært i Afrika på jakt ? hvis nei hvordan kan du da rakke ned på oss som reiser til Det sorte kontinent for å jakte .Trofe jakt har både gode og dårlige sider men, du må ha hørt kun dårlige med den kommentaren din forklar hvorfor trofejakt er en uting ?Du utaler deg som en ekte Greenie-treehugger-vegetarianer-vegan du skulle ikke tilfeldigvis være ett troll som liker å lage f... på forumer ? Venter spent på svar nå!men, du har uansett vist oss ditt ståsted la oss så få ha våre ...... :P ( Eeh glemte jeg er full av tattoveringer og borte på jakt og fiske hele tiden er jeg en dårlig ansatt da )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Wolverine... "Det finnes plenty med gode argumenter som flere her har nevnt og som jeg"-...nei dessverre ikke bare gode.

 

"tåpelig kommentar"

 

"sånne holdninger...dårlig sjef"

 

"Løkrull" ??

 

"har ikke filla greie på hva du snakker om"

 

"... har du vel neppe baller til - (rått flir)

 

"kommer med flåsete kommentarer"

 

"er veldig sneversynt"

 

"... oppblåst og full av seg selv".

 

Sitater slutt.- bare noen plukk fra kommentarene og karakteristikker som nhd får mot seg bare for att han står fram,.. og har Baller nok og er mann til å ha en egen mening (og som jeg synes han har begrunnet)- man kan være enig eller uenig, men dette er en nermest uverdig måte å argumentere på.

 

..noen som stod gjemt bakom døren da FOLKESKIKKEN blev utdelt ??

 

 

Nå skal ikke jeg gå inn på hva andre har sagt men skal stå bak min kommentar.

 

Mener fullt og helt at vedkommende er en dårlig sjef når han utviser slike holdninger. Å dømme folk ut fra hobbyer, utseende(tatttoeringer o.l) er ikke videre en god egenskap som sjef! Jeg fulgte i tillegg opp med direkte spørsmål vedkommende ikke har tatt seg tid til å svare på!

 

Ser ikke helt hvordan folkeskikk har noe med min mening om saken?!

Link to comment
Share on other sites

Hvis kravet for å ha en meining om noe er at en har prøvd det selv (må ha vært på jakt i Afrika for å mene noe om afrikajakt), trekker jeg meg fra diskusjonen.

 

For å ta dagens store temaer, blir det ikke mange som kan ha meninger verken om fotball-VM eller krigen på Gaza.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fnyser som regel over det nhd skriver, men har uomtvistelig et par gode poenger i denne tråden. Man kan gjerne ønske at alle har samme meninger som en selv og idiotforklare jaktmotstandere som bare har følesesbaserte argumenter. Dessverre så gjør det ingenting for å imøtegå holdningene deres. Disse folka har også stemmerett og mange av dem har nok finansielle midler å bidra med for å fremme sine holdninger til å gjøre livet surt for jegere. Skal jeg dra fram eksempler så holder det lenge med å ta en titt på hva diverse Hollywood-bimbos har postet på Twitter om Kendall Jones. Det er langt flere enn raddisene i PETA som synes det er fælt at noen knerter selunger eller andre pene dyr. Det er noe man må leve med.

 

Lurer litt på hva trådstarter forventer av omdømme for sin jaktutøvelse? For egen del markedsfører jeg min jaktutøvelse minimalt til omverdenen. Anerkjennelse for bra skyting, gode hunder og dyktig jaktutøvelse er ikke noe man kan forvente av folk utenfor miljøet.

 

Det er et lurt sjakktrekk. Folk utenfor ens egen komfortsone har andre holdninger. Man vet aldri hvilke problemer det kan skape for en hvis man setter seg selv i en situasjon der man blir bedømt på andre premisser enn rent profesjonelle i en jobbsituasjon eller tilsvarende. Jeg har også flere hobbyer som uten tvil er å regne som "harry" av de sofistikerte blant oss, men jeg reklamerer ikke for det til folk jeg ikke kjenner og spesielt ting som kan føles støtende for andre er jeg nøye med å velge mitt publikum.

 

Mener fullt og helt at vedkommende er en dårlig sjef når han utviser slike holdninger. Å dømme folk ut fra hobbyer, utseende(tatttoeringer o.l) er ikke videre en god egenskap som sjef!

