Jump to content

25 FPE .177


plinkster

Recommended Posts

Hei, etter ukesvis av søking på nett etter et egnet luftgevær så er jeg helt forvirret, kaskje noen her kan klarne hodet mitt.

nitropiston/fjær/brakbarrel/sidelever eller underlever??

 

Det kan ikke være et pcp gevær.

Det må være .177

det må være over 20 fpe

 

Jeg har søkt og søkt å funnet ut at tekniske data fra produsentene stortsett bare er sprøyt.

crossman trail xl1500 (1350 fps 22 fpe) er kanskje det kraftigste, men avttrekket og holdbarheten??

Og så er det hatsan 125 og 135 erfaringer?

Gamo big cat 1400?

diana 350 magnum (svak)

 

Bruksområde: langdistanse skyting og skryterettigheter.

Pris håp ca 5000.

Link to comment
Share on other sites

Hatsan kan du glemme først som sist.

Hvorfor søker du så stor kraft?

Da jakt med luftvåpen i Norge er forbudt er det ingen grunn til å satse på fjærvåpen som leverer over 20fpe da massebevegelse og tyngde på våpenet ikke vil gi deg noen fordeler presisjonsmessig.

 

Hvilket budsjett har du?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull, man får mange som matcher de tallene der.

Selv en rimelig Ruger Airhawk klarer det der og mange andre.

Solgte selv en Ruger nå nylig som ga 360m/sek over kronografen.

Med lette kuler går farten betraktelig opp og presisjonen som oftest ned.

Tyngre kuler gir lavere fart og bedre presisjon.

Energi..? Regn det ut selv :-)

 

Som alltid lider slike kraftige springere av heller løen presisjon sammenlignet med andre som typisk er kraftige nok ved f.eks 230-250m/sek

 

 

Er det PRESISJON på langt hold du søker kommer du ikke utenom PCP i .22

som fint samler på tiøringen på 700-100m med rette kula.

Vel og merke om du handler en god pcp....England og USA er retninga.

Link to comment
Share on other sites

som fint samler på tiøringen på 700-100m med rette kula.

Ugh, tiøringen på 100m ja...Det er det ikke mye som gjør.

 

Min FX samler i et hull 15m, og et sted mellom ett hull og tiøringen på 25m. På 50m er det vanskelig å få det under 50øres størrelse, men det går av og til. Problemet er at man ligger og skyter "hull i hull", og så kommer der en og annen kule klaskende et stykke godt utpå sidene i mange av seriene. Eller litt over eller litt under. På 50m er vinden ikke helt grei å ha med å gjøre så noe er nok den, men jeg mistenker kulene, så tips til kuler man skal prøve mottas gjerne. Og vektområde,

 

Ad 100m skyting, så samler FXen JSB Exact Express på rundomkringst en håndflate eller to, men bare om en skyter med trykket i "rett" område - er det for lavt trykk kan du glemme det. JSB Exact Monster samler likens, eller litt bedre, (egentlig en del bedre) på 25m, men går rett og slett dårlig på 100m. Så, hvilke kuler?

 

FXen skyter forresten omlag 25J iht. FX, men det er da et stykke igjen til 25fotpund, som er 33J. 33J i en 4.5 høres for meg ut som mye unødig bråk?

 

K

Link to comment
Share on other sites

usannsynlig tunge

JSB Exact Monster og Beast er hhv. 0.87 og 1.05g, de vil få 275 og 250m/s @33J, så det er godt subsonisk med disse kulene. "Vanlige" kuler på 0.5-0.6g vil få 340-360m/s og smelle en del i ei slik rifle.

Det er flere leverandører som har tunge kuler, så det går helt fint å "temme" hastigheten. Ei fjærrifle bråker jo endel uansett.

"Monstrene" gir gjennomskyting av ei vannfylt 1..5l brusflaske @ 24J

 

K

Link to comment
Share on other sites

som fint samler på tiøringen på 700-100m med rette kula.

