Jump to content

25 FPE .177


plinkster

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ut i fra trådstarters krav til våpenet, har nok Gullvingen riktig føring.

En springer som utvikler hele 20fpe i kal. 4.5 og mer, vil herje så pass betydelig med kulen, at

den vil få heller mye "medfart , samt tatt av vinden.. Påvirker betydelig presisjon på lengre hold.

Om man feks går opp i 274 meter per sek., med en gjennomsnittelig kule- 0.55gram, vil det si:

13.5 fpe... På lengre hold da, 30, 40 M og videre utover; blir det heller dårlige utsikter, i hvert fall med et lavkvalitets-

gevær mht presisjon.

Sånn sett en grunn for at HW97 er så populær. Veldig nøye skrudd sammen, og balansert.

Første regel for skyting med magnumspringer utover 13fpe, i dette tilfelle 4.5, er å bruke tyngre kule, ett gram.

De finnes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Selv liker jeg best når luftbørsene gir rundt 12-15 fpe. Jeg har mange luftvåpen av de fleste konstruksjoner, og av NP så har jeg tre stk.

Den mest presise av dem er Benjamin XL1500. Med den børsa og H&N Baracuda 10,6 grn treffer jeg fint blikkbokser ut på ca 70 meter.

Målte den til 965 fps med Baracuda kulene. Bra trøkk med andre ord :winke1:

Aberet er at børsa er lang og relativt tung, noe som gjør at jeg bruker den heller skjelden.

Sjekk ut videoene mine på youtube under mrrunerebel :winke1:

Det kreves dog en del trening for å få ei fjærluftbørse/Nitro-piston til å gå godt pga rekylen, men hvis du mestrer den så bør du treffe det du sikter på.

Link to comment
Share on other sites

Hei Rebel, lenge siden sist nå :D

Jeg er enig med deg da fjærbørsene blir litt mer trivelige å ha med å gjøre når de effekten ligger rundt 12-15fpe.

Jeg har solgt unna noen luffer i det siste, mest fordi jeg ikke bruker de og fordi jeg har gått over til andre typer våpen. Likevel er det noe favoritter jeg ikke selger, typisk er engelske og eldre luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja lenge siden sist. Har vært på ferie samt ryddet opp i ett dødsbo, så tiden har ikke strekt til. Mange jern i ilden.

Har selv både kjøpt og solgt noen våpen.

Har noen favoritter som blir brukt mer enn andre, men jeg prøver å sirkulere litt i børsehauen slik at alle blir "luftet" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Viktig å lufte dem... :D

Jeg har flyttet i retning Gjøvik og bor nå slik til at jeg kan skyte "i hagen" uten å genere naboer.

Er i tjømda med å lage bane for 22LR i kjelleren, kan være nyttig med innendørsbane til vinteren. Kan antagelig bruke 9mm og .38spl der også bare jeg lager et godt kulefang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...