Jump to content

Mauser M98 .300 WinMag Dedikert langholdsrigg


Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg laget en robust rør som har 8 justering skruer, da kan man rette kasser , sluttstykker å piper , enkelt å lage er det og :wink:

Flytende holder kompanserer for eventuelle skjevheter , det gjør ikke lang arm trur jeg, da risikerer man ovalt kammer er jeg redd men som sakt helt sikkert godt nok :)

Har sett rifler som har blitt hivd sammen som har skutt meget bra men blir litt mer flaks inn i bilde.

Blir gøy å se hvordan denne blir , ganske unik rigg , liker det :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener, jeg var ikke helt enig med børsemaker'n på att lang arm ga samme effekt som flytende holder jeg heller, men satser på att resultatet blir like godt som på de 3 andre riflene han har brosjet..

 

Ofte undrer jeg når det snakk om presisjon og slapp kasse, hva som egentlig menes. Måten vi har gjort ting på og kassa vi bruker skulle tilsi att riflene mine ikke var i nærheten av presisjons rifler. Vi har ikke engang rettet noen av kassene.. Men allikevel syns jeg att presisjonen er upåklagelig(har jeg for lite krav til presisjon?), jeg skyter trekløver på 100m med alle 3 riflene mine og enda bedre på gode dager. Villkatten min repeterer som bare det på 700m og det samme gjorde den på 840m når vi bare klarte og spotte. Treffer sikkert lenger ut og om man bare klarer og se anslage. Dette med patroner det ikke er gjort annet med enn å stappe i tennhetter, fylle krutt og putte i kule, har null kontroll på antall omladninger på de forskjellige hylsen og kaster de når halsen sprekker, og tror du ikke skuddet som sprekker halsen sitter der det skal det og? åjoda!.. Når jeg i tillegg ser rifler til 60000,-++ som det er brukt 14 dager på og lade patroner til suse både over, under og på siden av plate stiller jeg meg undrende til hele hysteriet rundt stive kasser, tusnedeler, 0.1 grain og faan oldemor?

Jeg sender kuler både over, under og på siden titt og ofte jeg og altså, ingen fare! Men peonget mitt er att jeg tror det er skytteren det hele koker ned til uansett.. Ingenting i veien med og ha super utstyr og marginene på sin side men jeg slipper vaffal og få en dårlig dag på bana om det blir noen bom, hadde nok reist hjem med en rimelig vond smak i kjeften om ting ikke fungerte i tillegg til 14 dager med lading og 60000,- fattigere:p

 

Meeeen når det er sakt blir jeg nok mer pirkete på ladinga med åra, og en dag har jeg en 60000,- rigg i skapet og fordømmer gammelt skranglete utstyr som er snekra sammen i garasjen jeg og:)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Lothar Walther (Ikke i person men bedrift) så forøvrig ikke noe feil med måten vi har gjort det på.. Så da får andre mene hva de vil. Børsemakeren likte ikke att jeg tvilte på jobben hans:p

Litt greit når man kan sjekke med noen som virkelig har peiling;)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

allikevel finnes det massevis av gamle M67 som skyter latterlig bra med NATO

Nå vet jeg ikke presisjonsmålet til Aannerud, men jeg har på følelsen at det er godt over det som er oppnåelig med M67 og NATO.

Skal jeg si min mening rett ut, så er det folk som lever i fortiden, som mener at NATO er brukbart til presisjonsskyting. Gode skyttere vil ikke få rettferdighet selv i knestående... (konkurranseskyttere som har tilgang til NATO bytter jo kule) Sivile har ikke tilgang til NATO, iallefall ikke god NATO, og snart fins det ikke god NATO :wink:

Min gamle M67 gikk godt, men den kunne ikke stille opp noe mot ei customrifle laget for presisjonsskyting. Min forventning til det Aannerud lager er vel at den vil skyte omtrent som en M67 - den SER bedre ut, og har et par teoretiske fordeler, men i virkeligheten er det jo en tidsriktig M67 han lager, alt annet enn selve låsen er etter dagens standard - M14 by Aannerud™ .

 

jeg skyter trekløver på 100m

Veteraner på 75 år skyter trekløvere med diopter og reim Aannerud :wink: Med rifler ut av eska og utlagte sikter for venstre øye, siden de har tre typer stær på det høyre :roll:

 

10 skudd? Er det alltid 3-kløver?, ALLTID? går alle ladninger "like godt"? Jeg skal prøve å gi uttrykk for mitt syn på presisjon i denne sammenhengen ved å begynne med noen bilder.

Et mål kan være å logge gjennomsnittet av 5-skuddssamlinger. <10mm er hårreisende bra, <15mm er bra og <25mm er OK. Jeg har hatt to piper i historien som kom ned mot 10mm i gjennomsnitt av 20-40 5skuddssamlinger.

