Jump to content

Politiet inndro våpen, kan jeg være patronsamler?


KristianG

Recommended Posts

Grunnet min psykiske helse beslagla politiet alle våpnene mine for min egen sikkerhet. Men de har også tatt hele patronsamlingen min som var meget omfattende.

Jeg kommer ikke til å ta mitt eget liv med patronsamlingen min for å si det rett ut. Det er dette det omhandler.

Vet noen om det er en mulighet for å fortsatt kunne være samler? Patronene ligger til oppbevaring inntil videre.

Jeg hadde alt av nødvendige papirer og er i god tone med politiet. Ingen kriminell handling.

Link to comment
Share on other sites

Fortsett din gode tone med politiet, sørg for at samlingen ikke destrueres og fokuser på helsa, med mindre det er ett permanent problem bør du vel ha mulighet til å gjenoppta både våpen og samlestatus.

 

Dette er et problem som vil ta mange år før jeg evnt ville fått tillatelse til å inneha våpen igjen. Så lenge vil jeg ikke vente med samlingen. Håpet er at det finnes i lovverket at jeg kan eie patroner som godkjent samler.

Våpnene har jeg gitt bort til kamerater slik at jeg kan jakte med de og utlånserklæring.

Link to comment
Share on other sites

...det kan du faktisk ikke; dersom du har fått våpenkort tilbakekalt kan du heller ikke låne våpen på utlånserklæring, cfr. Våpenlovens § 11, annet ledd:

 

Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.
Link to comment
Share on other sites

For å unngå synsing (over 800 visninger og ingen som kan referere til en paragraf vedr. patronsamlingen) vil mitt råd være å enten sende en skriftelig henvendelse eller be om ett møte med de som sitter med avgjørelsen hos Politiet. Ønsker deg en god og trygg restitusjon, og håper du kommer tilbake i lage slik at du kan gjenoppta både skytter og samleinteresse når du er klar for det.

Link to comment
Share on other sites

Razumny:

Dette strider imot hva Våpenansvarlige i mitt distrikt sa til meg i et møte vi hadde og hva vi skulle gjøre videre med våpnene i forhold til min sak. Men skal ringe h*n og få dette avklart.

 

BenA:

Det vil være veien å gå ja, men uten å ha noe informasjon å verken henvise til eller inneha så vil jeg forhøre meg litt først. Er jeg heldig så sitter en her inne med informasjonen jeg trenger. De i politiet jeg har hatt med å gjøre kunne ikke noe rundt dette med samlerlisens og inndragning.

Link to comment
Share on other sites

Razumny:

Dette strider imot hva Våpenansvarlige i mitt distrikt sa til meg i et møte vi hadde og hva vi skulle gjøre videre med våpnene i forhold til min sak. Men skal ringe h*n og få dette avklart.

Om våpenansvarlige har sagt at det er i orden, har du ditt på det tørre. Bare pass på å få det skriftlig.
Link to comment
Share on other sites

Ønsker deg lykke til framover.

Fint at du fortsatt har mulighet til å jakte, og å komme seg ut i skogen med gode kamerater.

 

Siden du har en god dialog med lokalt politi, så kan du spørre om de kan legge fram problemstillingen rundt samlerlisensen for POD.

Link to comment
Share on other sites

Politiet virker ha begynt å skille mellom bruk under oppsyn og eie/oppbevare våpen, eller kanskje de alltid har? (Jeg har bare merket at holdningen er slik hos enkelte, og det synes jeg er bra).

 

Selv om der ikke er direkte hjemmel for noe slikt, er det nok hjemlet indirekte i politimestrenes skjønn der de kan gis ok for slik praksis.

Link to comment
Share on other sites

Politiet virker ha begynt å skille mellom bruk under oppsyn og eie/oppbevare våpen, eller kanskje de alltid har?
Definisjonen av utlån i våpensammenheng har da alltid vært at det er når under våpenet ikke er under eiers direkte oppsyn.

