Jump to content

Mauser M98 .300 WinMag Dedikert langholdsrigg


Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er RPS tofoten. Sitter på en modifisert DX Versapod pinne krudd i fornt på stokken.. Er ikke helt fornøyd med denne kombinasjonen da pinnen er for lang for RPS tofoten og den får lov og komme forran rotasjonssikringa. Tenker jeg løser dette med og borre hull og skru i en rotasjonssikring lengre frem(M5 settskrue)..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ny tur på bana i dag..

 

QETfQyX.jpg

 

3 skudd med 72gr H1000:)

70MrOMt.jpg

 

Ladestige med 73-73,5-74gr NC29

3tmYuNP.jpg

 

Ser ut til att dette kruttet fungerer bra:) 4 skudd med 73gr NC29(velger og skylde flua på skytter)

eCudxKr.jpg

 

I morgen blir rifla med på beverjakt, så får vi se om den får felt sitt føste vilt:)

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for det:)

 

Har vært og skutt på litt lengre hold en tur. Halve dagen gikkmed på og fåopp en 70x70 gong som ville gi oss 1600 og 1800m, det var tungt!!

 

Men gongen kom på plass:)

oR5R4OK.jpg

 

Standplass rett frem

nqXcjuH.jpg

 

Men omsider ble det litt skyting, begynnte med innskyting på 100m og surra en stund med det, begge hadde hatt av stokken og litt div. Men når det var gjort skaut jeg 3x sentertreff på 600m:) veldig fornøyd med det da vinden var lei! Brukte ikke mer tid der da planen var 1600, selv om vi egentlig innså att vinden var litt over vårt nivå. Det ble noen skudd "lost in space" før vi tuslet slukøret til 900m, traff greit der men vinden tok med seg noen skudd og jeg kjente jeg var rimelig kjei! Da var det like greit og avslutte..

 

Har planer om ny tur innen kort tid så får vi se om ny gongen kan få seg noen kuler:) Rifla(skytter) fungerer bedre en noengang syns jeg. IOR'n her helt konge!! Retikkelet syns jeg er helt suverent!!

6-24x50.jpg?t=1422397889

 

 

DABvxRm.jpg

S1KWdyN.jpg

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det drar seg sakte men sikkert mot elgjakta og jeg har et håp om og få prøvd 300'n på Elgen. Kulevalget sto mellom 210gr Accubond LR og 200gr Barnes LRX. Jeg Bruker barnes TSX i både 9,3 og Villkatten min og er knallfornøyd med de og valget falt derfor på TSX.

 

Jeg håper på en kjapp fremstilling av ladning med det ble det ikke.. Jeg lader med H1000 og startet på 73gr, Trykktegn(?!?) Ladedata rundt om ligger på nærmere 78gr.. Jaja, ny ladestige 70-72gr. 71gr ga trykktegn og jeg konkluderte med att her var det noe feil! Etter tips om att kula likte godt med friflukt satte jeg kula dypere og ny ladestige 70-75gr. Dette gjorde susen og 74gr ga både god presisjon og ingen trykktegn.

 

Ladedata

Kule: 200gr Barnes LRX

Hylser: Norma

Tennhetter: Federal Magnum

Krutt: 74gr Hogdon H1000

COL: 88mm

Hastighet: 885m/s

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Knall fornøyd med RPS'n, den er helt overlegen alt jeg har prøvd når det kommer til og gripe på forskjellig underlag! Stødig som fjell med stor vinkel på føttene:)

 

Litt LH skyting har det blitt, prøver og komme inn på ei 70x70 plate på 1600m, men uten noen hold mellom 900 og 1600m og dårlig spotte bakgrunn er det ikke lett! Men vi er i nærheten..

Skyter for øyeblikket med 74gr H1000 bak 220gr scenar som gir 845m/s, denne er litt i snilleste laget men treffer like godt læll! 1. Skuddet sitter stort sett ut til 900m nå, så begynner og bli kjent med riggen:)

 

Nå er jeg tom for H1000 og har akkurat funnet god ladningen med en ny LOT RP29, 73gr RP29 bak 220gr Scenar gir ca 880m/s som er midt i blinken ift. både fart og hylse/løps liv:)

 

Er veldig gira på og få skutt på hold ut til 1600m med litt blink mellom 900 og 1600! Men har ikke tilgang på det for øyeblikket:/

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har .300'n fått skutt sitt første vilt. Ble ikke på hold som Rifla tiltenkt men det fungerte bra læll..

2IAAAE1.jpg

 

200gr LRX i 880m/s Skutt på ca 60m. Ku og ungdyr. Bena forsvant under begge dyrene i smellen men kua karret seg opp igjen da andre smellen kom. Ga den derfor ett skudd i nakken(Det var nok unødvendig)

Fs83fEC.jpg

 

1. skuddet på begge dyrene satt midt i bogen og slaktene var overraskende fine. Selvfølgelig litt blod slått ut i hinnene på inngangssiden men ikke noe uvanlig mye..

sl2T6mO.jpg

 

Fant igjen kula i skinnet på ungdyret etter en tur gjennom skuldra på inngangs siden..

rcafMKh.jpg

 

Har dessverre ikke noen bilder av slaktene men dere får ta meg på ordet, eller lavær;)

 

Nå blir det 9,3'n som blir med på denne typen jakt fremmover. rekylbrems uten Hørselsvern er ikke bra.... Har noe Resound aktive ørpropper som kanskje kan gjøre nytta men de må på en liten overhaling først. Ellers ligger det i planene å få laget en lyddemper.