 

På 500m er <50mm (10skudd) hårreisende bra, <100 bra og <150 "OK", selv om færre og færre vil være fornøyd med det.

 

Først 5 skudd @100m

Customrifle, customkasse, custom i hue og ræva - men det virker, man irriterer seg liksom på at en ikke er midt i lappen... Og en skjønner poenget med 1/8moa klikk.

Her kan skytteren konsentrere seg om å skyte, og om å henge på vinden, og kuler som ikke treffer der de skal skyldes vinden og bare vinden. Skytteren kan her lære MYE, for han ser vindens virkning 100% direkte.

2111a6ec.jpg

 

Men man kan ha flaks, dessverre går ikke alle 200STR-løp like ogdt som dette, og dessverre er det utskutt nå :( Std, ut av eska 200STR, først ladning rett fra hylla - uten noen tiltak som ikke står bruksanvisninga til ladepressa

IMG_0046.jpg

 

Vertikalspredningen kan man lade seg vekk ifra, og det er den som er hvoedfienden med "myke" kasser, og tynne løp - man får mer av den, man må lade seg ut av det, og man må være mer nøyaktig for å treffe "0".

 

- med ladningsutvikling

IMG_0044.jpg

 

IMG_0037.jpg

 

Så litt lenger hold.

10sk @ 500m- først uten noe annet enn å tippe ei ladning fra tabellen, og grave hylser i hylsekassa

ED0C8ED4-AB1B-4F1B-8388-AFBF7E982D30-10270-000011F66B02FACC_zpsf1c21d3c.jpg

 

- så med ladningsutvikling, samme ladning og våpen som på 100m over, men to piper senere.

B04824BB-AE65-496F-869E-D724E3BC9758_zpsw9ygizoc.jpg

 

Uten vind, og med skytteren "i hakket" så skyter denne Saueren slik som på det nederste bildet, med "ammunisjon det tar 14 dager å lade", og med "enkel" ammunisjon skyter den omlag dobbelt så store samlinger, kanskje litt større. Dette har gjentatt seg såpass mange ganger, at jeg sier at det er det den gjør.

 

Fra ei customrifle, laget til formålet, så vil jeg FORVENTE samlinger i "vindstille", som er ned mot halvparten av det der, og jeg vil ikke bestille ei rifle til 500m skyting til 40-50k om jeg ikke kan sannsynliggjøre at den vil skyte <30mm på 500 på en stille dag. Hva er vitsen, om den ikke skyter bedre enn en T3, en 200STR, en Blaser, en 202, eller gud forby, en Howa eller en Savage?

 

Mange (alle) som har slike rifler, har en svak lenke i kjeden, skytteren (skytterfeil, vindbedømming), ammunisjonen, ladningsutvikling - og mange tar ikke innover seg presisjonen i rifla, og prøver å kjøpe eller bytte til seg bedre resultater med kalibere med finere navn, dyrere kuler, wtf. Og man kompromisser mot utseende - jeg gjør det selv, jeg klarer ikke å ha ei rifle i en ren BR-stokk foreløpig :roll:

Jeg har skutt med et par tre rifler i klassen "customrifle som faktisk gjør det den skal", og når en første gangen en tar i ei rifle skyer samlinger som den øverst i innlegget - når kantene på et gamle kulehullet bare bir litt mer frynsete for hvert skudd... da får en et litt annet syn på presisjon enn da en drev og syntes trekløvere var gode greier :wink:

 

Det jeg skriver er ikke ment som kritikk eller nedrakking, det er veldig interessant at du legger ut det du driver med, og lærerikt for oss alle. Og mytene sier jo at det du prøver på, ikke skal gå, Mauseren duger ikke osv. Men jeg vet da flere Mauserbaserte rifler som går godt - som du selv sier kan det ha noe med skytterene å gjøre.

Uansett, jeg har prøvd å utbrodere hva som er mitt, og hva jeg oppfatter som de rundt meg sine krav til presisjon.

 

(har jeg for lite krav til presisjon?)

Hva er kravet ditt til presisjon?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med presisjonen jeg har i vilkatten min jeg, men det er nok ikke i næreten av det du sysler med! Beste jeg har skutt som jeg har dokumentert er vel en 15cm samling med 17 skudd på 400m, ellers er jeg fornøyd vis jeg treffer gongen når jeg gjør det jeg skal:)

 

Å det du sier med att rifla går gått med "alle" ladninger er jo og en ting jeg ikke har sett på som ett krav, så lenge den går gått med riktig ladning..

 

Men jeg kommer vel til ett punkt der utstyre ikke duger og da får jeg bytte det ut, der jeg er nå holder det i massevis!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Å det du sier med att rifla går gått med "alle" ladninger er jo og en ting jeg ikke har sett på som ett krav, så lenge den går gått med riktig ladning

For folk som bor i byen, (og f.eks. ikke kan skyte på hverdager i vinterhalvåret) og ikke bare kan stikke rifla ut av kjøkkenvinduet anser jeg det som en vanvittig fordel, på grensen til et krav.

