Jump to content

458 Socom Sub/450 Marlin


peders

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake er valget ennå ikke tatt for ny bukkebørse.

Tanken og løsta var på en 500 S&W men dette kan fort bli ris for egen bak.

458 Socom har jeg lest det meste om på SL og virker til å være løsningen.

MEN, jeg har en 450 marlin i ei boltrifle, og denne går som en drøm. Subladninger til denne har jeg ikke fått noe greie på og spørsmålet blir som følger.

Sitter noen med hylsevolumet på socomhylsa. Har en misstanke om at denne er svært lik marlinhylsa.. Det jeg er ute etter er starthjelp for subladning i denne 450`en. SUbladning til socomen kan være et utgangspunkt.

Ved full pupp ladninger er jo disse svært like i ytelse, og mest trolig i sub også.

 

Har spurt nissen om dette, men der var det neimen ikke rare hjelpa å få.

Link to comment
Share on other sites

450 Marlin har størst hylsekapasitet av de du nevner. Du har også 45 Blaser, men den er tilangen til hylser ennå mindre. Har du boltrifle kamret for 450 Marlin kan du lade til høyere trykk enn fabrikklading ment for bøylerifle, men det finnes ikke ladedata som er trykkskutt og faren for at den roter seg inn i et bøylekammer er til stede.

 

458X2" er et alternativ som har ennå mindre volum og overaskende mye jobb med hylser om du skal få presisjon. Ellers er det en grei patron som kan by på klundring når det gjelder å mate fra magasin. Ladedata for 2"'en både i sub og full rulle kommer i et Vapentidningen om ikke lenge. 458SOCOM har omtrent 1grs mindre volum enn 458x2" (avhenger av hylseprod). Et utganspunkt her for sublading er 14,5grs med Vhit 330 krutt bak en 405grs Remington FP kule med Fed 210 hette. Ladedata på SOCOM kommer når temperaturen er mer trykkskytingsvennlig. Problemet mer SOCOM er at hylsa er rebeated, dvs du må modifisere utdrager, bolthode noe for å få hylsene ut.

Link to comment
Share on other sites

Takk.

Vet du sitter på enorm kunnskap om akkurat dette, og håpet vel at du skulle komme på banen i denne tråden.

 

Er såpass fornøyd med 450`en at å omkamre denne til Socom er uaktuellt. Måtte bli nytt løp i såfall. Nå har jeg 5 løp til den fra før så :oops::oops: . Får vesentlig høyere hastigheter enn det som er oppgitt for denne patronen ja.

Link to comment
Share on other sites

heisann,, har nett fått min .458 socom i hus. Jeg ble overrasket over hvor stille den gikk. har en A-tech demper.. kjøpte starline hylser hos midway for ca. 8 kr stykket.. men nå holder jeg på å kjøpe direkte hos starlinebrass.com for ca 2,5 kr stykket.. må bare ha ett importbevis , som jeg har bestillt hos : Utenriksdepartementet

Seksjon for nedrustning og ikke-spredning" :) fant linken her på forumet..

bare sånn at du vet det kan kjøpes billige hylser...

ladet meg noen 405 greins remington soft nose.. koster ca 4 kr. stk..dette er morsomme saker!

anbefaler deg å gå for en socom..

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill folkens.

Jeg er enig i at socomen er "nusselig" å se på, og at en slik mest sannsynlig er på tur inn i skapet mitt. Problemet mitt er at denne ikke gjør noe min allerede unike 450 ikke klarer, bortsett fra at den trolig er enklere å dempe. Skal bruke romjula på Sub utvikling så får vi se.

Pipa er SS douglas og jeg håper at denne holder mål. Gått ca 300 skudd nå. Med full rulle ladninger samler denne så alle skuddene (3skuddsserier)bryter hverandre med de fleste kulevekter. Vanskelig å måle mm da dette som regel er ett stort høl.

Håper å få Tonheim sine kuler til å gå bra også.

 

Vi får se hva det blir til.

Pr i dag ser det ut som om nybygget til bukk blir i 500 S&W :oops:

Link to comment
Share on other sites

En kravepatron i en boltrifle er noe dritt. Den Rafdal har bygget på "mini" Remington kasse har dreid av kraven, så det er en rim. Dette er en del jobb om du skal ha noen hylser. Ja, -du har noe ikke alle andre har, men til gjengjeld kan du ikke handle noe ferdig (det er faktisk utrolig deilig innimellom)! Når jeg skjøt ladedata til Ladeboken i 500 og 460S&W, brukte jeg en Encore. Det var så drittalt å skyte med, at jeg måtte gi meg etter 10-12 skudd. Årsaken ar at den kommer mye mer rett bakover enn revolveren og en knoke inni tommelen fikk mye juling. Kjøpte en riflestokk i steden og fikk da kilevink rett under kinnbeinet i steden. 500 har en viss sjarme, men da må det stå NE og 3" bak. Som patroner i boltrifle synes jeg det blir langt mer kødd enn du vinner. Går du ned til 458" kaliber er alt mye lettere å få til og ikke minst rimeligere. Honrady har laget en sub patron for å passe på M16 plattformen med 452 kuler. Igjen blir det for sært, selv om det har noen fordeler. En tysker holder på med å ta frem en 700 Sub, da blir du sjef over det helt håpløse .-)

Link to comment
Share on other sites

En tysker holder på med å ta frem en 700 Sub, da blir du sjef over det helt håpløse .-)

_________________

 

Da er det håp for meg da :oops::oops: .

Er helt enig med deg ang krave i boltrifle, har prøvd det før og minnes at det ikke var noen suksess.

 

Får prøve å være fornuftig for en gangs skyld og ta det litt piano. Som nevnt over vil jeg prøve tipsene for sub i 450 og se hvordan jeg klarer å utvikle disse for min børse.

Uansett, takk for innspill

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at socomen er "nusselig" å se på, og at en slik mest sannsynlig er på tur inn i skapet mitt. Problemet mitt er at denne ikke gjør noe min allerede unike 450 ikke klarer, bortsett fra at den trolig er enklere å dempe.

 

Hold ut! Stå i mot!

 

Socomen gir deg ingenting ekstra! Tvert i mot; du får enda et sett med komponenter å forholde deg til. Les tipsene fra Leon en gang til- Noe må kunne gjøres for å fikse sub-prestasjonen med det du har.

Er riflestigningen OK? Hvis ikke ville jeg like gjerne skiftet til et løp med raskere riflestigning i 450en.

 

Vil Socom være lettere å dempe?? DET KAN I BESTE FALL MÅLES, MEN ALDI HØRES!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er jula over og jeg har fått brukt litt tid på sub ladninger til 450`en.

Det blir nok ingen Socom på meg med disse resultatene. Så og si fullstendig lydløst. Dvs langt under salongssmell, men dog over salong sub. Presisjonen på 75 meter er opptimal og kulene lager runde fine hull i skiva. Har kun prøvd 405 grs remington og 350 grs Hornady. Får vel prøve noen kuler som er laget for subhastigheter også. God forbrenning, rene fine hylser, jevnt trykk og 315 m/s med kun 2-3 m/s avvik fra ladning til ladning. Tause Birgitte har vist at hun kan bare hun får muligheten :mrgreen:

Eneste aberet jeg ser er at skal det jaktes med dette, bør det henge en avstandsmåler rundt halsen. Kompensator sitter det på kikkerten som er en S&B 3-12*42.

 

Går søren klype meg likevel med tanker på å kvitte meg med dama :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...