 

Selv om der ikke er direkte hjemmel for noe slikt, er det nok hjemlet indirekte i politimestrenes skjønn der de kan gis ok for slik praksis.
Politimesteren trenger hjemmel for å nekte deg å gjøre noe; har han ikke det har du lov til å gjøre dette noe.
Link to comment
Share on other sites

TS nevnte ikke noe om det. Han sa "jakte med de og utlånserklæring" ("de" som i våpna, ikke kamerater)

Dvs han insinuerer at han skal jakte alene eller uten oppsyn.

 

Skal han jakte mens eier "står ved siden av" ville han ikke trengt utlånserklæring...

Link to comment
Share on other sites

Helt presist skriver han

Våpnene har jeg gitt bort til kamerater slik at jeg kan jakte med de og utlånserklæring.
som jeg tolker til å bety at han tror han må ha utlånserklæring selv om eier er tilstede (min understrekning).

 

Men å jakte alene under de besktevne forhold er nok uaktuelt ja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ikke om di står ved siden av som "verge" nei, men skal ikke være langt unna før man ikke lenger er nære nok til å være den som er ansvarlig for håndteringen av våpnet. Jeg hadde trådd varsomt med utlånserkleringer om jeg var trådstarter, ihvertfall om planen var å jakte alene med utlånserklering også. Om Ts får det skriftlig av en som har noe med det å gjøre i politiet så går det jo såklart bra, men om ei så er det jo ett klart brudd på våpenloven å skrive utlånserklering til en som er fratatt våpenkortet.

 

Edit: Innlegget mitt ga mindre mening etter Wheelgunner sin endring av sitt innlegg :lol:

Link to comment
Share on other sites

TS nevnte ikke noe om det. Han sa "jakte med de og utlånserklæring" ("de" som i våpna, ikke kamerater)

Dvs han insinuerer at han skal jakte alene eller uten oppsyn.

 

Skal han jakte mens eier "står ved siden av" ville han ikke trengt utlånserklæring...

 

Her har det vært aktivitet ja !

 

Jeg må ha med meg eier av våpen for å kunne låne våpenet på jakt. Var det jeg mente med 'de' i setningen da det er flere kamerater som har våpnene mine. (korrekt norsk skulle kanskje vært 'dem')

 

Fikk beskjed om å fylle ut utlånserklæring og ha med eier på jakt. Det ble aldri nevnt hvor nærme eieren må være meg.

Meldingen rundt det å jakte fra politiet har forsåvidt aldri vært uklart eller noe jeg har lurt på.

Link to comment
Share on other sites

Våpnene har jeg gitt bort til kamerater slik at jeg kan jakte med de og utlånserklæring.

 

 

Logikken er at jeg ikke har tilgang til våpen ved siden av sengen de gangene jeg er så langt nede at jeg er suicidal. Men jeg har muligheten til å jakte når jeg kan. Jeg har en annen bruker her inne og er langt over gj.snittet aktiv i jakt da det er tilnærmet hele mitt liv og det meste hva jrg har levd for.

 

Men denne tråden er for min samlerlisens og jeg kommer til å be moderatorer fjerne urelevant innhold for å holde tråden ryddig hvis dette fortsetter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se noen grunn til at du ikke skal ha patronsamling...hvis man er suicidal så er det vel andre veier å gå en å hugge seg med gammel ammo, tror en samtale med våpenkontor/politi ordner opp i dette...og god bedring ;)

Link to comment
Share on other sites

Kort svar: Det er opp til politiet. Det er de som avgjør om du er skikket, ingen andre. Men samtidig skal de jo ta en begrunnet avgjørelse, det er ikke slik at psykiske lidelser automatisk fratar en rettigheter. Så lenge en kun regnes som en fare for seg selv synes jeg ikke ammunisjonstilgang er noe problem, jeg kan ikke se hvordan noen patroner skulle være farligere enn en kjøkkenkniv.

 

Men det er min mening, politiet kan ha en annen og med mindre du er villig til å ta ting til retten er det deres mening som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mange nok stiller seg: Hvordan fant politiet ut at du er psykisk ustabil?

 

Ellers ser jeg ikke problemet med å inneha ei patronsamling. Eneste måte man kan ta seg selv av dage på er vel om man setter en patron i halsen :)

 

Når det er sagt, så tolker jeg forskriftens §16 Erverv av våpen og ammunisjon til samling slik at det stilles de vanlige kravene til edruelighet, pålitelighet og skikkethet. Da er du egentlig like langt.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mange nok stiller seg: Hvordan fant politiet ut at du er psykisk ustabil?