Da kan man drive med skyting som er moro når en først skyter, og ikke drive og lure på hvilken ladning som går godt osv. Kan man skyte hver dag på en halvtimes varsel så betyr det jo ingen ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser den! Men er det ikke sånn att man finner en goladning og bruker den? Det er det jeg har gjort og har ikke prøvd noe annet siden..

 

Alt jeg skyter er motivert av jakt så da blir det vel litt andre krav enn om man skal skyte konkurranser. Men jeg har begynt så smått og interessere meg for langholderelaterte konkurranser, Men som det dødfødte konkurransemenneske jeg er blir det mest for egen treng enn og komme øverst på pallen, men det baller på seg litt etter litt med både ønske om bedre egna rifle og bedre ladde patroner så en dag ryker vel Mauser´n til fordel for noe annet.

 

Jeg skjønner jo att man ikke bygger på M98 om man skal skyte BR eller konkurrere på 500-600m men jeg skal bare plinge stål og kanksje skyte Elg, Gås og Rådyr på moderat hold, og det ser det ut til att Mauseren duger til:)

 

 

I tillegg håper jeg jo selvfølgelig att dette blir en av de Mauserne som går over gjennomsnittet godt;)

Link to comment
Share on other sites

Good News! Kikkerten/skinna er i senter sideveien(så godt som). Dette var jeg ganske spent på da de ikke var det på forje kassa vi satte pic. skinne på. Børsemakeren har heletiden ment den sku være det for de hullene hadde han laget selv på 60tallet.. Jeg burde jo aldri tvilt på att det var sånn:p

 

 

Er d noenstandard gjenge dim på ladearm? Tenker og dreie en ladearm og gjenge den med gjenger som gir muligher for litt forskjellig kuler.. Dreier den vel selv uansett, så kjempe viktig er det ikke..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er levert til maskinering og så smått påbegynt, men det kommertil og ta litt tid da han er avhengig av ledige maskiner som stort sett går døgnet rundt + att det skal passe for han og drive. Venter også på og få laget 3D program på de delene som krever det, han har bra mye og drive med nå før jul han og. Men prosessen er godt i gang så chassi blir det!

 

Når delene er ferdig maskinert skal de glassblåses og elokseres, dette vil gi en matt svart farge. Har også kjøpt AR-15 pistolgrep, ikke spesielt fornøyd med det, så skal bestille ett nytt fra Ergo Grip om ingen har andre gode forslag?

 

1955_Kolbekappe_justerbar_Target_small.JPG

Kjøpte denne og men det var jaggu dårlige greier! slarkete, elendig maskinerte deler og hard gummi som ikke egner seg til en .300! Hadde heller ikke forventa allverden men den må byttesut etterhvert.. Vet ikke om den dyrere typen er betydelig bedre? Patenten er god men jeg må kanskje finnepå noe annet. Ønsker att denne rifla skal være så behagelig og skyte med som mulig!!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ferdig beddet og ladearmen er modifisert. Trengte faktisk ikke smi den om, bare trimmet av den litt så passet den fint rundt stokken uten att vi trenge lage noe klaring på den heller. Pynter nok litt på den etterhvert kanskje men..

 

oUOnXXC.jpg

 

74ZzVxH.jpg

 

Nå gjenstår det bare og lage en versapod pinne og få på plass den før vi skal skyte de første skuddene, noen som kan fortelle meg hvor langt nedenfor utfresinga til pipa i front av stokken pinnen skal sitte? jeg har frest bort toppen på tofotene mine så får ikke noe godt inntrykk av hvor jeg skal sette pinnen..Plasserer selvsagt pinnen så jeg får plass til en standard Versapod..

 

Er ca i senter på 100m med rattet helt i bånn(eksakt vet jeg først når jeg får prøveskutt. men 250-60 klikk skal duke ett stykke:)

 

Blir spennende og få skutt de første skuddene!! Har jo heletiden påstått at M98´n dug så håper jo jeg klarer bevise det!

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nå blokket ut magasinbrønnen og justert entringa i kassa, da kan jeg ta patroner med COL snaue 92mm. Tror ikke det er særlig mer og hente. Skal jeg ha lengre patroner blir det enkeltskudd og det er helt greit! De patronene jeg har ladet nå med Scenar L har en COL på 90mm og jeg har da mulighet til og justere litt. Maks COL med denne kula er uansett snaue 91mm før den sitter i bommen.

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja det må vi gjøre! Lekte litt med QL i går og med H-1000 krutt klarte jeg ca 900m/s uten ok komme over det røde. Men Det var langt over ladedata'n jeg fikk av Knut Erik så spørs om det lar seg gjøre i praksis, tror det var 82gr. Kommer uansett og kjøre ladestige fra 73-76gr H-1000 nå i første runde..