Ugh, tiøringen på 100m ja...Det er det ikke mye som gjør.

 

Min FX samler i et hull 15m, og et sted mellom ett hull og tiøringen på 25m. På 50m er det vanskelig å få det under 50øres størrelse, men det går av og til. Problemet er at man ligger og skyter "hull i hull", og så kommer der en og annen kule klaskende et stykke godt utpå sidene i mange av seriene. Eller litt over eller litt under. På 50m er vinden ikke helt grei å ha med å gjøre så noe er nok den, men jeg mistenker kulene, så tips til kuler man skal prøve mottas gjerne. Og vektområde,

 

 

 

Den største fordelen med en pcp i .22 er energien og presisjonen ved riktig kule.

Luffa mi gir rundt 40fpe med riktig kule, men best presisjon har jeg med Daystate sine som veier ca 16 grains, altså ikke de tyngste. Jeg har kuler som veier 22 og 32 grains, men de er ikke nøyaktige nok. 10-øren på 100m er nok svært utfordrende mht vind etc, men jeg har skutt raggete hull på 80m i 8-skudds serier.

 

Jeg har testet mange kraftige fjærvåpen og kan vel egentlig si at ingen av de imponerer dersom avstanden er over 25m. Det er altfor mye bevegelse i børsa til at skudda sitter så tett at de kan kalles hull-i-hull

Link to comment
Share on other sites

Meget interesant, (må være litt av en luffe hvis den leverer 40 fpe) men du sier at det blir for mye bevegelse i rifla, men vil det hjelpe med lever action, slik at løpet er låst og at den har det nye lavrekyl gas ram systemet fra thoeben, jeg ville ihvertfall tro at dette kunne vinne noen poeng over gamle break barrel fjær rifler, slik som min forferdelige luznik? fra 80 tallet som ikke traff en kongle på 15m engang.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror den er litt tung og dyr, må den importeres,er det lov hvis det er 4.5mm? fpe?

Utover det så må vel det være det eneste andre alternativet for meg som ikke har lett tilgang til trykkluft (separat pumpe tror jeg blir tungvint)

Supert forslag.

Link to comment
Share on other sites

Meget interesant, (må være litt av en luffe hvis den leverer 40 fpe) men du sier at det blir for mye bevegelse i rifla, men vil det hjelpe med lever action, slik at løpet er låst og at den har det nye lavrekyl gas ram systemet fra thoeben, jeg ville ihvertfall tro at dette kunne vinne noen poeng over gamle break barrel fjær rifler, slik som min forferdelige luznik? fra 80 tallet som ikke traff en kongle på 15m engang.

 

Pcpluffa mi er kraftig fra fabrikk og er justert noe opp, man får fint luffer i f.eks .25 fra Daystate som yter over 80fpe. 40 er selvsagt kraftig, treffer du en hare i skallen trenger du bare 4fpe.

Nå jakter vi jo selvsagt ikke med luftvåpen i Norge, men i England er det lov. Da kreves det en FAC (FireArmCertificate) for alle våpen som yter mer enn 12fpe. Det skytes også rev med .22 FAC børser i England. I Norge er det ikke noen regler for hastighet/energi, men mange andre land har det, inkl Sverige.

 

En pcp er tilnærmet rekylfri og noe av det mest presise du kan komme over.

En fjærbørse har dobbeltrekyl og dunker uansett om man har fast løp eller ikke.

Fast løp på luftbørser vil i de fleste tilfeller gi bedre presisjon.

Diana Airking har et snedig og litt innviklet system for å motvirke denne dobbeltrekylen, den har også fast løp og er vel etter hva jeg husker i farta en sidespenner.

Link to comment
Share on other sites

Diana Airking hadde et artig rekyl reduksjonssystem, litt som en howitzer kanon.

Du nevner at fjærbørser har dobbelrekyl men hva med nitro piston?