 

Du tar ikke poenget. For min del driter jeg i hvor mange tattoeringer du har og hvor mye metall du har i trynet så lenge du gjør jobben din. Men - med mindre jeg kan stue deg inn på et bakrom der du ikke har kontakt med andre så vil du ha kontakt med medarbeidere, kunder, klienter osv osv. Majoriteten av disse er utenfor min kontroll og får de et dårlig førsteinntrykk av deg og skaper friksjon betyr det mer arbeid for meg for å glatte over og ordne opp. Sammenliknet med en person som gir et nøytralt inntrykk sliter du.

Link to comment
Share on other sites

Wolverine... "Det finnes plenty med gode argumenter som flere her har nevnt og som jeg"-...nei dessverre ikke bare gode.

 

"tåpelig kommentar"

 

"sånne holdninger...dårlig sjef"

 

"Løkrull" ??

 

"har ikke filla greie på hva du snakker om"

 

"... har du vel neppe baller til - (rått flir)

 

"kommer med flåsete kommentarer"

 

"er veldig sneversynt"

 

"... oppblåst og full av seg selv".

 

Sitater slutt.- bare noen plukk fra kommentarene og karakteristikker som nhd får mot seg bare for att han står fram,.. og har Baller nok og er mann til å ha en egen mening (og som jeg synes han har begrunnet)- man kan være enig eller uenig, men dette er en nermest uverdig måte å argumentere på.

 

..noen som stod gjemt bakom døren da FOLKESKIKKEN blev utdelt ??

 

Så du synes altså at alt det her er verre enn nsd sin uttalelse og syn på jegere som reiser utenlands for å jakte?

Du synes også at han har argumentert godt for sitt syn, begrunnet det godt og vist god kunskap om utenlandsjakt?

 

Jeg ville aldri ha ansatt en reinsjeger, da jeg har sett enkelte latsabber som kjører frem og tilbake på Friisvegen på Ringebufjellet og ser etter dyr som de vil prøve å skyte idet de prøver å krysse vegen.

Link to comment
Share on other sites

Hva bobby mener aner jeg ikke,men for egen del. Ja! Noen mistet oversikten over hva som er mannen, og hva som er ballen.

 

Jeg er ikke enig med nhd, basert på at jakt hobbyen ikke synes, og ikke utenvidere skaper friksjon. Med mindre en selv som sjef/ansetter har "issues" med saken. Egentlig er det en ikke sak, så lenge en ikke trykker det opp i trynet på noen.

 

Verre er det med piercing og tatoveringer, jeg hater det som pesten, og ser på det som uttrykk for indre svakhet/ekstrem ekshibisjonisme, og svekket dømmekraft. Spesielt (I hovedsak) når det er gjort på steder som er synlig med langermet t-skjorte og lang shorts på.

 

Nåvel, det er min mening om den saken. Ikke nødvendigvis det som er riktig, men det hjelper jo ikke.

 

Det betyr at når jeg må ha med ukjente personer å gjøre som er synlig "ødelagt", forstyrrer det, og irriterer det. Ikke ideelt når man skal få til noe sammen (Som kunde kan jeg finne på å velge en annen butikk av denne grunn alene).

 

Om noen er dyreværnaktivist, jakter i Afrika, eller sitter på en fjellvei og venter på Reinen i jakta. Så må jeg ikke høre om dette, jeg må ikke fortelles om dette osv. Visuelle saker kan derimot ikke unngås, og jeg ville ha regnet det som ett ekstremt negativt trekk hos noen som skal ha som jobb å forholde seg til alle mulige mennesker. Eller som nhd uttrykker det, det gir minuspoeng i totalvurderingen.

 

Merk jeg har mange kompiser o.l. som er tatovert, tullinger alle som en (De omgås jo med meg :lol: ) uten at jeg mister nattesøvnen av den grunn.

 

Hva angår Afrikajakt, så er det ett omdømme problem. Slikt fikses best med informasjon. NRK bør sende dokumetarer over hva som fungerer og ikke fungerer i afrikansk bevaring. Hvordan trofejakt er med på å bevare utryddningstruede arter (Fikser økonomien og holdninger rundt værnearbeidet osv.). Selvsagt med projakt bias, slik at sannheten kommer ut, og ikke peta/noah meninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fnyser som regel over det nhd skriver, men har uomtvistelig et par gode poenger i denne tråden. Man kan gjerne ønske at alle har samme meninger som en selv og idiotforklare jaktmotstandere som bare har følesesbaserte argumenter. Dessverre så gjør det ingenting for å imøtegå holdningene deres. Disse folka har også stemmerett og mange av dem har nok finansielle midler å bidra med for å fremme sine holdninger til å gjøre livet surt for jegere. Skal jeg dra fram eksempler så holder det lenge med å ta en titt på hva diverse Hollywood-bimbos har postet på Twitter om Kendall Jones. Det er langt flere enn raddisene i PETA som synes det er fælt at noen knerter selunger eller andre pene dyr. Det er noe man må leve med.