 

Hvilket krutt har du planer om og bruke?

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle prøve å finne en billig treningsladning med 190 NCC og N-15, samt H1000/retumbo/VV170 til 220 scenar og evt 215/230 Berger.

Om det blir mulig å skaffe 570 og Rel 33 igjen etterhvert vil jeg teste disse også i 200+gr kulene.

900m/s med 220gr i 28" pipe må være bra om mulig med god presisjon og hylselevetid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk lurt ut 875m/s i den originale tikka-pipa mi på 60cm. Fyrte da med 80grs N-570 i lette Norma-hylser. Tror du bør klare 900m uansett hvordan du vrir eller vender på det, men vær forberedt på at hylsene kan få juling :mrgreen:

 

91mm lange patroner i magasin er jo helt perfekt. Skulle ønske tikka-kassa mi klarte slikt :roll: .

 

Og 250-260 klikk får deg langt avgårde ja, ingen tvil om det. Du rekker iallefall frem til den største plata nede hos Svein :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det går nok ja, men kommer nok ikke til og legge meg der uansett. En moderat ladning med lengre levetid for både hylser og pipe er nok veien og gå. Og ikke minst pressisjon!! Men den finner man ofte litt godt oppi der:p 91mm i magasinet er gode greier ja! + poeng til M98 kassa;)

 

Med 880m/s burde jeg klare og komme ut til rundt 1700m.

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da er alt på plass og rifla er klar for prøveskyting:) Matinga fungerer og er bra etter noe justering. Jeg har 3+1 magasinkapasitet med mulighet for 92mm col. Avtrekket (KV avtrekk) syns jeg er veldig bra men skal lettes det noe, litt spent på hvor lett dette lar seg juster? Riggen med kikkert og 2fot veier 7kg, det synd jeg er bra!

 

Nå blir det prøveskyting før vi plokker det hele frahverandre for eloksering og duracoting.. Vurderer sterkt og duracote stokken mattsvart?

 

HWcEo3p.jpg

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jo stokken er fin sånn den er men litt med tanke på att treverket må holdes ved like for att det ikke skal endre seg er det jo fint og duracote. I tillegg så blir løpt sort etterhvert. Men kan holde det litt åpent mtp. att det kanskje blir Chassi på denne fast og GRS stokken blir satt på en annen rifle..

 

Bilder underveis på Maskinisten stå for om han gidder(ChristerM) Uansett blir det bilder når delene er ferdig og vi skal tilpasse den til rifla:)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

De første skuddene har gått og det gikk helt strålende!!:D Begynte med en ladestige fra 78-80gr H1000 med 0.5 grain i mellom og fjærnavtrekk for og sjekke att ting var i orden og kontrolere max ladning. Fikk merke etter utstøteren på 79.5 og stopped der. Max Ladevekt med H1000 og Lapua Scenar L blir da 78gr H1000..

 

QETfQyX.jpg

 

Brukte deretter 4 skudd med 73gr H1000 på og skyteinn. Endteopp med 70klikk opp på 100m og kommer derfor til og tilte kikkerten litt mer, Sideveien er helt dønn i senter:) Rekylen var som en drøm og smellen var ikke værre enn att jeg skaut uten prob med ørepropper, så rekylbremsen får bestått! skal lage ett lite hull på toppen da rifla hopper litt opp.. Så var det klart for og teste presisjonen og hastigheter. Kjørte en ladestige fra 74-76gr med 1 grain i mellom.

 

Her er de tre første skuddene med 74gr H1000, Hatighet ca 850m/s (ble litt krøll med kronograferinga så denner er jeg ikke helt sikkerpå)..

KSxEhZO.jpg

 

Videre med 75 gr Oppe til høyre og 76gr nede til Høyre. Hadde avvik på hastigheten med ett av skuddene på hver av disse ladningene og det er nok ett resultat av att børsemakeren blanda ladestigen min..:/) Men det tyder meget bra uansett, Jeg har jo ikke skutt med rifla før..

WYrVs6w.jpg

 

76gr H1000, dette er 2grain under max så dette lover meget bra!!:)

Oe9I3jG.jpg

 

Kommertil og jobbe meg litt mer rundt 76grain H1000 og legge meg der om presisjonen er bra. Har kontrollert den skutte hylsa med vann og den rommer 95-95.5gr vann.. Nå blir det siste finish med rifla og litt lading før jeg prøver igjen..

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått testet rifla litt mer nå, ladet opp 10 stk med 74gr H1000 da denne samlet veldig godt under første testing, var også spent på hastigheten da det ble litt surr med kronograferinga av denne ladningen.. i tillegg ladet jeg opp 5 stk med 76gr og 5 stk med 76.5 for og se om jeg klarte og bikke 900m/s med god pressisjon. Det kan jo komme til nytte når jeg blir litt mer dreven og holda nærmer seg 2000m

 

Justerte picatinny skinna litt og for å komme enda nærmere bunnen og brukte derfor 3 skudd på og komme innpå igjen. nå har jeg senter på 100m 8 klikk opp fra bunnen, det er nærme nok:)

 

Så var det litt testing.. 7skudd med 74gr H1000 ga 865m/s. Hadde også en ES på under 5 med denne ladningen, uten og gjort noe spess for og fåtil det.. Her har jeg 4 skudd i samme hullet, resten får skytter ta skylda for;) Dette blir ladningen fremover!