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått lufta .300'n igjen:) Det er vel 3 år siden det klaffa med gåsejakta og siden sist har rekkevidden økt litt, noe som ikke akkurat en ulempe når man skal snike seg inn på en meget opservang gås på åpene jorder!

 

Første turen sneik jeg langs jorde kanten med skog bak meg og kom meg i possisjon. Jeg ligger lenge og måler avstand, vind og rigger meg til med baksekk og tofot. Det er noe helt spessielt med og liggi uoppdaget i possisjon med all værdens tid til og opservere og tenke gjen,om situsjonen. Både pulsen og adrenalinet pumper! Dette skjer hver gang og gjør gåsejakta er utrolig morro! Til slutt har jeg skrudd 13 klikk på tårnet å plassert krysset i halsgropa på gåsa. Jeg skviser avtrekkern og sender den 200gr tunge Barnes LRX kula avgårde i 880m/s. Alt stemmer og jeg ser i kikkerten att kula treffer. Som jeg håpet rekker den ikke ekspandere veldig mye på turen gjenom gåsa og på tross av att kula går ut gjennom vingeknoka er begge bryststykkene hele:)

lTPUAgWh.jpg

 

Resten av gjengen reiser ut på sjøen rett ved jorde og jeg brukker kikkerten flittig resten av dagen for og s om de bestemmer seg for og ta turen inn på jorde igjen, men jeg får ikke flere sjanser i dag..

 

Ny dag, jeg starter dagen med kikkerten og gåsa er i full gang med og trekke innover jorde igjen. De velger og plassere seg lengre inn på jorde i dag og jeg bruker mye av dagen på og legge en taktikk og finne en sikker bakgrunn da det er hus rundt der de sitter. Jeg gjør først ett forsøk på 3 stk som sitter ett godt stykke unna de andre å gir meg trygg bakgrunn. Problemet er att jeg må gå helt åpent på jorde for og komme meg inn på de, på 400m setter jeg meg ned for og måle avstand og de letter:/ Jeg må nå runde den store flokken for og få trygg bakgrunn og jeg vet jeg får en svaneflokk mellom meg og gåsa. Jeg har nå litt dekning men til gjengjeld må jeg passere noen svaner på snaue 200m(Heldigvis vet nok svanene att de er fredet;) jeg kommer meg rundt og får plassert meg med sikker bakgrunn. Men flokken jeg hadde sett meg ut letter i det jeg legger meg bak rifla, men heldigvis tar de ikke med seg resten av gjengen. Jeg ligger lenge, måler avstander og følger med flere små flokker som spasserer litt hit og dit. Det er kupert og det er kort mellom att jeg ser hele fuglen og bare hode. Omsider får jeg muligheten. Tårnet har gitt fra seg 29 klikk å krysse er plassert i halsgropa, jeg skviser avtrekkeren. Også denne gangen ser jeg kula treffe, skudde sitter litt høyt men er spott on sideveien. 2 urørte brystsykker også denne gangen:)

X3mdD2dh.jpg

 

Nå blir det gås på hele familenen etter god hjelp med slaktinga fra 3 og 5 åringen

su8HzX1h.jpg

 

Nok en gang er jeg vanvittig fornøyd med denne riggen og 200gr LRX er en super pressis kule som serut til å duge både på Elgen og Gåsa:)

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det:)

 

Tja, på første gåsa treffer jeg som sakt i vingeknoka men heldigvis på vei ut. Den rev opp ganske mye men noe annet er ikke og forvente. Hadde dette vært påvei inn hadde det nok ikke vært mye igjen å spise vil jeg tro..

 

På gås nr 2 treffer jeg såppass høyt i nakken att det igrunn ikke er noe særlig mulighet for og lage stort hull.. Skuddsåret gir inntrykk av att kula ikke har rukket og ekspandere spessielt mye.

 

Tanken min bak og bruke en hard jaktkule er og unngå noe særlig ekspansjon og att den lille ekspansjonen som blit skjer så sent som mulig. Men klarer man og holde seg i nakke gropa kan man egentlig skyte med nesten hva som helst uten og ødelegge kjøttet! Og krave til god skuddplassering gir en ekstra spenning syns jeg:) .300'n ble valgt pga. Att den for øyeblikket er overlegen når det kommer til liggende skyting og pressissjon samenlignet de andre riflene mine! Når .264TI'n blir klar blir nok dette ett klart 1. Valg til denne type jakt! Villkatten med 80gr A-Max tror jeg også skal få prøvd seg på gåsa etterhvert men trenger litt mer tid med den etter jeg byttet løp føler jeg!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...