Hvor stor anslagsenergi har denne børsa? og hvorfor må de alltid snakke om fps, det er det samme som batteridriller opgitt i volt wtf? 18 volt wow! hva med ampere.

watt/fpe/joule/hp osv er målinger av energi :evil:

Link to comment
Share on other sites

Gasstempel har også dobbel rekyl. Mindre vibrasjoner og lyder, men samme funksjon som ei fjær. Fremdeles et stempel som skal akselerere og stoppe.

Hvorfor skal de ikke snakke om fart? Energi er en funksjon av fart og vekt, og blir like riktig/feil som å snakke om energi. Hvorfor skal vi snakke om fpe når vi bør bruke metrisk system?

Link to comment
Share on other sites

Fordi at de fleste produsenter opererer med fpe, grains og fps.

Man kan her på berget selvsagt regne om for de som ikke skjønner tallene, men om børsa yter 1200 km/t eller 360m/sek versus fot pr meter er likegyldig.

Er man sånn omtrentlig greit interessert vil man synes det er greit med fps og fpe samt grains ...

Link to comment
Share on other sites

Gasstempel har også dobbel rekyl. Mindre vibrasjoner og lyder, men samme funksjon som ei fjær. Fremdeles et stempel som skal akselerere og stoppe.

 

Nitropiston har den fordelen at våpenet tåler å stå spent over lenger tid.

Det er heller ingen fjær som skal rotere hurtig ved avfyring og man får ikke det twangen som ofte oppstår på mange fjærbørser. Man kan lage "tophats" som tillater fjæren å rotere bedre, men uansett skal fjæren vri seg tilbake og det skaper en ekstrabevegelse.

Hvor bra nitropiston er over tid vet jeg ikke, tenk deg levetiden på gassdemperen på f.eks panser eller bakluka på en bil...de varer ikke evig. Fjærer holder som regel svært lenge, men blir slappere med årene. Noen ryker av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket litt på denne FX Independence og dette er jo en drømme luffe, den løser alle problemene mine.

Kan jeg dra til sverige å kjøpe denne for å utnytte influasjonsforskjellen? eller ender jeg da opp med en 12 fpe version? burde jeg velge Shrouded Version eller vanlig og er det mulig å sprite den opp litt fra 18 fpe da det er litt i grenseland.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om de selger eksportversjoner i Sverige.

Det finnes nitropiston i Norge også.

Mye enklere dersom du trenger å reklamere på noe...

 

Å velge en dempet versjon er alltid en fordel dersom dempingen virkelig virker.

En ting er hva som står på papiret og en annen hva som virker i praksis.

 

Jeg har begge deler og ekstern demper er mest effektivt.

Å justere effekten på ei nitropiston børse er vel å evnt åpne transferporten en smule, men du kan også risikere å miste effekt dersom hullet blir for stort.

Link to comment
Share on other sites

kikket litt på denne FX Independence og dette er jo en drømme luffe, den løser alle problemene mine.

Kan jeg dra til sverige å kjøpe denne for å utnytte influasjonsforskjellen

Børselars, som sagt. Jeg var i kontakt med flere svenske forhandlere, og de vil ikke selge til Norge, og de selger de kraftige utgavene kun til svensker med "tillstånd".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om de selger eksportversjoner i Sverige.

Det finnes nitropiston i Norge også.

Mye enklere dersom du trenger å reklamere på noe...

 

Å velge en dempet versjon er alltid en fordel dersom dempingen virkelig virker.

En ting er hva som står på papiret og en annen hva som virker i praksis.

 

Jeg har begge deler og ekstern demper er mest effektivt.

Å justere effekten på ei nitropiston børse er vel å evnt åpne transferporten en smule, men du kan også risikere å miste effekt dersom hullet blir for stort.

 

men fx indipendens er vel en pcp? jeg har på en måte falt for den, så mye for kriteriene mine:)

Link to comment
Share on other sites

kikket litt på denne FX Independence og dette er jo en drømme luffe, den løser alle problemene mine.