 

7skudd 74gr H1000 @100m, 865m/s

5NPQgck.jpg

 

76gr spredde litt, muligens ett resultat av mirage?, men 76.5gr lover bra.. Den hadde litt høyere ES men kronograferinga fjuska litt så jeg fikk ikke måling på mer en 3 skudd, vet ikke helt om ES er reel? Farten lå på ca 890m/s

 

5 skudd 76.5gr H1000 @100m, 890m/s

GbZA6HW.jpg

 

Rifla hopper fortsatt litt så jeg må lage enda ett hull i toppen på bremsen, men når det er gjort blir rifla tatt i bruk som den er frem til det blir litt bedre lakk vær. skal også prøve og få brunert kassa.

 

Tok med rifla på toppjakt i dag og etter 3 timer på truger med rifla på ryggen og en solid forkjølelse med en liten smak av feber syns jeg rifla var i tyngste laget for denslags jakt:p Skyting på lengre hold neste!!

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja det har da blitt skutt litt. Prøvde meg på 600 og 900m men det ble igrunn en dritt dag. Etter og gafla en stund og spotta meg selv på 600m uten og bli noe særlig klokere fant vi fram spotscope og jeg kom meg på plata. repeterte 5 skudd før vi flyttet oss til 900m. Der fikk jeg noen treff for så og rote jeg meg helt bort. Misstenker att mye av surret kom av dårlig skytestilling og press på tofoten! Lå i løs snø og brukte truger å sette tofoten på, det ble ikke spesielt bra.. Mer punsh stiller helt klart høyere krav til riktig skytestilling! Reise hjem uten noe særlig svar.. Tenkte derfor og skyte de siste 13 skudda på 100m for og kontrollere både rifle og patron. Mye snø på banen gjorde att jeg måtte høyt bak rifla og jeg så tydelig att forskjellig middels gode stillinger ga stor treffpunkt variasjon! Så her må det terpes på skytestilling! Jeg kommer også til og legge mer energi i og optimalisere standplass.. Å vips var både jeg og Landrø tomme for 220gr Scenar:/ Skal være med på NM så dette var litt nedtur i oppkjøringa..

 

Hadde en boks med 220gr NCC så da var det bare og bestille flere av denne og finne en godladning.. Det skulle vise seg att denne kula er vesentlig mer kilen enn Scenaren!

 

Første ladestige 75-75,5-76-76,5gr H1000 med col på 89mm(0,6 fra bommen), Startet nok litt høyt med denne ladestigen(ingen trykktegn). Uansett, elendige greier!

k18DkJ8.jpg

 

Fikk noen tips om att jeg hadde lagt meg litt høyt og att jeg burde prøve og sette kula i bommen. Så da prøvd jeg igjen.

73-73,5-74-74,5gr H1000 og kula i bommen. Her spredde 3 av ladningene som bilde over men fikk en som var verdt og jobbe videre med, 74gr H1000. Hadde 4 "gode" og en slenger men den satser jeg på jeg har skyld i selv.

xo1pyg3.jpg

 

Nå har jeg ladet opp 25 skudd med denne ladningen for skyting på 100 og 300m. Håper den leverer så jeg kan begynne og fokusere bare på skytingen. så kan jeg evt. prøve og tune litt underveis. Tanken blir da og fokusere på skytestilling og bli kjent med rifla med skyting på papp på 300m. Så får jeg håpe ting sitter/fungerer bedre når jeg skal prøve meg på litt lengre hold igjen, så jeg kan få verifisert litt før NM. Som dere skjønner blir ikke jeg å finne høyt opp på resultatlista på NM, men tar det som oppkjøring til neste år;)

 

Rekruttering er viktig:) 4åringen syns det var gøy og være med selv om det var litt lyd i "hørselhjærna"

EUG957A.jpg

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har den siste tiden træla litt i forsøk på og få god pressisjon med 220gr NCC, det klarte jeg ikke, men heldigvis klarte jeg og få kloa i noen pakker 220gr Scenar!

 

Hadde en nydelig dag med skyting på 600 og 900m i går, både være og skytingen var strålende:) Endelig fungerte tingene, etter litt korrigering var jeg på gongen å der holt jeg meg på begge holdene. CB skudde har jeg inntrykk av går litt til høyre, må få verifisert det litt mer .. Men jeg har ett spørsmål til dere dreven, datane jeg sitter igjen med er som følger:

 

74gr H1000, 220gr Lapua Scenar, Col 90

280m 7klikk tilsvarer 980m/s

598m 32klikk tilsvarer 940m/s

900m 70klikk tilsvarer 900m/s

 

Hastighetene er jo veldig høye og hvordan koker man sånne resultater ned til en klikktabbell som stemmer hele veien? Er det store forskjeller mellom Lapua kule lottene?