 

Lurer litt på hva trådstarter forventer av omdømme for sin jaktutøvelse? For egen del markedsfører jeg min jaktutøvelse minimalt til omverdenen. Anerkjennelse for bra skyting, gode hunder og dyktig jaktutøvelse er ikke noe man kan forvente av folk utenfor miljøet.

 

Det er et lurt sjakktrekk. Folk utenfor ens egen komfortsone har andre holdninger. Man vet aldri hvilke problemer det kan skape for en hvis man setter seg selv i en situasjon der man blir bedømt på andre premisser enn rent profesjonelle i en jobbsituasjon eller tilsvarende. Jeg har også flere hobbyer som uten tvil er å regne som "harry" av de sofistikerte blant oss, men jeg reklamerer ikke for det til folk jeg ikke kjenner og spesielt ting som kan føles støtende for andre er jeg nøye med å velge mitt publikum.

 

Mener fullt og helt at vedkommende er en dårlig sjef når han utviser slike holdninger. Å dømme folk ut fra hobbyer, utseende(tatttoeringer o.l) er ikke videre en god egenskap som sjef!

 

Du tar ikke poenget. For min del driter jeg i hvor mange tattoeringer du har og hvor mye metall du har i trynet så lenge du gjør jobben din. Men - med mindre jeg kan stue deg inn på et bakrom der du ikke har kontakt med andre så vil du ha kontakt med medarbeidere, kunder, klienter osv osv. Majoriteten av disse er utenfor min kontroll og får de et dårlig førsteinntrykk av deg og skaper friksjon betyr det mer arbeid for meg for å glatte over og ordne opp. Sammenliknet med en person som gir et nøytralt inntrykk sliter du.

 

Så det du sier er at personer med tatttoeringer og piercinger burde stues vekk på et bakrom så de ikke støter andre mennesker?

 

Da vil jeg vel eller si at problemet ikke ligger hos de med blekk på kroppen, men de som tydeligvis har et problem med det.

Hvis en sjef har SLIKE holdninger ..... Vel, er iallefall glad jeg ikke jobber i en slik bedrift!

Link to comment
Share on other sites

Liker spesielt denne: "Get Proud. Own the fact that you’re a hunter. Post pics of your adventures. Never be ashamed of ethical hunting and that you actually can and do provide fish and game for you and yours; and that your dollars practically go to preserving lands and species."

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har rundt 25 års erfaring i energisektoren uten at det spiller noen rolle. De aller fleste steder jeg har arbeidet både i Norge og utenlands har en eller annen form for dress code nettopp for at man skal gi det inntrykket av firmaet som ledelsen ønsker at utenforstående skal ha.

 

Problemet ditt er at du ikke er i stand til å ta inn over deg at det faktisk eksisterer mennesker som er forutinntatte over tats, piercings eller hva det nå måtte være. Å skylde på dem er sikkert moralsk riktig, men det endrer ikke det faktum at det er du som sliter fordi du har generert støy som tar fokus vekk fra det som virkelig teller i en arbeidssituasjon. Man lever tross alt ikke i et vakum.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er på langt vei veldig enig med deg. Jobber selv i et yrke med dresscode. Har selv flere i vårt yrke med stål i trynet(jeg er ikke en av disse selv om du har fått inntrykk av det), men disse må taes ut da man er på jobb. Som du sier, man representerer arbeidsplassen når man er på jobb. Men vil en person med ________(velg selv:tatto, hobbyer etc) representere yrket, være seg ditt/mitt/andres, på en dårlig måte pga av dette? Min erfaring er at verden ikke er så sneversynt! Vi har selvfølgelig fortsatt et stykke igjen for å få slutt på diverse "fobier", men jeg mener vi iallfall er på rett vei!(forhåpentligvis)

 

Men i din påstand om at jeg (bevisst?) genererer støy grunnet tatoveringer er jeg ikke enig i! Hvem har sagt at disse er synlige så lenge jeg har klær på?