Kan jeg dra til sverige å kjøpe denne for å utnytte influasjonsforskjellen

Børselars, som sagt. Jeg var i kontakt med flere svenske forhandlere, og de vil ikke selge til Norge, og de selger de kraftige utgavene kun til svensker med "tillstånd".

 

K

vil de selge grovere kalober til oss licens fri version?
Link to comment
Share on other sites

Ok, men kan noer fortelle meg om dieseling kun skjer i knekkrifker og ikke pcp? jeg har lært ar gass blir varm under kompresjon og kald når den slippes fri, er der da kald gass bak kula i en pcp, for og oppnå fenomenet, må man ha olje i selve kompresjomskammeret, eller er det nok bare i løpet (vaselin/petroliumdgel i bakdelen av pelleten)

Dette er kun for å stille nyskjerrigheten min.

Link to comment
Share on other sites

I en pcp er det ingen bevegelige deler, kun trykk som slippes ut via en ventil.

Luften som brukes i et pcp-gevær skal være så ren som mulig uten olje eller andre gjenstander...Derfor fylles de via pumpe med eget filter eller fra dykkertank som også inneholder svært ren komprimert luft.

 

Du vet hvordan en motor fungerer?

Et stempel som beveger seg hurtig opp i en sylinder som blir tilført drivstoff...

En dieselmotor har langt høyere kompresjon og drivstoffet antennes av det høye trykket.

I et fjærgevær kan du få samme resultat da stempelet beveger seg hurtig og lager høyt trykk.

Kommer det olje/fett foran stempelet innvendig i sylinderen kan du få en antenning.

Helt ufarlig, kun overraskende der og da. Som regel vil dette gi seg etter noen skudd med mindre du virkelig har overdrevet smurningen av fjær og annen innmat, da tar det litt lenger tid.

Link to comment
Share on other sites

Nei heller et drivstoff om antenner pga omgivelsene og skaper et kontrollert boost. jeg blod på tann da

jeg så tippman c-3 pump evac med 5000 .68 skudd på en tank propane, men dette er ikke kompakt nok til en rifle.

 

2 stk synkroniserte "stempel pumper" med riktig volum propane/ace/butane etc. til riktug mengde luft/n2o/no2 med riktig kalkulert start trykk og temp ved påfylling fra fra forskjellige trykktanker, (regulator kanskje)

Ved å mixe disse supersoniske gassene samen helt på slutten an komprimeringsprosessen vil generere enorm effekt.

Link to comment
Share on other sites

Ved å mixe disse supersoniske gassene samen helt på slutten an komprimeringsprosessen vil generere enorm effekt.

 

Og hensikten er....?

Å risikere liv og lemmer for noe som uansett gir deg råtten presisjon aner jeg som bortkastet, men jeg forstår iveren etter å forske på slikt..

Bruk heller tid og evnt penger på å lage deg en railgun i miniatyr...

Da får du enorm hastighet, eneste du trenger er litt strøm..

Link to comment
Share on other sites

Kommer det olje/fett foran stempelet innvendig i sylinderen kan du få en antenning.

Helt ufarlig, kun overraskende der og da. Som regel vil dette gi seg etter noen skudd med mindre du virkelig har overdrevet smurningen av fjær og annen innmat, da tar det litt lenger tid.

 

Beklager, men det er ikke helt korrekt alt du sier her. Diesel knekker fjærer, brenner opp pakninger, og kan vrake avtrekksdeler hvis smellen er kraftig nok til å returnere stempelet helt i bakre stillig(ja, jeg har opplevd det, stempel som smeller helt tilbake pga diesel er ganske ubehagelig...).

I ekstreme tilfeller bules cylindere på fjæregeværer...

 

Så, diesel i moderne fjærgeværer med syntetpakning bør i alle tilfeller unngås, i eldre geværer med lærpakning er situasjonen en litt annen.