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

For å få en tabell som cirka tilsvarer dine resultat, må jeg bruke 1000m/s V0, innskyting 100m og G1 BC 0.460 i Strelok, og det gir følgende:

280m 7 klikk

600m 32 klikk

900m 68 klikk

Det må være historisk dårlig BC på de Scenar kulene dine :roll:

Neida, det kan jo ikke stemme. Det er samme BC som på 155 grs Scenar.... Er du helt sikker på at avstandene er riktige?

Jeg ville dobbeltsjekket avstandene med en annen avstandsmåler?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken BC du bruker, men jeg ville startet med G1 BC = 0.624 eller G7 BC = 0.321 (Litz, B., "Ballistic Performance of Rifle Bullets", Applied Ballistics LLC, 2014). Bruker du den siste, og 900-910m/s så stemmer det sånn passe, spesielt dersom du legger inn at du er innskutt 3cm høyt på 100m.

 

Den i særklasse vanligste årsaken til slike "rare" resultater (som gjerne får folk til å konkludere med at Appen er "feil"...) er at man ikke er innskutt slik man tror man er. Og siden du byttet kule i en fei her - så gjetter jeg på det. Du bytter kule og tror den går samme sted på 100m? Forresten ser jeg jo at du har skutt inn på 100m, men over?

Uansett så stemmer det ikke helt, og da kommer neste årsak flyvende, avstandene dine er ikke 100%?

 

Det er jo den lengste avstanden som minst følsom for feil innskyting, og den som er riktigst mhp. hastighet. At dine resultater er "galest" på de korte holdene tyder på at det er innskytingen som er tvilsom.

Men mange spørsmål må stilles før en kan konkludere, og husk at på de korte holdene så er ett klikk veldig mange % av løsningen, f.eks. på 600m med 32 klikk - legg inn 33 og se hva du får da..., eller 31. og ER temperatur og lufttrykk OG Coriolis (som betyr noe om du skal være f-hårs-nøyaktig ute på 900m) tatt med og RIKTIG?

De siste her er vel de som oftest må på plass for at det skal stemme 100% - og, inntil du har en god hastighetsmåling, med en god kronograf, med mange skudd - så er oppgitt BC riktig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

BC jeg bruker er 0.647, dette er BC'n Knut Erik har fått til og stemme best. Kan si med ganske stor sikkerhet att holden er riktig. samt temp, trykk og vinkel. Coriolis har jeg ikke tattmed. Med samme data stemte det på klikket med .308 på 900m i Shooter.

 

Kan nok tenkes det er innskytingen som er den usikre faktoren her ja(ikke sikkert det var eksakt 100m heller når jeg tenker meg om, men jaggu ikke langt unna, men 1-2m kan kanskje gi nok utslag?) Jeg prøvde mye frem og tilbake mellom 100 og 300m når jeg fikk 7 klikk, så den syns jeg att jeg sjekket ganske nøye(men det kan ikke stemme med 7 klikk) Jeg lå i senter på begge avstandene gang på gang..

 

Etter innskyting og skyting mellom 100 og 300m Har jeg glødet og trimmet hylsene før skyting på 600 og 900m. Det kan jo kanskje ha gjort noe med innskytinga/treffpunktet? Syns presisjonen virket bedre enn resultatene jeg fikk på 300m og så kan jo ha skjedd noe etter litt stelling med hylsene, og da også endret innskytinga. Jeg vil og ta utgangspunkt i resultatene jeg fikk på 900m ja! Spørs om jeg bare skal gjøre det og skyte samme holden en gang til. Ellers så fikk jeg tips om og senke BC'n til 0.639 av Knut Erik.

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Lapua .647/ .324, Dette er målt med Dopplerradar, og trolig er det oppgitt for en høy hastighet, siden korte hold er mest aktuelt for flest folk

Litz .624/ .321, Litz oppgir disse som et gjennomsnitt fra 3000 og ned til 1500fps. Han oppgir også for smalere hastighetsbånd.

KnuteriK .629

 

.624 og .629 er nesten ingen forskjell, så det er neppe langt unna der. Forskjellen er faktisk så liten at forskjellig riflestigning kan gi forskjeller i samme størrelsesorden. Det samme kan en liten trekk med motvind, eller et par skudd med mindre hastighet når en kronograferer, eller med mer, eller, eller.