Nå skal ikke dette bli til en tatto diskusjon, poenget mitt er at, i mine øyne, ikke er riktig å diskriminere en person på f eks et jobb intervju grunnet hobbyer, kroppskunst, rase, religion etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Brendjord, jeg er 100% enig i at i en ideel verden, så har vi ikke diskriminering pga hobbyer, tatoveringer, piercinger og religion etc. Men, all den tid verden IKKE er slik i dag så er det veldig mange yrker og arbeidsplasser en må kamuflere en del av dette. Jeg skal være den første til å innrømme at om jeg hadde avtalt et møte med en finansrådgiver i banken, og han jeg møter har 14 piercinger bare i ansiktet, samt tatoveringer oppover halsen så ville førsteinntrykket vært skapt på under 2 sekunder. Når det er sag så kunne naturligvis fyren på andre siden av bordet være et økonomisk geni, men ikke alle kunder ville sitte lenge nok til å finne ut av dette. Nettopp av denne grunen bør en veie sine ord på gullvekt før en tar opp potensielt sårbare emner når en f.eks sitter rundt middagsbordet med en potensiell kunde. For alt du vet er den kunden du sitter å spiser med, samt diskuterer en potensiell kontrakt med æresmedlem i PETA for alt du vet. Da vil kanskje sjefen din bli litt skuffa når det kommer frem at kontrakten røyk siden du la ut om alle jaktturene til Tanzania......

Link to comment
Share on other sites

Passion, preparation, patience, perseverance and pride, when coupled with dedication and discipline, honesty and hard work, are the keys to satisfying success. Peter Flack

 

Lar vi holdningene til motstanderne av afrikajakt, og de tradisjonelle trofee bildene, få siste ordet uten å ta til motmelle er vi snart tilbake på 60 tallet og en reduksjon av antall vilt i Sør Afrika på 18-19 millioner dyr ( Se artikkelen under. Fra Award Winning Book & DVD - The South African Conservation Success Story by Peter Flack ) Tar vi ikke til motmelle og konfronterer politikere, oposisjon, jegrene, rettighetshavere, media etc, etc er vi dessverre ikke bedere en våre menings motstanderne. Hadde det kun vært jegerne de ville til livs kunne jeg ha levd med det, men konsekvensene av avvikling av jakt i Afrikanske land begynner å bli lang. Alt for lang. Rassering av viltbestander, biotopper og naturen generelt, følger av jaktstopp i Afrika. Jeg blir ikke med på jaktstopp eller stilletielse av jakta i Afrika, uansett hvem som er i mot, og hvilke edle motiver de måte ha for å være det. For de tar alle beviselig feil!!!

 

South Africa’s wildlife and conservation success story is unparalleled anywhere in the world. The safari hunting industry played a pivotal role in this since day one and will continue to do so indefinitely! In 1964 we had approximately 575 000 wild game animals countrywide. During the 1960’s safari hunting and game ranching were mere fledglings in South Africa but the fact of the matter is that hunting started to place a value on wildlife and wild areas, creating a direct incentive to purchase, own, protect and conserve it. It had become a viable investment. As the safari hunting industry began to grow, and with it the demand for South Africa as a destination, more and more land was converted from agriculture to wildlife.

 

Today we can boast a wildlife population of close to 19 million head of game. Some species such as white rhino (of which there are currently more than 5 000 on private land), black wildebeest and bontebok, were brought back from the brink of extinction. Our sable and roan populations are again healthy and growing, and are mostly found on private land today. Species are constantly being re-introduced into areas where they had become locally extinct. There are currently more than 10 000 privately owned game ranches in South Africa, predominantly in marginal agricultural areas, covering an estimated 20,5 million hectares of land. To put it into perspective: private enterprise owns three times more land, managed under hugely successful and effective conservation programmes, than all the state-owned parks and reserves combined.

 

The wildlife industry as a whole, which includes professional hunting, contributes approximately R8 billion to South Africa’s economy each year. This is more than the income derived from sugar cane, dairy and many other major agricultural commodities, and we believe that this figure is understated.