 

Ellers ser jeg ikke problemet med å inneha ei patronsamling. Eneste måte man kan ta seg selv av dage på er vel om man setter en patron i halsen :)

 

Når det er sagt, så tolker jeg forskriftens §16 Erverv av våpen og ammunisjon til samling slik at det stilles de vanlige kravene til edruelighet, pålitelighet og skikkethet. Da er du egentlig like langt.

Hvis mange lurer så: Jeg ble funnet død i leiligheten min etter en bevisst overdose, og det er ikke noe jeg liker å snakke om... En uke senere hadde de tatt seg inn i leiligheten og hentet våpenskapet (hadde ikke nøkkelen) og samlingen.

 

Det er en del paragrafer som strider mot min rett til å oppbevare ammunisjon. Det er her jeg håper det finnes 'smutthull' for en samler. Jeg har fått et navn i POD som det kunne være et forsøk å kontakte.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er mye som tilsier at en mulighet til å få beholde patronsamlingen er innen rekkevidde.

Om ikke annet, så kan du nok få bruke en kompis som oppbevarer inntil videre. Slik at samlingen ikke går tapt i systemet.

 

Siden du tydeligvis har en åpen og god dialog med øvrigheten, burde der være mulig å komme rundt de verste alternativene.

 

Av og til er livet noe dritt, men forhåpentligvis går det godt for deg fremover. Jeg ønsker deg lykke til med alt, og håper det ordner seg med patronsamlingen din.

 

Mvh

Vingemutteren.

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet etter våpenloven § 13 er at den som skal erverve ammunisjon må ha tillatelse fra politiet. Våpenforskriften § 16 åpner for at man kan bli godkjent samler av våpen og ammunisjon. Forskriften er ikke til hinder for at man kan samle bare på ammunisjon.

 

For ikke-samlertillatelser må individuell tillatelse iht våpenloven § 13 annet ledd angi et bestemt kvantum, og kan ikke ha en varighet på mer enn 3 måneder.

 

POD har gitt noen knappe kommentarer i 2009-rundskrivet punkt 4.2.2:

 

Det bør ved søknad om godkjenning som ammunisjonssamler kreves at søker gir en spesifisering av sitt samleområde og at det i en viss grad settes en begrensning m.h.t antall patroner av hvert kaliber man kan ha i samlingen til enhver tid. Politiet bør her ta med i vurderingen at det kan være av samlemessig verdi å kunne erverve uåpnede ammunisjonspakker.

 

Godkjente ammunisjonssamlere kan erverve ammunisjon på grunnlag av samlertillatelsen, jf. forskriften § 31 annet ledd.

 

Politiet bør være tilbakeholdende med å gi tillatelse til å kunne erverve patroner som er forbudt i medhold av våpenforskriften § 8. Det kan gis dispensasjon for panserbrytende ammunisjon jf. pkt 4.2.1. Politiet bør også være tilbakeholdende med å gi tillatelse til samlerområder som omfatter ammunisjonstyper som ikke regnes som håndvåpenammunisjon (ammunisjon som benyttes i ordinære pistoler, revolvere, rifler og hagler).

 

Det er ikke påkrevet at Politidirektoratet skal foreta noen forhåndvurdering av de enkelte samlinger for politiet tar stilling til søknadene.

 

De alminnelige regler for oppbevaring av ammunisjon gjelder også for ammunisjon til samling og samlerammunisjonen inngår i det totalantall patroner det er tillatt å oppbevare etter reglene i våpenforskriften § 80.

 

I og med at du har fått tilbakekalt våpenkortet ditt må du regne med at politiet vurderer realiteten i samlerformålet til dels inngående. Du må også fylle de generelle kriteriene for å få samlertillatelse for våpen og ammunisjon, det vil si krav til edruelighet mv. Jeg har ikke funnet noen praksis fra POD som gjelder samlere i basen deres, men jeg vil tippe på at de ikke vil stille lempeligere krav for en samlertillatelse enn for en tilsvarende våpen-/ammunisjonstillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...