 

Hovedpoenget er vi vel enige om - det er ikke 7 klikk fra 100 til 280m :wink: Og der kom jeg på en ting til, om du skal spikke fliser på 900m, ER klikkene på kikkerten din AKKURAT det du tror de er, har du målt? 1.5% feil (et klikk er 0.0985 istf. 0.0100mrad) og du er et klikk "feil" på 900m...

Her gjorde jeg noe slikt med en Razor HD. Du har nok en annen kikkert, med en annen feil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, ES og skytter er ikke gode nok til og spikke noesomhelst på 900m så jeg er egentlig mest ute etter og finne en kombinasjon av BC og hastighet som gir meg en kulebane jeg kan følge hele veien til la oss si 1000m i første omgang. 1100m om jeg skal ha NM i tankene, max holde er 1100m der.

 

Ideellt sett burde jeg skyte meg frem til svare men det har jeg verken tilgang eller tid til før NM dessverre.. Det beste jeg kan gjøre er og ta resultatene jeg har på 900m som utgangspunkt og prøve igjen. Det er den hastigheten som er nærmest det ladningen og kronografen min tilsier.

 

Men opererer jeg med høy BC og da kanskje?

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 0,647 som Bc på 220 Scenar L i 300 WSM min å når jeg har gått tilbake å regnet hastighet har det variert mellom 880-895 ms men gikk i boka nå å la inn BC på 0,629 å da ble hastighet meget stabil over mange avstander 893 ms , hos meg fungerer tydligvis den BC en best i forhold til hva jeg har logget.

Link to comment
Share on other sites

0.639 G1 bc, er den bc'n jeg regna meg frem til før Lapua kom med den første bc'n de hadde målt. Den var da på 0.608.

Senere har de justert den opp til 0.647, men i børsa mi er det 0.639 som har stemt best på de aller lengste holda ut mot 1850 meter.

 

Nå har jeg 0.647, som stemmer veldig bra ut til ca 1100 meter.

 

Min kronograf har vist ca 30-40 m/sek for lite når vi har skutt over den, sammenligna med kalkulert MV utifra drop ut til 1600 meter.

I sommer, da jeg skulle lage en tabell for jakta, endte jeg opp med 848 m/sek etter noen skudd på plata på 645 meter.

Satte så opp papp tallerkener fra 200 til 500 meter, med 50 meters intervaller, og skjøt 1 skudd pr tallerken. Traff høyt på de nærmeste og lavt på de lengst unna, men ikke mer enn maks et knepp.

Skjøt så på 800 meter og var veldig lav. Rejusterte MV til 836 m/sek, o0g gjentok så skytinga på papp tallerkene. Fremdels litt høy og litt lav, men ikke mer enn ett knepp.

 

Skjøt så på 1050 meter, og traff lavt, og måtte ned i 828 m/sek.

Skjøt så den siste serien på papp, og nå var jeg bare noen få cm for høy og for lav, men mer enn godt nok til å skyte hjort ut til de aktuelle 500 meter.

 

Poenget er at man kan være av hva MV angår, og allikevel være på plata ganske langt ut, men etter 8-900 meter, så begynner det å dra seg til. 300 meter er i mine øyne altfor kort til å kunne konkludere med hva MV er i forhold til drop. Det beste er jo å sette opp store papp plater for hver 100 meter utover, og verifisere 100% på disse. Men repeter over flere dager, slik at man får vekk dårlige skudd. Jeg gjorde dette med 338'n i fjor sommer, og den stemte veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg bare hatt tid og mulighet til og innhente så mye data som deg Knuterik.. Dessverre blir det mye synsing isteden. Men vi er prisgitt att det finnes noen der ute med peiling som deler så kan man kanskje nærme seg noe. 300m resultatene mine er som du sier lite matnyttig, de henger ikke på greip.

 

Men 900m resultatene mine syns jeg er plausible ift. fart så jeg bruker det som utgangspunkt nestegang. I tillegg har jeg fått litt BC innputt jeg kan prøve:)

 

Takker og bukker!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå fått skutt litt til og syns det begynner og bli bra. Rifla fungerer bare jeg gjør jobben og de fleste skuddene treffer der jeg ønsker:) Investerte i en RPS tofot og justerbar kolbekappe og jeg er nå stort sett på målet etter skuddet har gått, merker att rekyl opptaket blir mye mer riktig etter jeg fikk justert opp kolbekappa. RPS tofoten er også mye mer stødig en Versapoden jeg har brukt tidligere. Men holder fortsatt en kanpp på Versapoden til jakt da den gir litt mer frihet om målet flytter litt på seg.

 

220gr Lapua Scenar - 74gr H-1000 - 948hPa, 12C.