 

Today we have more international hunting tourists travelling to South Africa each year than any other country on the continent. The South African conservation success story is based on the sound principle of “sustainable utilisation”, of which “responsible hunting” forms a major part. A simple comparison is Kenya, a country that has lost 85% of its wildlife since terminating all hunting in the late 1970’s.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg til min tur til neste år , som skulle egentlig vært i år, men pga litt sykdom er det forlenget gruble periode over hva rifle og ammo som skal være med på den .

 

Turen er ikke noe egentlig jakt tur, men råd givning til et Safari firma om alternativ kost og allergi mat da jeg jobber på resturant, innen fisk, sjømat, allergi kost, vegetar og vegansk mat . Så det blir en blanding av det, og tilbake til det naturlige. Det blir artig å ha litt aktiv bistand også , i form av å forsyne en skole med 350 unger med egen hentet kjøtt mat inn fra bushen .

 

Hvis det kommer det noe bra trofe og jeg har råd til det , så er det en sjanse som skal brukes, eller pent teppe og antilope skinn veske og puter som dama sier om slikt :mrgreen: . Ikke bare henge det på veggen, men også bruke det en får henta oppover.

 

Som en klok kar en gang sa så skal en ikke la seg selv bli et speil uten eget speilbilde som andre skal få fylle med sitt eget bilde av den personen. Så Folk som er for redde eller sjalu på de som har muligheten til å reise utover skal en bare la drive på med sitt.

 

Det er mange utenlandske jegere som vil hit opp på jakt også, elg, hjort, sel, og i fremtiden , ulvejakt . Det burde vi jobbe for i fellesskap for å tilrettelegge for faunaens beste.

Link to comment
Share on other sites

Men i din påstand om at jeg (bevisst?) genererer støy grunnet tatoveringer er jeg ikke enig i! Hvem har sagt at disse er synlige så lenge jeg har klær på?

Nå skal ikke dette bli til en tatto diskusjon, poenget mitt er at, i mine øyne, ikke er riktig å diskriminere en person på f eks et jobb intervju grunnet hobbyer, kroppskunst, rase, religion etc.

 

Nå var det helst "career stopper" blekk (nedenfor håndledd eller over snippen) jeg tenkte på evt. de som stiller opp i kortermet og flasher blekket i ett jobbintervju eller stiller med trynet fullt av metall :wink:

 

Har man vett til å dekke seg til er det ingen ting å diskutere.

 

Rase, seksuell legning, funksjonshemninger og religion har de fleste siviliserte land lovverk som beskytter. I alle fall de tre første er noe som ingen kan velge selv. Slik luksus har man ikke for hobbyer, eller til en viss grad, for politiske ytringer.

 

Når det er sagt, tidligere og nåværende medarbeidere kjenner meg som regel ikke igjen på fritiden fordi jeg har en totalt annerledes klesstil da og fordi jeg som regel lar sjegget gro. Jeg synes det er like morsomt hver gang. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe interesant tråd dette :shock: !!!ett spørsmål har du vært i Afrika på jakt ? hvis nei hvordan kan du da rakke ned på oss som reiser til Det sorte kontinent for å jakte .Trofe jakt har både gode og dårlige sider men, du må ha hørt kun dårlige med den kommentaren din forklar hvorfor trofejakt er en uting ?Du utaler deg som en ekte Greenie-treehugger-vegetarianer-vegan du skulle ikke tilfeldigvis være ett troll som liker å lage f... på forumer ? Venter spent på svar nå!men, du har uansett vist oss ditt ståsted la oss så få ha våre ...... :P ( Eeh glemte jeg er full av tattoveringer og borte på jakt og fiske hele tiden er jeg en dårlig ansatt da )

 

Klipp deg, få deg en ekte jobb, begynn å sykle, kjøp deg 15 par ski... Slutt å lade, preparer ski. Golfsett kan være handy :wink:

Bruk laser på det som viser utafor Armaniskjorta...

Og viktigst av alt... Lillefingen ut når du drikker kaffe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og viktigst av alt... Lillefingen ut når du drikker kaffe :mrgreen:

Ikke i de sosiale lag jeg ferdes. Lillefingeren er forbeholdt damer.

 

Nå må du ikke ødelegge opplegget for velutdannede damer som er på jakt etter stødige familieforsørgere med konservative arvemuligheter og Tiger på Tanken :-)

Det er skremmende når du anbefaler kamuflasjeteknikk

for å skjule sitt indre jeg.

Når mannfolk liker seg best med jakt og fiske...

Det er sikkert ett marked for de også.

I lengden - Like barn leker best.