Link to comment
Share on other sites

alt materiale i forbrenningskammeret må være smidde i høy kvalitet,formet riktig og bruke høyøktane/certane drivstoff.

Hele forbrenningskammeret/inntaket/stempelet og løpet må lages i maskinert eller sømløst cr.ni.mo etc.

Spreng disc overtrykksventil er også en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Dette har så lite felles med luftvåpen generelt at det burde ligge i en egen tråd... :?

Mine interesser for våpen begrenser seg til pistolskyting og revolver samt luftbørser, jeg ser ingen nytteverdi i det du forsker på og det er antagelig ulovlig også.

 

Kan sammenlignes med å sette en nitrofuelmotor på 1500hk på en tråsykkel bare for å se om det lar seg gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig, en fullstendig avsporing av mine egene teorier, jeg ønsker bare at noen kan produsere et slikt produkt som tippman c3 bare i lavere kaliber og høyere hastighet, 5000 skudd pr fylling ja takk?

 

Jeg kunne ønske vi kunne fortsette diskusjonen som vi begynte med, fx- indipendence som er perfekt men 10 000 kr svir, jeg må se litt til etter et noe nærmere 5000, med litt presisjon og ikke forferdelig avtrekk men skikkelig kraft,fpe. hatsan 125 og 135 gir sinnsyk anslagsenegi med grovere kaliber som cal .25 ,er det samme pume uansett kaliber? , jeg inbiller meg at kulene vobler i .177.

Link to comment
Share on other sites

Nei de gir ikke sinnsyk anslagsenergi i noe kaliber egentlig...Da må du over på kruttvåpen...

Hva som er maks før en bestemt kule blir ustabil vet jeg ikke da kuler oppfører seg ulikt fra børse til børse og ulike produsenter har ulik kvalitet.

 

Jeg vil anta de bruker samme pumpe, men selv bruker jeg dykkerflaske da jeg har andre ting å gjøre i solsteika enn å stå å svette meg fordervet...Det ER et slit å pumpe opp en pcp til fullt trykk.

 

Jevnlige besøk på finn.no gir som regel resultater da det stadig dukker opp noe brukbart.

PCP er uansett veien å gå dersom du søker kraft og stor presisjon.

Link to comment
Share on other sites

http://game-on.no/products/ruger-blackhawk-magnum-45mm-" target="_blank" target="_blank

 

http://game-on.no/products/crosman-lega ... ies---45mm" target="_blank" target="_blank

 

http://game-on.no/products/benjamin-tra ... l1500-45mm" target="_blank" target="_blank

 

 

 

Hvem av disse er det "beste" komprimisset før jeg konverterer til pcp, det kumme vært artig med noe i år ågså, for hvis jeg går pcp veien så er det 20k raske.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på en 4500psi dykkerkompressor selvsagt, men nevøene mine fra england er her på besøk så jeg har forstått ar gameon.no leverer raskt, så for dere som vil gi meg litt hjelp ang disse bastardene av noen luffer så er jeg takknemelig.

Til neste år tror jeg det blir søknad etter .22cal

Link to comment
Share on other sites

Det koster så lite å fylle en dykkerflaske på en brannstasjon at du skal skyte bra mye om det skal lønne seg å lage/kjøpe en kompressor selv.

 

De fleste som søker presisjon, kraft, godt avtrekk og kvalitet styrer unna

Gamo, Hatsan og mye annet fra Mexico, Tyrkia og Kina...

Link to comment
Share on other sites

Dette er langt unna brannstasjoner ol. jeg har ikke engang mobildekning, men jeg har strøm til evt. kompressor.

Jeg har hatt noen kruttvåpen tidligere men det blir for voldsomt,du kan ikke bare skyte så mye du vil pga naboer og kattene mine + at har jeg har fått luftgevær basillen.

 

Jeg har nå fjærnet den Tyrkiske, de andre vet jeg ikke hvor er produsert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...