Avstand Klikk

398m 17

598m 32

815m 57

919m 72

 

Jeg har brukt G1 BC på 0,627 og V0 på 905m/s og syns jeg får en tabell som er nære nok. Denne blir med på NM til helga.

deEJPCY.jpg

 

Millekort på baksiden

BZ9Rsui.jpg

 

Jeg blir mer og mer fortolig og fornøyd med både kaliber og rifle og etter NM skal den plokkes fraverandre og gjøres helt ferdig, lakking og justering av kroning(den er elendig i dag) Jeg ligger litt for høyt i hastighet/trykk så etter NM skal ladningen reduseres. Dette er ett resultat av att nye og engangsskutte hylser ga ganske så forskjellig resultat! Nye ga med 74gr H-1000 ca 865m/s og engangs skutte ga med samme ladning 905m/s. Ikke vet jeg helt hvilke faktorer som gjør dette men kan tenke meg att kuleholde er en av dem. ikke har jeg UL vasker heller og oppvaskmaskina gjør ikke noe kjempe god jobb. Men den gjør like dårlig jobb på alle så tenker att om de er like møkkete eller like rene blir det godt nok;) Dette har jo også medført att jeg nå har en ladning som ikke er helt suveren ift. presisjon. Så det er en del og gå på enda, men til tross for det treffer jeg godt ut til 900m:p Dette kan jo bare blir bedre! Veldig spent på NM! Jeg har ingen mål om å komme høyt på lista men NM har vært målet helt fra før prosjektet kom i gang og jeg er veldig fornøyd med att jeg har klart og få både rifle og data god nok til og kunne stille med ett lite håp om og treffe avogtil:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo

 

Det har skjedd litt siden sist, blandt annet NM i Langhold. Det gikk ikke bra:p hadde ikke høye forventninger men fikk meg ett slag i tryne over vansklighetsgraden! Første post: Skyting fra venstre skulder med alternative skytestilling... WHAT! Venstre skulder.. hvordan i helv*** gjør jeg det? Og går det ann og ha en mindre egnet stokk en GRS til den type skyting:p og sånn fortsatte det. Det jeg slet verst med var tidspresset, jeg ble mildt sagt stresset og surret med alt fra lading, finne målet og skruing på kikkerten. Men når det er sagt så var det gøy og jeg gleder meg til og møte neste år med litt bedre grunnlag:) Heldigvis avsluttet jeg med treff på 1090m. Dette er lengste for min del, og i tillegg med korrigering etter egen spotting. DAgen var reddet:)

Jeg lærte masse og fikke en aha opplevelse ift. retikkel bruk.

 

Jeg har en stund tenkt jeg skulle konvertere fra CW tårn til CCW, Rett og slett for og få ett viere spekter i valg av kikkert(i tillegg er det mer logisk) Etter NM ble også ønske om ett litt mer nøyaktig mille retikkel større, så da slo jeg to fluer i en smekk. Kahles 624i med Mil4 retikkel og CW tårn ble solgt og det sto lenge mellom en ny Kahles 624i med MSR retikkel og CCW tårn og IOR Recon 4-28x50 med MP-8 Extreme X1 retikkel. Jeg bruker kikkerten mye til jakt og valget falt på IOR denne gangen da jeg syns den hadde noe fordeler ift. jakt (morro med noe nytt og). Jeg har ikke skutt mye med kikkerten enda men er fornøyd så langt.

 

Jeg sier meg nå ferdig med "Rifle Prosjektet" etter og endelig fått gjort siste Finish med Duracoating av løp, rekylbrems og hevarm. Ble veldig fornøyd med finishen på løpet og kunne egentlig tenkt meg og gjort det samme med hele rifla, men det gidder jeg ikke.. Løpet ble blåst med aluminiumoksid og lakket med matt svart Duracoat.

 

DHmlg9f.jpg

 

Jeg har skrevet tidligere att ladningen med 76gr H1000 ikke var helt optimal, presisjonen har vært under middels og i tillegg har den vært i overkant heit. Men uten mulighet til og utvikle noe annet før NM ble det den ladningen jeg brukte(Det var nok ikke en veldig utslagsgivende faktor under NM:P)

Det har jo vært litt irriterende med dårlig presisjon og jeg har mange ganger lurt på om det er jeg eller rifla som var problemet. Jeg fikk jo knall bra presisjon med denne ladningen i nye hylser. I 1xskutte fikke jeg høyt trykk og derlig presisjon.. Men nå når NM er unnagjort og rifla har fått seg en overhaling var det tid for og begynne på nytt, denne gangen med en litt mer moderat ladning.

 

6 skudd med 220gr Scenar forran 72gr H1000, dette lover bra! (Fluene tar jeg skylda for selv)

IY7hthf.jpg

 

Har ladet 100 skudd med denne som blir med på skyting ut til 1800m 14. mai:)

 

I tillegg prøvde jeg 3 skudd med 72,5gr NC29(En smule tregere enn H1000), ikke helt fornøyd men har ladet en stige nå, med 73-73,5-74gr og håper jeg får pressisjon med denne! Jeg er på siste boksen med H1000 så det hadde vært greit om NC29 hadde fungert!

 

Skal på bana og teste i dag, fortsettelse følger.

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...