 

Villedende markedsføring er ikke veien.

Man drar på jakt uten å ødelegge for andre :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Mye av kritikken mot Afrikajakt dreier seg om ren misunnelse.Synes jeg ser en trend i Norge av at man skal være imot alt man ikke har fordel av selv, og internett har gjort at man skal mene noe om alt.Iblant er det mest fornuftig å ikke mene noe.

Ellers så kan jeg ane en trend hvor jegere med mye penger kjøper jakter med mye vilt og derav mye skyting.Hadde sikkert gjort det selv hvis jeg hadde muligheten.Det ligger i den menneskelige natur å prøve å få mest mulig med minst mulig slit.

Jeg vet om jegere som før drev med det jeg kaller slitsom/krevende skandinavisk jakt.Som nå de 10-15 årene har fått mye penger, og nå bare reiser rundt i verden på tilrette lagt jakt med mye vilt.Skal ikke kritisere dette, men mye av denne jakten har mere karakteristikk av skyting enn det vi har forbundet med jakt. Dette bryter med det tradisjonelle synet på jakt vi har i Norge-og da kommer kritikken.

Link to comment
Share on other sites

At skepsisen skylder misunnelse er vel ikke særlig reelt lenger. Det har vel aldri vert flere kjøpesterke jegere i Norge enn det er nå. Motstanden på Facebook skyldes uvitenhet og dobbeltmoral. Afrikajakta har utvilsomt reddet mange utrydningstruede dyr. Skepsisen blant jegere kommer nok av se og hør type reportasjer der husmødre som knapt har skutt et rådyr her hjemme, samler seg en ganske imponerende fellingsstatestikk relativt raskt. Mange jegere vil nok kalle det Harry. For egen del kommer jeg aldri til å jakte i Afrika, men det har ikke med økonomi å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke kritisere dette, men mye av denne jakten har mere karakteristikk av skyting enn det vi har forbundet med jakt.

 

Å ja.....? Og dette utsagnet er basert på hvilken bakgrunnsinformasjon ?

 

Det er naturlig når en jakter i områder med en vilttetthet som ikke finns i Norge, at skuddsjansene blir flere.

Men igjen ser vi at jegere som ikke har vært i Afrika og ikke har intressse for slik jakt, lett hopper opp på krakken sin og kan være svært så kategoriske.

 

Et kammermedlem karakteriserte bildene av mine afrikatrofeer (etter at jeg postet en rapport) i samme kategori som om en tok med seg ei truse hjem etter besøk på horehus.

Med andre ord, dette var ikke mye å skryte av etter hans mening....

 

Jeg orker ikke lenger å argumentere for trofejakt i utlandet.

Hadde kritikerne i det minste orket å skaffe seg relevant info og kunnskap, men her går det i all hovedsak på følelser og sanneheter fra tabloidpressen.

Jeg fikk så hatten passet etter å ha postet et bilde av en zebra på FB.

Jenta var hesteeier og glad i dyr, så at en slik gammel tullig som jeg reiste til svarteste Afrika og sjøt fetteren til hestene hennes, det var helt utilgivelig, og var det i det heletatt lov...???

Link to comment
Share on other sites

Seawolf: hvorfor er vilttettheten så høy? Er ikke det fordi farmene er inngjerdet, og det slippes ut nye dyr etterhvert som jegere tar ut dyr? Jeg kan skjønne fascinasjonen med Afrikajakta etter å ha lest Hemingway romaner. Men dagens afrikajakt må da være temmelig blek sammenlignet med hva man leser om fra tidlig 1900 tall? Ikke for det, jeg skyter hjort på jordet når jeg ikke klarer å skyte noen i skogen, men det er svært lite romantikk knyttet til det, og det kunne ikke falle meg inn å betale for slik jakt. Jeg grillet forresten en jordehjortbiff i dag, den smakte fortreffelig.

Men du har et poeng med å skaffe seg kunnskap om emnet. Jeg vet at miljøekstremistenes beskrivelse av "jakt på utrydningstruede dyr" er temmelig på viddene. Men jeg har litt problemer med å svelge argumentasjonen med at naturvern har førsteprioritet blandt farmeierne også. Er det for eksempel fristende å sette ut og tilby jakt på eksotiske dyr som ikke naturlig hører hjemme i området? Og avl, salg og utsetting av livdyr, skjer den tilnærmet slik det ville ha skjedd uten gjerdene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...