Jump to content

Zeiss Victory HT 2,5-10x50 - Dorull?


jjrckd

Recommended Posts

Endte opp med å mer eller mindre impulskjøpe en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 i dag. Klådde lenge på et eksemplar i butikken før jeg bestemte meg og fikk med med en kikkert som lå i en uåpnet eske.

 

Etter montering legger jeg merke til at det er dorulleffekt fra 2,5 til ca 2,7/8. Pussig, kan ikke huske at den kikkerten jeg prøvde i butikken hadde dette. Husker jeg feil eller er disse kikkertene faktisk dorull på lav forstørrelse?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en god grunn til at de ikke lar den minste av variantene, 1,1-4x24, ikke gå lengre ned enn 1,1x Den har ikke dorulleffekt på minste forstørrelse.

 

Med andre ord, litt dorulleffekt opp til 1,1x minste forstørring, i dette tilfellet 2,75x, noe som stemmer i praksis;

Det stemmer det. Har et slikt et selv, og det er dassrull fra 2.5 til omtrent 2.7 ja.
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett på et utall kikkerter begynner jeg å se et par ting som går igjen. Det virker som om det er umulig å oppnå nevneverdig zoom, stor utgangspupill og et fornuftig mellomrør uten at man har en viss dorull. Swaro har ingen dorull men elendig utgangspupill. Samme med kahles. March har MYE zoom men en utgangspupill som får Swaro og Kahles til å virke stor. Zeiss V8 har grei utgangspupill, ingen dorull men 36mm mellomrør. Zeiss Victory 1,1-4 har ikke dorull men er heller ikke en "ekte" 4x zoom.

 

Ser forøvrig at jeg har utelatt å svare på PMen din @amatør. Beklager dette.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å mer eller mindre impulskjøpe en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 i dag. Klådde lenge på et eksemplar i butikken før jeg bestemte meg og fikk med med en kikkert som lå i en uåpnet eske.

 

Etter montering legger jeg merke til at det er dorulleffekt fra 2,5 til ca 2,7/8. Pussig, kan ikke huske at den kikkerten jeg prøvde i butikken hadde dette. Husker jeg feil eller er disse kikkertene faktisk dorull på lav forstørrelse?

 

Dette har også jeg lagt merke til når jeg har sett på kikkertsiktet, og jeg må innrømme at jeg ble veldig skuffet over det med tanke på prisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Henger meg på denne I stedet for å starte en ny tråd.

"Lider" også andre Zeissmodeller av dette? F eks 2,5-10 modellene av Victory (pre HT) og Varipoint.

Hva med 3-12x56 modellene av Victory, Victory HT og Varipoint. Er ikke disse heller "ekte" 3 gangere på laveste forstørrelse?

Link to comment
Share on other sites

Ja, de har bitte litt dorulleffekt. Om det er noen trøst, så er Swarovski PV værre.

 

+1! Storsett så er kvaliteten til toppsiktene fra Zeiss upåklagelig, alt annet er klaging på høyt nivå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har både en 2,5-10 x50 HT og en eldre Victory Diavari 3-12x56.
Begge har vel antydning til dorull på laveste forstørring, men jeg "ser" det kun på skytebanen.
I felt når det er dyr på gang, er fokuset et helt annet sted enn å fundere på om den svarte ringen kanskje skulle vært en millimeter eller to smalere.
Den optiske og mekaniske kvaliteten på disse jaktsiktene er så god at en smule dorull blir helt uvesentlig.
I hvert fall slik jeg prioriterer.

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen din var grei nok @Sakoen75 men @DoctoRoy sin påstand henger ikke helt på greip. Dorulleffekten er jo at kantringen blir tykkere og "bildet" snevrer inn når en zoomer ut. En kan jo si at en vil oppleve noe av det samme ved å endre avstand mellom øye og okular men en blir ikke kvitt dorulleffekten i en kikkert ved å endre øyeavstanden.

Edited by jjrckd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 22.1.2019 den 13.06, kjella skrev:

Med riktig justert øyeavstand er det en liten dorull på HT 2,5-10x50 og HT 3-12x56. Jeg har begge.

Som Seawolf sier er dette helt uvesentlig, da man har helt andre ting og bry seg om i en jaktsituasjon.

Jeg har nå gått til anskaffelse av en Zeiss Conquest V 4 3-12x56.

Sammenlignet med HT 3-12x56 har denne ingen dorull og er like klar og skarp uten dorull i hele zoom området. 

Denne er kr 10.000 billigere en HT versjonen som kostet kr 20.000 da jeg kjøpte den. Jeg har passert 70 år og det er mulig mitt syn ikke får med seg noe HT har. Likevel ett kjempekjøp for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...